Gå til innhold

Studie: Familier unngår områder med mange ikke-vestlige innvandrere - er folk rasister?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller realister?

https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-familier-unngar-omrader-med-mange-ikke-vestlige-innvandrere/s/80-95-53342

Forskerne har undersøkt hvordan norskfødte foreldre i Oslo-regionen velger nabolag.

Felles for familier med både lav, middels og høy inntekt og formue var at de forsøkte å unngå områder med mange ikke-vestlige innvandrere.

Forskerne fant også at formue har større betydning enn inntekt for hvor familier bosetter seg. Sammenhengen var sterkest blant de mest velstående, som i stor grad samlet seg i de samme nabolagene. Familier med døtre la enda større vekt på naboenes økonomiske situasjon enn familier med sønner.

Anonymkode: 8bbdb...828

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet

Folk ønsker å føle seg trygge. Det har ikke noe med rasisme i gjøre. Hvem ønsker å la barna sine vokse opp et sted med stor kriminalitet? 

Skrevet

Her er lenken til forskning.no som Nettavisen ikke har klart å lage:

https://www.forskning.no/by-oslomet-partner/hvordan-velger-folk-nabolag-forskerne-fikk-seg-noen-overraskelser/2703439

Dette er en registerstudie, så alt som handler om motiv og ønsker som ligger bak flyttingene, er forskernes tolkninger. Ingen har blitt spurt om noe som helst. De har kjørt 20 000 adresseendringer sammen med andre tilgjengelige opplysninger. Jeg forstår selvsagt også at man kan lese litt av hvert ut av en flytting fra Lindeberg til Lommedalen, det er bare en presisering. 

Poenget står ganske tidlig i artikkelen, og det er ikke nytt: Folk trekkes mot nabolag med andre som ligner dem selv. Det handler ikke bare om etnisitet og økonomi, men om livsfase og familiesituasjon. Her jeg selv bor, likner alle som flytter hit på oss selv for 35 år siden. 

At formue (ofte i betydning arv) har mye å si, er opplagt når man kjenner boligprisene i osloområdet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på vestkanten her i Oslo, og i mitt nabolag finner du hvite nordmenn som jobber i kassa på kiwi, er rørlegger eller er trygda. Folk som ligner søker hverandre, og det forstår jeg godt da man har mer til felles med de som er på samme nivå. Innvandrerfamilier fra samme land/ religion søker jo også sammen når de skal flytte et sted, det er jo en grunn til at flere av områdene i Oslo består av en veldig lav andel nordmenn. Selv hadde jeg aldri orka å bodd i et område som bestod mest av innvandrere, og særlig om det er religion inne i bildet.

Anonymkode: d7664...c62

Worrisome_plenty
Skrevet

Dette er gammelt nytt. Og bevis på hvor vanskelig integrering er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...