stjernestøv Skrevet 20. august Forfatter Skrevet 20. august Musikk skrev (30 minutter siden): Jeg og spiser kjøtt. Ja mange gjør det. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 21. august Skrevet 21. august Babette skrev (15 timer siden): Jeg har selv traumatiske barndomsminner om griseslakting Får du behandling for disse traumene? Burde jo kvalifisere til uføretrygd når man har opplevd slikt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. august Skrevet 21. august Lillemus skrev (På 20.8.2026 den 5.42): Det er ikke sammenlignbart, kyllingene vi spiser er på ingen måte utrydningstruet (men selvsagt skal de ha det godt den tiden de lever!), katter tar store mengder småfugl og mange fugleunger lider og dør fordi katten har tatt en eller begge foreldrene f.eks. Og det blir stadig færre, selv av de tidligere mest vanlige småfuglene våre. Vi trenger ikke slippe ut katter som får mer enn nok mat hjemme, men som jakter på instinkt. Mon tro hva som skjer med musebestanden da... Anonymkode: b9fd3...263 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. august Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Mon tro hva som skjer med musebestanden da... Anonymkode: b9fd3...263 Vi har ikke katt selv, men ser stadig andres katter rundt huset, men i løpet av et par mnd i fjor høst fanget vi minst 70 (!) mus i en utendørs felle... Musebestanden er dessverre meget levedyktig. 0 Siter
Grendel Skrevet 21. august Skrevet 21. august stjernestøv skrev (På 19.8.2026 den 19.26): Når menneskene dreper sauer er det helt greit men når bjørner dreper sauer er det ikke greit? Åja stemmer det, dyrene er jo vår eiendom... Jeg synes det er litt rart, ja. Det er voldsom medfølelse med de sauene som blir tatt av bjørn, men flere sauer dør på beite av andre årsaker. De faller, setter seg fast etc. Hvem skal vi skylde på da? 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. august Skrevet 21. august Lillemus skrev (1 time siden): Vi har ikke katt selv, men ser stadig andres katter rundt huset, men i løpet av et par mnd i fjor høst fanget vi minst 70 (!) mus i en utendørs felle... Musebestanden er dessverre meget levedyktig. Ja, det ville nok blitt verre uten kattene. Hadde en katt en gang, han tok voldsomt med mus, av og til fugl, og ett ekorn, men det var overhode ikke like hyppig. Katt er selvsagt en lystmorder, og gjør et innhugg i en liten fuglebestanden, som bør få all hjelp, men kattene er en del av biologien som har jaktet mus for oss gjennom tusener av år. Naturen har langt større problemer i dag enn katter. Anonymkode: b9fd3...263 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. august Skrevet 21. august Grendel skrev (11 minutter siden): Jeg synes det er litt rart, ja. Det er voldsom medfølelse med de sauene som blir tatt av bjørn, men flere sauer dør på beite av andre årsaker. De faller, setter seg fast etc. Hvem skal vi skylde på da? Sauene som slippes på utmarksbeite i dag er ofte ikke avlet for å klare seg særlig godt i naturen dessverre. Anonymkode: b9fd3...263 0 Siter
stjernestøv Skrevet 21. august Forfatter Skrevet 21. august Grendel skrev (14 minutter siden): Jeg synes det er litt rart, ja. Det er voldsom medfølelse med de sauene som blir tatt av bjørn, men flere sauer dør på beite av andre årsaker. De faller, setter seg fast etc. Hvem skal vi skylde på da? Ja det er det, ja sant det. 0 Siter
Babette Skrevet 21. august Skrevet 21. august psykedeliker skrev (8 timer siden): Får du behandling for disse traumene? Burde jo kvalifisere til uføretrygd når man har opplevd slikt. Takk som spør. Jeg var et usedvanlig følsomt barn i forbindelse med alt som hadde med dyr å gjøre, nektet blant annet å spise våre egne høner. Men utrolig nok ble det folk av meg etter hvert, i dag kan jeg til og med drepe insekter. 0 Siter
