Gå til innhold

Til informasjon - tråder om å slutte med medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til informasjon til å rapportere samtlige tråder som omhandler å slutte med medisin på egen hånd og/eller «against medical advice». Samtidig vil jeg ta en diskusjon med @Admin rundt om ikke forumets reglement bør inkludere dette, da det er langt mer alvorlig enn å anbefale medisiner og doser. 

For å begynne med medisin må en lege skrive den ut. Medisintips er derfor ufarlig. Å slutte med medisin kan i verste fall være livstruende.

Så er det ikke min misjon i livet å stoppe folk fra å gjøre dumme og destruktive valg. Men tør i alle fall å stå til ansvar for det ovenfor legen din framfor å søke aksept her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ISW skrev (12 minutter siden):

Jeg kommer til informasjon til å rapportere samtlige tråder som omhandler å slutte med medisin på egen hånd og/eller «against medical advice». Samtidig vil jeg ta en diskusjon med @Admin rundt om ikke forumets reglement bør inkludere dette, da det er langt mer alvorlig enn å anbefale medisiner og doser. 

For å begynne med medisin må en lege skrive den ut. Medisintips er derfor ufarlig. Å slutte med medisin kan i verste fall være livstruende.

Så er det ikke min misjon i livet å stoppe folk fra å gjøre dumme og destruktive valg. Men tør i alle fall å stå til ansvar for det ovenfor legen din framfor å søke aksept her.

Livsfarlig bare slutte på reseptbelagte medisiner må nedtrappes. 

Skrevet

Enig med deg, diskutere medisiner/doser må ta slutt. 

AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (36 minutter siden):

Enig med deg, diskutere medisiner/doser må ta slutt. 

Hvorfor kan man ikke diskutere medisiner på DOL? Er det noe nytt i reglementet? Det har da ikke vært noe forbud mot det?

Anonymkode: 0d9a6...76d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke diskutere medisiner på DOL? Er det noe nytt i reglementet? Det har da ikke vært noe forbud mot det?

En trenger ikke diskutere alt her🙂ikke mitt innlegg🙂jeg vil ikke blande meg mer. 

Endret av Musikk
AnonymBruker
Skrevet
Musikk skrev (10 minutter siden):

En trenger ikke diskutere alt her🙂ikke mitt innlegg🙂jeg vil ikke blande meg mer. 

Det er nærliggende at man kan diskutere medikamenter på et helseforum som DOL. Slik har det vært siden DOLs begynnelse. Oppfordring til seponering fra ufaglærte er natulig nok ikke tillat, men det er jo noe annet enn at man utveksler erfaringer med medikamenter.

Skrevet

Det er selvfølgelig lov å diskutere medisiner men ikke å legitimere autoseponering. Det er destruktivt. 

Skrevet

Problemet er de som slutter på medisin selv og blir dårligere og ender opp med å opptar mer tid, ressurser og plass i helsevesenet. Dette går utover de som faktisk ønsker hjelp. Derfor er det mer enn bare et personlig anliggende.

Hadde de tatt konsekvensene av sine handlinger og ikke fått ekstra hjelp så kunne jeg vært enig med deg. Men det er kanskje ikke helt etisk gjort, det heller.

Skrevet
ISW skrev (8 timer siden):

Hvis alle slike tråder slettes, så mister vi muligheten til å fraråde autoseponering. Opp gjennom årene har det vært mange situasjoner hvor folk har fortsatt å ta nødvendige medisiner etter diskusjoner her inne.  Jeg synes derfor det skal vises skjønn også i slike tråder, akkurat som det gjøres i tråder mht selvdestruksjon. 

Skrevet
frosken skrev (13 timer siden):

Hvis alle slike tråder slettes, så mister vi muligheten til å fraråde autoseponering. Opp gjennom årene har det vært mange situasjoner hvor folk har fortsatt å ta nødvendige medisiner etter diskusjoner her inne.  Jeg synes derfor det skal vises skjønn også i slike tråder, akkurat som det gjøres i tråder mht selvdestruksjon. 

Dette er tankegangen jeg har bak å nettopp tillate dette. Tråder om selv destruktiv atferd og/eller seponering/selvmedisinering av medisiner er tråder som overvåkes nøye og jeg lukter for ut tips, råd eller beskrivelser som er over grensen. 

Vi forholder oss til informasjon som finnes i felleskatalogen når det gjelder doser, og rydder det som er utenfor dette. Og jeg har også langt mer erfaring med at personer fortsetter med sine medisiner etter samtaler her inne enn at de velger å seponere på egenhånd. Det er også ofte de samme personene som spør om og om igjen, så det er tydelig at de fortsetter etter tips herfra om å nettopp fortsette. 

