AnonymBruker Skrevet 3. september Skrevet 3. september frosken skrev (1 time siden): Dette handler åpenbart også om det generelle arbeidsmiljøet og relasjonene mellom kollegaene. Til hun som klagde, så har jo du nå sagt hvordan dette ser ut fra din side, og så bør dere kunne være ferdige med saken. Hvis du har behov for å si fra til leder om at du nå mener arbeidsbelastningen begynner å bli større enn hva som er gjennomførbart, så gjør det skriftlig på mail. Jeg mener at situasjonen du beskriver gjelder for svært mange arbeidstakere, siden vikarbruken begrenses mange steder. Da må man finne måter å gjøre det beste ut av de ressursene man har. Når en av tre voksne på en avdeling i barnehagen blir syk, så må de tre gjenstående gjøre mer enn vanlig. Når en sykepleier har fravær, skjer det tilsvarende med hennes kollegaer. Jobber man med renhold, så vil noen oppgaver måtte nedprioriteres, slik at de områdene som absolutt må være rene, kan prioriteres. Dessverre vil ofte sykefraværet bli ganske stort på en arbeidsplass med dårlig arbeidsmiljø, og på den måten oppstår mange negative spiraler. Det er det her jeg mener blir helt feil. Godtar man dette (gjentagende, over tid), godtar man at leder dytter ansvaret over på de ansatte, i stedet for å tvinges til å finne en løsning for at det det skal bli forsvarlig. Godtar man dette blir det nesten garantert også dårlig arbeidsmiljø, sykemeldinger og agg. Anonymkode: 4fc46...5f5 0 Siter
psykedeliker Skrevet 3. september Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det her jeg mener blir helt feil. Godtar man dette (gjentagende, over tid), godtar man at leder dytter ansvaret over på de ansatte, i stedet for å tvinges til å finne en løsning for at det det skal bli forsvarlig. Godtar man dette blir det nesten garantert også dårlig arbeidsmiljø, sykemeldinger og agg. Mange mener dette er helt rett, ellers hadde de ikke godtatt slike forhold i utgangspunktet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september Skrevet 3. september psykedeliker skrev (2 minutter siden): Mange mener dette er helt rett, ellers hadde de ikke godtatt slike forhold i utgangspunktet. Haha, ja, da får de sitte der og slite med sykemeldingene sine. Og lederne/eierne får sitte i fred på kontorene sine og le tilfreds, for å lykkes med å dytte ansvaret ned på gulvet. Anonymkode: 4fc46...5f5 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 3. september Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha, ja, da får de sitte der og slite med sykemeldingene sine. Og lederne/eierne får sitte i fred på kontorene sine og le tilfreds, for å lykkes med å dytte ansvaret ned på gulvet. Anonymkode: 4fc46...5f5 Det var nettopp det som skjedde hos oss. Dermed blir jo helvete enda større for de som holder ut lengst. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 3. september Skrevet 3. september Nicklusheletida skrev (1 time siden): Dermed blir jo helvete enda større for de som holder ut lengst. Da har de jo bare seg selv å takke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september Skrevet 3. september nachnoo skrev (7 timer siden): Slik jeg ser det, har du fått tildelt en daglig oppgave som tilsvarer hel stilling. sjefen kan be deg ta bort noe fra din vanlige rute og heller ta noe annet i stedet. Blir du bedt om å ta noe i tillegg til det vanlige, skal du ha overtidsbetaling. Jeg mener vi i korte perioder kan pålegges noe overtid, men AML begrenser hvor mye dette er. Så gjelder det egne regler f.eks. i sykehus om det skjer katastrofer, men det er vel ikke aktuelt her. Vi har 19 ruter på jobb. Det er en person på hver rute i 100 % stilling. 