Gå til innhold

Hvorfor er å ta overdoser så vanlig når man har eupf/borderline?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kombinasjonen impulsivitet, dårlig impulskontroll og hurtig skiftende og svært sterke følelser er nok forklaringen. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (27 minutter siden):

Kombinasjonen impulsivitet, dårlig impulskontroll og hurtig skiftende og svært sterke følelser er nok forklaringen. 

Jeg tror ingen, ikke en gang faglærte, som ikke har opplevd det selv, forstår hvor uutholdelig og smertefull psykisk smerte er. Jeg skjønner godt at folk selvskader og ønsker seg ut av livet når det kjennes som man revner innvendig. Jeg tror imidlertid at XbellaX forsår det. For meg er avvisning en ekstremt smertefull følelse som kan gjøre meg destruktiv, men jeg har heldigvis blitt bedre til å takle det og utagerer ikke like mye som før. Jeg trekker meg heller unna og lider i stillhet. Det er noe som heter selvmordshodepine også (klasehodepine), det er en uutholdelig smerte. 

Anonymkode: 23317...1be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2026 den 20.26):

Hvorfor er det så typisk når man har eupf/borderline å ta masse overdoser? Er det noen her som har denne diagnosen og kan forklare hvorfor?

Anonymkode: 69ae4...712

Jeg kjenner til to som har bipolar som har gjort det samme. Bipolare har også mye ustabilitet.

Anonymkode: ae089...999

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ingen, ikke en gang faglærte, som ikke har opplevd det selv, forstår hvor uutholdelig og smertefull psykisk smerte er.

Det er helt riktig, og det kan man heller ikke forvente.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (På 11.8.2026 den 21.47):

Hvilke regler henviser du til?

Det er et kjent faktum at folk med eupf ofte tyr til selvskading, svært ofte skjer dessverre det i form av overdose.

Selvmord tanker. 

Anonymkode: bc7a7...1fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvmord tanker. 

Anonymkode: bc7a7...1fc

Virker som om du bør lese regelverket en gang til. Det er ikke forbudt på dette forum å omtale tematikk knyttet til selvmord, hvis det gjøres på en konstruktiv måte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2026 den 11.57):

Jeg leste nettopp om unnvikende og selvskading og selvmordsproblematikk, der det sto at 40 prosent hadde selvmordstanker og 10 prosent hadde forsøkt selvmord de siste tolv månedene etter oppstart av behandling. 57 prosent hadde selvskadet i samme periode.

Dette kommer fra en studie fra Nettverk for personlighetsforstyrrelser fra 2021 med 460 pasienter med engstelig unnvikende. Jeg leste om det i boken Mentaliseringsbasert terapi for engstelig unnvikende personlighetsproblematikk av Aleksander Husby Carlsen og Henning Jordet. 

Det står at disse pasientene sjelden bringer dette inn i terapien, fordi de skammer seg over å snakke om det.

Mine betraktninger er at andre kanskje andre har nesten eller like stort lidelsestrykk som de med eupf, men at de med unnvikende f.eks. er mer skjult siden disse pasienten for alt i verden ikke vil lage drama og ikke er de som tropper opp på legevakten når de har kuttet seg. 

Anonymkode: e7212...e4c

Jeg skulle ønske at det var et mye større fokus på de som unnviker, isolerer seg og lar være å be om tilstrekkelig hjelp. Det er også en uhyre smertefull posisjon å være i - og det er vanskelig for omgivelsene å være vitne til det som skjer, uten å finne måter å hjelpe på. Men det er jo ikke de som utagerer sine følelser som er ansvarlige for hjelpeapparatets passivitet i forhold til de engstelige unnvikende. 

psykedeliker
Skrevet
frosken skrev (12 minutter siden):

Det er også en uhyre smertefull posisjon å være i - og det er vanskelig for omgivelsene å være vitne til det som skjer, uten å finne måter å hjelpe på.

I slike tilfeller ringer man en bekymringsmelding til vedkommendes fastlege, eller evt. legevakten.

Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

I slike tilfeller ringer man en bekymringsmelding til vedkommendes fastlege, eller evt. legevakten.

Og møter ofte fullstendig stillhet og manglende handslingsvilje fra helsevesenet. Og om pasienten ikke møter til første time på dps som følge av samme unnvikende mønster, så avslutter DPS pasienten umiddelbart. 

psykedeliker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Og møter ofte fullstendig stillhet og manglende handslingsvilje fra helsevesenet.

Da ringer man igjen. Og igjen. Og igjen. Og igjen. Og når man har ringt en del ganger, begynner man å spørre de i den andre enden om det er god samfunnsøkonomi å holde på slik, og om de egentlig tar sin samfunnsoppgave seriøst.

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (32 minutter siden):

Men det er jo ikke de som utagerer sine følelser som er ansvarlige for hjelpeapparatets passivitet i forhold til de engstelige unnvikende. 

Nei, overhode ikke. 

