stjernestøv Skrevet 19. august Skrevet 19. august Når menneskene dreper sauer er det helt greit men når bjørner dreper sauer er det ikke greit? Åja stemmer det, dyrene er jo vår eiendom... 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. august Skrevet 19. august stjernestøv skrev (1 time siden): Når menneskene dreper sauer er det helt greit men når bjørner dreper sauer er det ikke greit? Åja stemmer det, dyrene er jo vår eiendom... Vel, når vi dreper sau så skjer det jo humant og smertefritt stort sett, det samme kan man ikke si når sauen tas av bjørn eller ulv akkurat. 0 Siter
Vhanja Skrevet 19. august Skrevet 19. august Lillemus skrev (40 minutter siden): Vel, når vi dreper sau så skjer det jo humant og smertefritt stort sett, det samme kan man ikke si når sauen tas av bjørn eller ulv akkurat. Som en gammel aktivist, dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er en grunn til at mange dyr reagerer på lukten av blod før dem og deres avslutning er ikke akkurat fredelig. Akkurat sauer har som regel hatt et bra liv, mange av dem lever fritt i utmarka store deler av året. Man kan ikke alltid si det samme om kyr, griser og kylling. Av den grunn så reagerer jeg litt når folk ser at våre katter tar fugl. Har de tenkt over kyllingene de selv spiser? 0 Siter
Musikk Skrevet 19. august Skrevet 19. august (endret) stjernestøv skrev (2 timer siden): Når menneskene dreper sauer er det helt greit men når bjørner dreper sauer er det ikke greit? Åja stemmer det, dyrene er jo vår eiendom... Vanskelig spørsmål skal prøve og finne et Ok svar, kan dette ha med måten bjørnen dreper sauer på? mennesker dreper de humant. Endret 19. august av Musikk 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. august Skrevet 20. august Vhanja skrev (8 timer siden): Av den grunn så reagerer jeg litt når folk ser at våre katter tar fugl. Har de tenkt over kyllingene de selv spiser? Det er ikke sammenlignbart, kyllingene vi spiser er på ingen måte utrydningstruet (men selvsagt skal de ha det godt den tiden de lever!), katter tar store mengder småfugl og mange fugleunger lider og dør fordi katten har tatt en eller begge foreldrene f.eks. Og det blir stadig færre, selv av de tidligere mest vanlige småfuglene våre. Vi trenger ikke slippe ut katter som får mer enn nok mat hjemme, men som jakter på instinkt. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Lillemus skrev (10 timer siden): Vel, når vi dreper sau så skjer det jo humant og smertefritt stort sett, det samme kan man ikke si når sauen tas av bjørn eller ulv akkurat. Jeg har ikke lært at det er humant da men. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Musikk skrev (9 timer siden): Vanskelig spørsmål skal prøve og finne et Ok svar, kan dette ha med måten bjørnen dreper sauer på? mennesker dreper de humant. Ja dere sier humant men er det det? 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. august Skrevet 20. august stjernestøv skrev (4 timer siden): Jeg har ikke lært at det er humant da men. I Norge avlives sau på en slik måte at dyret blir bevisstløst umiddelbart og utsettes for så lite lidelse og smerter som mulig. På slakterier får de et elektrisk støt i hodet som gjør dem bevisstløse før de avlives. Slakt utenfor slakterier foregår med slaktepistol, dyret dør umiddelbart. Ved nødslakt kan skytevåpen benyttes av personer med dokumentert våpenkyndighet. Om en eller annen cowboy gjør noe annet, så er det altså slett ikke slik det gjøres til vanlig. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Lillemus skrev (11 minutter siden): I Norge avlives sau på en slik måte at dyret blir bevisstløst umiddelbart og utsettes for så lite lidelse og smerter som mulig. På slakterier får de et elektrisk støt i hodet som gjør dem bevisstløse før de avlives. Slakt utenfor slakterier foregår med slaktepistol, dyret dør umiddelbart. Ved nødslakt kan skytevåpen benyttes av personer med dokumentert våpenkyndighet. Om en eller annen cowboy gjør noe annet, så er det altså slett ikke slik det gjøres til vanlig. Husker bare det var slakteri her når jeg var liten og der hørte vi alltid skrik fra griser, syns det var så fælt. De skriker jo ikke ved rolig avlivelse? De skriker vel fordi de har vondt? 