Gå til innhold

Hun skjelver så på hendene


Rhea Silvia

Anbefalte innlegg

Min mor er en sprek dame som nærmer seg 70 år. Hun er aktiv og har også en liten jobb hver dag. Hun har vert lite syk, og er vel sunnheten selv.

Men hun har slike sjelvinger på hendene at hun knapt nok kan holde en kopp. Hun kan ikke bære en full kopp, da skvulper det meste over.

Vi har bedt henne ta det opp med legen, både for å få en diagnose og kanskje hjelp. Hennes mor har det samme, men ikke i samme grad. Jeg lurer selvsagt på om det kan være arvelig.

Hva kan det evt være symptomer på og kan noe gjøres for å dempe sjelvingene. Jeg vet det plager henne, men hun vil ikke gjøre oe med det. Litt typisk, vil ikke bry legen i tide og utide.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen lege, men har jobbet i mange år med eldre. Jeg synes at den skjelvingen kunne minne om Parkinsons sykdom. En av de typiske symptomene på den sykdommen er skjelving. Det behøver selvsagt ikke være det som feiler henne, men hvis det er det, så finnes det medisiner som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente Thommessen, Lege

Kjære Rhea Silvia

Skjelving (tremor) kan forekomme som et symptom ved en rekke forskjellige sykdommer, og man inndeler skjelvingen i ulike typer avhengig av om den opptrer i hvile eller ved bevegelser osv. Det er riktig som twin skriver at skjelving kan være et av symptomene ved Parkinson's sykdom, men tretthet, stivhet, bevegelsesproblemer og kanskje svelgvansker opptrer vel så hyppig ved denne sykdommen, særlig hos eldre.

Benign essentiell tremor er en annen lidelse som er ganske hyppig, og hvor symptomet er skjelving, mest uttalt i hender og underarm, men hvor også hodeskjelving kan forekomme. Skjelvingen er ikke tilstede i hvile, men fremkommer ved aktivitet, som f.eks når man skal ta kaffekoppen osv. Denne type skjelving har ofte god effekt av noen medisiner som heter betablokkere (egentlig hjertemedisin) i små doser. Jeg er helt enige med dere i at moren deres bør oppsøke lege og få undersøkt skjelvingen sin med tanke på både hvorfor hun skjelver og evt behandling.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...