AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august I utgangspunktet synes jeg dette er et supert tiltak, hvis det fungerer i praksis. Jeg er selv en arbeidsfør person, som ikke får jobber på grunn av en del tilpasningsbehov. Jeg savner en mulighet for at noen som kjenner arbeidsliv og bedrifter godt, kjenner mange mennesker, kan koble meg opp med en arbeidsplass. Jeg fikser ikke praksisplasser bare for å få praksis, det er alt for krevende å forholde meg til nye mennesker, og jeg har allerede lang erfaring og vet hva som fungerer og ikke minst hva som ikke fungerer. Om jeg hadde fått prøvd meg i en bedrift i noen måneder for å bli kjent, med en intensjon om at det skal føre til fast jobb om det klaffer, hadde vært helt supert for meg. Jeg klarer ikke å møte mennesker med søknad og intervju en intensjon om å skulle "selge" meg inn profesjonelt, fremstå "perfekt". Jeg må møtes menneske til menneske. Anonymkode: 69187...5d4 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg klarer ikke å møte mennesker med søknad og intervju en intensjon om å skulle "selge" meg inn profesjonelt, fremstå "perfekt". I så fall har du et holdningsproblem du må ta tak i, for det handler ikke om "selge" seg inn og fremstå "perfekt". Det handler om å presentere hvilken kompetanse du har og hva du kan tilføre bedriften. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august psykedeliker skrev (8 minutter siden): I så fall har du et holdningsproblem du må ta tak i, for det handler ikke om "selge" seg inn og fremstå "perfekt". Det handler om å presentere hvilken kompetanse du har og hva du kan tilføre bedriften. Jeg har autisme, og jeg klarer ikke å møte mennesker på den måten du skisserer. Anonymkode: 69187...5d4 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har autisme, og jeg klarer ikke å møte mennesker på den måten du skisserer. På hvilken måte står autismen i veien for det? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august psykedeliker skrev (12 minutter siden): I så fall har du et holdningsproblem du må ta tak i, for det handler ikke om "selge" seg inn og fremstå "perfekt". Det handler om å presentere hvilken kompetanse du har og hva du kan tilføre bedriften. Hvis det er det skal stå på, at alle MÅ mestre dette for å slippe inn i arbeidslivet, tenker jeg egentlig at NAV/arbeidslivet har et holdningsproblem og går glipp av mennesker som kan brukes til noe. Anonymkode: 69187...5d4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august psykedeliker skrev (1 minutt siden): På hvilken måte står autismen i veien for det? Det hadde du skjønt om du hadde gått gjennom rapporten fra autismeutredningen og asias-kartleggingen min. Men det er ikke det som er temaet for tråden. Anonymkode: 69187...5d4 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er det skal stå på, at alle MÅ mestre dette for å slippe inn i arbeidslivet, tenker jeg egentlig at NAV/arbeidslivet har et holdningsproblem og går glipp av mennesker som kan brukes til noe. Det er ingenting å "mestre" med dette. Det er bare å gjøre det. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hadde du skjønt om du hadde gått gjennom rapporten fra autismeutredningen og asias-kartleggingen min. Så du klarer ikke å beskrive det selv, uten å henvise til eksterne kilder? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august psykedeliker skrev (Akkurat nå): Så du klarer ikke å beskrive det selv, uten å henvise til eksterne kilder? Jeg sier at det ikke er relevant i denne tråden. Anonymkode: 69187...5d4 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sier at det ikke er relevant i denne tråden. Hvorfor ikke, når jeg påpeker at dine premisser er feil i utgangspunktet? 0 Siter
