Gå til innhold

Motstridende kostholdsråd, hvem skal man høre på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker da spesielt på det å spise fettredusert fremfor fullfett og det å spise frukt eller ikke. Hva tenker dere er det beste kostholdet?

Anonymkode: 170d5...229

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes et eget forum for den slags prat. 

Anonymkode: f4f6a...a5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker da spesielt på det å spise fettredusert fremfor fullfett og det å spise frukt eller ikke. Hva tenker dere er det beste kostholdet?

Ikke gjør det så veldig vanskelig. Følg de vanlige kostholdsrådene fra helsenorge. Når du etter hvert begynne å få kunnskap følger du dem som appellerer mest til deg. 

Anonymkode: f95a1...955

Skrevet

De offisielle norske kostholdsrådene er laget ut fra det vi har av tilgjengelig kunnskap i dag. Så jeg ville forsøkt å følge dem så godt som mulig. (I praksis er jeg langt unna selv).

Jeg vet ikke hva du mener med fettredusert og fullfett, men frukt er topp, så lenge kostholdet ellers er variert og gir deg de næringsstoffene som ikke finnes i frukt. Bare frukt er ikke tilstrekkelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er litt imot de norske kostrådene da jeg heller spiser mindre karbohydrater og mer fullfett. :) Ingen magre eller lettprodukter her i huset. Jeg tror på rene råvarer og kjøper mer og mer økologisk uten å bli fanatisk i den retningen. Er stor tilhenger av Marit Kolby.

Skrevet (endret)
Sokk skrev (På 10.8.2026 den 22.38):

De offisielle norske kostholdsrådene er laget ut fra det vi har av tilgjengelig kunnskap i dag. Så jeg ville forsøkt å følge dem så godt som mulig. (I praksis er jeg langt unna selv).

Jeg vet ikke hva du mener med fettredusert og fullfett, men frukt er topp, så lenge kostholdet ellers er variert og gir deg de næringsstoffene som ikke finnes i frukt. Bare frukt er ikke tilstrekkelig. 

Jeg mener at de offisielle kostholdsrådene også bygger en del på politikk, at man skal bruke de ressursene man dyrker/produserer i Norge, miljø, osv.

Jeg er overbevist om at et kosthold med grønnsaker som vokser over bakken, kombinert med nøtter og frø, og en god del fisk, kylling og kjøtt, er langt bedre for kroppen enn et kosthold basert på ting som poteter og kornprodukter. Men det er dyrere, og gir ikke optimal ressursutnyttelse av det vi produserer i Norge.

Endret av ISW
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2026 den 22.20):

Frukt og grønt🙂kjøtt og fisk. 

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2026 den 22.20):

Jeg tenker da spesielt på det å spise fettredusert fremfor fullfett og det å spise frukt eller ikke

Med forbehold om at du er normalvektig og ikke har diabetes: Begrens mettet fett, spis gjerne umettet fett. Spis frukt.

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Jeg mener at de offisielle kostholdsrådene også bygger en del på politikk, at man skal bruke de ressursene man dyrker/produserer i Norge, miljø, osv.

Jeg er overbevist om at et kosthold med grønnsaker som vokser over bakken, kombinert med nøtter og frø, og en god del fisk, kylling og kjøtt, er langt bedre for kroppen enn et kosthold basert på ting som poteter og kornprodukter. Men det er dyrere, og gir ikke optimal ressursutnyttelse av det vi produserer i Norge.

Hvorfor dette hatet mot poteten? Eller havre? Eller fullkorn?

Mener du at anbefalingene om energi% fra karbohydrater ikke er i samsvar med forskning på kosthold og helse?

Skrevet
Sokk skrev (29 minutter siden):

Hvorfor dette hatet mot poteten? Eller havre? Eller fullkorn?

Mener du at anbefalingene om energi% fra karbohydrater ikke er i samsvar med forskning på kosthold og helse?

Jeg mener at et gjennomgående problem i norsk kosthold er at vi får for mye insulin i blodet. Det skaper tilstander som insulinresistens, metabolsk syndrom og unødig overvekt/fedme..

Det heter seg at grove kornprodukter er sunt. Men et grovt kornprodukt er jo 5-10% fiber og 90-95% hvitt mel (som nesten er ren stivelse, som raskt brytes ned til glukose). 

Jeg er veldig tilhenger av Fedon sitt perspektiv på dette, altså et middelhavskosthold med fokus på glykemisk belastning / insulinutskillelse. Det er ikke nødvendig å spise ren LCHF og jeg tror et slikt kosthold (spesielt med mye mettet fett) kan skape problemer for en del. Men å spise stivelsesrike produkter med høy glykemisk belastning er jo nesten som å spise sukker.

