Gå til innhold

Surugatmor


Gjest Ønsker å være anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ønsker å være anonym

Ganske brutalt, men dessverre ser det ut som det er eneste mulighet for å få et barn som er vårt - pga en legetabbe - utrolig bittert. Vi har derfor tenkt på om det finnes en mulighet for å skaffe surugatmor. Er det noen som vet hvor, hvor mye. etc. Evt om det er noen som har erfaring....?

Håper det er noen som kan hjelpe.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest adoptant

Skjønner at du ønsker å være anonym siden det er forbudt i Norge med surrogatmor. Jeg for min del lurer på om folk som gjør slikt er egnet som foreldre - siden det tydeligvis er så skrekkelig viktig å få videreført egne gener - hva med å vurdere adopsjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ønsker å være anonym siden det er forbudt i Norge med surrogatmor. Jeg for min del lurer på om folk som gjør slikt er egnet som foreldre - siden det tydeligvis er så skrekkelig viktig å få videreført egne gener - hva med å vurdere adopsjon ?

Selv om du har tatt det valget om å adoptere, så burde du respektere at andre ønsker seg barn av eget kjøtt og blod.

Du trenger ikke å hentyde at vedk. som skrev innlegget vil bli en dårlig mor av den grunn !! Hvor i all verden får du det i fra??

Hvis du ikke kan svare henne på en saklig måte så la heller vær å svare, slike innlegg kan være meget sårende !!

Hilsen litt irritert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med opplysninger om dette. Vet bare at det ikke gjøres i Norge. I mange andre land er dette svært vanlig, så det skal nok bra skal du se:-)

Søk her inne på dol da vel, bruk søk-funksjonen så kanskje du finner noe om tema !

Lykke til !

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ønsker å være anonym siden det er forbudt i Norge med surrogatmor. Jeg for min del lurer på om folk som gjør slikt er egnet som foreldre - siden det tydeligvis er så skrekkelig viktig å få videreført egne gener - hva med å vurdere adopsjon ?

Enig med Pus - dette synes jeg var et helt unødvendig innlegg. Synes du dømmer andre på en ufin måte - du vet vel ikke hva som er hennes historie.

Fei for din egen dør - mulig du synes du er bedre enn andre og har sett lyset på en måte andre ikke har - men rett til å sette deg på din høye hest har du ikke allikevel.

Spørs om mennesker som er fordømmende og lite forståelsesfulle blir så gode foreldre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjøres så vidt jeg vet i England og USA. Du må opp i et par hundre tusen kroner pluss reiser frem og tilbake flere ganger, og prøverørsforsøket kommer i tillegg. Med mindre gubben din gjør det på "gamlemåten".

Advokat koster også, ellers kan du risikere at hun som bærer barnet ikke vil gi det fra seg.

Her snakker vi også statsborgerskap, skal du ha banet med deg til Norge etterpå er det ikke usansynlig at du må adoptere det på vanlig måte.

En forkastelig måte å få barn på i denne verden spør du meg. Men jeg skjønner fortvilelsen og lykke til om dere greier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Selv om du har tatt det valget om å adoptere, så burde du respektere at andre ønsker seg barn av eget kjøtt og blod.

Du trenger ikke å hentyde at vedk. som skrev innlegget vil bli en dårlig mor av den grunn !! Hvor i all verden får du det i fra??

Hvis du ikke kan svare henne på en saklig måte så la heller vær å svare, slike innlegg kan være meget sårende !!

Hilsen litt irritert

Tror nok desverre at jeg ikke klarer og fatte deres problem netopp nå: Barn av kjøtt og blod. Før dere i det hele tatt får barn på den ene eller den andre veien er det viktig og ikke bruke dette som terapi.

"ønsker og være anonym" er jo rett og slett bitter på legen som har satt henne i denne situasjonen at hun er klart for og gjøre noe ulovlig for og få gjennomført sin drøm. Barn av kjøtt og Blod. Det hun trenger i første omgang er terapi for og komme over sine egne problemer, så etter det kan hun begynne og tenke tanken på og få barn.

"pus" du skriver til adoptant som at hennes valg av måte og få barn på er mindreverdig en din egen. Hva er nå dette nå da?

Jeg minner bare på at og få barn ikke er en menneskerett, men et privilegium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ønsker å være anonym

Skjønner at du ønsker å være anonym siden det er forbudt i Norge med surrogatmor. Jeg for min del lurer på om folk som gjør slikt er egnet som foreldre - siden det tydeligvis er så skrekkelig viktig å få videreført egne gener - hva med å vurdere adopsjon ?

Skjønner godt at folk kan reagere, men med litt bakgrunnskunnskap, kan kanskje våre fabuleringer forsvares?

Vi har en datter, men hun døde når jeg var seks mnd på vei. Hun liknet på sin far - og jeg vil igjen gjerne se han igjen i mine barn. Jeg ønsker meg et lite barn som hopper og spretter rundt med min manns gener. Etter at jeg født vår datter, har jeg abortert i 10 uke to ganger - den siste gangen måtte jeg til utskrapning, det er nå over et år siden. For en uke siden fikk jeg bekreftet at legen som har utført inngrepet har vært for hardhent, slik at jeg har fått sammenvoksninger igjennom hele livmoren = mest sannsynlig steril for resten av livet. Det er så umåtelig bittert at vi pga en leges feil ikke skal få muligheten til å prøve og få egne barn - det har vel egentlig ikke gått opp for meg enda.

Det er i allefall bakgrunnen for at vi har begynt å fabulere om forskjellige muligheter for å få noen små i huset vårt. Vi har smertelig erfart at det ikke er en selvfølge å føde levende barn, men du verden for en berikelse et barn vil være.