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. august Skrevet 20. august stjernestøv skrev (18 minutter siden): Husker bare det var slakteri her når jeg var liten og der hørte vi alltid skrik fra griser, syns det var så fælt. De skriker jo ikke ved rolig avlivelse? De skriker vel fordi de har vondt? Griser hyler for alt... Om de er stresset og/eller redde hyler de garantert, selv om de ikke har det fysisk vondt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Lillemus skrev (Akkurat nå): Griser hyler for alt... Om de er stresset og/eller redde hyler de garantert, selv om de ikke har det fysisk vondt. ja hørtes ut som redsels skrik stakkars griser, tror griser er kloke og skjønner mer enn vi tror. 0 Siter
Musikk Skrevet 20. august Skrevet 20. august stjernestøv skrev (4 timer siden): Ja dere sier humant men er det det? Nei, egenligt ikke😔dette som var så vanskelig og svare på😕bonden sendere sauene sine til slakt🐑dette regnes som humant? sauene blir drept hos slakteren og💬 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Musikk skrev (3 minutter siden): Nei, egenligt ikke😔dette som var så vanskelig og svare på😕bonden sendere sauene sine til slakt🐑dette regnes som humant? sauene blir drept hos slakteren og💬 Ja egentlig syns jeg det er feil men jeg spiser kjøtt, mannen fikk nok og ble vegetarianer for mange år siden. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Worrisome_plenty skrev (16 timer siden): Spiser du kjøtt? Jeg spiser kjøtt ja og det er ikke bra. 0 Siter
Musikk Skrevet 20. august Skrevet 20. august stjernestøv skrev (8 minutter siden): Ja egentlig syns jeg det er feil men jeg spiser kjøtt, mannen fikk nok og ble vegetarianer for mange år siden. Jeg og spiser kjøtt. 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 20. august Skrevet 20. august stjernestøv skrev (30 minutter siden): Jeg spiser kjøtt ja og det er ikke bra. Så du synes å bli skambitt av en ulv og å bli liggende å dø i smerter ikke er noe være enn human slakt? Bjørnen har drept flere enn den kunne spise. Den gjør det for spenning ikke bare mat. En ulv kan ikke spise 20 sauer. 0 Siter
Babette Skrevet 20. august Skrevet 20. august Jeg regner med at det er Nordlandsbjørnen du sikter til. Den har drept rundt 20 sauer på få dager, er nå skutt, men trolig er det en bjørn til som herjer i disse fjellområdene. Med så stort tap er det forståelig at det må settes inn tiltak. Jeg tror de fleste sauebønder regner med et visst tap til rovdyr, men ikke som dette, det er ekstremt. En viktig del av sauehold er kjøttproduksjon. Og for å få kjøtt må man nødvendigvis slakte dyrene. Som andre påpeker, gjøres dette på en rask og human måte. Jeg har sett det på film, og sauene rekker ikke å hyle før de er borte. Jeg har selv traumatiske barndomsminner om griseslakting, der slakteren kom hjem til folk på gårdene og slaktet hylende griser. Men som Lillemus sier - griser hyler uansett. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Worrisome_plenty skrev (4 minutter siden): Så du synes å bli skambitt av en ulv og å bli liggende å dø i smerter ikke er noe være enn human slakt? Bjørnen har drept flere enn den kunne spise. Den gjør det for spenning ikke bare mat. En ulv kan ikke spise 20 sauer. Jeg sier ikke jeg syns det er rett men undret meg over det der. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Babette skrev (2 minutter siden): Jeg regner med at det er Nordlandsbjørnen du sikter til. Den har drept rundt 20 sauer på få dager, er nå skutt, men trolig er det en bjørn til som herjer i disse fjellområdene. Med så stort tap er det forståelig at det må settes inn tiltak. Jeg tror de fleste sauebønder regner med et visst tap til rovdyr, men ikke som dette, det er ekstremt. En viktig del av sauehold er kjøttproduksjon. Og for å få kjøtt må man nødvendigvis slakte dyrene. Som andre påpeker, gjøres dette på en rask og human måte. Jeg har sett det på film, og sauene rekker ikke å hyle før de er borte. Jeg har selv traumatiske barndomsminner om griseslakting, der slakteren kom hjem til folk på gårdene og slaktet hylende griser. Men som Lillemus sier - griser hyler uansett. Ok, jeg bare undret meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.