Gå til innhold

Mister jeg grepet her nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder på med en eller annen form for utredning/kartlegging/behandling/ett-eller-annet på dps. Det rotes i en fortid jeg har jobbet i mange år med å holde på avstand. 

Nå er jeg redd det har begynt å rable for meg. Jeg blander nåtid og fortid. Det er som om jeg ser verden rundt meg i to lag som ligger oppå hverandre. Det switcher fra det ene til det andre hva som ligger fremst. Jeg er to steder på en gang. Jeg ser rom og bygninger her og da. 

Jeg vet at jeg er her og nå, men hodet blir lurt gang på gang. Jeg er fortid og ting hopper rundt mellom ulike bilder. Jeg ser rommet nå rundt meg, men det er samtidig som om jeg er andre steder samtidig. Jeg ser både ute og inne fra fortid i glimt. Men jeg ser det rundt meg hele tiden. Kroppen sliter, hodet sliter. Jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre.

Dette krøller med hodet mitt! Hva er det som skjer? 

Anonymkode: 3dd67...fa7

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Har du sovet lite i det siste? Søvnmangel alene kan forårsake slike opplevelser.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Har du sovet lite i det siste? Søvnmangel alene kan forårsake slike opplevelser.

Ikke mindre enn jeg pleier. Har vanligvis 3-4 timer søvn på natt. Innimellom netter der jeg kollapser og får et par timer ekstra, men det er sjeldent. Innimellom mindre. Men hodet er på maks volum.

Prøver å distrahere meg med ting i nåtid, men bildene av fortid ligger der hele tiden. Det er som om det er fysisk rundt meg, og det er hendelser og ting som skjer og øyeblikk i ett sett. Komplett kaos og jeg aner ikke hva som skjer. Det er virkelig, men samtidig så er jeg jo fullt klar over at dette er et eller annet krøll hodet holder på med. Jeg vil bare få det til å stoppe opp. Kroppen reagerer jo og er i helspenn for å henge med på alt som skjer. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nå er jeg redd det har begynt å rable for meg. Jeg blander nåtid og fortid. Det er som om jeg ser verden rundt meg i to lag som ligger oppå hverandre. Det switcher fra det ene til det andre hva som ligger fremst. Jeg er to steder på en gang. Jeg ser rom og bygninger her og da.

Veldig godt beskrevet.

Det er en mager trøst, men det er en normal reaksjon under behandling av fortid/traumer.

Men - du har allerede gjennomlevd det verste.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Veldig godt beskrevet.

Det er en mager trøst, men det er en normal reaksjon under behandling av fortid/traumer.

Men - du har allerede gjennomlevd det verste.

Jeg regner med det har en sammenheng. Men det har aldri vært sånn her før. Før har det kommet bilder og glimt, men da er jeg enten her eller der. Nå er jeg begge stunder og jeg får det ikke vekk. Det er rundt meg hele tiden. Jeg gjemmer meg i et hjørne, men det er overalt. 

Hvordan får jeg det vekk? Jeg må hele tiden lete etter nåtiden, men hodet og kroppen er tilbake til fortiden hele tiden. Jeg kjenner jeg blir forvirret på hva som er her og der. Selv om jeg egentlig vet. Jeg kan ikke se rundt meg, for da ser jeg både her og der. Jeg kan ikke lukke øynene, for da er jeg helt tilbake. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg regner med det har en sammenheng. Men det har aldri vært sånn her før. Før har det kommet bilder og glimt, men da er jeg enten her eller der. Nå er jeg begge stunder og jeg får det ikke vekk. Det er rundt meg hele tiden. Jeg gjemmer meg i et hjørne, men det er overalt. 

Hvordan får jeg det vekk? Jeg må hele tiden lete etter nåtiden, men hodet og kroppen er tilbake til fortiden hele tiden. Jeg kjenner jeg blir forvirret på hva som er her og der. Selv om jeg egentlig vet. Jeg kan ikke se rundt meg, for da ser jeg både her og der. Jeg kan ikke lukke øynene, for da er jeg helt tilbake. 

