Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest EvyM

Hei! Jeg er gravid i uke 25 med mitt andre barn. Ved min første fødsel hadde jeg ikke noen spesielle ønsker som jeg skrev ned i noe brev til fødeavdelingen. Hadde jo ingen erfaring og visste ikke hva jeg gikk til.

Denne gang så håper jeg at mye blir gjort annerledes, så jeg har tenkt på å skrive brev.

Men jeg har hørt av en slektning av meg som jobber som jordmor - samt lest i flere innlegg på nettet - at slike brev blir til almenn underholdning blandt de ansatte på fødeavdelingen. Er det en slags "Ikke tro at du er noe - her er du i våres makt" holdning ute å går??? Er redd for at jeg skal få alle "mot" meg ved ankomst ved å ta med et slikt brev - i en situasjon hvor jeg virkelig trenger å ha de "med" meg.

Jeg har plagsom bekkenløsning allerede, og håper å unngå fødeseng med fotholdere, en time på ryggen med pressrier og sugekopp, samt alt for mye trasking i korridorer (barnet mitt ble syk og måtte på en annen avdeling). Alt dette har nok gjort sitt til at jeg aldri ble god i bekkenet sist gang. Ihvertfall så har jeg nå lest mye om bekkenløsning, og der er alle disse tinga helt feil når man har bekkenløsning. (På barsel skal man behandles som en pasient - men det kan jeg aldri tenke meg at jeg blir.)

Jeg hadde en ganske rask fødsel med tette rier uten særlige pauser - så tror ikke at jeg klarer å kommunisere så veldig når jeg først er der.......

Regner også med å få antibiotika før fødsel pga. at barnet mitt fikk streptokokksmitte under fødselen og ble syk. Er dette noe jeg må ordne selv, eller skjer det automatisk??

(Slektningen min som jobber der sier bare at "nei, det skjer så sjelden at det er ikke noe å tenke på", men jeg er jo i høyrisikogruppen for at det skal skje igjen, og vil selvfølgelig ikke risikere livet til barnet mitt - og hvis det er den holdningen som er gjeldende så er jeg mildt sagt skeptisk.

Føler heller ikke at det er så sjelden med streptokokksmitte. De sier ca 2 promille, men jeg vet etterhvert om mange som det har skjedd med, både her på nettet og ikke minst i bekjentskapskretsen her jeg bor.

Fortsetter under...

Hei på deg!

De ler slett ikke, så ikke hør på slektninger som kommer med slike ting!!!

For et par uker siden måtte jeg innom Ullevål da det så ut til at blodtrykket var på vei opp, og det første de spurte etter omtrent var ønskelisten.

Jeg har også vært med på Gaiaprosjektet på Ullevål da jeg/vi hadde en ganske traumatisk fødsel sist gang, og der har jeg også blitt oppfordret til å skrive en liste, både over ønsker, hva jeg er redd for, hva jeg vil skal skje og ikke skje osv. Så jeg syns du skal skrive opp det med antibiotikaen.

Dessuten tar de slike ting veldig alvorlig.

Om noen skulle sitte å le av slike ønskelister, er det deres egen uproffesjonalitet som viser seg og ingenting annet. Det er helt vanlig å ha slike ønskelister i dag. De er jo kvinnens fødsel, fødselshjelperne er der for å hjelpe, ikke for å latterliggjøre.

Ønsker deg lykke til!

Hilsen Maya

http://www.marcus2000.com

Hallo!!!

Trodde jordmødre hadde viktigere ting å gjøre enn det din slektning antyder.

Jeg skrev brev før første fødsel og ble tatt kjempealvorlig, både lege og jordmor understreket at de hadde lest brevet, til og med to ganger.

Men det skader jo selvsagt ikke at det du skriver er gjennomtenkt — jeg tok selv forbehold om at dersom det skjedde noe uventet (krisesituasjoner), la jeg selvfølgelig tingene i deres hender.

Har også en følelse av at det ikke skader å være litt skrivefør (selv om det er ille at det skal være sånn). La noen lese gjennom det først, f.eks. — gjør det noenlunde oversiktlig (stikkord er bra) og ikke altfor langt.

Lykke til!

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes det er synd at den jordmoren som du har snakket med, gir et så dårlig inntrykk av jordmorstanden som at de skulle latterliggjøre et evt. ønskebrev fra den vordende mor. Jeg har aldri opplevd noe i den retning. Føler du for å fortelle om dine erfaringer og om dine ønsker for neste fødsel, synes jeg helt klart at du bør skrive et sånt brev, men også snakke med jordmor om dette ved en evt. innskrivningssamtale. De fleste fødeavdelinger har tilbud om det siste.

Hvis det var sånn at barnet ble smittet av streptokokker på sykehuset, grunnet dårlig hygiene, dreier dette seg om streptokokk A. Ca 13 % av gravide kvinner har oppvekst av streptokokk B i skjeden, og dette kan i 50% av tilfellene føre til smitte hos barnet, men det er kun 1-3 av 1000 barn som blir syke av dette. Ved langvarig vannavgang (hvor fødselen ikke starter innen 24 timer etter vannet har gått), spes. hos premature barn, kan slik smitte være svært alvorlig. Vanligvis behandler man ikke kvinner med streptokokk B infeksjon hvis det ikke er indikasjon på at barnet er spes. utsatt. Hvis kvinnen har feber ved begynnende fødsel, langvarig vannavgang eller tidligere har født barn med slik infeksjon, pleier man å behandle både mor og barn forebyggende. Alt dette bør du snakke med legen din om.

Jeg hadde notert ned en del ønsker i forbindelse med den andre fødselen (bl.a. ville jeg se morkaka etterpå!) og alle ønskene ble oppfyllt. :o) Dette var på RiT/SOHo i 2000 og det var helt tydelig at _samtlige_ jordmødre som var innom meg hadde lest journalen min og skjønt ønskene mine!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...