10 av disse er borte. I morgen har 5 ruter vikar mens 5 ruter skal deles på alle. Om noen melder seg syk i morgen tidlig, må også deres rute deles. I tillegg er det ikke alle som bidrar fordi de mener at de har for mye å gjøre fra før. I går ble jeg litt redd meg selv, for jeg fikk en reaksjon overfor min samboer som ikke har skjedd før. Jeg ble sint og sur for en filleting som ikke var hans skyld, og jeg beskyldte han også for en ting som jeg heller ikke hadde noen grunn til. Anonymkode: 880e2...2fb 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 3. september Skrevet 3. september psykedeliker skrev (14 minutter siden): Da har de jo bare seg selv å takke. Ja, jeg er jo enig i det. Jeg burde ha sagt fra tidligere. I steden for å si i fra begynte jeg å planlegge tidlig pensjon. Først etter ferien sa jeg i fra. Jeg har ikke bruk for ros. Det gir meg verken høyere lønn eller noe som helst annet positivt. Kun dårlig humør og dårlig helse og jeg kjente på at jeg ikke kunne finne meg i det lenger. Det gjentar seg hvert år . Har sagt i fra tidligere, men på en litt forsiktig måte, slik at det ikke ble forstått. Likevel ble det verre en noen sinne i år. Både pga sykemeldinger, ferieavvikling og endring av systemer som bare har skapt kaos . Strikken min kan tøyes ganske langt , men ikke uendelig langt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har 19 ruter på jobb. Det er en person på hver rute i 100 % stilling. 10 av disse er borte. I morgen har 5 ruter vikar mens 5 ruter skal deles på alle. Om noen melder seg syk i morgen tidlig, må også deres rute deles. I tillegg er det ikke alle som bidrar fordi de mener at de har for mye å gjøre fra før. I går ble jeg litt redd meg selv, for jeg fikk en reaksjon overfor min samboer som ikke har skjedd før. Jeg ble sint og sur for en filleting som ikke var hans skyld, og jeg beskyldte han også for en ting som jeg heller ikke hadde noen grunn til. Anonymkode: 880e2...2fb Det som skal deles må gjøres i tillegg til vår 100 % stilling. Oppgaver på vår egen rute blir ikke fjernet, og vi får verken betaling eller overtid for det. Men vi kan selv velge å prioritere å hoppe over oppgaver, som da går utover de som berøres av dette. Vi prøver feks å hoppe over den ene oppgaven den ene dagen, og den andre den andre dagen, sånn at «alle får litt» selv om alle betaler full pris for våre tjenester. Anonymkode: 880e2...2fb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september Skrevet 3. september Slik jeg forstår svarene jeg har fått, så er det ordrenekt. Så jeg tør ikke gjøre det jeg gjorde i går flere ganger. Det ble i tillegg bare utrivelig av det på jobb i dag. Takk for engasjementet. Anonymkode: 880e2...2fb 0 Siter
Grendel Skrevet 3. september Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Slik jeg forstår svarene jeg har fått, så er det ordrenekt. Så jeg tør ikke gjøre det jeg gjorde i går flere ganger. Det ble i tillegg bare utrivelig av det på jobb i dag. Takk for engasjementet. Anonymkode: 880e2...2fb Du bør gjøre noe. Du bør si at du ikke klarer alle oppgavene og så la sjefen din si hva du skal prioritere. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 3. september Skrevet 3. september Grendel skrev (23 minutter siden): Du bør gjøre noe. Du bør si at du ikke klarer alle oppgavene og så la sjefen din si hva du skal prioritere. Jeg er helt enig, selv om det kan være lettere sagt enn gjort. