AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:10 Skrevet lørdag kl 12:10 Jeg mistenker at jeg må fjerne mandlene. Jeg bråvåkner hver natt (mulig søvnapné) med pustestopp. Hiver meg opp og pulsen blir da skyhøy pga panikk. Dette har jeg hatt et års tid nå. Trodde det var angst før men tror det må være stengte luftveier. Er dame og veldig slank. Så ingen tjukk gubbe som har søvnapné her, som det ofte er relatert til. Hvordan få sjekket? Jeg er veldig sjeldent syk og har ikke feber ofte. Kan man ha forstørret mandler for det? Er så sliten av dette 😌 Anonymkode: 71834...76d 0 Siter
emilie321 Skrevet lørdag kl 12:28 Skrevet lørdag kl 12:28 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg mistenker at jeg må fjerne mandlene. Jeg bråvåkner hver natt (mulig søvnapné) med pustestopp. Hiver meg opp og pulsen blir da skyhøy pga panikk. Dette har jeg hatt et års tid nå. Trodde det var angst før men tror det må være stengte luftveier. Er dame og veldig slank. Så ingen tjukk gubbe som har søvnapné her, som det ofte er relatert til. Hvordan få sjekket? Jeg er veldig sjeldent syk og har ikke feber ofte. Kan man ha forstørret mandler for det? Er så sliten av dette 😌 Anonymkode: 71834...76d Fastlegen bør være første stopp 0 Siter
Lillemus Skrevet lørdag kl 14:33 Skrevet lørdag kl 14:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mistenker at jeg må fjerne mandlene. Jeg bråvåkner hver natt (mulig søvnapné) med pustestopp. Hiver meg opp og pulsen blir da skyhøy pga panikk. Dette har jeg hatt et års tid nå. Trodde det var angst før men tror det må være stengte luftveier. Er dame og veldig slank. Så ingen tjukk gubbe som har søvnapné her, som det ofte er relatert til. Hvordan få sjekket? Jeg er veldig sjeldent syk og har ikke feber ofte. Kan man ha forstørret mandler for det? Er så sliten av dette 😌 Anonymkode: 71834...76d Jeg fjernet mandlene da jeg var 36 år, hadde aldri pustestopp pga mandlene. Derimot gjentatte, hyppige halsbetennelser og klumper i mandlene. Bestill time hos fastlegen for vurdering og ev. henvisning. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:02 Skrevet søndag kl 07:02 Lillemus skrev (16 timer siden): Jeg fjernet mandlene da jeg var 36 år, hadde aldri pustestopp pga mandlene. Derimot gjentatte, hyppige halsbetennelser og klumper i mandlene. Bestill time hos fastlegen for vurdering og ev. henvisning. Var det grusomt vondt? Skal mulig gjøre det. Anonymkode: 1ff40...29e 0 Siter
dusken Skrevet søndag kl 07:41 Skrevet søndag kl 07:41 Både min mann, mine barn og jeg har fjernet mandlene pga store mandler pg gjentatte, kraftige halsbetennelser. Etter operasjonen var det som en kraftig halsbetennelse. Men pass på at du ikke er syk når du skal opereres, for det var jeg, jeg lå og hostet - det var det verste for meg. 0 Siter
ISW Skrevet søndag kl 07:50 Skrevet søndag kl 07:50 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg mistenker at jeg må fjerne mandlene. Jeg bråvåkner hver natt (mulig søvnapné) med pustestopp. Hiver meg opp og pulsen blir da skyhøy pga panikk. Dette har jeg hatt et års tid nå. Trodde det var angst før men tror det må være stengte luftveier. Er dame og veldig slank. Så ingen tjukk gubbe som har søvnapné her, som det ofte er relatert til. Hvordan få sjekket? Jeg er veldig sjeldent syk og har ikke feber ofte. Kan man ha forstørret mandler for det? Er så sliten av dette 😌 Anonymkode: 71834...76d Skjer dette når du akkurat har sovnet? Hvis så, vil jeg bare si at det er normalt (alle har det) å ha et pustestopp akkurat når man sovner. Det skyldes at du trenger mindre oksygen i blodet (og mer CO2) når du sover (du skal ikke bruke musklene på samme måte da). Hvis man hyperventilerer når man er våken, evt. at man er stresset og engstelig og hjernen "følger med" litt inn i søvnen, merker man dette mye bedre og det kan kjennes kjempeskummelt. Man våkner opp, hiver etter pusten og har full panikk. Jeg har hatt det sånn selv tilbake i tid. Tviler på at dette har med mandlene dine å gjøre, men sannsynligvis en normalreaksjon som alle har, som hjernen din legger bedre merke til fordi du er engstelig? 0 Siter
