Gå til innhold

Hund eller katt i boligblokk, skal det værelov ?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Det kan bli flere hunder og katter i borettslag. Borettslag med regler mot dyrehold kan ikke uten videre nekte beboere å ha kjæledyr. Plager det ikke andre og du har gode grunner for å ha dyr, gir den nye husleieloven deg rett til det.

Bæsj på tunet/plenen ?

Tiss på stolper og husvegger ?

Løse hunder og katter løpende rundt ?

Biter hundene unga ?

Er det helsefare med hund og katt ?

Er det helsegevinst med hund og katt ?

Er det sosialt med hund og katt ?

Er det en mennskerett å ha hund eller katt ?

Er det bra for dyret å bo i blokk ?

Skal katten være inne, og kan katter være inne ?

Lukter det kattepiss overalt hvis det går en hankatt rundt i nabolaget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er en definitiv helsegevinst å ha husdyr. Flere undersøkelser har vist at det senker blodtrykket til eierne. Dessuten er det mye selskap i dyr, og vi vet alle hvor mange ensomme (eldre f.eks.) mennesker det finnes her. Hundebæsj o.l. plager meg faktisk mindre enn folk som forsøpler fortauene, spyttklyser og nedtråkne tyggegummier. Jeg synes absolutt det skal være lov med husdyr, så lenge dyrene har det bra og de ikke medfører noen reell "fare" for naboene (dvs at de angriper e.l.). Men, selvsagt, det finnes alltid mennesker (les: deg) som skal bestemme over andres liv og fortelle dem hva de har lov og ikke lov til, og som irriterer seg over den minste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Bæsj på tunet/plenen ?

-Nei fydda, man bruker pose til dette.

Tiss på stolper og husvegger ?

-Hunder holdes i bånd og dette unngåes.

Løse hunder og katter løpende rundt ?

-Hunder i bånd løper ikke rundt.

Biter hundene unga ?

-HÆ?

Er det helsefare med hund og katt ?

-Hund, -nei.

Er det helsegevinst med hund og katt ?

-JA!

Er det sosialt med hund og katt ?

-JA!

Er det en mennskerett å ha hund eller katt ?

-Om dyret får et godt liv, JA!

Er det bra for dyret å bo i blokk ?

-Hunder kan trives i blokk om de får gå nok tur.

Skal katten være inne, og kan katter være inne ?

Lukter det kattepiss overalt hvis det går en hankatt rundt i nabolaget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La gamle damer beholde sin skjødehund eller rasekatt. Ellers så har både hund og katt det bedre hvor de har kan ha kontakt med gress, blomsterbed, epletrær eller ha en skog i nærheten.

Jeg koser meg like godt som katten når han står ute og kvesser klørne sine på kirsebærtreet. Eller når den fanger mus eller en trost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

La gamle damer beholde sin skjødehund eller rasekatt. Ellers så har både hund og katt det bedre hvor de har kan ha kontakt med gress, blomsterbed, epletrær eller ha en skog i nærheten.

Jeg koser meg like godt som katten når han står ute og kvesser klørne sine på kirsebærtreet. Eller når den fanger mus eller en trost.

"Jeg koser meg like godt som katten når han står ute og kvesser klørne sine på kirsebærtreet. Eller når den fanger mus eller en trost."

Æhhh! Fyttikatta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tull at man kan ha dyr så lenge det ikke "plager" andre, og at andre må fremlegge bevis på at det er til sjenanse for dem.

Det heter seg at man kan ha dyr om det foreligger en GOD grunn til det, jmf. førerhund o.l Var en artikkel i VG om dette, det at Huskattforeningen (eller noe i den duren) hadde vrengt på regelverket slik det passet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg koser meg like godt som katten når han står ute og kvesser klørne sine på kirsebærtreet. Eller når den fanger mus eller en trost."

Æhhh! Fyttikatta!

Herlighet.... Selvfølglig skal man kunne kose seg over at dyr har det godt. Og når en katt kvesser klørne eller fanger et bytte, så gjør den det som ligger instinktivt for den. Hvis man ikke godtar det, så kan man glemme å ha katt ihvertfall. Hadde det kanskje vært bedre om katten gikk rundt i sirkler hver gang den ble sluppet ut? Selvfølgelig noen instinkter kan man ikke "tolerere", men da snakker man om dyr som angriper. Og mest sannsynlig så fører det dårlige instinktet tilbake til nemlig, du gjettet det : EIEREN!! Gjett hva slags rase eieren tilhører da......... menneskerasen !! Hmmmm,- lærte vi noe idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Herlighet.... Selvfølglig skal man kunne kose seg over at dyr har det godt. Og når en katt kvesser klørne eller fanger et bytte, så gjør den det som ligger instinktivt for den. Hvis man ikke godtar det, så kan man glemme å ha katt ihvertfall. Hadde det kanskje vært bedre om katten gikk rundt i sirkler hver gang den ble sluppet ut? Selvfølgelig noen instinkter kan man ikke "tolerere", men da snakker man om dyr som angriper. Og mest sannsynlig så fører det dårlige instinktet tilbake til nemlig, du gjettet det : EIEREN!! Gjett hva slags rase eieren tilhører da......... menneskerasen !! Hmmmm,- lærte vi noe idag?

