Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest EvyM

Hei! Jeg er gravid i uke 25 med mitt andre barn. Ved min første fødsel hadde jeg ikke noen spesielle ønsker som jeg skrev ned i noe brev til fødeavdelingen. Hadde jo ingen erfaring og visste ikke hva jeg gikk til.

Denne gang så håper jeg at mye blir gjort annerledes, så jeg har tenkt på å skrive brev.

Men jeg har hørt av en slektning av meg som jobber som jordmor - samt lest i flere innlegg på nettet - at slike brev blir til almenn underholdning blandt de ansatte på fødeavdelingen. Er det en slags "Ikke tro at du er noe - her er du i våres makt" holdning ute å går??? Er redd for at jeg skal få alle "mot" meg ved ankomst ved å ta med et slikt brev - i en situasjon hvor jeg virkelig trenger å ha de "med" meg.

Jeg har plagsom bekkenløsning allerede, og håper å unngå fødeseng med fotholdere, en time på ryggen med pressrier og sugekopp, samt alt for mye trasking i korridorer (barnet mitt ble syk og måtte på en annen avdeling). Alt dette har nok gjort sitt til at jeg aldri ble god i bekkenet sist gang. Ihvertfall så har jeg nå lest mye om bekkenløsning, og der er alle disse tinga helt feil når man har bekkenløsning. (På barsel skal man behandles som en pasient - men det kan jeg aldri tenke meg at jeg blir.)

Jeg hadde en ganske rask fødsel med tette rier uten særlige pauser - så tror ikke at jeg klarer å kommunisere så veldig når jeg først er der.......

Regner også med å få antibiotika før fødsel pga. at barnet mitt fikk streptokokksmitte under fødselen og ble syk. Er dette noe jeg må ordne selv, eller skjer det automatisk??

(Slektningen min som jobber der sier bare at "nei, det skjer så sjelden at det er ikke noe å tenke på", men jeg er jo i høyrisikogruppen for at det skal skje igjen, og vil selvfølgelig ikke risikere livet til barnet mitt - og hvis det er den holdningen som er gjeldende så er jeg mildt sagt skeptisk.