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som skal deles må gjøres i tillegg til vår 100 % stilling. Oppgaver på vår egen rute blir ikke fjernet, og vi får verken betaling eller overtid for det. Men vi kan selv velge å prioritere å hoppe over oppgaver, som da går utover de som berøres av dette. Vi prøver feks å hoppe over den ene oppgaven den ene dagen, og den andre den andre dagen, sånn at «alle får litt» selv om alle betaler full pris for våre tjenester. Anonymkode: 880e2...2fb Så du godtar altså å jevnlig jobbe over 1,36 dagsverk, uten ekstra betaling eller kompensasjon. Tror du sjefene dine ville ha godtatt dette? Anonymkode: 4fc46...5f5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september Skrevet 3. september Nicklusheletida skrev (4 timer siden): Ja, jeg er jo enig i det. Jeg burde ha sagt fra tidligere. I steden for å si i fra begynte jeg å planlegge tidlig pensjon. Først etter ferien sa jeg i fra. Jeg har ikke bruk for ros. Det gir meg verken høyere lønn eller noe som helst annet positivt. Kun dårlig humør og dårlig helse og jeg kjente på at jeg ikke kunne finne meg i det lenger. Det gjentar seg hvert år . Har sagt i fra tidligere, men på en litt forsiktig måte, slik at det ikke ble forstått. Likevel ble det verre en noen sinne i år. Både pga sykemeldinger, ferieavvikling og endring av systemer som bare har skapt kaos . Strikken min kan tøyes ganske langt , men ikke uendelig langt. Jeg følger en fantastisk allmennlege på nett. Han gikk nylig ut med at man IKKE må pensjonere seg tidlig pga helsa, for det er en grunn til at vi har sykelønn (eller noe slikt, jeg husker ikke ordrett hva han skrev). Jeg har en kollega som er veldig sliten. Hun ville gå ned 20 % i stilling etter ferien pga helsa ved å ta permisjon uten lønn i ett år (og tape penger på det). Hun er 59 år. Så var det noen som sa at hun heller måtte gå til lege, og hun er nå sykemeldt en dag i uka i en mnd og blir sikkert det til hun må over på aap. Anonymkode: 880e2...2fb 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 3. september Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg følger en fantastisk allmennlege på nett. Han gikk nylig ut med at man IKKE må pensjonere seg tidlig pga helsa, for det er en grunn til at vi har sykelønn (eller noe slikt, jeg husker ikke ordrett hva han skrev). Jeg har en kollega som er veldig sliten. Hun ville gå ned 20 % i stilling etter ferien pga helsa ved å ta permisjon uten lønn i ett år (og tape penger på det). Hun er 59 år. Så var det noen som sa at hun heller måtte gå til lege, og hun er nå sykemeldt en dag i uka i en mnd og blir sikkert det til hun må over på aap. Anonymkode: 880e2...2fb Jeg har satt meg litt inn i det og nei jeg kommer ikke til å gå ned i stilling. Jeg kommer ikke til å bli sykmeldt heller. Jeg ser litt lysere på det nå. Vi har fortsatt mye problemer og det kommer vi nok til å ha ut året, men det begynner å gå rette veien i hvert fall. Jeg har ikke lyst til å legge ut hva jeg jobber med, men kan si litt. Jeg skal både opprette nye saker, følge opp saker og løse saker. Noen saker kommer skriftlig. Andre på telefonen. I juni svarte jeg 300-400 telefoner hver eneste dag . Ofte nærmere 400.( trykket startet i april/mai, men eksploderte i juni når ferieaviklingen og sykemelding kom) Tenkt deg å skulle løse saker skriftlig , når du blir avbrutt av telefonen hele tiden. Rekker å skrive 2 bokstaver før jeg blir avbrutt. Vi er avhengig av at andre avdelinger gjør det de skal, for at det skal gå knirkefritt hos oss, men det stopper opp når systemene ikke fungerer. Dermed er blir det mange rasende folk på telefonen. Dette preller vanligvis av meg, men nå ble det så massivt at det dro meg ned. Man vet nesten ikke hva man skal svare til slutt. Jeg ble lei av å høre min egen stemme, alle mine beklagelser og alle mine gjentagelser Jeg blir ikke fysisk sliten i jobben min, men jeg blir psykisk sliten. Beklager at jeg tar dette i din tråd, men det var her det passet og ta ut frustrasjonen og jeg forstår deg godt Vi fikk heller ikke lov til å jobbe overtid. Dette fordi de var redd for å slite oss ut, slik at enda flere ble sykmeldt. Jeg kunne tenke meg å jobbe overtid og gjorde det litt for å hjelpe meg selv, men iom at det ikke var pålagt, får man jo ikke betalt heller. