Gå til innhold

Tror dere Fekjær kunne hjulpet meg bedre enn min lokale sengepost?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle vel helst skrevet dette innlegget med brukernavn men det tør jeg dessverre ikke, ønsker å være så anonym som mulig. Skjønner også at det kan være vanskelig for noen her inne å si noe om spørsmålet med tanke på at dere ikke kjenner meg (personlig), og kanskje heller ikke kjenner til Fekjær og i alle fall ikke min lokale sengepost. Men jeg setter uansett veldig pris på alle innspill dere måtte ha og jeg skal forsøke gi et lite innblikk i meg og hvordan sengeposten her jeg bor er lagt opp. 

Moren min har funnet Fekjær psykiatriske senter på google og er entusiastisk til dette tilbudet og at det kan hjelpe meg. Jeg der i mot er litt usikker på hva de faktisk har å tilby som jeg ikke kan få på min lokale sengepost?

Jeg har diagnosen bipolar type 2 og sliter mye med moderate til alvorlige depresjoner flere ganger i året. Strever mye med selvhat, følelse av mindreverd, å ikke fortjene å ha det bra eller få hjelp, unnvikelse. Jeg har også fått diagnosen asperger for noen år siden og er så kaldt høytfungerende ift den. Jeg er dog usikker på om den stemmer da jeg kjenner meg bedre igjen i engstelig unnvikende pf-diagnosen. Men nok om det, siden det ikke er det denne tråden handler om. Men kan vel også nevnes at min psykiatriske sykepleier jeg går til er overbevist om at jeg har autistisk utbrenthet etter å ha presset meg for mye og for hardt og maskert for mye. Jeg trenger vel ikke si at vi er uenig i dette? Jeg tenker det er vanlig depresjon tilhørende bipolar samt det at jeg lever et liv jeg føler ikke er verdt å leve (jeg mangler mange viktige aspekter slik jeg ser det slik som venner, kjæreste, meningsfulle hobbyer og jobb).

Min lokale sengepost er en åpen post med ca 15 sengeplasser. Man får ca 2 samtaler med psykolog og/eller psykiater i uka. Jeg kjenner psykologen og psykiateren jeg bruker å snakke med der når jeg er innlagt der forholdsvis godt vil jeg si, og jeg føler meg trygg på de og synes de gjør en god jobb og bidrar til samtaler jeg finner mening i. De har også trening, yoga og turer, ellers er det lite som skjer. Men en klar fordel er jo at sengeposten ligger 10 min hjemmefra samt at de tilbyr ketamin behandling. Jeg kan være mer hjemme enn innlagt. Skal jeg til Fekjær er det mange timer.

Hva tenker dere om dette? 

Og om noen har personlig erfaring med Fekjær setter jeg veldig pris på å høre om oppholdet deres der, men det er vel ikke så mange vil jeg tro?

Anonymkode: 02049...c07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også veldig usikker på dette med innleggelse i forhold til det å heller bruke tid og ressurser på å bygge et (mer) meningsfullt liv hjemme. Jeg ønsker gjerne innspill på dette temaet også.

Hvis jeg skulle få hjelp på Fekjær eller et tilsvarende sted for den del må jeg jo være innlagt og det setter jo på mange måter livet mitt ganske på pause? Jeg mister den vanlige kontakten med familie, å bygge videre på relasjonene med bekjente mennesker i livet mitt blir det helt stopp på (vi snakkes aldri på melding eller på telefon, bare IRL). Samme med jobb og hobbyer og samtaler med min faste behandler i kommunen. Og det å være vandt til å være alene og klare hverdagen hjemme. Akkurat nå synes jeg det er krevende siden det blir så mange timer der jeg er alene (ensom) og at det skjer veldig lite.

Samtidig er kanskje en slik pause det jeg trenger for å få jobbet ordentlig med meg selv og mine problemer? Så har jeg kanskje en bedre forutsetning til å leve livet når jeg kommer hjem igjen etter innleggelse? Jeg synes det er skikkelig vanskelig dette spørsmålet, å vite hva som blir mest rett og hva som vil være den største fordelen og til mest nytte?

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du virkelig at å få bedre selvfølelse og mindre mindreverdighetsfølelser er grunner nok til å bli innlagt? Hva tenker du Fekjær skal hjelpe iforhold til bipolar mtp at det er medisiner som er behandlingen for bipolar?