Skrevet

problem i norsk kosthold

Nå må vi skille mellom de offisielle anbefalingene (= sunt for helsen) og det gjennomsnittlige norske kostholdet (for mye sukker, for mye mettet fett, for lite fiber, for lite frukt og grønt).

Hvis man klarer å spise etter anbefalingene så skal det være godt for helsen. Såvidt jeg forstår veiledningene vil et middelhavskosthold kunne bidra til å følge anbefalingene. Jeg ville først forsøkt å legge meg så tett opp til anbefalingene som mulig, så kan man se om det er rom for tilpasninger utover det. Jeg ser ikke grunner til å ha det å begrense inntaket karbohydrater under det anbefalte som førsteprioritet, det er mer å vinne på å forsøke å følge rådene i større grad.

Så er det også et spørsmål om det er karbohydrater eller energioverskudd som er problemet og som fører til insulinresistens og diabetes 2. Her kan jeg ikke nok til å komme med bastante påstander. Men jeg ville vært mer bekymret for energioverskudd og påfølgende fedme enn poteter og havregryn med normalvekt. 

Jeg spiser karbohydrater med glede, særlig før/etter fysisk aktivitet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at et gjennomgående problem i norsk kosthold er at vi får for mye insulin i blodet. Det skaper tilstander som insulinresistens, metabolsk syndrom og unødig overvekt/fedme..

Det heter seg at grove kornprodukter er sunt. Men et grovt kornprodukt er jo 5-10% fiber og 90-95% hvitt mel (som nesten er ren stivelse, som raskt brytes ned til glukose). 

Jeg er veldig tilhenger av Fedon sitt perspektiv på dette, altså et middelhavskosthold med fokus på glykemisk belastning / insulinutskillelse. Det er ikke nødvendig å spise ren LCHF og jeg tror et slikt kosthold (spesielt med mye mettet fett) kan skape problemer for en del. Men å spise stivelsesrike produkter med høy glykemisk belastning er jo nesten som å spise sukker.

Bare en finger i været her, tipping altså, at jeg tror neppe problemet med det norske kostholdet med for mye insulin i blodet kommer av et rent kosthold med korn, frukt, melk, rotgrønnsaker sammen med kjøtt, fisk og kylling.

Hadde man bare holdt seg til denne maten altså, og droppet potetgull, øl, sjokolade, brus, kaker og annet godt, og spist til faste tidspunkter, kan det nok blodsukkeret ikke hadde blitt så kranglete likevel. 

Dette er det sikkert forskning på. 

Anonymkode: c2ac7...f7f

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, det er nok en del politikk bakt inn i kostholdsrådene. Landbrukspolitikk altså. Norske bønder produserer så mye melk at de aner ikke hva de skal gjøre med all melken, derfor 10 000 forskjellige yoghurter og fløter og rømmer og smørtyper. Bare som et eksempel. Jeg tror vi bør spise mer sunt fett, mindre lett mat. Og for all del mindre falske søtstoffer.

Anonymkode: ceb7c...a87

Skrevet
Sokk skrev (19 minutter siden):

Nå må vi skille mellom de offisielle anbefalingene (= sunt for helsen) og det gjennomsnittlige norske kostholdet (for mye sukker, for mye mettet fett, for lite fiber, for lite frukt og grønt).

Hvis man klarer å spise etter anbefalingene så skal det være godt for helsen. Såvidt jeg forstår veiledningene vil et middelhavskosthold kunne bidra til å følge anbefalingene. Jeg ville først forsøkt å legge meg så tett opp til anbefalingene som mulig, så kan man se om det er rom for tilpasninger utover det. Jeg ser ikke grunner til å ha det å begrense inntaket karbohydrater under det anbefalte som førsteprioritet, det er mer å vinne på å forsøke å følge rådene i større grad.

Så er det også et spørsmål om det er karbohydrater eller energioverskudd som er problemet og som fører til insulinresistens og diabetes 2. Her kan jeg ikke nok til å komme med bastante påstander. Men jeg ville vært mer bekymret for energioverskudd og påfølgende fedme enn poteter og havregryn med normalvekt. 

Jeg spiser karbohydrater med glede, særlig før/etter fysisk aktivitet.

Poenget mitt er vel at norske kostholdsråd ikke utelukkende er laget av eksperter i ernæring/helse, for det er mange hensyn å ta:

Eksempler:

- Det skal ikke være for dyrt (f.eks. er fisk til middag noe av det dyreste du kan spise)

- Det skal være mulig for folk flest å gjennomføre (sånn at man ikke gir blaffen og spiser godteri i stedet)

- Det skal utnytte de ressursene Norge / landbruket produserer

Så jeg mener at for enkelte i befolkningen, så er det noe å hente i forhold til kostholdsrådene. Særlig gjelder jo dette de med livsstilssykdommer og/eller som skal ned i vekt. F.eks. er ikke havregryn veldig hensiktsmessig hvis du har diabetes 2. 

