Gå til innhold

Er det lurt å slutte på dol når man blir trigget av andres suicidalitet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Men får du mer lyst til å ta selvmord bare fordi andre har gjort det?

Anonymkode: c9723...420

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja. Men får du mer lyst til å ta selvmord bare fordi andre har gjort det?

Kan få tanker om det. 

Anonymkode: 34dc9...412

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan få tanker om det. 

Tanker er ikke farlige. De fleste tenker på selvmord i løpet av livet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja

Anonymkode: ce766...ec5

Så det dere sier er at man i ytterste konsekvens ikke er velkommen på dol hvis man blir trigget av andres suicidalitet? At hvis man får problemer selv så må man bare holde seg unna forumet, selv om forumet gjør en mye godt ellers? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tanker er ikke farlige. De fleste tenker på selvmord i løpet av livet.

Det kan godt hende, det vet jeg ingenting om. Men det jeg vet er at jeg kan få selvmordstanker selv når jeg leser om andre som vil ta livet sitt. 

Skrevet

Finn en annen aktivitet/hobby å drive med.

Anonymkode: db411...065

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det dere sier er at man i ytterste konsekvens ikke er velkommen på dol hvis man blir trigget av andres suicidalitet? At hvis man får problemer selv så må man bare holde seg unna forumet, selv om forumet gjør en mye godt ellers? 

Hvis man får lyst til å ta livet sitt av å være på Dol så tenker jeg at man holde seg unna ja. Hvis jeg blir dødelig syk av å spise appelsiner så spiser jeg et eple i stedet.

Skrevet (endret)

Du trenger kanskje en pause i noen dager fra Dol🙂

Endret av Musikk
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er da ingen som har sagt at du ikke er velkommen på dol om du trigges?

Det er vel fire løsninger du kan velge mellom:

1. La være å gå inn på innlegg som du vet omhandler selvmordsproblematikk

2. Ta en pause fra dol

3. Gi tilbakemelding til trådstarter eller Admin om du mener innlegg er skrevet på en måte som er over grensen for hva forumet bør tillate

4. Fortsette å lese innleggene, men samtidig minne deg selv på at de ikke handler om deg og ditt liv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så det dere sier er at man i ytterste konsekvens ikke er velkommen på dol hvis man blir trigget av andres suicidalitet?

Hvordan har du kommet frem til dette?

Skrevet

Du er jo velkommen uansett, men du må tenke over hvorvidt du trenger å skjerme deg selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan i alle dager tolker du svarene til det? Det er ingen som har sagt noe i nærheten av det.

Men vi er alle selv ansvarlige for å unngå våre egne triggere.

Anonymkode: aac31...ab4

Skrevet

Nei, ingen har vel sagt direkte at jeg er uønsket, men jeg opplevde det som at det ble sagt indirekte. 

Jeg skjønner ikke, og er sterkt uenig i, at folk her skal få lov til å framvise en såpass stor destruktivitet og mangel på gangsyn, som egner seg til å gjøre leserne bekymret. Det være seg å motarbeide hjelpeapparatet, selvsabotasje, og rigiditet (ikke være åpen for forslag til å få hjelp), men bare kjører på i samme spor: "Jeg vil/må dø, og jeg kommer til å fullføre bare de lar meg være i fred".  

Jeg fatter ikke at sånt er lov. Som sagt egner det seg til å gjøre leserne bekymret. Man står maktesløs på sidelinjen og kan ikke få gjort noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, ingen har vel sagt direkte at jeg er uønsket, men jeg opplevde det som at det ble sagt indirekte. 

Jeg skjønner ikke, og er sterkt uenig i, at folk her skal få lov til å framvise en såpass stor destruktivitet og mangel på gangsyn, som egner seg til å gjøre leserne bekymret. Det være seg å motarbeide hjelpeapparatet, selvsabotasje, og rigiditet (ikke være åpen for forslag til å få hjelp), men bare kjører på i samme spor: "Jeg vil/må dø, og jeg kommer til å fullføre bare de lar meg være i fred".  

Jeg fatter ikke at sånt er lov. Som sagt egner det seg til å gjøre leserne bekymret. Man står maktesløs på sidelinjen og kan ikke få gjort noe. 

Joda. Du kan gjøre noe. Du rapporterer.

Men helt ærlig. Dette er et helseforum hvor psykisk helse tar størst plass. Tenkte du at siden skulle bare ha brukere med lette psykiske lidelser som lar seg fikse med to tre samtaler med terapeut og en runde antidepressiva? De personene har ikke ønske om å bruke tid på et slikt forum. De er på vei videre.

Hvis du ønsker å være her må du tåle virkelig sykdom. Sykdom som ikke følger regler og som gjør vondt. Hvis du ikke tåler det så er det faktisk utrolig mange andre sider på Internett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Det har påvirket meg også! Det samme med de psykotiske gjentakelsene som har vært nesten time-for-time-oppdatering i lang tid. Det har stresset meg. 
Men så er det jo sånn at jeg ikke kan påvirke hva andre skriver. Det eneste jeg kan gjøre er å skjerme meg selv. Men det er til tider vanskelig fordi jeg blir så engasjert i og bekymret for de personene det gjelder.   Men det ligger jo litt i forumets natur- her vil det komme psykisk syke mennesker som ikke klarer å se hva som er greit å skrive på nett og ikke. 

Anonymkode: be14c...c09

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår at du reagerer og tolker det som en ganske så sunn reaksjon. Det kan bli ganske bekmørkt her inne. Jeg synes likevel det er veldig langt mellom de aller tyngste trådene (heldigvis). 

Jeg tror at det er viktig å huske på hvilket forum du er på. Du er på forum for psykiatri, -dette- er psykiatri. Samtidig kan det være nyttig å minne seg selv på at du ikke har ansvar for andre menneskers liv. Og akkurat det er kanskje det viktigste .. og vanskeligste i slike situasjoner. 

Synes du det er tungt så ta deg en pause fra akkurat dette forumet, skjerm deg. Du kan også blokkere brukere, enten for en periode eller for lengre tid, det er opp til deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Joda. Du kan gjøre noe. Du rapporterer.

Men helt ærlig. Dette er et helseforum hvor psykisk helse tar størst plass. Tenkte du at siden skulle bare ha brukere med lette psykiske lidelser som lar seg fikse med to tre samtaler med terapeut og en runde antidepressiva? De personene har ikke ønske om å bruke tid på et slikt forum. De er på vei videre.

Hvis du ønsker å være her må du tåle virkelig sykdom. Sykdom som ikke følger regler og som gjør vondt. Hvis du ikke tåler det så er det faktisk utrolig mange andre sider på Internett.

Tro meg, jeg har en ganske tung diagnose selv. Det er derfor jeg fant forumet og derfor jeg har blitt hengende her. Det jeg reagerer på er at det er tillatt å si at man kommer til å ta livet sitt innen nærmeste tid. Pluss det nevnt over. 

Ikke alle er kalde fisker...

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Det har påvirket meg også! Det samme med de psykotiske gjentakelsene som har vært nesten time-for-time-oppdatering i lang tid. Det har stresset meg. 
Men så er det jo sånn at jeg ikke kan påvirke hva andre skriver. Det eneste jeg kan gjøre er å skjerme meg selv. Men det er til tider vanskelig fordi jeg blir så engasjert i og bekymret for de personene det gjelder.   Men det ligger jo litt i forumets natur- her vil det komme psykisk syke mennesker som ikke klarer å se hva som er greit å skrive på nett og ikke. 

Anonymkode: be14c...c09

Takk for at du forstår. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...