Anonymkode: f5410...790

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker du virkelig at å få bedre selvfølelse og mindre mindreverdighetsfølelser er grunner nok til å bli innlagt? Hva tenker du Fekjær skal hjelpe iforhold til bipolar mtp at det er medisiner som er behandlingen for bipolar?

Anonymkode: f5410...790

Nei, naturligvis ikke. Beklager om jeg fikk det til å fremstå slik? Jeg tenker at det er i hovedsak depresjon som er hovedgrunnen til innleggelse.

Har de ikke psykiater på Fekjær? Samtidig tenker jeg at å få på plass "alt det andre" jeg nevner er det som kanskje kan være avgjørende for ordentlig bedring? Eller kanskje det å bli sett på med nye øyne og et annet perspektiv (hvis de hadde gjort det på Fekjær da) hadde hjulpet meg? Kanskje ser de noe jeg ikke har innsett selv eller som behandlere i hjembyen har oversett?

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting jeg har tenkt på er at det tredje alternativ er å klare seg bare hjemme? Fokusere på å 'bygge meg et liv'. Jeg får oppfølging av teamet 4-5 ganger i uka nå og kan ringe ved behov. Kanskje ville en eventuell innleggelse satt meg tilbake? Kanskje er ting bra nok slik som de er akkurat nå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En annen ting jeg har tenkt på er at det tredje alternativ er å klare seg bare hjemme? Fokusere på å 'bygge meg et liv'. Jeg får oppfølging av teamet 4-5 ganger i uka nå og kan ringe ved behov. Kanskje ville en eventuell innleggelse satt meg tilbake? Kanskje er ting bra nok slik som de er akkurat nå?

Jeg ville absolutt fokusert på selvhjelp ved å "bygge deg et liv"❤️

Anonymkode: 64c1b...d01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker da at jeg velger vekk innleggelse? Må bare spørre så jeg er sikker på at jeg forstår deg riktig. Det er jo ikke så lett å "bygge seg et liv" når man er innlagt for da blir jo alt heller mer som satt på pause, i alle fall ikke om jeg skulle vært innlagt på Fekjær. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tenker da at jeg velger vekk innleggelse? Må bare spørre så jeg er sikker på at jeg forstår deg riktig. Det er jo ikke så lett å "bygge seg et liv" når man er innlagt for da blir jo alt heller mer som satt på pause, i alle fall ikke om jeg skulle vært innlagt på Fekjær. 

Ja, i utgangspunktet. Men jeg vet jo ikke hvor mye du strever og hvor vondt du har det. Min behandling for depresjon har vært medisiner, samtaleterapi og mest egeninnsats (jeg har unnvikende pf). Presse meg til jobb, sosialt, aktivitet når jeg egentlig ikke ønsker/orker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, i utgangspunktet. Men jeg vet jo ikke hvor mye du strever og hvor vondt du har det. Min behandling for depresjon har vært medisiner, samtaleterapi og mest egeninnsats (jeg har unnvikende pf). Presse meg til jobb, sosialt, aktivitet når jeg egentlig ikke ønsker/orker. 

Jeg skjønner. Jeg er usikker på hvordan jeg vil beskrive hvor mye jeg strever og hvor vondt jeg har det. For det er jo på mange måter en subjektiv opplevelse? Men kan si at jeg var innlagt for 2 ukers tid siden og i epikrisen ble depresjonen min beskrevet som moderat til alvorlig (men vanskelig å vurdere). Jeg er jo hjemme igjen nå, men har veldig lite å fylle dagene med og opplever livet mitt som meningsløst og har fortsatt mye mørke og selvdestruktive tanker. Dog er jeg usikker på hvordan depresjonen ville blitt beskrevet av en behandler nå. Samtidig tenker jeg kanskje at den viktigste behandlingen for depresjonen skjer hjemme? Eller hva tenker du/dere om det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at en innleggelse hvor man får god behandling kan være det ekstra dyttet man trenger for å komme seg videre. Det å bli tatt litt ut av sitt vanlige liv kan bidra til nye perspektiver og styrke til å prøve nye ting med god støtte. 
En innleggelse kan røske litt opp i daglige rutiner som kan ha gått litt i stå pga depresjon eller annen psykisk lidelse 

Anonymkode: fc499...992

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at en innleggelse hvor man får god behandling kan være det ekstra dyttet man trenger for å komme seg videre. Det å bli tatt litt ut av sitt vanlige liv kan bidra til nye perspektiver og styrke til å prøve nye ting med god støtte. 
En innleggelse kan røske litt opp i daglige rutiner som kan ha gått litt i stå pga depresjon eller annen psykisk lidelse 

Dette er et veldig godt poeng! Men hva tenker du om å være innlagt på Fekjær fremfor å være innlagt på min lokale sengepost? Hadde satt veldig pris på ditt synspunkt på det også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er et veldig godt poeng! Men hva tenker du om å være innlagt på Fekjær fremfor å være innlagt på min lokale sengepost? Hadde satt veldig pris på ditt synspunkt på det også. 