Lillemus Skrevet søndag kl 08:32 Skrevet søndag kl 08:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var det grusomt vondt? Skal mulig gjøre det. Anonymkode: 1ff40...29e Neida. Du får jo narkose og "en bærepose" med smertestillende. Jeg levde på is, krem og aprikoskompott i to uker etterpå. Varm mat og drikke tok det vel en treukers tid før jeg fikk i meg uten smerter. Har ikke hatt halsbetennelse de 22 årene siden. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:15 Skrevet søndag kl 11:15 ISW skrev (3 timer siden): Skjer dette når du akkurat har sovnet? Hvis så, vil jeg bare si at det er normalt (alle har det) å ha et pustestopp akkurat når man sovner. Det skyldes at du trenger mindre oksygen i blodet (og mer CO2) når du sover (du skal ikke bruke musklene på samme måte da). Hvis man hyperventilerer når man er våken, evt. at man er stresset og engstelig og hjernen "følger med" litt inn i søvnen, merker man dette mye bedre og det kan kjennes kjempeskummelt. Man våkner opp, hiver etter pusten og har full panikk. Jeg har hatt det sånn selv tilbake i tid. Tviler på at dette har med mandlene dine å gjøre, men sannsynligvis en normalreaksjon som alle har, som hjernen din legger bedre merke til fordi du er engstelig? Nei det skjer midt på natten. Sånn rett før 03 tiden. Er ikke den klassiske hoppe til rett før man sovner, der man føler at man faller ut av senga. Ikke sånn følelse. Det er mer en følelse av at halsen stenges og jeg hiver meg opp. Blir så trøtt neste dag. Inatt skjedde det ca 5 ganger på ulike tidspunkt. Kan det være angst? Anonymkode: 71834...76d 0 Siter
Lillemus Skrevet søndag kl 11:50 Skrevet søndag kl 11:50 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei det skjer midt på natten. Sånn rett før 03 tiden. Er ikke den klassiske hoppe til rett før man sovner, der man føler at man faller ut av senga. Ikke sånn følelse. Det er mer en følelse av at halsen stenges og jeg hiver meg opp. Blir så trøtt neste dag. Inatt skjedde det ca 5 ganger på ulike tidspunkt. Kan det være angst? Anonymkode: 71834...76d Angst. Panikkanfall i søvne. Søvnapne. Store mandler gir deg heller hyppige halsbetennelser, problemer med å svelge og slike ting. Ta turen til fastlegen for en sjekk av mandlene dine, så får du i alle fall en vurdering på om de er store eller ikke. 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet søndag kl 14:57 Skrevet søndag kl 14:57 Det kan nok være aktuelt å sjekke for søvnapné også. Det har jeg gjort. Det viste seg at jeg ikke hadde det. Men jeg hadde mer det ISW forteller om. 0 Siter
dusken Skrevet søndag kl 15:15 Skrevet søndag kl 15:15 Worrisome_plenty skrev (16 minutter siden): Det kan nok være aktuelt å sjekke for søvnapné også. Det har jeg gjort. Det viste seg at jeg ikke hadde det. Men jeg hadde mer det ISW forteller om. Man kan ha både søvnapné og store mandler også. Det hadde/har mannen i huset. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:54 Skrevet mandag kl 10:54 ISW skrev (På 6.9.2026 den 9.50): Skjer dette når du akkurat har sovnet? Hvis så, vil jeg bare si at det er normalt (alle har det) å ha et pustestopp akkurat når man sovner. Det skyldes at du trenger mindre oksygen i blodet (og mer CO2) når du sover (du skal ikke bruke musklene på samme måte da). Hvis man hyperventilerer når man er våken, evt. at man er stresset og engstelig og hjernen "følger med" litt inn i søvnen, merker man dette mye bedre og det kan kjennes kjempeskummelt. Man våkner opp, hiver etter pusten og har full panikk. Jeg har hatt det sånn selv tilbake i tid. Tviler på at dette har med mandlene dine å gjøre, men sannsynligvis en normalreaksjon som alle har, som hjernen din legger bedre merke til fordi du er engstelig? Godt svar uansett. Jeg skal sjekke igjen med fastlegen. Har vært tidligere men ble ikke tatt helt på alvor da og kunne få lette slmovemedisiner, men det vil jeg ikke bruke. Nå er det verre enn noen gang, jeg bråvåkner opp til kanskje 7-10 ganger om natten. Det går fryktelig utover dagen etter og jeg er konstant trøtt og må ta en siesta etter jobb. Jeg bråvåkner og sønnen min sier jeg er i søvne og ikke våken. Jeg harker visst og legger meg ned igjen. Mange ganger våkner jeg idét jeg reiser meg opp, fordi det er som om jeg hopper til og støkker. Har da en skyhøy puls og jeg som har hvilepuls på 58. Ingen som vet? Har etterspurt 24 timers søvn reigistrering men de vil ikke ta det på meg. Anonymkode: 71834...76d 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.