Min erfaring er at målet ikke egentlig er å få fortiden bort, men å få den plassert som fortid, slik at den ikke fortsetter å foregå rundt deg og i kroppen som om det skjer nå. Når du mister taket i nåtiden, trenger du kanskje hjelp til stabilisering før du kan  arbeide videre med fortiden. Kanskje også lære teknikker for hva gjøre når fortiden griper inn i nåtiden.

Har du fortalt behandler om hvordan du har det?

AnonymBruker
Skrevet

Har fortalt om økende flashback, og at flashbackene på en måte ligger der hele tiden. Men dette som skjer nå så intenst er nytt. Dette at jeg ser lagene oppå hverandre  og ikke klarer å skille dem. Det var først i går det tok helt av med det her. Det hamrer på og jeg begynner å bli desperat på å få det bort. Jeg må få skrudd det av. Det er som om noen har satt på en fortfilm inni hodet, og jeg skriker for å få det bort, men det er bare inni hodet mitt det er lyd. Bildene flasher så fort fra det ene til det andre. Jeg henger ikke med. 

Jeg har ikke lært noen teknikker. Jeg forsøker å fokusere på nåtid, men alt jeg ser rundt meg når jeg forsøker å fokusere er fortid, mens nåtiden ligger i bakgrunnen. Jeg ser veggene rundt meg, men det er som om de bare er kulisser for andre steder. Jeg forsøker å distrahere meg, men hodet vil ikke stoppe. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykotisk?

Anonymkode: ca291...243

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Psykotisk?

Anonymkode: ca291...243

Nei; det kan jeg vel ikke være. Jeg skjønner jo på et vis at dette bare er surr. Selv om hodet og kroppen glemmer seg. Kroppen glemmer seg hele tiden, mens hodet glemmer seg og blir bevisst om hverandre. 

Jeg har aldri vært psykotisk før, så ser ingen grunn til til at jeg skal være det nå heller.

Dette er bare ekstremt forvirrende, slitsomt, stressende, kaotisk, vanskelig, intenst. Jeg er så fanget. Jeg får det ikke vekk. Jeg blir så forvirret av å hoppe frem og tilbake. Være tilbake, og aldri egentlig komme helt ut til nåtiden siden de der bildene fra før hele tiden ligger og dekker. Det skifter hele tiden. 

Og jeg forsøker å klemme meg opp i et hjørne for å i alle fall ha kontroll på det som skjer bak ryggen min. Men alt strammer seg til rundt meg. 

Dette er ikke mulig å holde på med i lengden.

Eva Sofie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er bare ekstremt forvirrende, slitsomt, stressende, kaotisk, vanskelig, intenst. Jeg er så fanget. Jeg får det ikke vekk. Jeg blir så forvirret av å hoppe frem og tilbake. Være tilbake, og aldri egentlig komme helt ut til nåtiden siden de der bildene fra før hele tiden ligger og dekker.

Det skifter hele tiden.

Kan dette kanskje hjelpe deg litt der du er nå?

I boken og arbeidsmanualen "Tilbake til nåtid", er det mulig å lære mer om egne reaksjoner og hvordan håndtere de. Jeg vet at noen gjennomgår boken sammen med sin behandler i (individual)terapi.

Boken brukes i hovedsak i gruppeterapi ved traumepoliklinikken til Modum og noen andre DPS.

Den kan også brukes som selvhjelpsverktøy, enten ved å gjennomgå den systematisk fra start til slutt, eller å ved behov åpne kapittelet om gjenopplevelser, søvnvansker, triggere m.m. og lære om det.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har fortalt om økende flashback, og at flashbackene på en måte ligger der hele tiden. Men dette som skjer nå så intenst er nytt. Dette at jeg ser lagene oppå hverandre  og ikke klarer å skille dem. Det var først i går det tok helt av med det her.

Du bør kanskje ta kontakt med behandler og fortelle om forverringen på symptomene? 

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Kan dette kanskje hjelpe deg litt der du er nå?

I boken og arbeidsmanualen "Tilbake til nåtid", er det mulig å lære mer om egne reaksjoner og hvordan håndtere de. Jeg vet at noen gjennomgår boken sammen med sin behandler i (individual)terapi.

Boken brukes i hovedsak i gruppeterapi ved traumepoliklinikken til Modum og noen andre DPS.