Kjenner ikke til Fekjær, men en rask titt på nettsiden deres tyder på at det er i unike omgivelser og spesialisert mot unge. Ser ut som de tenker veldig helhetlig. Synes det ser veldig bra ut! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan alle søke seg dit? Hva kjenner du at hjelper deg opp og videre når du er innlagt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner ikke til Fekjær, men en rask titt på nettsiden deres tyder på at det er i unike omgivelser og spesialisert mot unge. Ser ut som de tenker veldig helhetlig. Synes det ser veldig bra ut! 

Ja, det ser jo bra ut på nettsiden men er det så bra som det ser ut? Skulle veldig gjerne hørt fra andre som har vært innlagt der. Samtidig har det kanskje ikke så mye å si siden folk er jo ulike og noe en annen hadde vært veldig fornøyd med kanskje passer ikke meg osv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan alle søke seg dit? Hva kjenner du at hjelper deg opp og videre når du er innlagt?

Ja, det står i alle fall følgende på nettsiden deres: "Som en del av ordningen med fritt behandlingsvalg, kan pasienter fra hele Norge søke om plass, uavhengig av helseregion". Det som hjelper meg aller mest når jeg er innlagt er nok dette med å få på plass faste rutiner, søvn, mat, medisiner. Også dette med at man alltid har noen der å snakke med og som støtte (bruker ikke dette så ofte men). Samtidig er det nok også følelsen av mer fremgang. Man har jo oftere samtale og jeg føler ofte at en samtale i uken, som jeg har når jeg er hjemme, er litt for lite.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det står i alle fall følgende på nettsiden deres: "Som en del av ordningen med fritt behandlingsvalg, kan pasienter fra hele Norge søke om plass, uavhengig av helseregion". Det som hjelper meg aller mest når jeg er innlagt er nok dette med å få på plass faste rutiner, søvn, mat, medisiner. Også dette med at man alltid har noen der å snakke med og som støtte (bruker ikke dette så ofte men). Samtidig er det nok også følelsen av mer fremgang. Man har jo oftere samtale og jeg føler ofte at en samtale i uken, som jeg har når jeg er hjemme, er litt for lite.

Hva med å høre med din terapeut om han kan formulere en henvisning?:) alt som kan hjelpe, tenker jeg!

Skrevet

Hva med å høre med din terapeut om han kan formulere en henvisning?:) alt som kan hjelpe, tenker jeg!

Jeg har bare terapeut i kommunen så tror ikke hun kan sende henvisning? Jeg er også usikker på om jeg virkelig vil bli innlagt på Fekjær og tenker jeg må avklare dette 100% først før jeg ber om henvisning? Kanskje er det like bra eller til og med bedre for meg å bli innlagt på min lokale sengepost, eller ikke innlagt i det hele tatt? Det er det jeg må finne ut av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har bare terapeut i kommunen så tror ikke hun kan sende henvisning? Jeg er også usikker på om jeg virkelig vil bli innlagt på Fekjær og tenker jeg må avklare dette 100% først før jeg ber om henvisning? Kanskje er det like bra eller til og med bedre for meg å bli innlagt på min lokale sengepost, eller ikke innlagt i det hele tatt? Det er det jeg må finne ut av.

Har du en historie med veldig mange innleggelser bak deg? Hva sier behandlerne til deg når du skrives ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du en historie med veldig mange innleggelser bak deg? Hva sier behandlerne til deg når du skrives ut?

Ja, det har jeg. Har for lengst mistet oversikten på hvor mange. Det varierer hva behandlere sier ved utskrivelse. Sist sa de at de ikke anbefalte det og at de ønsket jeg skulle velge å være der lenger. (Jeg ville ikke være innlagt da men har endret mening om det nå, tror jeg - er i alle fall mer positiv til at det kan hjelpe).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...