Men samtidig er jeg enig med deg og innlegget under om at hvis alle hadde fulgt kostholdsrådene, så hadde det gått bedre enn det gjør i dag. Problemet i dag er jo at den jevne nordmann lever enda mer usunt.

AnonymBruker
Skrevet

Angående frukt og grønt skulle jeg likt å visst hvor god kontrollen er for sprøytemidler. Den har jeg liten tillit til. Inntil konkret informasjon tilsier noe annet. På meg virker det som at det kun foretas tilfeldige tester, og at aksepterte minimumsverdier ikke helt er å stole på. 

Anonymkode: ceb7c...a87

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt er vel at norske kostholdsråd ikke utelukkende er laget av eksperter i ernæring/helse, for det er mange hensyn å ta:

Eksempler:

- Det skal ikke være for dyrt (f.eks. er fisk til middag noe av det dyreste du kan spise)

- Det skal være mulig for folk flest å gjennomføre (sånn at man ikke gir blaffen og spiser godteri i stedet)

- Det skal utnytte de ressursene Norge / landbruket produserer

Så jeg mener at for enkelte i befolkningen, så er det noe å hente i forhold til kostholdsrådene. Særlig gjelder jo dette de med livsstilssykdommer og/eller som skal ned i vekt. F.eks. er ikke havregryn veldig hensiktsmessig hvis du har diabetes 2. 

Men samtidig er jeg enig med deg og innlegget under om at hvis alle hadde fulgt kostholdsrådene, så hadde det gått bedre enn det gjør i dag. Problemet i dag er jo at den jevne nordmann lever enda mer usunt.

Ja, hadde man enda klart å holde seg til en type kosthold. Det er det noen som klarer, men de som faktisk har problemer med vekt og kosthold har som regel problemer over tid uansett hvilket kosthold/diett de prøver seg på, tror jeg. 

Anonymkode: c2ac7...f7f

Drømmeautomat
Skrevet

Det offisielle norske kostholdsrådene fører nok til et sunt kosthold for de fleste, men de er ikke optimale, og som ISW sier er det også tatt andre hensyn enn helse. Når jeg setter meg inn i hva som et sunt kosthold er jeg utelukkende opptatt av helse, derfor har de norske rådene liten relevans for meg. Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle være opptatt av dem, bare fordi jeg tilfeldigvis er norsk. Det fins et utall andre, bedre kilder.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Det offisielle norske kostholdsrådene fører nok til et sunt kosthold for de fleste, men de er ikke optimale, og som ISW sier er det også tatt andre hensyn enn helse. Når jeg setter meg inn i hva som et sunt kosthold er jeg utelukkende opptatt av helse, derfor har de norske rådene liten relevans for meg. Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle være opptatt av dem, bare fordi jeg tilfeldigvis er norsk. Det fins et utall andre, bedre kilder.

Hvilke prinsipper anser du som optimalt?

Hva som er optimalt vil jo alltid avhenge av hva man har behov for. Det er jo etter hvert mange fagfolk som har noe ulik profil på hva de anbefaler og som alle mener deres råd er basert på forskning. 

Personlig så forsøker jeg å navigere slik at jeg har godt med energi gjennom dagen, ligger ikke veldig langt unna kostholdsrådene men prioriterer proteiner og  sunt fett og ligger litt lavere enn  anbefalingene når det gjelder karbohydrater. Men ikke lavere enn at jeg får i meg en god del havregryn og masse frukt og grønt i løpet av dagen. Det jeg er for dårlig på er å spise tilstrekkelig med fisk, men jobber med saken;-)

Skrevet

Rådene er tilpasset gjennomsnittet. Det vil si en voksen, lett overvektig person som trener moderat.

Jeg tenker at en aktiv gutt i vokse-alderen for eksempel ikke bør følge rådene slavisk. Rådene er ikke laget for ham.

Skrevet
Grendel skrev (55 minutter siden):

Rådene er tilpasset gjennomsnittet. Det vil si en voksen, lett overvektig person som trener moderat.

Jeg tenker at en aktiv gutt i vokse-alderen for eksempel ikke bør følge rådene slavisk. Rådene er ikke laget for ham.

Eller kvinner. Kostrådene er garantert tilpasset gjennomsnittsmannen og kvinner er ikke bare en liten mann, vi er helt annerledes satt sammen og har andre næringsbehov ut fra syklus, livssituasjon som svangerskap, amming, overgangsalder osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...