Gå til innhold

Er det verd å gå til privat psykiater for å slutte på lithium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å betale, men det er ganske dyrt. 

Forstår at man har rett til å gå medisin fri. Men ingen vil hjelpe meg å trappe ned. Har hørt at det er farlig å bråslutte selv om man ikke har bipolar lidelse. 

Blir mye bortkastede penger om man får samme svar som i offentlig helsevesen.

Anonymkode: 90d0a...440

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vurderer å betale, men det er ganske dyrt. 

Forstår at man har rett til å gå medisin fri. Men ingen vil hjelpe meg å trappe ned. Har hørt at det er farlig å bråslutte selv om man ikke har bipolar lidelse. 

Blir mye bortkastede penger om man får samme svar som i offentlig helsevesen.

Hvilke svar har du fått i offentlig helsevesen allerede? Det er ingen grunn til å tro at faglig korrekte svar om seponering av litium vil være forskjellig i privat og offentlig helsevesen. 

Anbefalingen mht seponering ser ut til å være å bruke tre måneder på nedtrapping Hvorvidt seponering er fornuftig, er et helt annet spørsmål. 

Skrevet

Jeg gjør min egen vurdering  og tar med planen til fastlegen. Da hjalp hun meg med å sette opp et forslag til nedtrapping. Hva bruker du medisinen for?

Anonymkode: 40a86...854

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gjør min egen vurdering  og tar med planen til fastlegen. Da hjalp hun meg med å sette opp et forslag til nedtrapping. Hva bruker du medisinen for?

Jeg har snakket med fastlegen allerede en gang hun sa jeg måtte få en slik plan fra dps. Dps har nå i månedsvis unngått å gi meg det, selv om jeg har bedt om det nanhe ganger. Sist ble jeg henvist tilbake til legen for det. Jeg har tatt kontakt med legen igjen. Men hun virket uvillig til å ta stilling. Så får se...

Saken er at lithium gir meg bivirkninger som gjør at jeg har lite glede i livet og ikke kan gjøre jobben min lengere. Da må jeg satse på å bli ufør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har snakket med fastlegen allerede en gang hun sa jeg måtte få en slik plan fra dps. Dps har nå i månedsvis unngått å gi meg det, selv om jeg har bedt om det nanhe ganger. Sist ble jeg henvist tilbake til legen for det. Jeg har tatt kontakt med legen igjen. Men hun virket uvillig til å ta stilling. Så får se...

Saken er at lithium gir meg bivirkninger som gjør at jeg har lite glede i livet og ikke kan gjøre jobben min lengere. Da må jeg satse på å bli ufør. 

Hvilke bivirkninger har du? Og hvilken symptomlindring og terapeutisk effekt gir den?

Jeg har bivirkninger som fraværende luktesans, redusert smakssans, ekstrem tørste/vannlating, vektøkning/matsug og skjelving på hendene. Dog har medisinen "holdt meg i live" og gitt meg betraktelig mindre tankekjør!

Hva jobber du med og hvorfor kan du eventuelt ikke jobbe på medisinen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke bivirkninger har du? Og hvilken symptomlindring og terapeutisk effekt gir den?

Jeg har bivirkninger som fraværende luktesans, redusert smakssans, ekstrem tørste/vannlating, vektøkning/matsug og skjelving på hendene. Dog har medisinen "holdt meg i live" og gitt meg betraktelig mindre tankekjør!

Hva jobber du med og hvorfor kan du eventuelt ikke jobbe på medisinen?

Jeg har ikke fysiske bivirkninger lenger etter å ha gått ned i dose. Men jeg føler meg flat. Null glede i livet. Er ikke min morsomme inspirerte og inspirerende kreative selv. Tenker tregt dårlig konsentrasjon. Jeg elsket jobben min før, nå er jeg så lite motivert og får ingenting til lenger. Er sånn tomt skall. Rett og slett en dårlig fungerende robot. 

Jeg tør ikke si hva jeg jobber med, men det er noe granske utfordrende og vanskelig det jeg trenger min motivasjon, rask tenkning, konsentrasjon og arbeidsglede for å klare meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke fysiske bivirkninger lenger etter å ha gått ned i dose. Men jeg føler meg flat. Null glede i livet. Er ikke min morsomme inspirerte og inspirerende kreative selv. Tenker tregt dårlig konsentrasjon. Jeg elsket jobben min før, nå er jeg så lite motivert og får ingenting til lenger. Er sånn tomt skall. Rett og slett en dårlig fungerende robot. 

