AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Tenker tilbake på tidligere DPS-innleggelse. Jeg var frivillig innlagt pga alvorlig depresjon med psykotiske symptomer+suicidalitet. En natt ville jeg forlate avdelingen, jeg ville hjem for å sove, personalet ringte bakvakt som sa nei, jeg fikk ikke dra. I utgangspunktet kunne jeg vel bare dratt så egentlig? Spør fordi jeg vil forstå regelverket. Jeg ønsket behandling og har stor respekt for autoriteter så jeg gikk å la meg igjen. Anonymkode: 3df93...059 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august For en rar ting å henge seg opp i. Jeg har vært frivillig innlagt på somatisk, men tror også de hadde reagert om jeg ville hjem midt på natten. Anonymkode: 0c38c...aed 2 Siter
Sokk Skrevet 31. august Skrevet 31. august Hvis du er frivillig innlagt på en avdeling, så må du forholde deg til rammene på den avdelingen. Du kunne selvsagt skrevet deg ut, men da måtte du også tatt konsekvensene av det valget, som f.eks tvangsinnleggelse, eller manglende/færre tilbud om behandling. Ikke forsøk å leke katt og mus med behandlingsapparatet. 1 Siter
psykedeliker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Et sykehus er ikke et fengsel, så lenge du ikke er på tvang kan ingen hindre deg i å dra, heller ikke om natten. Men det betyr ikke at det er en god idé. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Sokk skrev (18 minutter siden): Hvis du er frivillig innlagt på en avdeling, så må du forholde deg til rammene på den avdelingen. Du kunne selvsagt skrevet deg ut, men da måtte du også tatt konsekvensene av det valget, som f.eks tvangsinnleggelse, eller manglende/færre tilbud om behandling. Ikke forsøk å leke katt og mus med behandlingsapparatet. Det er ingen som leker noe som helst her. Det var mer en refleksjon. Som sagt ville jeg selvsagt samarbeide og gikk dermed å la meg. Anonymkode: 3df93...059 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ingen som leker noe som helst her. Det var mer en refleksjon. Som sagt ville jeg selvsagt samarbeide og gikk dermed å la meg. Anonymkode: 3df93...059 Så hva var hensikten med tråden? Anonymkode: 0c38c...aed 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 31. august Skrevet 31. august Tenker litt at siden du hadde psykotiske symptomer oppå depresjonen/suicidaliteten hadde det kansskje vært bedre hvis du var innlagt på lukket avdeling? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Den forsvunne diamanten skrev (36 minutter siden): Tenker litt at siden du hadde psykotiske symptomer oppå depresjonen/suicidaliteten hadde det kansskje vært bedre hvis du var innlagt på lukket avdeling? Jeg er veeeldig snill og rolig, så det var tilstrekkelig for meg å være der jeg var. Anonymkode: 3df93...059 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Så hva var hensikten med tråden? Anonymkode: 0c38c...aed Å finne ut om jeg i utgangspunktet kunne forlatt avdelingen eller ikke. Anonymkode: 3df93...059 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er veeeldig snill og rolig, så det var tilstrekkelig for meg å være der jeg var. Anonymkode: 3df93...059 Joda men snille og rolige mennesker trenger også litt rammer innimellom. Jeg bare tenkte siden du var så dårlig. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å finne ut om jeg i utgangspunktet kunne forlatt avdelingen eller ikke. Anonymkode: 3df93...059 Man må vel utskrives først før man kan avslutte oppholdet og dra hjem. Anonymkode: 24370...657 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Jeg var en gang veldig opprørt, en form for «utagerende» og var pakket og klar for å reise hjem sent på kvelden under en frivillig innleggelse og da fikk jeg ikke reise (skulle kjøre et par timer hjem i mørket og i en opprørt tilstand), men fikk lov til å reise neste dag etter å ha sovet en natt og hatt en samtale med de som jobbet der. Jeg dro imidlertid ikke hjem dagen etter heller, men ble ut oppholdet etter å ha fått ut litt frustrasjon, roet meg ned og opplevde bedre kommunikasjon etterpå. Usikker på om de hadde rett i å holde meg tilbake (fratok meg bilnøkkelen), og de skyldte på min egen sikkerhet ved å eventuelt la meg kjøre hjem i den følelsemessige opprørte sinnstilstanden jeg var i den kvelden, men jeg hadde ikke noe annet valg enn å godta situasjonen, da jeg ikke hadde noen annen måte å komme meg hjem på den natten… Anonymkode: b0613...b54 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Opplevde noe lignende en gang jeg var innlagt til observasjon på en lukket dps avdeling (grunnet suicidal risiko) noen år senere, hvor jeg heller ikke fikk reise hjem midt på natten. Usikker på om dette var en frivillig innleggelse eller ikke, var så langt nede at jeg ble lagt inn direkte etter en samtaletime på dps poliklinikk et par dager tidligere (kunne ikke love å ikke ville handle på impuls og jeg hadde metoden klar og hadde allerede skrevet selvmordsbrev til mine foreldre). Jeg var da så dårlig at jeg ikke helt forstod hvorfor og om jeg hadde et valg eller ikke. Men kan i ettertid forstå at de ikke lot meg få dra den gangen, da jeg tross alt var svært ustabil, deprimert og suicidal… Anonymkode: b0613...b54 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker tilbake på tidligere DPS-innleggelse. Jeg var frivillig innlagt pga alvorlig depresjon med psykotiske symptomer+suicidalitet. En natt ville jeg forlate avdelingen, jeg ville hjem for å sove, personalet ringte bakvakt som sa nei, jeg fikk ikke dra. I utgangspunktet kunne jeg vel bare dratt så egentlig? Spør fordi jeg vil forstå regelverket. Jeg