Den kan også brukes som selvhjelpsverktøy, enten ved å gjennomgå den systematisk fra start til slutt, eller å ved behov åpne kapittelet om gjenopplevelser, søvnvansker, triggere m.m. og lære om det.

Du bør kanskje ta kontakt med behandler og fortelle om forverringen på symptomene? 

Tror jeg har vært borti den boken tidligere. Kan hente den frem igjen. Tror jeg måtte droppe den siden det var for vanskelig å få til øvelsene. Jeg trigges ekstremt av å forsøke å slappe av og fokusere på ting rundt meg. Men mulig jeg blander med noe annet. Akkurat nå tror jeg ikke  hodet tar inn særlig mye ny informasjon.

Tror ikke jeg kan ta kontakt med behandler. Det er dps, så jeg har ingen kontaktinfo. Har aldri snakket om hva jeg skal gjøre ved behov mellom timer. Tenker at det ikke er meningen at jeg skal ta kontakt mellom timene. Har time begynnelsen av neste uke, så må finne en måte å få det til å stoppe før den tid.

Nå har det kommet et mørke inn i dette her. Kom ganske så akutt i går kveld, og blir bare liggende. Er som om skiftene har roet seg litt; de skjer ikke like raskt. Det er fremdeles mer fortid enn nåtid jeg ser. Men alt er pakket inn i dette mørket som gjør alt ganske så kjipt og håpløst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det har skjedd noe galt i toppen her nå. Det kan ikke være meningen at det skal være sånn her. Og så dette mørket som fysisk drar meg nedover. Det er ufattelig tungt å i det hele tatt bevege seg. Som om noe tungt holder meg igjen. 

Hvorfor holder hodet på sånn her? Hva er det jeg gjør med meg selv? Hvorfor kan jeg ikke stoppe det? 

Det er så mørkt. Og jeg er liten og stor, og tiden er både her og der samtidig. Det er så kaos og jeg er så sliten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror det har skjedd noe galt i toppen her nå. Det kan ikke være meningen at det skal være sånn her. Og så dette mørket som fysisk drar meg nedover. Det er ufattelig tungt å i det hele tatt bevege seg. Som om noe tungt holder meg igjen. 

Hvorfor holder hodet på sånn her? Hva er det jeg gjør med meg selv? Hvorfor kan jeg ikke stoppe det? 

Det er så mørkt. Og jeg er liten og stor, og tiden er både her og der samtidig. Det er så kaos og jeg er så sliten.

helt vanlig reaksjon når det jobbes med traumer. les manualen, du får gode tips der .

Anonymkode: bde35...d1a

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan hente den frem igjen. Tror jeg måtte droppe den siden det var for vanskelig å få til øvelsene. Jeg trigges ekstremt av å forsøke å slappe av og fokusere på ting rundt meg.

Ja, avslapningsøvelser hvor fokus vendes innover, skaper ofte mer uro enn ro. Da trenger du heller ikke å gjøre de.

I "Tilbake til nåtid" kan du få litt mer forståelse av hva du går igjennom. Se at det er normale reaksjoner på vanskelige hendelser.

I slutten av hvert kapittel, er det oppsummert kort hva kapittelet handlet om. Les det du orker om gangen. Det er mer enn godt nok.

Boken finnes også som lydbok.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror ikke jeg kan ta kontakt med behandler. Det er dps, så jeg har ingen kontaktinfo.

Jo, selvfølgelig kan du det. Ta kontakt med resepsjonen på DPS og spør om behandler kan ta kontakt med deg. Si at du strever. Om behandler har kapasitet eller ikke, er hans ansvar. Din oppgave er å gi beskjed om at du trenger hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Ja, avslapningsøvelser hvor fokus vendes innover, skaper ofte mer uro enn ro. Da trenger du heller ikke å gjøre de.

I "Tilbake til nåtid" kan du få litt mer forståelse av hva du går igjennom. Se at det er normale reaksjoner på vanskelige hendelser.

I slutten av hvert kapittel, er det oppsummert kort hva kapittelet handlet om. Les det du orker om gangen. Det er mer enn godt nok.

Boken finnes også som lydbok.