Skrevet (endret)

1. Det er en uting utlevere seg her som lege eller annet helsepersonel. 2. Det er strafbart i Norge. 3. Ta medisinene dine som din lege har fortalt deg!  

Endret av Musikk
Skrevet
Musikk skrev (20 minutter siden):

1. Det er en uting utlevere seg her som lege eller annet helsepersonel. 2. Det er strafbart i Norge. 3. Ta medisinene dine som din lege har fortalt deg!  

Info fra meg altså. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (14 timer siden):

Jeg er en av de som stadig får lyst til å slutte med, eller redusere, på medisiner. Men etter å ha tatt det opp her og fått tilbakemelding på at det ikke er så lurt/bra, har jeg fortsatt med å ta dem. Inntil neste gang.. og neste gang.. Så jeg har utbytte av nåværende praksis. 

V.

Anonymkode: d5332...9ce

AnonymBruker
Skrevet

Eller hatt. For jeg kommer nok til å slutte med denne praksisen og heller snakke med fastlegen om slike ting. 

Skrevet
Admin skrev (1 time siden):

Dette er tankegangen jeg har bak å nettopp tillate dette. Tråder om selv destruktiv atferd og/eller seponering/selvmedisinering av medisiner er tråder som overvåkes nøye og jeg lukter for ut tips, råd eller beskrivelser som er over grensen. 

Vi forholder oss til informasjon som finnes i felleskatalogen når det gjelder doser, og rydder det som er utenfor dette. Og jeg har også langt mer erfaring med at personer fortsetter med sine medisiner etter samtaler her inne enn at de velger å seponere på egenhånd. Det er også ofte de samme personene som spør om og om igjen, så det er tydelig at de fortsetter etter tips herfra om å nettopp fortsette. 

Jeg er enig hvis formålet er som du og @frosken beskriver her.

Hvis det er slik anonymbruker fe426...712 argumenterer for er jeg derimot uenig (både mht. personangrepene og konklusjonen). En klokke som har stanset går også riktig 2 ganger i døgnet, eller med andre ord: solskinnshistorier finnes. De er nok i meget stor grad unntaket som bekrefter regelen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en av de som stadig får lyst til å slutte med, eller redusere, på medisiner. Men etter å ha tatt det opp her og fått tilbakemelding på at det ikke er så lurt/bra, har jeg fortsatt med å ta dem. Inntil neste gang.. og neste gang.. Så jeg har utbytte av nåværende praksis. 

V.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eller hatt. For jeg kommer nok til å slutte med denne praksisen og heller snakke med fastlegen om slike ting. 

Ambivalens (f.eks relatert til det å ta medisiner) er et ganske klassisk symptom blant flere (ofte tunge) lidelser. Jeg tror det er viktig, og riktig, å ha et sted å kunne få utløp for den frustrasjonen, og i blant smerten, man kan kjenne ved å "være avhengig" av å måtte ta medisiner, - og ønsket om å seponere. 

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (8 minutter siden):

Ambivalens (f.eks relatert til det å ta medisiner) er et ganske klassisk symptom blant flere (ofte tunge) lidelser. Jeg tror det er viktig, og riktig, å ha et sted å kunne få utløp for den frustrasjonen, og i blant smerten, man kan kjenne ved å "være avhengig" av å måtte ta medisiner, - og ønsket om å seponere. 

Er veldig enig i det du skriver.
Og ha en mulighet til og lufte tanker og frustrasjoner rundt medisin bruk tror jeg er viktig. Å få tilbakemeldinger om at og seponere på egen hånd ikke er og anbefale, kan være det som skal til for at de ikke gjør det.

Anonymkode: 54c70...80c

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 10.8.2026 den 14.12):

Synes ikke det er riktig at du skal legge føringer på hva som er lov og skrive om på dette forumet. Det kan du overlate til forumansvarlig.

Anonymkode: 54c70...80c

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (4 timer siden):

Så hvis jeg forstår deg rett så mener du at jeg (og "likesinnede") kan ha godt av å lufte slike ting her på forumet for å få tilbakemeldinger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så hvis jeg forstår deg rett så mener du at jeg (og "likesinnede") kan ha godt av å lufte slike ting her på forumet for å få tilbakemeldinger?

Jeg synes du skal gjøre det som kjennes riktig ut for akkurat deg. Jeg siterte deg fordi jeg synes det du skrev var fint og viktig, og ville egentlig bare støtte deg i det du skrev. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...