Gå til innhold

Hun skjelver så på hendene


Rhea Silvia

Anbefalte innlegg

Min mor er en sprek dame som nærmer seg 70 år. Hun er aktiv og har også en liten jobb hver dag. Hun har vert lite syk, og er vel sunnheten selv.

Men hun har slike sjelvinger på hendene at hun knapt nok kan holde en kopp. Hun kan ikke bære en full kopp, da skvulper det meste over.

Vi har bedt henne ta det opp med legen, både for å få en diagnose og kanskje hjelp. Hennes mor har det samme, men ikke i samme grad. Jeg lurer selvsagt på om det kan være arvelig.

Hva kan det evt være symptomer på og kan noe gjøres for å dempe sjelvingene. Jeg vet det plager henne, men hun vil ikke gjøre oe med det. Litt typisk, vil ikke bry legen i tide og utide.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen lege, men har jobbet i mange år med eldre. Jeg synes at den skjelvingen kunne minne om Parkinsons sykdom. En av de typiske symptomene på den sykdommen er skjelving. Det behøver selvsagt ikke være det som feiler henne, men hvis det er det, så finnes det medisiner som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente Thommessen, Lege

Kjære Rhea Silvia

Skjelving (tremor) kan forekomme som et symptom ved en rekke forskjellige sykdommer, og man inndeler skjelvingen i ulike typer avhengig av om den opptrer i hvile eller ved bevegelser osv. Det er riktig som twin skriver at skjelving kan være et av symptomene ved Parkinson's sykdom, men tretthet, stivhet, bevegelsesproblemer og kanskje svelgvansker opptrer vel så hyppig ved denne sykdommen, særlig hos eldre.