Jeg tør ikke si hva jeg jobber med, men det er noe granske utfordrende og vanskelig det jeg trenger min motivasjon, rask tenkning, konsentrasjon og arbeidsglede for å klare meg. 

Jeg skjønner godt at du er fortvilet over dette. Jeg selv jobber med mennesker og har også hatt perioder hvor jeg har kjent på mye stress og redusert yteevne. Hvilke positive virkninger har Litium for deg? Stabilisering? Du har kanskje bipolar eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har snakket med fastlegen allerede en gang hun sa jeg måtte få en slik plan fra dps.

`Hvilken lovhjemmel ligger til grunn for dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg skjønner godt at du er fortvilet over dette. Jeg selv jobber med mennesker og har også hatt perioder hvor jeg har kjent på mye stress og redusert yteevne. Hvilke positive virkninger har Litium for deg? Stabilisering? Du har kanskje bipolar eller?

Hvilke diagnose er rett er ikke fastsatt. Jeg har desverre ingen tillitt til den siste vurdering som ble gjort. Med gode grunner. Jeg har iallefall c-ptsd er sikkert. 

Lithium empirisk sett føler jeg ikke har stabiliserende effekt sammenlignet med uten lithium om en ser på hele voksenlivet sammensatt har aldri vært opp på unormalt vis og av og til nede men med klar trigger. Selvfølgelig med ubehandlet c-ptsd hele livet har jeg hatt ubalanse, selvkritiskhet til selvmordstanker. 

Lithium hjelper på selvmordstanker generelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har desverre ingen tillitt til den siste vurdering som ble gjort.

Ingen er pliktige til å akseptere en diagnose de er uenig i, eller til å ta medisiner de ikke ønsker - med mindre det foreligger et tvangsvedtak.

Skrevet
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Ingen er pliktige til å akseptere en diagnose de er uenig i, eller til å ta medisiner de ikke ønsker - med mindre det foreligger et tvangsvedtak.

Ok. Hvordan kan jeg ikke akseptere?  De har den nedskrevet?? 

Skrevet
psykedeliker skrev (31 minutter siden):

Men i praksis tvinger de meg til å ta medisiner, fordi det er ingen som vil lage nedtrapping plan. Samtidig tvinger det meg til å seponere uten hjelp? Noe som visst ikke bør gjøres. 

Har ingen tvangstiltak som jeg vet om. Har aldri vært tvangsinnlagt heller. 

Dette fører til mye stress hos meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Be legen selv ta kontakt med DPS. Dette er for sløvt!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men i praksis tvinger de meg til å ta medisiner, fordi det er ingen som vil lage nedtrapping plan.

Hvis det er slik du ser på det har du et holdningsproblem, og det er ditt eget ansvar å gjøre noe med.

Skrevet
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Hvis det er slik du ser på det har du et holdningsproblem, og det er ditt eget ansvar å gjøre noe med.

Jeg skjønner ikke hva du mener. 

Skrevet

Hm nå er det over 24 timer siden jeg tok tabletten deter egentlig uhell fordi jeg dro ut for å møte familie i går og glemte tabletterhjem. Kom hjem så sent at det var for sent. La meg for å sove og våknet en time senere enn morgen dosen. Føler meg bra. Ekstremt fristet til å bare fortsette. 😖 til den grad at jeg har sperre ekstremt lite lyst til å ta tabletten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm nå er det over 24 timer siden jeg tok tabletten deter egentlig uhell fordi jeg dro ut for å møte familie i går og glemte tabletterhjem. Kom hjem så sent at det var for sent. La meg for å sove og våknet en time senere enn morgen dosen. Føler meg bra. Ekstremt fristet til å bare fortsette. 😖 til den grad at jeg har sperre ekstremt lite lyst til å ta tabletten. 

For meg tar det ca 2 uker til jeg har kjent sterk forverring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener. 

Jeg skjønner ikke hva du mener heller. Enten foreligger det et tvangsvedtak, eller så gjør det ikke det. Da må alle involverte forholde seg til hva det innebærer.

Skrevet
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener heller. Enten foreligger det et tvangsvedtak, eller så gjør det ikke det. Da må alle involverte forholde seg til hva det innebærer.

Nei ingen tvangsvedtak, antagelig hadde jeg blitt opplyst om det hvis det var slik?

Jeg kan ikke tvinge legen til å gi meg noe med makt. Har allerede spurt og mast og krevd. Er kanskje litt rådvill pm hva neste steg er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

For meg tar det ca 2 uker til jeg har kjent sterk forverring.

Du har gjort det før? Sluttet på lithium uten nedtrapping?

På hvilken måte verre følte du deg etter 2 uker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...