AnonymBruker Skrevet 28. august Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så bra for deg! 💪Jeg har aldri forstått det der med å jobbe når man har 100%uførtrygd? Jeg mener; da kan man jo jobbe i ordinær stilling istedenfor? Eller? Anonymkode: 9f8f5...5c7 Det stilles helt andre krav og forventninger i et ordinært arbeidsliv som ikke ville fungert for min del (har forsøkt både utdanning og jobb tidligere). En VTA plass gir meg mulighet til å jobbe til tross for mine utfordringer og noe ustabile arbeidskapasitet, noe det nok ikke vil være plass til på samme måte i en ordinær bedrift. I tillegg har jeg en hullete CV som nok også hadde gjort det krevende å få ordinær jobb i dagens jobbmarked, så dette ble en løsning for meg som gir meg en tilknytning til en arbeidsplass, kolleger og føle meg nyttig. Anonymkode: 292a8...289 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. august Skrevet 28. august Jeg bor i et fylke med ganske stort innbyggertall. En nav ansatt sa til meg at ca 50 uføretrygdede gikk tilbake I full jobb hvert år. Jeg ble demotivert. Anonymkode: 5be9d...17b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. august Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg bor i et fylke med ganske stort innbyggertall. En nav ansatt sa til meg at ca 50 uføretrygdede gikk tilbake I full jobb hvert år. Jeg ble demotivert. Anonymkode: 5be9d...17b ChatGPT sier: 100 % uføretrygd → noe arbeid: ca. 19–24 % 100 % uføretrygd → stabilt arbeid: ca. 16 % 100 % uføretrygd → fulltidsarbeid: ingen publisert NAV-prosent, men åpenbart betydelig lavere. Anonymkode: 0760e...4ab 0 Siter
Musikk Skrevet 28. august Skrevet 28. august Uføre prosenter har nok mye innvirkning tror jeg ikke minst hva en er uføre får. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. august Skrevet 29. august Jeg jobbet litt ett par år etter jeg fikk ufør. Det var en 4-5 år jeg jobbet deltid. Hadde flere forskjellige jobber. Men så ble jeg psykotisk igjen og har ikke jobbet i det hele tatt i mange år. Anonymkode: fdc91...0f3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. august Skrevet 29. august Jo lenger vekk fra arbeidslivet jeg kommer, jo friskere blir jeg. Jeg ser for meg at jeg kan jobbe en god del, kanskje hundre prosent, men da på mine premisser, slik at jeg ikke bare blir syk igjen med en gang. Så da blir det et spørsmål om det finnes arbeidsgivere som kan forholde seg til de premissene. Hvis ikke det er mulig, ser jeg for meg at jeg kan gjøre en god del frivillig arbeid. Det er utrolig hvor mye lettere det er å hjelpe andre når man ikke hele tiden må kjempe for å holde seg flytende selv. Anonymkode: b151e...a47 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 30. august Skrevet 30. august Ikkeanonymnok skrev (På 28.8.2026 den 21.11): Jeg kjenner forøvrig til flere som er 100 % uføretrygdet og jobber ved siden av og har gjort der over flere år. I mine øyne burde trygden reduseret tilsvarende stillingsprosenten de jobber når det er så konsekvent over så lang tid. Økonomisk sett gjør den det fra første krone over fribeløpet som er 1G fra oktober i år. Utbetaling av uføretrygden ser ikke på arbeidsevnen, men inntektsevnen. Jeg har en i samme husstand som jobber 40-60%, men mottar uføretrygd. Lønn avregnes mot uføretrygd gjennom et årsoppgjør. Selv om noen jobber en viss andel i dag, sier det lite om arbeidsevnen om tre eller 6 år. Uføretrygd er (skal være) en varig nedsatt evne til arbeidsinntekt. Jeg selv jobbet mer Jeg kjenner en som etter nærmere 20 år på uføretrygd og ordinært tilrettelagt arbeid (OTA), tok fagbrev og er nå 100% ansatt på ordinære vilkår. Han har ikke sagt fra seg uføretrygden; fremtiden kjenner ingen. Han har, gjennom 100% ansettelse og høyere inntekt enn uføretrygden, satt stønaden på pause. Dette kan han ha i inntil 5 år med en forlengelse på nye 5 år. Det handler om å gi personer med kronisk sykdom/nedsatt funksjonsevne et sikkerhetsnett, slik at en ikke må gjennomgå samme papirmølje med uføresøknad på nytt, om arbeidsevnen viser seg å ikke holde som først håpet. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 30. august Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2026 den 23.19): Jeg har aldri forstått det der med å jobbe når man har 100%uførtrygd? Jeg mener; da kan man jo jobbe i ordinær stilling istedenfor? Eller? Anonymkode: 9f8f5...5c7 Jeg tenker at det å få prøve seg forsiktig i arbeidslivet, enten ved VTA eller OTA, kan være en første egen test; klarer jeg dette? Jeg vet at noen ganger er det første hjelpen for at noen skal ta steget inn i/tilbake til arbeidslivet. For mange er det aldri realistisk å fungere i en 100% stilling, men ønsket om å bidra med sine ressurser er der selvsagt, når en får hodet over vannet og egen sykdom/tilstand stabilisert. Det handler like mye om å tilhøre et fellesskap, ha kollegaer, kunne svare at "jeg jobber..." når en får det obligatoriske spørsmålet i møte med nye mennesker. Ha litt rammer på dagen. - Eller "stå opp om morra'n" som en viss arbeidsminister har uttalt. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. august Skrevet 30. august Eva Sofie skrev (1 time siden): Jeg tenker at det å få prøve seg forsiktig i arbeidslivet, enten ved VTA eller OTA, kan være en første egen test; klarer jeg dette? Jeg vet at noen ganger er det første hjelpen for at noen skal ta steget inn i/tilbake til arbeidslivet. For mange er det aldri realistisk å fungere i en 100% stilling, men ønsket om å bidra med sine ressurser er der selvsagt, når en får hodet over vannet og egen sykdom/tilstand stabilisert. Det handler like mye om å tilhøre et fellesskap, ha kollegaer, kunne svare at "jeg jobber..." når en får det obligatoriske spørsmålet i møte med nye mennesker. Ha litt rammer på dagen. - Eller "stå opp om morra'n" som en viss arbeidsminister har uttalt. Jeg forstår alt det. Men hvorfor er man ikke feks 80 prosent arbeidsledig da? Om man klarer å jobbe litt? Anonymkode: 9f8f5...5c7 0 Siter
psykedeliker Skrevet 30. august Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor er man ikke feks 80 prosent arbeidsledig da? Fordi arbeidsledighet ikke måles i prosent. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.