Gå til innhold

"Alle" snakker om at det kastes diagnoser ut i hytt og pinevær

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sorry, leste ikke grundig nok. Men feks bp2-diagnosen. Er det sykeliggjøring og ikke reelle symptomer?

Det er også sykeliggjøring når absolutt alle pasientens symptomer kobles til diagnosen som er satt, istedenfor å undersøke hvert symptom for seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sorry, leste ikke grundig nok. Men feks bp2-diagnosen. Er det sykeliggjøring og ikke reelle symptomer?

Anonymkode: 8b333...fe9

Det er tydelig du ikke har lest noe av det jeg har skrevet grundig nok 🤦‍♀️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Beklager, men dere har ikke peiling, men tror offentlig som om dere VET noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er det noe i det tenker dere? Tåler vi ingenting lengre?

Hva når privatpersoner kaster diagnoser ut hytt og pine? Når det blir en konflikt er en plutselig psykopat eller narsissist.

Anonymkode: 19cae...a23

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva når privatpersoner kaster diagnoser ut hytt og pine? Når det blir en konflikt er en plutselig psykopat eller narsissist.

Men sånn har det da «alltid» vært.

Var man litt lei seg en dag = deprimert. 

Litt redd etter å sett en skrekkfilm = angst

Forskjellen fra da og nå er bare at typen diagnoser folk slenger rundt seg endrer seg. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (12 timer siden):

Først på 1990-tallet ble vi klar over seksuelt misbruk av barn. Plutselig hadde "Gud og hverkvinne" vært utsatt for incest. Hadde ikke dette skjedd tidligere?  Først på 2000-tallet ble BP2 beskrevet. Plutselig hadde G&H BP2. Var det en nyoppstått sykdom, eller fantes den tidligere også.

Da jeg studerte, lærte vi at ADHD (MBD) var en sykdom som kunne kalenderen. Når personen fylte 18 år, forsvant den. Det var den korrekte læren i hele den medisinske verden. Inntil en kvinnelig, norsk nevrolog begynte å hevde at hun så sykdommen hos voksne også. Etter hvert ble det anerkjent at også voksne kunne ha sykdommen. Hadde ingen voksne hatt den tidligere.

Det har lenge vært fokusert på H i ADHD - hyperaktivitet. Men vi har nå blitt klar over at svært mange, særlig kvinner, ikke har hyperaktivitet, men de lider svært under sin ADD. Og det er disse som nå bidrar til at flere får diagnosen (og det forbedrer deres livskvalitet i stor grad).

En ting som gjør meg forbannet, er at det virker som at enhver føler seg kompetent til å ha en mening om ADHD og skrive om det på nett selv om vedkommende ikke har lest en eneste faglig artikkel om sykdommen.

Du utredet datteren min, og du var ikke i den minste tvil om at det var ADD. 

Før dette ble hun utredet to ganger, en gang på BUP og en gang på VOP. Begge gangene ble diagnosen avvist pga traumer, som de mente var årsaken til hennes vansker. Glemmer aldri den dagen hun fikk svaret på VOP; hun kom gråtende ut. 

Heldigvis finnes det slike som deg, som ser hele bildet og ikke bare deler av det. Er deg evig takknemlig for at du har gitt jenta et bedre liv! 

Anonymkode: ea653...b69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Før dette ble hun utredet to ganger, en gang på BUP og en gang på VOP. Begge gangene ble diagnosen avvist pga traumer, som de mente var årsaken til hennes vansker. Glemmer aldri den dagen hun fikk svaret på VOP; hun kom gråtende ut. 

Heldigvis finnes det slike som deg, som ser hele bildet og ikke bare deler av det. Er deg evig takknemlig for at du har gitt jenta et bedre liv! 

Men hvem skal man tro på om en mener det og en annen det? Det blir jo umulig å "velge"?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva heter denne mirakelmannen? Jeg trenger selv utredning av Adhd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva heter denne mirakelmannen? Jeg trenger selv utredning av Adhd.

Nærmeste DPS? Du trenger ingen mirakelmann.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nærmeste DPS? Du trenger ingen mirakelmann.

Du skal være heldig om du finner et DPS i 2026 som utreder ADHD om du er i jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Du skal være heldig om du finner et DPS i 2026 som utreder ADHD om du er i jobb. 

