Gå til innhold

Tanker i dag.

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Det sier så mye mer enn dere aner og jeg innser at jeg må bare akseptere enkelte ting. 

Hva sier det, og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hva sier det, og hvorfor?

Det sier at alle har sin vei og gå og alle veier er ulike, jeg tenker inni oss er vi alle lys og kjærlighet. Jeg må akseptere alt som det er og folk som de er, det må jeg lære på nytt hver dag og det lærte dere meg i dag. Har mer fred i meg nå. 

Skrevet

Forskjell på fakta og tro enkelt forklart @stjernestøv:

Mener du jordens gravitasjon er fakta eller tro?

Du ser at alle mennesker ikke løper rundt og tilber den? Den er bare der så solid at det ikke er noe å lure på. Gravitasjonen er der - uten at vi måtte LÆRE om den eller TRO på den. Der har du forskjell på fakta og tro. Fakta er ALLMENN anerkjent sannhet.

Dine uttalelser er IKKE allmenn anerkjente sannheter, derfor snakker vi om tro.

Du må gjerne ha din tro - så lenge du ikke mister kontakten med virkeligheten alle andre lever med. Er fullstendig lov å ha alternativ syn på verden, men når det blir din fullstendige anerkjente sannhet så snakker vi psykdom. Da har du distansert deg fra fakta og den virkelige FYSISKE verden.

Skrevet
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Mener du jordens gravitasjon er fakta eller tro?

La meg svare på vegne av Stjernestøv her: jordens gravitasjon er fakta fordi de fleste mennesker tror på den. Hadde ikke så mange mennesker trodd på gravitasjon, ville ikke konseptet ha eksistert - siden virkeligheten utelukkende skapes av vår opplevelse og ikke kan eksistere uten.

Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Ok, syns ikke det er så mye folk her i grunn :) 

De er nok anonyme🙂

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (1 time siden):

Dette hører ikke hjemme i denne tråden.

Ok. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Ser de ikke at det er like mange sannheter som det er mennesker? Nei det er bare en sannhet og det er den de tror på? Forstår ikke hvordan det er mulig å være så trangsynt, har det med oppdragelse å gjøre? Det er greit nok at det er deres sannhet men hvorfor manipulere folk til å tro at det er den ene sannheten som finnes?

Jeg lurer på om det er litt språkforvirring med i bildet her? Du leser alternativ litteratur på engelsk, gjør du ikke?

"My truth", "speak your truth" og liknende uttrykk kan ikke oversettes direkte uten at det gir grobunn for misforståelser, hvis ikke alle parter er klar over hva som er originalen. "Truth" i slike sammenhenger heller mer mot "opplevelse" på norsk enn mot "sannhet". 

På norsk ligger "sant" og "sannhet" nær opptil "objektivt faktum". Hvis ti vitner forklarer seg om hvordan de oppfattet en hendelse, kan det gi ti ulike opplevelser av hva som skjedde. Det er ikke det samme som at det eksisterer ti varianter av sannheten om det som faktisk foregikk.

På norsk kan vi si noe sånt som "det er sant for meg", hvis det gjelder noe som grenser mot filosofi eller tro, slik jeg oppfatter "my truth".  Men man kan ikke lyve i retten med samme begrunnelse og regne med at det blir akseptert.  

"Fact" og "fakta" tror jeg har omtrent samme betydning på engelsk som på norsk. Det skapte sterke følelser over hele verden da Trumps stab prøvde seg med "alternative fakta" i forbindelse med innsettelsesseremonien. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...