' Herlighet.... Selvfølglig skal man kunne kose seg over at dyr har det godt. Og når en katt kvesser klørne eller fanger et bytte, så gjør den det som ligger instinktivt for den. Hvis man ikke godtar det, så kan man glemme å ha katt ihvertfall. Hadde det kanskje vært bedre om katten gikk rundt i sirkler hver gang den ble sluppet ut? Selvfølgelig noen instinkter kan man ikke "tolerere", men da snakker man om dyr som angriper. Og mest sannsynlig så fører det dårlige instinktet tilbake til nemlig, du gjettet det : EIEREN!! Gjett hva slags rase eieren tilhører da......... menneskerasen !! Hmmmm,- lærte vi noe idag?'

Katter som dreper er lystmordere. De spiser ikke dyret de har drept av vellyst. Dette instinktet tolererer ikke jeg. Om instinktet fører tilbake til eieren....... (din egen logikk)

:-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' Herlighet.... Selvfølglig skal man kunne kose seg over at dyr har det godt. Og når en katt kvesser klørne eller fanger et bytte, så gjør den det som ligger instinktivt for den. Hvis man ikke godtar det, så kan man glemme å ha katt ihvertfall. Hadde det kanskje vært bedre om katten gikk rundt i sirkler hver gang den ble sluppet ut? Selvfølgelig noen instinkter kan man ikke "tolerere", men da snakker man om dyr som angriper. Og mest sannsynlig så fører det dårlige instinktet tilbake til nemlig, du gjettet det : EIEREN!! Gjett hva slags rase eieren tilhører da......... menneskerasen !! Hmmmm,- lærte vi noe idag?'

Katter som dreper er lystmordere. De spiser ikke dyret de har drept av vellyst. Dette instinktet tolererer ikke jeg. Om instinktet fører tilbake til eieren....... (din egen logikk)

:-o

Joda, de spiser byttedyret. Vil du ha en beskrivelse av lyden når han knasker muselår? Den er knasende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Joda, de spiser byttedyret. Vil du ha en beskrivelse av lyden når han knasker muselår? Den er knasende.

De aller fleste ofrene til katter forblir uspist. Synes det er kvalmt å vite at katter leker med byttet sitt før de dreper det etter lang tids pining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' Herlighet.... Selvfølglig skal man kunne kose seg over at dyr har det godt. Og når en katt kvesser klørne eller fanger et bytte, så gjør den det som ligger instinktivt for den. Hvis man ikke godtar det, så kan man glemme å ha katt ihvertfall. Hadde det kanskje vært bedre om katten gikk rundt i sirkler hver gang den ble sluppet ut? Selvfølgelig noen instinkter kan man ikke "tolerere", men da snakker man om dyr som angriper. Og mest sannsynlig så fører det dårlige instinktet tilbake til nemlig, du gjettet det : EIEREN!! Gjett hva slags rase eieren tilhører da......... menneskerasen !! Hmmmm,- lærte vi noe idag?'

Katter som dreper er lystmordere. De spiser ikke dyret de har drept av vellyst. Dette instinktet tolererer ikke jeg. Om instinktet fører tilbake til eieren....... (din egen logikk)

:-o

Okay...jeg formulerte meg tydeligvis meget dårlig siden du kunne ta meg på det så kjappt. Er enig med Naiv i at det spiser byttedyrene. Selv om de feteste, mest domistikerte ikke gjør det. De trenger ikke i og med at de blir foret..... Men de dyrene jeg i hovedsak siktet til (og ikke at du ikke skjønner det...) er jo hunder ditt naut...!! Men ..all skyld på meg siden jeg formulerte meg "badly".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznogood

Okay...jeg formulerte meg tydeligvis meget dårlig siden du kunne ta meg på det så kjappt. Er enig med Naiv i at det spiser byttedyrene. Selv om de feteste, mest domistikerte ikke gjør det. De trenger ikke i og med at de blir foret..... Men de dyrene jeg i hovedsak siktet til (og ikke at du ikke skjønner det...) er jo hunder ditt naut...!! Men ..all skyld på meg siden jeg formulerte meg "badly".....

;-)

En hunde-eier kjenner hundehatere på gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

En hunde-eier kjenner hundehatere på gangen..

