Gå til innhold

Hvorfor er det borderline pasientene som får oppmerksomheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår deg litt bedre nå. Men hvordan tenker du egentlig at noe sånt skulle blitt gjort i praksis hvis borderline pasienter skulle blitt utestengt? Hadde de fått nye sjanser etter hvert da?

Anonymkode: 70c65...f90

Jeg vet ikke, er tross alt ingen ekspert på diagnosen eller behandlingen. Men jeg kan tenke meg at en form for grensesetting burde være en obligatorisk del av det. Altså å ikke få uendelig mange sjanser på rad. Men la oss si 3 innleggelser da, også får man en karantene på x-antall dager/uker.

Og at det man «belønner» er korrekt atferd, evt korrekt respons på ulike stimuli hvor pasientens tidligere strategi har vært å sette i gang «alarmberedskapen». 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes ikke virksom behandling for pedofile og sosiopater. For de med borderline finnes det dokumentert virksom behandling og de har gode muligheter til betydelig bedring hvis de får tilgang til denne behandlingen. Det du sier blir veldig feil å si!

Anonymkode: 1a3b9...fb7

Enkelte i fagmiljøene mener at f.eks pedofili kan behandles og enkelte mener det ikke kan behandles. 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke, er tross alt ingen ekspert på diagnosen eller behandlingen. Men jeg kan tenke meg at en form for grensesetting burde være en obligatorisk del av det. Altså å ikke få uendelig mange sjanser på rad. Men la oss si 3 innleggelser da, også får man en karantene på x-antall dager/uker.

Og at det man «belønner» er korrekt atferd, evt korrekt respons på ulike stimuli hvor pasientens tidligere strategi har vært å sette i gang «alarmberedskapen». 

Jeg kan lite om borderline, men hva har skjedd galt med dem tidlig i livet siden de er desperate etter omsorg??

Anonymkode: ef37c...4bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan lite om borderline, men hva har skjedd galt med dem tidlig i livet siden de er desperate etter omsorg??

Anonymkode: ef37c...4bf

nhi.no skriver dette:

«Årsaken til tilstanden er uklar, men ser ut til å skyldes en kombinasjon av gener og miljø. Noen studier av tvillinger og familier tyder på at personlighetsforstyrrelser kan være arvelige eller sterkt forbundet med andre psykiske lidelser blant familiemedlemmer.

Mange som har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, har opplevd en form for traume i barndommen. Dette kan være følelsesmessig, fysisk eller seksuelt misbruk, å være eksponert for langvarig redsel, omsorgssvikt, eller å vokse opp med et familiemedlem som har alvorlig psykisk sykdom eller rusproblem. Men også personer som har vokst opp uten traumer og i familier med støtte og omsorg, kan få denne personlighetsforstyrrelsen. Og motsatt, man kan ha en traumatisk oppvekst uten å utvikle emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.»

kilde: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (12 minutter siden):

Og vet du hvordan de blir behandlet for det meste i helsevesenet nå? Får de virkelig ubegrensede sjanser?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det finnes ikke virksom behandling for pedofile og sosiopater. For de med borderline finnes det dokumentert virksom behandling og de har gode muligheter til betydelig bedring hvis de får tilgang til denne behandlingen. Det du sier blir veldig feil å si!

Det er kommet mye nyere forsking og artikler om at pedofile og dyssosiale kan behandles. Det blir feil av deg å si at denne pasientgruppen ikke kan behandles eller ikke fortjener hjelp. 

Anonymkode: c7c78...9ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og vet du hvordan de blir behandlet for det meste i helsevesenet nå? Får de virkelig ubegrensede sjanser?

Jeg har ikke inside info om det nei, og ikke bryr jeg meg heller. Jeg har hatt en person med borderline i nær omkrets over en lengre periode tidligere og ut i fra den erfaringen så er det ubegrensede sjanser. Men igjen jeg har ingen grunnlag for å snakke om alle med borderline som jeg også nevnte tidligere. Det er vel et spekter som med det meste annet. Også er hjelpeapparatet også mennesker og gjør individuelle vurderinger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er kommet mye nyere forsking og artikler om at pedofile og dyssosiale kan behandles. Det blir feil av deg å si at denne pasientgruppen ikke kan behandles eller ikke fortjener hjelp. 

Da er jeg i så fall ikke oppdatert. Det siste jeg har hørt fra fagpersoner er at det ikke finnes virksom behandling. Gi meg gjerne noen linker til forskning hvor jeg kan lese meg opp!

