Gå til innhold

Er dette ordrenekt av ansatte og kan gi advarsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ordrenekt av ansatte å nekte å gjøre det sjefen sier at man skal gjøre i et tilfelle der man stadig er underbemannet og blir bedt om å dele på jobben til de som er borte fra jobb? 

Anonymkode: 880e2...2fb

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er det ordrenekt av ansatte å nekte å gjøre det sjefen sier at man skal gjøre i et tilfelle der man stadig er underbemannet og blir bedt om å dele på jobben til de som er borte fra jobb? 

Ja, det er vel det ? Jeg ville ikke ha nektet, men jeg synes du godt kan si i fra at du synes det blir mye. Hvordan du sier det, kan være avgjørende for hvordan det ble mottatt. 

Jeg har sagt klart og tydelig i fra om at jeg klarer ikke en juni til , slik den var i år. Juni er alltid slitsom hos oss, men i år var den helt forferdelig pga sykemeldinger. Jeg klarte ikke å puste riktig, fikk stikk I brystet og hele måneden var helt umenneskelig for å si det mildt og det sa jeg tydelig fra om etter ferien. Stastikken min viste det også. Det var helt villt og stikkene i brystet ga seg ikke før jeg var langt inne i ferien. 

Si I fra før du også ender med sykemelding, men gjør det på en ordentlig måte, slik at det blir tatt på alvor uten at det oppleves som ordrenekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske vanlig på mange arbeidsplasser at man må dekke opp internt. Min jobb hver morgen I mange år var å beordre folk vekk fra sine egne arbeidsoppgaver til andre ting. Jeg tror ikke det var en eneste morgen jeg ikke måtte flytte folk. Hadde folk nektet å flytte på seg hadde det nok etterhvert ført til en advarsel og I ytterste konsekvens en oppsigelse. Men det var aldri aktuelt. Alle som jobbet der var inneforstått med at vi er de folkene på jobb som vi er og all jobbmå gjøres forsvarlig likevel.

Men hvis dere er konsekvent underbemannet er det jo greit å ta det med tillitsvalgte på jobb evt verneombud hvis du mener det går utover helsa..

Anonymkode: e001f...e5d

psykedeliker
Skrevet

Det er umulig å svare på dette uten å vite hva slags arbeid det gjelder.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har fått oppgaver på jobb som ikke har vært mine, eller uansett fått nye oppgaver egentlig, og jeg har hatt mye på bordet fra før, har jeg alltid gitt beskjed om hva det er som er presserende av det jeg har fra før, og så har det blitt opp til leder å vurdere hva hen vil jeg skal bruke tiden på. Noe må vike, leder må være klar over hva, og så blir det opp til leder å avgjøre hva jeg skal bruke tiden min på jobb på. Jeg har kun to armer og to bein uansett, så der går en naturlig grense over hva som er mulig å gjøre. 

Anonymkode: 4fc46...5f5

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (8 timer siden):

Ja, det er vel det ? Jeg ville ikke ha nektet, men jeg synes du godt kan si i fra at du synes det blir mye. Hvordan du sier det, kan være avgjørende for hvordan det ble mottatt. 

Jeg har sagt klart og tydelig i fra om at jeg klarer ikke en juni til , slik den var i år. Juni er alltid slitsom hos oss, men i år var den helt forferdelig pga sykemeldinger. Jeg klarte ikke å puste riktig, fikk stikk I brystet og hele måneden var helt umenneskelig for å si det mildt og det sa jeg tydelig fra om etter ferien. Stastikken min viste det også. Det var helt villt og stikkene i brystet ga seg ikke før jeg var langt inne i ferien. 

Si I fra før du også ender med sykemelding, men gjør det på en ordentlig måte, slik at det blir tatt på alvor uten at det oppleves som ordrenekt. 

Ok. Det er juni hele året hos oss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er etterhvert mange arbeidsplasser som i liten grad bruker vikarer ved fravær, så da må jo de som er på jobb gjøre det beste ut av situasjonen innenfor den tidsrammen man har til rådighet. Hvis dere mener at arbeidsbelastningen generelt er for stor, så bør dere sammen med tillitsvalgt ta dette opp med arbeidsgiver. På dager med alt for mye å gjøre, bør dere be leder om hjelp til prioritering. 

