Gå til innhold

Til informasjon - tråder om å slutte med medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet
ISW skrev (8 timer siden):

Jeg er enig hvis formålet er som du og @frosken beskriver her.

Hvis det er slik anonymbruker fe426...712 argumenterer for er jeg derimot uenig (både mht. personangrepene og konklusjonen). En klokke som har stanset går også riktig 2 ganger i døgnet, eller med andre ord: solskinnshistorier finnes. De er nok i meget stor grad unntaket som bekrefter regelen.

Og slikt vil bli ryddet for det er ikke holdninger og informasjon vi ønsker å spre her. Vi ønsker debatt og spørsmål, men det å slutte på medisiner som er foreskrevet uten å være i dialog med sin lege vil bli ansett som helseskadelige råd og blir fjernet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (29 minutter siden):

Jeg synes du skal gjøre det som kjennes riktig ut for akkurat deg. Jeg siterte deg fordi jeg synes det du skrev var fint og viktig, og ville egentlig bare støtte deg i det du skrev. 

Ok, takk :)

Jeg tror jeg velger å bruke fastlegen neste gang jeg blir i tvil. Ønsker ikke å sette andre på ideer. Er redd jeg gjør skade ved å lage slike tråder, og jeg ønsker ikke å skade noen. 

Anonymkode: d5332...9ce

Skrevet

For meg er det ganske fjernt og spørre ukjente folk på nettet om min medisinbruk. Kan jo spørre om erfaring men når det kommer til stykket så tar jeg sånne beslutninger i samråd med fastlegen min.

Skrevet

Bør ikke et "Til informasjon"-innlegg komme fra admin?

AnonymBruker
Skrevet

Syns Admin tar en dårlig vurdering her. Det er ikke forbudt å slutte på medisiner. Det finnes en rekke eksempler på at det kan være et gode. Jeg kjenner flere som har fått et bedre liv etter å ha lært seg reguleringsteknikker, blitt eldre mm, og droppet medikamentell behandling. Det finnes også leger og frontfigurer, feks Gabor Mate, som fremmer dette perspektivet som det helsemessig beste. Det biomedisinske paradigmet, med sin forståelse av helse, dominerer her inne, uten at det gjør det til det eneste rette eller til den best vurderte forståelsen av sykdom og behandling av sykdom. At admin velger å gjøre det forbudt på dette forumet å fremme andre perspektiv, erfaringer og meninger enn de konservative biomedisinske forståelsene, oppleves svakt av forumet. Dere konstruerer da et ekkokammer av mennesker som tviholde på samme forståelse, og tvinger vekk alle nye perspektiv som kunne vært mulige helsebringende løsninger for enkelte. Å mene at man lever best uten medikasjon tilhører en sunn ytringsfrihet, og et sunt og godt liv for mange, det er ikke perspektiver som bør retusjeres bort. 

Anonymkode: fe426...712

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Syns Admin tar en dårlig vurdering her. Det er ikke forbudt å slutte på medisiner. Det finnes en rekke eksempler på at det kan være et gode. Jeg kjenner flere som har fått et bedre liv etter å ha lært seg reguleringsteknikker, blitt eldre mm, og droppet medikamentell behandling. Det finnes også leger og frontfigurer, feks Gabor Mate, som fremmer dette perspektivet som det helsemessig beste. Det biomedisinske paradigmet, med sin forståelse av helse, dominerer her inne, uten at det gjør det til det eneste rette eller til den best vurderte forståelsen av sykdom og behandling av sykdom. At admin velger å gjøre det forbudt på dette forumet å fremme andre perspektiv, erfaringer og meninger enn de konservative biomedisinske forståelsene, oppleves svakt av forumet. Dere konstruerer da et ekkokammer av mennesker som tviholde på samme forståelse, og tvinger vekk alle nye perspektiv som kunne vært mulige helsebringende løsninger for enkelte. Å mene at man lever best uten medikasjon tilhører en sunn ytringsfrihet, og et sunt og godt liv for mange, det er ikke perspektiver som bør retusjeres bort. 

Jeg tror kanskje du misset et viktig poeng i admins kommentar. Jeg siterer:

Admin skrev (9 timer siden):

men det å slutte på medisiner som er foreskrevet uten å være i dialog med sin lege vil bli ansett som helseskadelige råd og blir fjernet. 