Ingen steder har jeg skrevet at de ikke fortjener hjelp.

forstår ikke helt hvorfor pedofile blir et emne i en tråd om borderline. Det er usmakelig og kvalmt.

uttalelsene til ikkeanonymnok i denne tråden er utdaterte og basert på fordommer mot en pasientgruppe som i årevis har blitt møtt på en veldig stygg måte i helsevesenet. 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke inside info om det nei, og ikke bryr jeg meg heller. Jeg har hatt en person med borderline i nær omkrets over en lengre periode tidligere og ut i fra den erfaringen så er det ubegrensede sjanser. Men igjen jeg har ingen grunnlag for å snakke om alle med borderline som jeg også nevnte tidligere. Det er vel et spekter som med det meste annet. Også er hjelpeapparatet også mennesker og gjør individuelle vurderinger.

Ok, godt å høre at du ikke drar alle med borderline under en kam i det minste.

Skrevet

Selv fikk jeg feil behandling i 50 innleggelser og så rett behandling i 1 innleggelse. Og så trengte jeg ikke flere innleggelser. Hva hadde skjedd med meg om jeg ble gitt opp etter tre innleggelser? Var det jeg som ikke nyttiggjorde meg av «hjelpen» jeg fikk i 50 innleggelser? Eller var det slik at jeg den 51. innleggelsen fikk hjelp som det var mulig å nyttiggjøre seg av? 

Skrevet

Selv fikk jeg feil behandling i 50 innleggelser og så rett behandling i 1 innleggelse. Og så trengte jeg ikke flere innleggelser. Hva hadde skjedd med meg om jeg ble gitt opp etter tre innleggelser? Var det jeg som ikke nyttiggjorde meg av «hjelpen» jeg fikk i 50 innleggelser? Eller var det slik at jeg den 51. innleggelsen fikk hjelp som det var mulig å nyttiggjøre seg av? 

Du burde kanskje skrevet hva som var forskjellen på den 51 innleggelsen som gjorde at den hjalp og ikke de andre når du først var i gang? Eller vil du ikke dele hva som hjelper?

Skrevet

Nettopp. Dette skjer ikke så rent sjelden med mennesker uavhengig av diagnose. Og rett som det er, rammer det de som har EUPF. Man kan ikke gi opp noe bare fordi de ikke ble bra nok etter tre forsøk. En slik verden vil ikke jeg leve i. 

Anonymkode: 729b1...b46

Skrevet

Du burde kanskje skrevet hva som var forskjellen på den 51 innleggelsen som gjorde at den hjalp og ikke de andre når du først var i gang? Eller vil du ikke dele hva som hjelper?

Forskjellen var at jeg fikk tilpasset behandling med dokumentert virksom behandling. Det finnes ulik behandling som er virksom for borderline. Poenget mitt var at jeg i 50 innleggelser fikk behandling uten effekt, men så når behandlingen ble endret så ble jeg frisk. Da er det ikke jeg som var problemet, men behandlingen jeg fikk! Det var poenget. Så hvis man har en holdning om at pasienten skal holdes ansvarlig for å ikke bli frisk så kan man frata de muligheten til å få behandling som virker! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forskjellen var at jeg fikk tilpasset behandling med dokumentert virksom behandling. Det finnes ulik behandling som er virksom for borderline. Poenget mitt var at jeg i 50 innleggelser fikk behandling uten effekt, men så når behandlingen ble endret så ble jeg frisk. Da er det ikke jeg som var problemet, men behandlingen jeg fikk! Det var poenget. Så hvis man har en holdning om at pasienten skal holdes ansvarlig for å ikke bli frisk så kan man frata de muligheten til å få behandling som virker! 

Hva var behandlingen da? Sånn helt spesifikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner at dette ikke var et reell erfaring du fortalte om. Men du svarte ikke på spørsmålet om konkret hva slags annen hjelp du fikk. Enten så får du si konkret hva som hjalp deg i dette ønskede scenarioet eller så kan det ikke tas seriøst.

Borderline skal normalt behandles poliklinisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner at dette ikke var et reell erfaring du fortalte om. Men du svarte ikke på spørsmålet om konkret hva slags annen hjelp du fikk. Enten så får du si konkret hva som hjalp deg i dette ønskede scenarioet eller så kan det ikke tas seriøst.

Borderline skal normalt behandles poliklinisk.

Ønsker ikke å risikere å identifisere meg selv ved å si hva slags behandling. 
Du velger selv om du ønsker å ta det jeg skriver seriøst eller ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...