XbellaX Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (40 minutter siden): I utgangspunktet synes jeg dette er et supert tiltak, hvis det fungerer i praksis. Jeg er selv en arbeidsfør person, som ikke får jobber på grunn av en del tilpasningsbehov. Jeg savner en mulighet for at noen som kjenner arbeidsliv og bedrifter godt, kjenner mange mennesker, kan koble meg opp med en arbeidsplass. Jeg fikser ikke praksisplasser bare for å få praksis, det er alt for krevende å forholde meg til nye mennesker, og jeg har allerede lang erfaring og vet hva som fungerer og ikke minst hva som ikke fungerer. Om jeg hadde fått prøvd meg i en bedrift i noen måneder for å bli kjent, med en intensjon om at det skal føre til fast jobb om det klaffer, hadde vært helt supert for meg. Jeg klarer ikke å møte mennesker med søknad og intervju en intensjon om å skulle "selge" meg inn profesjonelt, fremstå "perfekt". Jeg må møtes menneske til menneske. Anonymkode: 69187...5d4 Det skjer jo nå og. Private aktører er inne for å hjelpe NAV. Det du beskriver som du skulle ønske at du fikk hjelp til kan du få nå også. Får du oppfølging fra NAV? 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august psykedeliker skrev (13 minutter siden): Hvorfor ikke, når jeg påpeker at dine premisser er feil i utgangspunktet? Jeg er ikke, og behøver ikke være, enig i ditt premiss. Anonymkode: 69187...5d4 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke, og behøver ikke være, enig i ditt premiss. I så fall velger du å gjøre det vanskelig for deg selv. Det kan du ikke skylde på autismen for. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august NAV har ekstremt dårlig suksessrate hva gjelder å hjelpe autister inn i arbeidslivet, så dårlig at mange misforstår statistikken og tror at autister ikke jobber, men autister som trenger hjelp fra NAV, de jobber ikke (90% av dem ender uføre). Autistene som jobber, er stort sett de som ikke trenger hjelp fra NAV. Så når du er der at du ber NAV om hjelp som autist, da er du i trøbbel, som du kanskje har følt litt på kroppen. Men du virker ha intiativ og håp så du får bare pushe på og håpe på litt flaks. Gir en opp lykkes en ikke i det minste, så ikke gi opp Forøvrig ganske interessant tema egentlig, om en bedrift i privat næringsliv hadde så dårlig suksessrate som NAV har, ville en prøvd reformer, prøvd nye ting, egentlig prøvd hva som helst, rent økonmisk vil alt lønne seg for NAV når en har 90% feilrate og resultatet ender i uføretrygd på sikt for 90%. F.eks gi bonus til bedrifter, de slipper arbeidsgiveravgift for arbeidsforholdet og f.eks får si 50 000 i skattefradrag per år for selskapsskatt eller andre goder, for å ansette autister som ufrivillig har vært lenge utenfor arbeidslivet og går mot eller er ufør. Helt gratis tiltak for staten (fordi en slipper å utbetale uføretrygd på mange hundretusener for alle som ansettes som ikke ville blitt det ellers, som både vil gi autister bedre liv OG spare staten for penger samtidig). Rent logisk gir det ingen mening, å bruke høye skatter som hinder for å ansette autister, for så å ta skattepengene og utbetale til uføretrygd til dem, da burde en heller redusert skattebealastningen for de som vil ansette autister. Løser det hele problemet, nei, men det er en av mange ting en burde gjort. Det er så logisk og udiskutabelt, og derfor vil det aldri skje i Norge 🙃 Anonymkode: d7d3b...bb4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august XbellaX skrev (11 minutter siden): Det skjer jo nå og. Private aktører er inne for å hjelpe NAV. Det du beskriver som du skulle ønske at du fikk hjelp til kan du få nå også. Får du oppfølging fra NAV? Jeg får oppfølging fra NAV, men visste ikke at de hadde denne muligheten. Til nå har det vært mest kartlegging. Jeg bør ikke jobbe direkte med kunder eller forholde meg til mange personer. Saksbehandling og spesielt nøste/grave i kompliserte (klage)saker og sånt, og å formulere meg skriftlig passer godt for meg. Men jeg har bedt om møte med veileder direkte i NAV for å ta opp dette, nå er jeg i oppfølging av oppfølgingsbedrift der jeg føler vi går mye i ring og stamper fast på det samme. Det er ikke sikkert de har de rette mandatene kanskje. Anonymkode: 69187...5d4 0 Siter