AnonymBruker
Skrevet

- Be om hjelp til prioritering, som nevnt
- Gjør det du får beskjed om, men gå når arbeidsdagen er over. Det som da ikke er gjort, blir værende til neste dag. Det er eneste måten å få ledelsen til å forstå at dere er underbemannet på. 

Anonymkode: 56b2f...8bf

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (32 minutter siden):

Det er etterhvert mange arbeidsplasser som i liten grad bruker vikarer ved fravær, så da må jo de som er på jobb gjøre det beste ut av situasjonen innenfor den tidsrammen man har til rådighet. Hvis dere mener at arbeidsbelastningen generelt er for stor, så bør dere sammen med tillitsvalgt ta dette opp med arbeidsgiver. På dager med alt for mye å gjøre, bør dere be leder om hjelp til prioritering. 

Det er tatt opp med alle de involverte. Vi blir ikke hørt. Men det kommer flere og flere sykemeldinger nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er tatt opp med alle de involverte. Vi blir ikke hørt. Men det kommer flere og flere sykemeldinger nå.

Det er leit, men løsningen er ikke å nekte å utføre arbeid, det vil fort kunne brukes mot dere av arbeidsgiver. Men pass på at dere tar de pauser dere har rett på og ber leder oppgi hvilke oppgaver dere da skal gjøre mindre av. 

Skrevet

Slik jeg ser det, har du fått tildelt en daglig oppgave som tilsvarer hel stilling.

sjefen kan be deg ta bort noe fra din vanlige rute og heller ta noe annet i stedet. 
Blir du bedt om å ta noe i tillegg til det vanlige, skal du ha overtidsbetaling. 
Jeg mener vi i korte perioder kan pålegges noe overtid, men AML begrenser hvor mye dette er. 
Så gjelder det egne regler f.eks. i sykehus om det skjer katastrofer, men det er vel ikke aktuelt her. 

Skrevet

Grensen for pålagt overtid er 10 timer i løpet av 7 dager. 25 timer i løpet av 4 uker. Tillegget i lønn skal være minst 40%.

Du kan nekte overtid pga helsemessige eller sosiale grunner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at generelt tar ofte arbeidstaker på seg alt for mye ansvar for hva det er som skal gjøres og hva som blir utført. Dytter man ansvaret for dette tilbake til leder, vil denne måtte forholde seg til og løse prioriteringer av oppgavene. Det er derfor du er ansatt og hen er leder. Så lenge man står på og arbeider effektivt og godt innenfor rimelighetens grenser, så kan man da gå hjem med god samvittighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis du nekter å gjøre det så er det ordrenekt, ja. Det er ikke greit.

Hvis du forteller at du ikke rekker alt du blir pålagt så er det ikke ordrenekt.

Da får sjefen sin bestemme hva som skal prioriteres ned.

AnonymBruker
Skrevet

I går var jeg i så dårlig form at jeg ikke orket å ta noe ekstra utover det jeg hadde selv. Det kom det klage på i dag (en kollega konfronterte meg og ble litt sur for at jeg ikke hadde vært med å ta jobben hennes i går - hun var hjemme fordi hennes mor lå på sykehuset, og det kom også klage fra «høyere hold» på dette). 

Så idag sa jeg klart og tydelig at jeg ikke hadde kapasitet og at jeg egentlig ikke skulle vært på jobb i går en gang fordi jeg var syk. Og jeg pleier ikke å snakke om meg selv og min helse til de andre. 

Overtid og overtidsbetaling får vi ikke lov til å bruke, vi får aldri overtidsbetalt med mindre vi feks tar på oss en ekstra lørdag (vi jobber hver 6.lørdag). Alt ekstra skal gjøres i den arbeidstiden vi har.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Alt ekstra skal gjøres i den arbeidstiden vi har.