Det høres merkelig ut. Om man er ung voksen da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres merkelig ut. Om man er ung voksen da?

Og er ikke diagnosen "mer gyldig" om den er satt av et team ved et DPS, enn av psykiater på et "enerom/kontor"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og er ikke diagnosen "mer gyldig" om den er satt av et team ved et DPS, enn av psykiater på et "enerom/kontor"?

Jeg stoler mer på en svært kompetent enn på en gruppe halvkompetente. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Jeg stoler mer på en svært kompetent enn på en gruppe halvkompetente. 

Jeg opplevde mine spesialister/behandlere på DPS som svært kompetente. Men hva vet vel jeg, ny i systemet. Har dog hørt utrolig mye negativt om DPS. Hva skjer??

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en ung mann som etter mye om og men endelig fikk en ADD-diagnose etter to avslag i BUP. Men så bestemte de pluselig seg for å fjerne den igjen. Jeg blir så oppgitt. Han kommer fra en familie med mye ADHD. Nå lurer jeg må hvordan det skal gå når han nå begynner på høyere utdanning. Er det fordi han er en mann uten H i ADD-en sin at de lettere fjernet diagnosen igjen? Og ja, han klarte å stå i praktisk utdanning, men vil gjerne videre. Jeg håper så gjerne at han skal klare det. 

Anonymkode: 31244...028

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hvem skal man tro på om en mener det og en annen det? Det blir jo umulig å "velge"?

Det er kanskje ikke så dumt å se på hvordan det går med personen før og etter diagnose/behandling. 

Skrevet
nachnoo skrev (10 timer siden):

Du skal igrunn være heldig om du finner et DPS i 2026 som utreder noe som helst om du er i jobb. Satt litt på spissen, men likevel.

Jeg opplever egentlig at man straffes om man har god funksjon til tross for høyt symptomtrykk. Heldigvis for min del har jeg råd til privat behandler, og nå også helseforsikring, men det er synd at det skal være slik.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg opplevde mine spesialister/behandlere på DPS som svært kompetente. Men hva vet vel jeg, ny i systemet. Har dog hørt utrolig mye negativt om DPS. Hva skjer??

Man kan ikke snakke om norske DPS generelt. De er så enormt ulike, fra faglig på topp til skremmende inkompetente.

VingleKringle
Skrevet (endret)
ISW skrev (2 timer siden):

Jeg opplever egentlig at man straffes om man har god funksjon til tross for høyt symptomtrykk. Heldigvis for min del har jeg råd til privat behandler, og nå også helseforsikring, men det er synd at det skal være slik.

Det er dessverre også min erfaring. Noe som ender i unødvendig lange forløp. Hvilket er tragisk for den enkelte, og fra et samfunnsperspektiv en spesiell prioritering, all den tid jeg tipper dette ofte er pasienter hvor du får mye og varig helse i retur for den innsatsen som settes inn.

Skal ikke sette pasienter opp mot hverandre, men jeg får tanker til min tid i Forsvarets sanitet, hvor vi opererte med masseskadetriage - en prioriteringsmetode som brukes når behovet for akuttbehandling overstiger tilgjengelige ressurser. En kost/nytte-analyse på slagmarken, om du vil.

I en slik situasjon vil førsteprioritering være pasienter hvor du med liten innsats drastisk kan endre sannsynligheten for overlevelse. Da nedprioriteres pasienter som sannsynligvis overlever uten intervensjon, og pasienter som sannsynligvis ikke vil overleve selv med intervensjon.

I et sånt perspektiv tror jeg pasientene du snakker om, ofte blir misforstått for å være i gruppen som ikke krever (vesentlig) intervensjon, mens de egentlig burde være i eller nær førstepri-gruppen.

Jeg tror det i Norge 2026 er mulig å treffe denne pasientgruppen bedre uten at det går vesentlig utover tilbudet til andre pasienter.

Endret av VingleKringle
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Man kan ikke snakke om norske DPS generelt. De er så enormt ulike, fra faglig på topp til skremmende inkompetente.

Hvordan kan en DPS bli drevet med skremmende inkompetente personalet? Det skal være spesialister av ypperste klasse ansatt der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...