XbellaX Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får oppfølging fra NAV, men visste ikke at de hadde denne muligheten. Til nå har det vært mest kartlegging. Jeg bør ikke jobbe direkte med kunder eller forholde meg til mange personer. Saksbehandling og spesielt nøste/grave i kompliserte (klage)saker og sånt, og å formulere meg skriftlig passer godt for meg. Men jeg har bedt om møte med veileder direkte i NAV for å ta opp dette, nå er jeg i oppfølging av oppfølgingsbedrift der jeg føler vi går mye i ring og stamper fast på det samme. Det er ikke sikkert de har de rette mandatene kanskje. Anonymkode: 69187...5d4 Ja, det er det som er problemet for mange, det er en uendelig kartlegging uten at det nødvendigvis leder noe sted. Flott at du ber om møte. Det kan være AMS eller IPS kan fungere bedre for deg (det er kartlegging der også men den er i mine øyne betraktelig mer målrettet. Det er alltid en ordinær jobb, ordinær lønn, og ansettelse som er målet - ikke all denne uendelige "treningen" på å jobbe. https://www.nav.no/arbeid-med-stotte https://www.nav.no/ips 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): NAV har ekstremt dårlig suksessrate hva gjelder å hjelpe autister inn i arbeidslivet NAV har ekstremt dårlig suksessrate hva gjelder å forholde seg til noe som helst som er utenfor landsgjennomsnittet. Men det forandrer ikke fakta uansett hvilken side av bordet man sitter på. Velger man å se på en jobbsøkerprosess primært som en konkurranse i sosial manipulering, blir både forventningene og resultatet deretter - med eller uten diagnoser. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): NAV har ekstremt dårlig suksessrate hva gjelder å hjelpe autister inn i arbeidslivet, så dårlig at mange misforstår statistikken og tror at autister ikke jobber, men autister som trenger hjelp fra NAV, de jobber ikke (90% av dem ender uføre). Autistene som jobber, er stort sett de som ikke trenger hjelp fra NAV. Så når du er der at du ber NAV om hjelp som autist, da er du i trøbbel, som du kanskje har følt litt på kroppen. Men du virker ha intiativ og håp så du får bare pushe på og håpe på litt flaks. Gir en opp lykkes en ikke i det minste, så ikke gi opp Forøvrig ganske interessant tema egentlig, om en bedrift i privat næringsliv hadde så dårlig suksessrate som NAV har, ville en prøvd reformer, prøvd nye ting, egentlig prøvd hva som helst, rent økonmisk vil alt lønne seg for NAV når en har 90% feilrate og resultatet ender i uføretrygd på sikt for 90%. F.eks gi bonus til bedrifter, de slipper arbeidsgiveravgift for arbeidsforholdet og f.eks får si 50 000 i skattefradrag per år for selskapsskatt eller andre goder, for å ansette autister som ufrivillig har vært lenge utenfor arbeidslivet og går mot eller er ufør. Helt gratis tiltak for staten (fordi en slipper å utbetale uføretrygd på mange hundretusener for alle som ansettes som ikke ville blitt det ellers, som både vil gi autister bedre liv OG spare staten for penger samtidig). Rent logisk gir det ingen mening, å bruke høye skatter som hinder for å ansette autister, for så å ta skattepengene og utbetale til uføretrygd til dem, da burde en heller redusert skattebealastningen for de som vil ansette autister. Løser det hele problemet, nei, men det er en av mange ting en burde gjort. Det er så logisk og udiskutabelt, og derfor vil det aldri skje i Norge 🙃 Anonymkode: d7d3b...bb4 Ja, forstå det den som kan. Man skal være frisk for å være syk, og man skal mestre ett jobbintervju for å utføre en helt annen jobb enn det som kreves i et intervju. Bemanningsbransjen vil neppe ha oss, men er det noen som kjenner bedriftene og vet hvor man kanskje kan passe inn, så er det dem per i dag tror jeg. Jeg er enig i at omfordelingen av skattepengene burde vært en løsning de burde sett på. Gjøre noe i hvert fall! Anonymkode: 69187...5d4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august psykedeliker skrev (48 minutter siden): På hvilken måte står autismen i veien for det? dumt spørsmål. Les deg opp på autisme først. Anonymkode: 795c2...662 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Les deg opp på autisme først. Autisme er ingen unnskyldning for å ta ting for noe annet enn det de er. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.