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 3. september Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det ble i tillegg bare utrivelig av det på jobb i dag. Da må du lære deg å "stå i ubehag", eller finne deg en annen jobb. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. september Skrevet 4. september Nicklusheletida skrev (8 timer siden): Jeg har satt meg litt inn i det og nei jeg kommer ikke til å gå ned i stilling. Jeg kommer ikke til å bli sykmeldt heller. Jeg ser litt lysere på det nå. Vi har fortsatt mye problemer og det kommer vi nok til å ha ut året, men det begynner å gå rette veien i hvert fall. Jeg har ikke lyst til å legge ut hva jeg jobber med, men kan si litt. Jeg skal både opprette nye saker, følge opp saker og løse saker. Noen saker kommer skriftlig. Andre på telefonen. I juni svarte jeg 300-400 telefoner hver eneste dag . Ofte nærmere 400.( trykket startet i april/mai, men eksploderte i juni når ferieaviklingen og sykemelding kom) Tenkt deg å skulle løse saker skriftlig , når du blir avbrutt av telefonen hele tiden. Rekker å skrive 2 bokstaver før jeg blir avbrutt. Vi er avhengig av at andre avdelinger gjør det de skal, for at det skal gå knirkefritt hos oss, men det stopper opp når systemene ikke fungerer. Dermed er blir det mange rasende folk på telefonen. Dette preller vanligvis av meg, men nå ble det så massivt at det dro meg ned. Man vet nesten ikke hva man skal svare til slutt. Jeg ble lei av å høre min egen stemme, alle mine beklagelser og alle mine gjentagelser Jeg blir ikke fysisk sliten i jobben min, men jeg blir psykisk sliten. Beklager at jeg tar dette i din tråd, men det var her det passet og ta ut frustrasjonen og jeg forstår deg godt Vi fikk heller ikke lov til å jobbe overtid. Dette fordi de var redd for å slite oss ut, slik at enda flere ble sykmeldt. Jeg kunne tenke meg å jobbe overtid og gjorde det litt for å hjelpe meg selv, men iom at det ikke var pålagt, får man jo ikke betalt heller. Huffameg, det høres jo helt vilt ut 😳 det måtte jo vært bedre å jobbe overtid enn å måtte multitaske så til de grader som du gjorde der tenker nå jeg da. Jeg skjønner veldig godt at du blir mentalt sliten av et sånt kjør, det er jo helt umenneskelig å kjøre sine ansatte sånn. Jeg hører sekretærene som sitter i administrasjonen også har det sånn, men ikke så voldsomt som det du har vært gjennom.. fastlegen min sier at å være mentalt sliten tærer mer på kreftene enn mange tror. Jeg husker en psykiatrisk sykepleier sa at hun blir sliten fra nakken og opp, mens hennes mann som er snekker var sliten fra nakken og ned. Så jeg skjønner deg godt 💕🌸 I dag er jeg hjemme fra jobb. Kroppen har sagt stopp, akkurat slik den gjorde før ferien som endte med sykemelding. Og det var hovedsakelig pga jobben den gangen også. Heldigvis skulle vi til syden i ferien, for det å komme i varmen hjalp betydelig. Jeg trodde ikke at jeg skulle få en god ferie pga smertene og utmattelsen, men det fikk jeg altså etter et par dager i varmen. Jeg ønsker deg en god helg, og takk for at du delte. Det er også godt å høre at du syntes det hjalp å få ut frustrasjon i denne tråden 🥰 Anonymkode: 880e2...2fb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. september Skrevet 4. september psykedeliker skrev (7 timer siden): Da må du lære deg å "stå i ubehag", eller finne deg en annen jobb. Ja, du har et poeng der. Anonymkode: 880e2...2fb 0 Siter
