Gå til innhold

Sylvi vil stramme inn Nav - maks 740 000 i året til enkeltpersoner og ingen under 40 får uføretrygd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/sylvi-vil-stramme-inn-nav/84996741

Frp-leder Sylvi Listhaug vil sette grenser for hvor mye familier kan få i offentlige ytelser.

Hun mener også hovedregelen bør være at ingen under 40 får uføretrygd, og at samlede utbetalinger til enkeltpersoner bør ligge under 740 000 kroner.

Samtidig mener hun det bør settes en grense for hvor mange barn offentlige ordninger skal gi økonomisk støtte til.

- Når du får barn så må du være i stand til å forsørge deg, sier Listhaug.

Her skal de altså låse folk fast på AAP til de er 40 år. Og som om ikke det var nok, skal det i tillegg innføres karensår etter tre år på AAP. I verste fall kan folk dermed gå gjennom seks–sju år med karens før de fyller 40.

Hvordan i all verden er dette ment å hjelpe folk tilbake i arbeidslivet? Det høres langt mer ut som en oppskrift på fattigdom, gjeld og sosial nød. Til slutt kan resultatet bli at folk mister bolig, trygghet og muligheten til å forsørge seg selv.

Og dette er altså politikken partiet som pensjonister og uføre går rundt og stemmer på vil ha?

Det er også en oppskrift på barnefattigdom. Forstår ikke Listhaug at folk faktisk kan bli alvorlig syke eller uføre etter at barna er født? Skal man da bare kutte sikkerhetsnettet under hele familien og kaste dem ut i økonomisk ruin?

Anonymkode: ab767...8bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjukt. Kronisk og alvorlig sykdom spør ikke etter alder. 

Anonymkode: e31c9...1ca

Skrevet

Jeg har ikke lest forslaget utover det som her beskrevet i HI her. Men jeg reagerer på at det ikke tas hensyn til barna. De kan ikke noe for at de er født i en fattig familie, eller i en familie med mange barn. Forslaget vil bidra til å dømme disse barna til en oppvekst i fattigdom, noe som vil ha negative konsekvenser for dem også senere i livet, og trolig også for samfunnet (lav inntekt, dårlig helse med mer). 

AnonymBruker
Skrevet

Ideelt sett hadde det vært ønskelig at AP ble mer som sosialdemokratiet i Danmark. Da ville FrP mistet mange velgere.

Men AP fremstår lite villige til å ta seg sammen. Før var AP noe mer enn bare woke folk, de var de som ga oss velferdsstaten. Nå ledes de av eliten og sponser luftslott og utfasingen av Norge som nasjonalstat.

Anonymkode: 6c205...0f5

Skrevet

Oversatt til det Sylvi egentlig mener: "Jeg ønsker ikke at det skal være så attraktivt for muslimer generelt, og somaliere spesielt, som typisk får veldig mange barn og er storforbrukere av offentlige ytelser, å være i Norge".

Skrevet

Enig med henne at de under 40 år ikke skal uføres🙂helseutfordringer må komme først! Helsen våres har ingen alder! ofte blir en uføre føre 40 år. 

Skrevet
Musikk skrev (Akkurat nå):

Enig med henne at de under 40 år ikke skal uføres🙂helseutfordringer må komme først! Helsen våres har ingen alder! ofte blir en uføre føre 40 år. 

Jeg er kun enig med henne når det kommer til friske/delvis friske mennesker som kan jobbe🙂

Skrevet
Sokk skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke lest forslaget utover det som her beskrevet i HI her. Men jeg reagerer på at det ikke tas hensyn til barna.

Det er jeg enig i. Barnefattigdom er et problem, men hva med barna til foreldre som er arbeidsføre?

Hvis en uføretrygdet 7 barnsmor ha over 740 000 på grunn av barna så gjelder vel det også en arbeidsfør mor?

Jeg tenker altså at barnetillegget bør gjelde folk i jobb også hvis man skal forsvare såpass rause ordninger for de på trygd. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra at noen endelig forsøker å gjøre noe med pengesluket NAV. Det er fryktelig mye rot i dette systemet, og vi har som samfunn ikke råd til dette enorme sløseriet med fellesskapets midler.

Anonymkode: a2abb...365

Skrevet
ISW skrev (56 minutter siden):

Oversatt til det Sylvi egentlig mener: "Jeg ønsker ikke at det skal være så attraktivt for muslimer generelt, og somaliere spesielt, som typisk får veldig mange barn og er storforbrukere av offentlige ytelser, å være i Norge".