Ut over det ser det ut til at admin og andre her dessverre synes det er helt greit med disse trådene om folk som vil slutte på medisiner. Det er med andre ord ingen grunn til å gå i krisemodus enda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Synes ikke det er riktig at du skal legge føringer på hva som er lov og skrive om på dette forumet. Det kan du overlate til forumansvarlig.

Anonymkode: 54c70...80c

Jeg sier at jeg rapporterer innleggene og diskuterer med Admin. Det har jeg som bruker her lov til. Føringene er det ikke jeg som legger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi kunne lagt oss på linje med de aller fleste andre forum og diskusjonarenaer og nektet totalt å diskutere medisiner, verken positivt eller negativt. 

Mye av det du nevner her er lov å diskutere her inne, og det har vært tema flere ganger. Men det å anbefale noen å slutte på medisiner, og gi anbefalninger utenfor det som er i felleskatalogen blir fjernet som helseskadelige råd. Slikt skal tas i samråd med leger og ikke på egenhånd av noen som ikke har kunnskap om dette. 

Du kan fint diskutere flere legers metoder og perspektiv på ting, men brukes det som en grunn for at noen burde slutte på medisiner uten å snakke med sin lege så vil det bli fjernet uavhengig av hvem det kommer fra. Personlig er jeg mer tilhenger av terapi istedenfor å bli forlatt på egenhånd med medisiner, så å påstå at jeg fjerner slike meninger blir feil. Det er helseskadelige råd gjort uten i samarbeid med lege som blir fjernet. 

psykedeliker
Skrevet
Musikk skrev (På 11.8.2026 den 12.03):

3. Ta medisinene dine som din lege har fortalt deg!

Jeg forbeholder meg retten til å gjøre mine egne vurderinger av medisinbehov.

Skrevet
ISW skrev (På 10.8.2026 den 14.12):

Jeg kommer til informasjon til å rapportere samtlige tråder som omhandler å slutte med medisin på egen hånd og/eller «against medical advice». Samtidig vil jeg ta en diskusjon med @Admin rundt om ikke forumets reglement bør inkludere dette, da det er langt mer alvorlig enn å anbefale medisiner og doser. 

For å begynne med medisin må en lege skrive den ut. Medisintips er derfor ufarlig. Å slutte med medisin kan i verste fall være livstruende.

Så er det ikke min misjon i livet å stoppe folk fra å gjøre dumme og destruktive valg. Men tør i alle fall å stå til ansvar for det ovenfor legen din framfor å søke aksept her.

Jeg har til gode å lese her at noen svarer ts at de bør endre dose eller autoseponere snarest, og det uten å snakke med noen lege. Kommentar om å rådføre seg med lege hører med i svarene til slike tråder fordi man virkelig ikke vet hvem som egentlig sitter og leser i andre enden, men seriøst. Skal det ikke gå an å diskutere noe så sentralt som medisinbruk en gang?

Jada. Det er typisk at folk i bedring slutter for tidlig på medisiner og får tilbakefall - ok! Men det er samtidig ikke usant at mange går på unødvendig mange medisiner og kanskje også for høye doser lengre enn nødvendig. De fleste har ikke mulighet til å drive å drodle frem og tilbake med leger hver gang de kommer til et punkt der de ønsker å revurdere egen medisinbruk. Som regel har man kontakt med legen ved konkrete problemstillinger, akutt sykdom osv., og ikke for å lufte tanker og reflektere rundt slike temaer i detalj. Her kan man vimse litt frem og tilbake i tankene rundt problemstillingen, og til legen kan man gå dersom det skal tas noen endelig avgjørelse og eller man får tilbakemeldinger der folk er ganske skeptiske til det du skriver - og det er man her. Kanskje ikke alle, men til sammen så får man alltids noen litt kritiske spørsmål i retur også, eller noen perspektiver man kanskje kjente til, men som er greit å få fra noen andre også. 

Spør du meg så er et forum som dette det perfekte sted å diskutere slikt. Her har du folk som tar de samme medikamentene og har ulike erfaringer med det, folk som har sjangs til å faktisk skjønne tankegangen din eller stille de riktige spørsmålene i retur. Det bør ikke være tabu å snakke om medisiner, og med det alle sider av saken. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...