Grendel Skrevet 4. september Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det som skal deles må gjøres i tillegg til vår 100 % stilling. Oppgaver på vår egen rute blir ikke fjernet, og vi får verken betaling eller overtid for det. Men vi kan selv velge å prioritere å hoppe over oppgaver, som da går utover de som berøres av dette. Vi prøver feks å hoppe over den ene oppgaven den ene dagen, og den andre den andre dagen, sånn at «alle får litt» selv om alle betaler full pris for våre tjenester. Anonymkode: 880e2...2fb Jobber dere overtid, eller handler det om å løpe fortere innenfor normal arbeidstid? Hvis det innebærer å jobbe flere timer uten å få betalt så må jeg moderere meg: Da er det bare å nekte. Hvis det er skjer innenfor normal arbeidstid så bør dere i alle fall informere sjefen om alt dere må droppe, sånn at ansvaret plasseres der det skal. Det må også gå an å si at noe er umulig, fremfor å løpe beina av seg. Man kan holde et visst høyt tempo en liten stund, men ikke i lengden. Sånn er det bare. Jeg skjønner at det er lett for meg å si, men hva annet kan man si? 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. september Skrevet 4. september Grendel skrev (1 minutt siden): Jobber dere overtid, eller handler det om å løpe fortere innenfor normal arbeidstid? Hvis det innebærer å jobbe flere timer uten å få betalt så må jeg moderere meg: Da er det bare å nekte. Hvis det er skjer innenfor normal arbeidstid så bør dere i alle fall informere sjefen om alt dere må droppe, sånn at ansvaret plasseres der det skal. Det må også gå an å si at noe er umulig, fremfor å løpe beina av seg. Man kan holde et visst høyt tempo en liten stund, men ikke i lengden. Sånn er det bare. Jeg skjønner at det er lett for meg å si, men hva annet kan man si? Ja, vi må løpe fortere innenfor normal arbeidstid. Men vi kan som sagt velge selv om vi vil hoppe over oppgaver som ikke har høyeste prioritet - samtidig så må vi jo selv ta igjen det vi hoppet over, og sånn går dagene. Man må lære seg å prioritere hva som er viktigst. Heldigvis er jeg god på det. Samtidig ser jo ledelsen at vi klarer det på denne måten, og det ender jo bare med at de som går av med pensjon ikke blir erstattet fordi de ser at vi har klart det. Sånn sett skyter vi oss bare selv i foten, men hva skal man gjøre da.. Bare ila de 4 siste årene har vi mistet 8 fulle stillinger (pensjonister som ikke har blitt erstattet), og vi har også fått flere oppgaver på toppen av det som er med å ta knekken på folk (men den er ikke jeg med på). Og sjefen blir sur og stresset når vi ringer inn sykdom eller sykemelding. Jeg kan forstå hen også, for hen har også ledere over seg som står med pisken. En kollega prøver de nå å tvinge til å redusere sin stilling til 80 % fordi hun er sykmeldt en dag i uka, men fagforbundet er på den saken. Vi har hatt det sånn i kanskje to år nå. Vi fleiper internt med at vi har en kollega som heter Deles, og at hun jobber gratis. Folk som er sykemeldt blir heller ikke erstattet, og vi får lønn under sykemelding som vanlig som arbeidsgiver får tilbake fra Nav. Men jeg hører at det ikke er bare vår avdeling som har det sånn. Noen har ikke en gang alltid tid til lunsj, mens vi har de pauser vi skal ha. Sånn sett er det ikke synd på oss. Men det går uansett utover helsa til folk om man vil eller ei. Jobb er veldig viktig for meg, og jeg hadde feks ingen lyst til å være hjemme fra jobb i dag, vi skulle også feire en kollegas bursdag med kake som jeg hadde gledet meg til. Men kroppen var ikke enig med hodet idag. Jeg har gått på reservetanken lenge, det eskalerte denne uka, og nå var det ikke mer drivstoff igjen. Jeg håper jeg klarer å fylle på tanken ila helga og skal gjøre det jeg kan for det så jeg er klar til å gi gass igjen på mandag. Men jeg mistenker at det blir bare litt på tanken denne gangen også. Anonymkode: 880e2...2fb 0 Siter
psykedeliker Skrevet 4. september Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn sett skyter vi oss bare selv i foten, men hva skal man gjøre da.. Det har du fått opptil flere svar på i denne tråden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.