Gå til innhold

Hva er det "kjipeste" du har gjort i hensyn til partner/familie pga din egen sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ikke bli med mannen (og store barn) på juleferie. Vi må isåfall sove hos hans familie (og jeg hater å være til bry). Jeg har depresjon, angst og søvnløshet og kjenner at jeg ikke har noe å gå på/tilby andre. 

Anonymkode: 4cc19...1ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vurderer å ikke bli med mannen (og store barn) på juleferie. Vi må isåfall sove hos hans familie (og jeg hater å være til bry). Jeg har depresjon, angst og søvnløshet og kjenner at jeg ikke har noe å gå på/tilby andre. 

For å øke sjansene dine for å bli litt bedre av depresjon/angst blir du nødt til å utfordre deg selv og gjøre ting du ikke har så lyst til. 

Skrevet

Må dere virkelig bo hos familien hans? Er det ikke hotell i rimelig nærhet? Airbnb?

Anonymkode: 8cd78...537

Skrevet
XbellaX skrev (58 minutter siden):

For å øke sjansene dine for å bli litt bedre av depresjon/angst blir du nødt til å utfordre deg selv og gjøre ting du ikke har så lyst til. 

Skjønner. Jeg presser meg til det hardt i hverdagen. Akkurat dette har jeg virkelig, svært ikke lyst til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Jeg presser meg til det hardt i hverdagen. Akkurat dette har jeg virkelig, svært ikke lyst til.

Det er noe regelrett dritt det der, jeg føler med deg. Jeg synes du skal holde fokus på familien din, det er juleferie og tenk at du gjør dette for dem. Kan du finne en gylden middelvei? Anonym over her skriver om dette med airbnb, kan det være et alternativ?

Skrevet
XbellaX skrev (7 minutter siden):

Det er noe regelrett dritt det der, jeg føler med deg. Jeg synes du skal holde fokus på familien din, det er juleferie og tenk at du gjør dette for dem. Kan du finne en gylden middelvei? Anonym over her skriver om dette med airbnb, kan det være et alternativ?

Takk! Ja, jeg bruker alltid å gjøre det som er best for dem. Dette er "dessverre" langt i hytti-heyti på fjellet😅

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er lenge til jul. Kan være du blir bedre

Skrevet
Nicklusheletida skrev (12 minutter siden):

Det er lenge til jul. Kan være du blir bedre

Lenge er det ikke. Glemte å nevne at jeg har unnvikende pf, så nærhet er ekstremt vanskelig.

Skrevet

Jeg har nok unngått selskaper og isolert meg mens de var ute og levde livet, sånn var det med meg i perioder. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg har nok unngått selskaper og isolert meg mens de var ute og levde livet, sånn var det med meg i perioder. 

Ja, ikke sant? Jeg bruker å være med for å utfordre angsten+at jeg er limet i familien. Hvordan reagerte mann og barn da du "meldte deg ut"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, ikke sant? Jeg bruker å være med for å utfordre angsten+at jeg er limet i familien. Hvordan reagerte mann og barn da du "meldte deg ut"?

Jepp, jo har jo vært med jeg og men var mye dårlig. Jo barna reagerte ikke for de var vant til det, mannen var mye sint på meg men dessverre klarte jeg ikke. Ville jo være med jeg og men det gikk nok ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lenge er det ikke. Glemte å nevne at jeg har unnvikende pf, så nærhet er ekstremt vanskelig.

Dette gjør det enda viktigere at du presser deg avsted.

Skrevet
XbellaX skrev (6 minutter siden):

Dette gjør det enda viktigere at du presser deg avsted.

Du har nok rett. Skulle bare ønske at jeg "for en gangs skyld" kunne ta hensyn til meg selv og mine ønsker🥲

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du har nok rett. Skulle bare ønske at jeg "for en gangs skyld" kunne ta hensyn til meg selv og mine ønsker🥲

Ved å ikke gi etter for pf-diagnosen din så tar du hensyn til deg selv

Skrevet
Fru2020 skrev (58 minutter siden):

Ved å ikke gi etter for pf-diagnosen din så tar du hensyn til deg selv

Jeg vet ikke helt om jeg er enig. Etter mange års tungt omsorgsarbeid for psykisk syk familie ønsker jeg å kunne kjenne på litt ro i julen. Jeg har absolutt null å tilby noen, aller minst svigerfamilien min. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du ikke ta hensyn til deg selv og dine ønsker andre tider av året?

Skrevet
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke ta hensyn til deg selv og dine ønsker andre tider av året?

Øver på det. Uansett så er det akkurat da jeg trenger å gi meg selv fred. Jeg er utslitt, sover 3 timer per natt, så det gjør ikka akkurat at det frister mere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Øver på det. Uansett så er det akkurat da jeg trenger å gi meg selv fred. Jeg er utslitt, sover 3 timer per natt, så det gjør ikka akkurat at det frister mere.

Trenger du å bestemme dette nå?

Hvis du er helt på felgen kan jeg skjønne at du ikke orker å dra, men kan du ikke vente med den avgjørelsen?  Heller prøve å få beina under deg igjen?

Skrevet

Jeg er også helt på felgen, og ser ikke frem til å ha svigers boende her tre uker i forbindelse med julen. Men jeg gjør det likevel. Finner pusterom der jeg kan. Dropper å være med i alle juleselskaper. Lar svigermor ordne maten sammen med mannen. Lar svigermor bidra med husarbeid, mens svigerfar drar på café med ungene. Nyter når de drar ut av huset på ulike ting. Man må jo ikke henge sammen 24/7 selv om man oppholder seg under samme tak. Jeg gjør det samme når vi bor hos dem over lengre tid. Og for så vidt også når vi er på besøk hos andre/sammen med andre i kortere eller lengre perioder. 

Gi beskjed om at du trenger litt pusterom, og finn på noe alene. Gjem deg på rommet med en god bok. Nyt stillheten i stua mens resten av huset sover. Bli værende i senga på soverommet lenge etter at de andre har stått opp. Gå en tur ut med mannen. Bruk svigers som underholdning for barna. Ble med på det du kan, og så lenge humøret holder. Så takker du for deg og trekker deg rolig tilbake. 

Bedre å være åpen om at man er sliten og at man trenger ro. De fleste klarer å forstå det. 

Anonymkode: bf3e3...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har absolutt ikke gjort noe kjipt i forhold til familie, men det kan ha vært til belastning at jeg har trengt mye støtte. 

Anonymkode: 84737...1e9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...