ønsket behandling og har stor respekt for autoriteter så jeg gikk å la meg igjen. Anonymkode: 3df93...059 Om du leser mine tidligere svar i denne tråden, så kan du jo prøve å se etter eventuelle likheter mellom opplevelsene mine og din egen opplevelse. Kanskje gir det deg en bedre forståelse for hvorfor helsepersonell handler som de gjør i visse situasjoner. Jeg vet at jeg var frivillig innlagt på den ene plassen, men litt usikker på om jeg hadde hatt mulighet til å bare reise fra den andre plassen da dette jo var en innleggelse på lukket akuttpost hvor jeg kun hadde utgang med følge på dagtid ellers. Den gangen var jeg så dårlig og så fersk som innlagt pasient at jeg ikke helt klarte å ta innover meg situasjonen og rammen rundt den. Om du synes situasjonen jeg beskrev lignet på din, så vil jeg vel tro at de hadde mulighet/lov til å holde deg tilbake på avdelingen. Men dette blir bare en spekulasjon og antakelse jeg har, på lik linje som at jeg i ettertid har forstått at det var nok var nødvendig/klokt/riktig å hindre meg fra å reise ut midt på natten, både med tanke på min egen sikkerhet og egnethet for å kjøre bil hjem, og med tanke på hvor suicidal jeg var den første gangen jeg ble akutt innlagt. Anonymkode: b0613...b54 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Edit, akutt innleggelsen på DPS var noen år tidligere enn den frivillige innleggelsen. Ser det ble feil info i det opprinnelige innlegget mitt. Det var første gang jeg var innlagt pasient, selv om jeg hadde vært i kontakt med psykiateren en god stund før dette via ordinær poliklinikk. Anonymkode: b0613...b54 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. september Skrevet 1. september Det hadde vær veldig interessant om noen av de som kjenner lovverket godt og har jobbet med - eller jobber med psykiatri, kan uttale seg om det du skriver om i hovedinnlegget og de to situasjonene jeg har opplevd, er brudd med pasientens rettigheter. Om mulig begrunne hvorfor det er lov/ikke lov å holde noen tilbake ved innleggelser, for det er tydeligvis vanskelig for både deg og meg å forstå og akseptere det. Anonymkode: b0613...b54 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. september Skrevet 1. september Har nå lest meg opp på det som beskrives som tvunget observasjon innen psykiatri og tror kanskje det var dette jeg opplevde den gangen jeg ble innlagt akutt under en samtale på DPS. Det ble «mye styr» med at jeg ikke kunne love å holde meg i live (stolte ikke på meg selv), pluss at det var inngang til en langhelg med helligdager så det ville bli lenge til neste mulige time. Hadde en kort periode før dette samtale daglig, da jeg var veldig deprimert. Plutselig måtte jeg snakke med en fremmed person (lege?) og så fikk jeg ikke reise hjem og ble fulgt ned på akutt døgn avdeling, hvor jeg måtte snakke med enda flere (ny lege?) og hvor de konstant det første døgnet var innom rommet mitt når alt jeg ville var å være i fred. Jeg var så dårlig at det var vanskelig å kommunisere med dem og jeg forstod heller ikke hvorfor ting ble som det ble og hvorfor de plaget meg til stadighet (føltes som hele tiden), når jeg bare ville være alene. Om det faktisk var en frivillig innleggelse eller ikke er jeg usikker på, men det medførte en del begrensninger i form av at jeg ikke kunne dra hjem midt på natten, når jeg ville dette og at jeg måtte ha med følge av ansatte når jeg ønsket å gå ut - ble så rastløs av å ikke få forlate avdelingen når jeg ønsket/hadde behov for å komme meg litt vekk derfra. Etter hvert ble rammene løsere og jeg fikk reise ut litt i følge med ei venninne til en avtalt tid for oppmøte på avdelingen igjen. Om det var på tvungen observasjon jeg var, kan jeg jo forstå at de kunne holde meg tilbake med lovlighet, selv om jeg ikke klarte å forstå det når jeg stod i situasjonen. Anonymkode: b0613...b54 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. september Skrevet 1. september Til trådstarter: vet du helt sikkert om du var innlagt frivillig eller om du som meg kanskje kunne være der for tvungen observasjon, med tanke på det du skrev om alvorlig depresjon med psykose symptomer og selvmordstanker? Anonymkode: b0613...b54 0 Siter
frosken Skrevet 1. september Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenker tilbake på tidligere DPS-innleggelse. Jeg var frivillig innlagt pga alvorlig depresjon med psykotiske symptomer+suicidalitet. En natt ville jeg forlate avdelingen, jeg ville hjem for å sove, personalet ringte bakvakt som sa nei, jeg fikk ikke dra. I utgangspunktet kunne jeg vel bare dratt så egentlig? Spør fordi jeg vil forstå regelverket. Jeg ønsket behandling og har stor respekt for autoriteter så jeg gikk å la meg igjen. Anonymkode: 3df93...059 Siden du var innlagt pga suicidalitet og alvorlig depresjon med psykotiske symptomer, kunne avdelingen uansett holde deg tilbake på nødrett. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. september Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Til trådstarter: vet du helt sikkert om du var innlagt frivillig eller om du som meg kanskje kunne være der for tvungen observasjon, med tanke på det du skrev om alvorlig depresjon med psykose symptomer og selvmordstanker? Anonymkode: b0613...b54 Det står ingenting om tvunget observasjon i journalen og ingen lege har nevnt det for meg i samtaler på posten. Jeg hadde allikevel perioder hvor jeg ikke hadde utgang (ikke fikk gå ut alene) og så fikk jeg korte permisjoner (feks 2 timer) ut av posten. Anonymkode: 3df93...059 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.