Gå til innhold

Kan litium, brintellix, abilify og seroquel føre til mindre kontakt med følelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og burde jeg vurdere seponere en eller flere på bakgrunn av det?

Anonymkode: 68ed6...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan dempe følelser.

Jeg kan ikke svare på om du bør endre medisin, da jeg ikke vet noe om deg og din sykdom. Du må spørre legen din.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 17.8.2026 den 21.10):

Jeg kan ikke svare på om du bør endre medisin, da jeg ikke vet noe om deg og din sykdom. Du må spørre legen din.

Skjønner. Takk for svar. Skal ta det opp.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 17.8.2026 den 21.10):

Fastlegen sa jeg kunne bestemme selv. Er i gang med å trappe ned abilify nå. Hvilken av medisinene burde jeg prioritere neste?

AnonymBruker
Skrevet

Prøver igjen. Noen som har innspill?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trapper ned Litium nå, og har tidligere trappet ned Abilify. Jeg kjenner mer på følelser nå og får kommentarer på at jeg er mer levende. Book time hos privat psykiater!

Anonymkode: cc72f...eb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten å vite diagnose og hvordan du har hatt det de siste årene, er det umulig å komme med fornuftige innspill.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Uten å vite diagnose og hvordan du har hatt det de siste årene, er det umulig å komme med fornuftige innspill.

Jeg har bipolar type 2. Har hatt flere depresjoner siste årene, har bare hatt en hypomani i 2018. 

Skrevet

Det kan godt være at dette er et godt valg. 

Du må ikke gå videre når Brintellix og Seroquel gjenstår. I hvert fall ikke de første årene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2026 den 17.25):

Fastlegen sa jeg kunne bestemme selv. Er i gang med å trappe ned abilify nå. Hvilken av medisinene burde jeg prioritere neste?

Lar fastlegen deg bestemme selv? Er det det fastlegen sier? Hvorfor kunne ikke fastlegen si til meg at jeg kan bestemme selv? Jeg fikk beskjed om at det måtte bestemmes i samråd med spesialist helsetjenesten?  

Anonymkode: 6e8b5...62d

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (20 timer siden):

Det kan godt være at dette er et godt valg. 

Du må ikke gå videre når Brintellix og Seroquel gjenstår. I hvert fall ikke de første årene. 

Så bra. Jeg håper jeg kan føle mer.

Tror du det er mulig å klare seg helt uten medisiner etter hvert eller burde jeg satse på å stå på minst en medisin livet ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du det er mulig å klare seg helt uten medisiner etter hvert eller burde jeg satse på å stå på minst en medisin livet ut?

Mine spåmannskunster strekker ikke til her - dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor kan ikke målet ditt være å ha det best mulig og fungere best mulig, ikke å bruke minst mulig medisiner?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (57 minutter siden):

Mine spåmannskunster strekker ikke til her - dessverre.

Hehe. Men hva er generell anbefaling for pasienter med bipolar type 2?

ISW skrev (49 minutter siden):

Hvorfor kan ikke målet ditt være å ha det best mulig og fungere best mulig, ikke å bruke minst mulig medisiner?

Jo, det kunne målet vært. Jeg bare føler at det er medisinenes feil at jeg føler så lite?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hva er generell anbefaling for pasienter med bipolar type 2?

Jeg anbefaler at man bruker medisin.

Jeg har tenkt litt mer over ditt forrige spørsmål: Siden man har valgt å gi deg fire ulike medisiner, tolker jeg det som at du ikke har den mildeste varianten av sykdommen. Det reduserer sannsynligheten for at du kan klare deg helt uten medisin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hehe. Men hva er generell anbefaling for pasienter med bipolar type 2?

Jo, det kunne målet vært. Jeg bare føler at det er medisinenes feil at jeg føler så lite?

Det kan det være, men hva er alternativet? Altså hvordan følte du deg før?

Anonymkode: cc72f...eb3

Skrevet
nachnoo skrev (På 28.9.2026 den 17.43):

Jeg anbefaler at man bruker medisin.

Jeg har tenkt litt mer over ditt forrige spørsmål: Siden man har valgt å gi deg fire ulike medisiner, tolker jeg det som at du ikke har den mildeste varianten av sykdommen. Det reduserer sannsynligheten for at du kan klare deg helt uten medisin.

Skjønner. Jeg holder jo på å trappe ned abilify nå og er nede på 5 mg annenhver dag. Har blitt merkbart for andre bedre fra depresjon. Kan det være fordi jeg har redusert abilify?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...