Skrevet
frosken skrev (37 minutter siden):

Jeg skulle ønske at det var et mye større fokus på de som unnviker, isolerer seg og lar være å be om tilstrekkelig hjelp. Det er også en uhyre smertefull posisjon å være i - og det er vanskelig for omgivelsene å være vitne til det som skjer, uten å finne måter å hjelpe på. Men det er jo ikke de som utagerer sine følelser som er ansvarlige for hjelpeapparatets passivitet i forhold til de engstelige unnvikende. 

Kanskje borderlinerne kunne kurse de engstelige i å lage litt mer drama. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (36 minutter siden):

frosken skrev (16 minutter siden):

Og møter ofte fullstendig stillhet og manglende handslingsvilje fra helsevesenet. Og om pasienten ikke møter til første time på dps som følge av samme unnvikende mønster, så avslutter DPS pasienten umiddelbart. 

psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Da ringer man igjen. Og igjen. Og igjen. Og igjen. Og når man har ringt en del ganger, begynner man å spørre de i den andre enden om det er god samfunnsøkonomi å holde på slik, og om de egentlig tar sin samfunnsoppgave seriøst.

Noe litt annet egentlig, men like håpløst. Jeg så på foredrag i går, og jeg lærte at omtrent det eneste man IKKE måler i PH, er om pasientene som behandles blir friske/friskere. Så man legger ned gode tilbud som fungerer, og andre blir svingdørspasienter, for det ser bedre ut på de tallene som måles. 

https://www.arendalsuka.no/program/hva-teller-vi-og-hva-teller-egentlig-i-psykisk-helsevern

AnonymBruker
Skrevet
cathlin skrev (9 timer siden):

Kanskje borderlinerne kunne kurse de engstelige i å lage litt mer drama. 

Så borderlinere lager drama? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så borderlinere lager drama? 

Hva mener du er drama?

Er for eksempel en bilulykke dramatisk? Hva med et styrtet fly? Er selvmord dramatisk? Drap? Vold? Å miste et barn? Å holde på å drukne? Miste en arm? Å bli hentet med ambulanse? Få hjerteinfarkt? Falle av en hest? Er en redningsaksjon dramatisk?

Jeg vet ikke, men når noe setter en skikkelig støkk i meg, opplever jeg det som dramatisk. Ikke traumatisk nødvendigvis, men dramatisk. 

Andre har sikkert andre definisjoner. Ordet kan brukes litt ulikt. Drama kan kanskje være for noen å iscenesette, spille skuespill, være vrang, kranglete. 

I følge leksikonet kommet ordet fra gresk og betyr «å gjøre» eller «å handle». 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva mener du er drama?

Er for eksempel en bilulykke dramatisk? Hva med et styrtet fly? Er selvmord dramatisk? Drap? Vold? Å miste et barn? Å holde på å drukne? Miste en arm? Å bli hentet med ambulanse? Få hjerteinfarkt? Falle av en hest? Er en redningsaksjon dramatisk?

Jeg vet ikke, men når noe setter en skikkelig støkk i meg, opplever jeg det som dramatisk. Ikke traumatisk nødvendigvis, men dramatisk. 

Andre har sikkert andre definisjoner. Ordet kan brukes litt ulikt. Drama kan kanskje være for noen å iscenesette, spille skuespill, være vrang, kranglete. 

I følge leksikonet kommet ordet fra gresk og betyr «å gjøre» eller «å handle». 

Så du mener vi med borderline driver med skuespill, er vrang og kranglete? Det er ganske drøyt..

Anonymkode: 3314e...f31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så du mener vi med borderline driver med skuespill, er vrang og kranglete? Det er ganske drøyt..

Hæ? Hvor får du det fra? 

Skrevet

Lage drama - ja. Men det er noe helt annet enn å drive med skuespill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenk deg at du er forelder til en datter med EUPF. En kveld blir du oppringt og får vite at datteren din har kuttet seg og blir kjørt med ambulanse til sykehuset. Du vet foreløpig ikke hvor alvorlig skadet hun er eller hva som har skjedd.

Prøv å sette deg i foreldrens sted. Hvordan oppleves den telefonen og tiden fram til du vet at hun er trygg?

Er det rimelig å beskrive situasjonen som dramatisk, uten at du dermed mener at datteren spiller skuespill, overdriver eller ikke har det genuint vondt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tenk deg at du er forelder til en datter med EUPF. En kveld blir du oppringt og får vite at datteren din har kuttet seg og blir kjørt med ambulanse til sykehuset. Du vet foreløpig ikke hvor alvorlig skadet hun er eller hva som har skjedd.

Prøv å sette deg i foreldrens sted. Hvordan oppleves den telefonen og tiden fram til du vet at hun er trygg?

Er det rimelig å beskrive situasjonen som dramatisk, uten at du dermed mener at datteren spiller skuespill, overdriver eller ikke har det genuint vondt?

Det er nok veldig tungt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...