Kjære lille venn. Jeg finnes ikke hundehater. Har hatt hund i 13 år :-) Den døde for noen år siden, men dog... Jeg misliker bare de hundeeiere som ikke tar ansvar. Om det er noe så lite som å plukke opp hundebæsj!!!! Ønsker meg hund over alt i verden. Men jeg ønsker å ha bosatt meg et sted hvor det egner seg å ha hund. Og ikke minst hvor jeg blir boende veeeldig lenge:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Iznogood

Kjære lille venn. Jeg finnes ikke hundehater. Har hatt hund i 13 år :-) Den døde for noen år siden, men dog... Jeg misliker bare de hundeeiere som ikke tar ansvar. Om det er noe så lite som å plukke opp hundebæsj!!!! Ønsker meg hund over alt i verden. Men jeg ønsker å ha bosatt meg et sted hvor det egner seg å ha hund. Og ikke minst hvor jeg blir boende veeeldig lenge:-)

Veldig leit å høre om hunden din. Jeg har hatt hund i 'alle' år og vet hva en hund betyr. Synd at en god del hunde-eiere turer fram som de gjør. Men dette gjelder jo innen alle grupper i samfunnet.

Håper du finner deg en bopel hvor du kan ha hund igjen.

Du får ha riktig god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig leit å høre om hunden din. Jeg har hatt hund i 'alle' år og vet hva en hund betyr. Synd at en god del hunde-eiere turer fram som de gjør. Men dette gjelder jo innen alle grupper i samfunnet.

Håper du finner deg en bopel hvor du kan ha hund igjen.

Du får ha riktig god natt!

Takk for det....

Du får ha en god natt du også. For meg er det bare om å gjøre å få slått av maskinen. Det er ikke alltid like lett gitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

La gamle damer beholde sin skjødehund eller rasekatt. Ellers så har både hund og katt det bedre hvor de har kan ha kontakt med gress, blomsterbed, epletrær eller ha en skog i nærheten.

Jeg koser meg like godt som katten når han står ute og kvesser klørne sine på kirsebærtreet. Eller når den fanger mus eller en trost.

Stakkars trosten og musa. snufs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

De aller fleste ofrene til katter forblir uspist. Synes det er kvalmt å vite at katter leker med byttet sitt før de dreper det etter lang tids pining.

Katter spiser byttet hvis de er sultne og ikke har utsikt til å få mat andre steder. De gjør stor skade på småfuglbestanden i hekketida. Bakkerugende fugler er særlig utsatt. Øra, synet og observasjonsevnen til katten er rene radaren. Og får den sjansen, dreper den alt.

På en gård mater man ofte ikke kattene, for at de skal jakte selv på mus og rotter. Gir man dem mat, kan de sitte å se på musene løpe rundt uten å gidde å rikke seg. Store rotter kan bite godt fra seg, og de vet katten, og løper ikke ririkoen å ta den med slagsmål hvis den får mat andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, det er en definitiv helsegevinst å ha husdyr. Flere undersøkelser har vist at det senker blodtrykket til eierne. Dessuten er det mye selskap i dyr, og vi vet alle hvor mange ensomme (eldre f.eks.) mennesker det finnes her. Hundebæsj o.l. plager meg faktisk mindre enn folk som forsøpler fortauene, spyttklyser og nedtråkne tyggegummier. Jeg synes absolutt det skal være lov med husdyr, så lenge dyrene har det bra og de ikke medfører noen reell "fare" for naboene (dvs at de angriper e.l.). Men, selvsagt, det finnes alltid mennesker (les: deg) som skal bestemme over andres liv og fortelle dem hva de har lov og ikke lov til, og som irriterer seg over den minste ting.

Les innlegget, jeg stilte bare spørsmål, det var ingenting der som sa hva jeg mente :-)

Har hatt både hunder og katter rundt beina siden jeg liten. Siste var en rasekatt, perser, den døde for tidlig av nyresvikt. Jeg vet godt at dyr er terapi for ensomme og god læring for barn.

Det var koselig å se en katt komme mot meg med et mjau da jeg kom hjem, og følge etter meg rundt til den fikk maten sin, for så å rulle seg sammen på fanget mitt foran TVen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter spiser byttet hvis de er sultne og ikke har utsikt til å få mat andre steder. De gjør stor skade på småfuglbestanden i hekketida. Bakkerugende fugler er særlig utsatt. Øra, synet og observasjonsevnen til katten er rene radaren. Og får den sjansen, dreper den alt.

På en gård mater man ofte ikke kattene, for at de skal jakte selv på mus og rotter. Gir man dem mat, kan de sitte å se på musene løpe rundt uten å gidde å rikke seg. Store rotter kan bite godt fra seg, og de vet katten, og løper ikke ririkoen å ta den med slagsmål hvis den får mat andre steder.

For orden skyld; husets katt får så mye mat han vil. Han stiller opp hver gang vi åpner kjøleskapdøra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

For orden skyld; husets katt får så mye mat han vil. Han stiller opp hver gang vi åpner kjøleskapdøra. :-)

Matvrak altså ? Mat er hovedinteressen til alle katter. I gamle dager kunne jeg sveive på boksåpner'n, og så brått vrimla det av katter. Naboens også. Vi unga fiska bittesmå abbor og det gikk ned på høykant. Nabokatten gikk hjem med en abbor, og folka der lurte fælt på hvor katta hadde fått tak i den. Det var ikke vann på mils avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...