Jo, selvfølgelig kan du det. Ta kontakt med resepsjonen på DPS og spør om behandler kan ta kontakt med deg. Si at du strever. Om behandler har kapasitet eller ikke, er hans ansvar. Din oppgave er å gi beskjed om at du trenger hjelp.

Jeg skal ta en titt på boken igjen; takk for tips. Enklere hvis jeg bare kan bla til slutten og se hva som står der. Vet ikke helt hva hodet vil ta inn og hva øynene klarer å se, men må jo prøve.

Å kontakte behandler er vanskeligere. Vi har aldri pratet om det. Vil ikke tråkke over noen grenser. Og vet ikke hva han skal kunne hjelpe meg med. Behandler mener jeg er nødt til å se på alt fra fortiden, og vi har ikke snakket noe om hva jeg kan gjøre når det tar helt over.

Jeg prøver å fortelle meg selv at dette bare er hodet som tuller. Prøver å bruke logikken. Men det går ikke. Prøver å distrahere meg. Prøver å ikke se alt som bare mørkt. Men jeg blir så motarbeidet av meg selv. Forsøker å overstyre meg selv, men får det ikke til. Det er mye enklere å bare gi etter. Og jeg har ikke mange argumenter igjen for hvorfor jeg ikke bare skal gjøre det.

Eva Sofie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg skal ta en titt på boken igjen; takk for tips. Enklere hvis jeg bare kan bla til slutten og se hva som står der.

Ja, og du kan jo starte med oppsummeringen i et kappitel. og Om noe virker riktig/viktig for deg, kan du finne avsnittet eller underoverskriften i kapittelet.

Ikke la det perfekte bli det godes fiende.

Vi har aldri pratet om det. Vil ikke tråkke over noen grenser. Og vet ikke hva han skal kunne hjelpe meg med.

Da er dette noe du bør få avklart i førstkommende time. Om alternativet er at du blir dårligere eller tar kontakt for å forhindre forverring, bør svaret væære klart.

Behandler mener jeg er nødt til å se på alt fra fortiden, og vi har ikke snakket noe om hva jeg kan gjøre når det tar helt over.

Uff da...

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Skrevet

Det ble bare krangling med behandler i timen. Han mener det bare er angst og alt jeg nå opplever bare må aksepteres. Velge å ikke reagere, velge å ikke få mørke tanker. Hadde det bare vært så enkelt….

Jeg er så sliten av å kjempe mot egen kropp og eget hode. Alt er så mørkt og alt er kaos. Jeg sover ikke, for jeg aner ikke hva jeg våkner til. Jeg klarer ikke tenke. 

Jeg gjør tydeligvis alt galt, selv om alt jeg gjør er for å overleve og håndtere jobb og barn. Hvilke hensikt har det når det ikke er godt nok? Når jeg bare får beskjed om at alt jeg gjør er feil, men ikke får hjelp til å finne nye strategier.

Nå sitter jeg bare igjen med håpløsheten og dette mørket, som behandler mener jeg bare må velge å ikke ha fordi det tydeligvis er feil strategi… Noen som har gode tips? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det ble bare krangling med behandler i timen. Han mener det bare er angst og alt jeg nå opplever bare må aksepteres. Velge å ikke reagere, velge å ikke få mørke tanker. Hadde det bare vært så enkelt….

Jeg er så sliten av å kjempe mot egen kropp og eget hode. Alt er så mørkt og alt er kaos. Jeg sover ikke, for jeg aner ikke hva jeg våkner til. Jeg klarer ikke tenke. 

Jeg gjør tydeligvis alt galt, selv om alt jeg gjør er for å overleve og håndtere jobb og barn. Hvilke hensikt har det når det ikke er godt nok? Når jeg bare får beskjed om at alt jeg gjør er feil, men ikke får hjelp til å finne nye strategier.

Nå sitter jeg bare igjen med håpløsheten og dette mørket, som behandler mener jeg bare må velge å ikke ha fordi det tydeligvis er feil strategi… Noen som har gode tips? 

Jeg har ikke lest alt, men er det behandler på DPS eller privat du går til?

Anonymkode: 7425d...9d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har ikke lest alt, men er det behandler på DPS eller privat du går til?

Anonymkode: 7425d...9d2

Dps

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...