Musikk Skrevet 21. august Skrevet 21. august (endret) Jeg spiser bearbeidet kjøtt😔det er ikke sunt. Endret 21. august av Musikk 0 Siter
morsan Skrevet 21. august Skrevet 21. august Folk flest sin reaksjon på hva som skjer med dyr og hvordan dyr behandles er ikke alltid logisk. Enig med @stjernestøv og @Grendelat det er litt rart. Et annet eksempel: Så et avisinnlegg på FB over en hund som hadde tatt et rådyr. Dette var før båndtvangen trådte i kraft, men likevel skal jo ikke dette skje og det er fryktelig at det skjedde. Kommentarfeltet under flommet over av hat mot alle hunder og hundeeiere generelt, og enda mer mot denne hundeeieren spesielt, som burde idømmes lang fengselsstraff, nesten dødsstraff. Men det at tusenvis av rådyrkalver dør hvert år under slåtten, fordi de er "programmert" til å ligge stille og vente på mor, forbigås stor sett i stillhet, uten at det stilles noe som helst krav om bruk av varmesøkende droner eller annen teknologi. Da er det liksom greit at kalver dør eller kvestes alvorlig. 3 Siter
Babette Skrevet 21. august Skrevet 21. august morsan skrev (31 minutter siden): Folk flest sin reaksjon på hva som skjer med dyr og hvordan dyr behandles er ikke alltid logisk. Enig med @stjernestøv og @Grendelat det er litt rart. Et annet eksempel: Så et avisinnlegg på FB over en hund som hadde tatt et rådyr. Dette var før båndtvangen trådte i kraft, men likevel skal jo ikke dette skje og det er fryktelig at det skjedde. Kommentarfeltet under flommet over av hat mot alle hunder og hundeeiere generelt, og enda mer mot denne hundeeieren spesielt, som burde idømmes lang fengselsstraff, nesten dødsstraff. Men det at tusenvis av rådyrkalver dør hvert år under slåtten, fordi de er "programmert" til å ligge stille og vente på mor, forbigås stor sett i stillhet, uten at det stilles noe som helst krav om bruk av varmesøkende droner eller annen teknologi. Da er det liksom greit at kalver dør eller kvestes alvorlig. Folk reagerer på det som eksponeres i mediene, men ikke på det som går dem hus forbi. Når det gjelder hunder som angriper, går reaksjonene begge veier. Jeg husker en sak som også ble omtalt i Dagbladet, med egen støttegruppe for en hund som angivelig angrep en liten hund, men der mange mente at den var uskyldig. Siste nytt i bjørnehistorien fra Nordland er så vidt jeg vet at de kan ha skutt en uskyldig bjørn, det skal være minst en til som herjer, men de vet ikke hvem som har drept sauene, den ene eller den andre eller begge. Inntil videre gis det ikke fellingstillatelse for bjørn nummer 2. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. august Skrevet 25. august stjernestøv skrev (På 19.8.2026 den 19.26): Når menneskene dreper sauer er det helt greit men når bjørner dreper sauer er det ikke greit? Åja stemmer det, dyrene er jo vår eiendom... Store rovdyr som bjørn og jerv er kjent for å angripe og spise eller rive i stykker juret på sauer. Slike skader blir ofte dokumentert av Statens naturoppsyn (SNO) ved mistanke om rovviltskade. [1, 2] Anonymkode: e85ed...b5e 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. august Forfatter Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Store rovdyr som bjørn og jerv er kjent for å angripe og spise eller rive i stykker juret på sauer. Slike skader blir ofte dokumentert av Statens naturoppsyn (SNO) ved mistanke om rovviltskade. [1, 2] Anonymkode: e85ed...b5e Ja det er fælt det men vi mennesker er ikke bedre. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.