Da får dere lære dere å stå sammen og stille krav til ledelsen. Jeg mistenker at det er et element av konfliktskyhet involvert her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

I går var jeg i så dårlig form at jeg ikke orket å ta noe ekstra utover det jeg hadde selv. Det kom det klage på i dag (en kollega konfronterte meg og ble litt sur for at jeg ikke hadde vært med å ta jobben hennes i går - hun var hjemme fordi hennes mor lå på sykehuset, og det kom også klage fra «høyere hold» på dette). 

Så idag sa jeg klart og tydelig at jeg ikke hadde kapasitet og at jeg egentlig ikke skulle vært på jobb i går en gang fordi jeg var syk. Og jeg pleier ikke å snakke om meg selv og min helse til de andre. 

Overtid og overtidsbetaling får vi ikke lov til å bruke, vi får aldri overtidsbetalt med mindre vi feks tar på oss en ekstra lørdag (vi jobber hver 6.lørdag). Alt ekstra skal gjøres i den arbeidstiden vi har.

Du skal IKKE si at du ikke har kapasitet til å gjøre ekstra, og at du egentlig ikke skulle ha vært på jobb fordi du var syk. Du stilte på jobb og har noen forhåndsdefinerte oppgaver du skal gjøre, så det må du ta på din kappe. 

Du skal heller ikke legge det frem som at det som må gjøres må gjøres ekstra. Du må si, dette er (de faste) oppgavene mine, hva skal jeg la være å gjøre av det, eller hvordan skal jeg utføre det (f.eks. ikke være så grundig som normalt) for å få utført det som ønskes av meg i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skal IKKE si at du ikke har kapasitet til å gjøre ekstra, og at du egentlig ikke skulle ha vært på jobb fordi du var syk. Du stilte på jobb og har noen forhåndsdefinerte oppgaver du skal gjøre, så det må du ta på din kappe. 

Du skal heller ikke legge det frem som at det som må gjøres må gjøres ekstra. Du må si, dette er (de faste) oppgavene mine, hva skal jeg la være å gjøre av det, eller hvordan skal jeg utføre det (f.eks. ikke være så grundig som normalt) for å få utført det som ønskes av meg i dag. 

Også skal du så klart ikke si det på en spydig eller avvisende måte. Du skal være positivt innstilt, løsningsorientert og vise at du skjønner at leder har både styringsrett og -plikt, og at du ønsker å være med på å bidra til at oppgavene løses på best mulig måte sånn situasjonen er, uten at du lar det være noen tvil om at dagen kun har et visst antall timer oppgavene må gjøres på, og at noe derfor må vike. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette handler åpenbart også om det generelle arbeidsmiljøet og relasjonene mellom kollegaene. Til hun som klagde, så har jo du nå sagt hvordan dette ser ut fra din side, og så bør dere kunne være ferdige med saken. 

Hvis du har behov for å si fra til leder om at du nå mener arbeidsbelastningen begynner å bli større enn hva som er gjennomførbart, så gjør det skriftlig på mail. 

Jeg mener at situasjonen du beskriver gjelder for svært mange arbeidstakere, siden vikarbruken begrenses mange steder. Da må man finne måter å gjøre det beste ut av de ressursene man har. Når en av tre voksne på en avdeling i barnehagen blir syk, så må de tre gjenstående gjøre mer enn vanlig. Når en sykepleier har fravær, skjer det tilsvarende med hennes kollegaer. Jobber man med renhold, så vil noen oppgaver måtte nedprioriteres, slik at de områdene som absolutt må være rene, kan prioriteres. Dessverre vil ofte sykefraværet bli ganske stort på en arbeidsplass med dårlig arbeidsmiljø, og på den måten oppstår mange negative spiraler. 

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok. Det er juni hele året hos oss. 

Oj, det er imponerende. Det hadde jeg ikke fikset. Det hadde endt med sykemelding. Jeg hadde helt sikkert ødelagt samboerforholdet mitt også. Jeg ble aggressiv og tålte ikke at samboeren snakket til meg, selv om det var helt normal prat. Jeg flyktet inn i meg selv og hørte ikke etter. Han merket at jeg var borte vekk og ble irritert av det. Jeg ble irritert av at han " vekket meg " med sin gjentagende  prating som jeg oppfattet som støy :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...