Så lenge under halvparten av somaliere er i jobb i Norge, og det knapt vil lønne seg for dem å jobbe på grunn av nivået på ytelser, har hun et poeng. Og jeg er generelt ingen Sylvi-fan.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Hvis Somaliere er et stort problem da er det riktig å peke på dette problemet, og forsøke å gjøre noe med det. Det våger Sylvi, i motsetning til alle andre med berøringsangst. De frykter slike som deg, de som ser rasisme i all kritikk mot mennesker med mørk hud.

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Men dette kan vel være greit å se litt på? Kommuner/fylker sliter med økonomien bl.a. pga dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis Somaliere er et stort problem da er det riktig å peke på dette problemet, og forsøke å gjøre noe med det. Det våger Sylvi, i motsetning til alle andre med berøringsangst. De frykter slike som deg, de som ser rasisme i all kritikk mot mennesker med mørk hud.

Hæ?

Jeg har på ingen måte tatt stilling til faktum i saken her, jeg oversetter bare uttalelsene til det hun egentlig mener. Jeg har ingen formening om dette er galt eller riktig. 

Skrevet
cilie skrev (16 minutter siden):

Men dette kan vel være greit å se litt på? Kommuner/fylker sliter med økonomien bl.a. pga dette. 

Det kan godt hende, men det er ikke det jeg kommenterer. Som jeg skriver til denne anonyme brukeren, jeg tar ikke stilling her til selve saken.

Skrevet
Grendel skrev (54 minutter siden):

Det er jeg enig i. Barnefattigdom er et problem, men hva med barna til foreldre som er arbeidsføre?

Hvis en uføretrygdet 7 barnsmor ha over 740 000 på grunn av barna så gjelder vel det også en arbeidsfør mor?

Jeg tenker altså at barnetillegget bør gjelde folk i jobb også hvis man skal forsvare såpass rause ordninger for de på trygd. 

Ja, jeg er helt enig, derfor der det bra med ordninger som ikke er behovsprøvd, som f.eks barnetrygden.

Ellers er det vel ganske utfordrende å skulle jobbe fulltid (særlig i et belastende lavtlønnet yrke) hvis man samtidig er alenemor til 7 barn. En helsefagarbeider turnus går neppe rundt. Da må man kanskje innse at det ikke går å jobbe fulltid i en slik situasjon, også må velferdsstaten ta noe av regningen for forsørgelsen av barna. 

Men nå gjelder nok dette ikke spesielt mange familier, så jeg tror ikke vi trenger store spesialtilpasninger for å hindre at folk får 7 barn uten å kunne forsørge dem. De færreste gjør jo det. Vi må bare sørge for at det finnes et sikkerhetsnett i de tilfeller der barna først havner i en slik situasjon.

Skrevet

Legg merke til i første innlegg at der brukes ordet "hovedregelen". Det betyr at det skal være unntak fra regelen om fast uføretrygd før 40 år. Det kan f.eks. være schizofreni eller alvorlig PU.

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Barnetrygden får man jo uavhengig av om man jobber eller er uføretrygdet, så en 7-barnsmor i fullt arbeid kommer normalt sett nokså godt over 740 000 utbetalt. 

Anonymkode: 5fc6d...366

AnonymBruker
Skrevet

Barnetrygden for 7 barn utgjør 169 000. Så alle tall som diskuteres bør ta dette i betraktning. 

Altså full lønn + 169 000

Ufør + 169 000

Man kan ikke regne med barnetrygd i det ene tilfellet, og regne det ut av det andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Barnetrygden for 7 barn utgjør 169 000. Så alle tall som diskuteres bør ta dette i betraktning. 

Altså full lønn + 169 000

Ufør + 169 000

Man kan ikke regne med barnetrygd i det ene tilfellet, og regne det ut av det andre. 

Jeg nevnte ikke barnetrygd, men barnetillegg.

Jeg kjenner ikke alle ordningene i detalj. Jeg sier bare at hvis det er helt nødvendig for å ufør å ha over 740 000 så må det samme gjelde en arbeidsfør person.

Skrevet
Sokk skrev (2 timer siden):

Ellers er det vel ganske utfordrende å skulle jobbe fulltid (særlig i et belastende lavtlønnet yrke) hvis man samtidig er alenemor til 7 barn. En helsefagarbeider turnus går neppe rundt. Da må man kanskje innse at det ikke går å jobbe fulltid i en slik situasjon, også må velferdsstaten ta noe av regningen for forsørgelsen av barna. 

Eller er det lurt å ikke få så mange barn?!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...