Adopsjon sitter litt lenger inne for meg. Jeg er redd for hva de kan ha av "bagsje" - det er jo ikke noen garanti for hvor gamle barn man får (kan de ikke være opp til to år?). Dessuten vet man ikke hva slags genetisk bakgrunn de har eller hvordan de blir tatt i mot i vårt samfunn....

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ønsker å være anonym

Tror nok desverre at jeg ikke klarer og fatte deres problem netopp nå: Barn av kjøtt og blod. Før dere i det hele tatt får barn på den ene eller den andre veien er det viktig og ikke bruke dette som terapi.

"ønsker og være anonym" er jo rett og slett bitter på legen som har satt henne i denne situasjonen at hun er klart for og gjøre noe ulovlig for og få gjennomført sin drøm. Barn av kjøtt og Blod. Det hun trenger i første omgang er terapi for og komme over sine egne problemer, så etter det kan hun begynne og tenke tanken på og få barn.

"pus" du skriver til adoptant som at hennes valg av måte og få barn på er mindreverdig en din egen. Hva er nå dette nå da?

Jeg minner bare på at og få barn ikke er en menneskerett, men et privilegium.

barn på.

Er enig at det viser seg ikke å være en menneskerett å få barn, men jeg tror de fleste har et ønske om å reprodusere - tror det ligger i menneskets natur.

Skjønner at dette ønsket kan oppfattes som egoistisk....

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adoptant

Skjønner at du ønsker å være anonym siden det er forbudt i Norge med surrogatmor. Jeg for min del lurer på om folk som gjør slikt er egnet som foreldre - siden det tydeligvis er så skrekkelig viktig å få videreført egne gener - hva med å vurdere adopsjon ?

Jeg stiller ikke spørsmål ved at man ønsker seg barn fra egne gener - men stiller spørsmål ved hvor langt man skal gå for å få det til. Jeg for min del synes absolutt at "surrogatmødre" er forkastelig fordi dette ligner sterkt på kjøp og salg av mennesker. Hun som går gravid gjør dette for penger - og det sier noe om hvilken situasjon hun er i. Det nærmer seg dermed raskt den verste formen for utnytting av mennesker som jeg kan tenke meg... og dersom man ikke ser dette - og bare tenker på sitt eget behov for å få barn - mener jeg at det kan såes tvil om egnethet som foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søster mor venninne

Jeg stiller ikke spørsmål ved at man ønsker seg barn fra egne gener - men stiller spørsmål ved hvor langt man skal gå for å få det til. Jeg for min del synes absolutt at "surrogatmødre" er forkastelig fordi dette ligner sterkt på kjøp og salg av mennesker. Hun som går gravid gjør dette for penger - og det sier noe om hvilken situasjon hun er i. Det nærmer seg dermed raskt den verste formen for utnytting av mennesker som jeg kan tenke meg... og dersom man ikke ser dette - og bare tenker på sitt eget behov for å få barn - mener jeg at det kan såes tvil om egnethet som foreldre.

Det er da mange surrogatmødre som ikke gjør dette for penger! De fleste surrogatmødre er faktisk slektninger av foreldreparet som ønsker barn, jeg selv kunne godt ha gjort det for søsteren min! (hvis det hadde vært lovlig i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

Hei på deg anonym

Jeg skjønner godt at du vil ha et barn med din manns gener, det er vel naturlig for en kvinne som elsker sin man. Det er ikke mulig ut fra innlegget ditt å se om du vet at det er ulovlig i Norge så jeg velger å tro at dette er en fersk tanke for deg som du lufter her for å finne ut mere:) Og siden det ikke er lovlig i Norge så kan du jo undersøke om det er mulig i andre land, men hold deg kun til det lovlige ellers kan du bli skikkelig såret og uten rettigheter. Jeg så et program om surrogat mødre på enten tv2 eller tv norge for en tid tilbake. Jeg er ikke enig i at alle surrogatmødre er kyniske som selger et barn. Dette var en kvinne som bar frem et barn helt uten egne gener og som gjorde det for å kunne ta seg bedre av de to hun hadde, hun synes det var fint å kunne hjelpe dette paret som ikke kunne bære frem barnet selv. Min mor adopterte bort et barn da hun var ung, og hun bestemte hvem som skulle få det, mulig det går an i dag. Jeg ville gjerne vært surrogatmor hvis det var lovlig men bare for min svoger og svigerrinne som ikke kan få barn pga legetabbe da svogeren min ble født. Det måtte også vært et barn av hennes egg og hans celler, jeg kunne ikke gitt bort et barn med mine gener. Nå er det heller ikke mulig siden jeg ikke kan få flere barn. Jeg skjønner uansett godt hvordan du har det og jeg ønsker deg lykke til. Det er ganske frustrerende at man kan få donert sæd men man kan ikke få hjelp til å bære frem et barn.....Jeg syner uansett ikke du er egoistisk som leter etter alternative måter å få barn på og når man ikke har vært borti slikt selv eller har noen i nær slekt/venner så vet man heller ikke hvilke følelser og bevegrunner som ligger bak. Jeg ønsker deg i vertfall lykke til videre....

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjøres så vidt jeg vet i England og USA. Du må opp i et par hundre tusen kroner pluss reiser frem og tilbake flere ganger, og prøverørsforsøket kommer i tillegg. Med mindre gubben din gjør det på "gamlemåten".

Advokat koster også, ellers kan du risikere at hun som bærer barnet ikke vil gi det fra seg.

Her snakker vi også statsborgerskap, skal du ha banet med deg til Norge etterpå er det ikke usansynlig at du må adoptere det på vanlig måte.

En forkastelig måte å få barn på i denne verden spør du meg. Men jeg skjønner fortvilelsen og lykke til om dere greier det.

De fleste surrogatmødre er søstre eller andre som står de barnløse nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok desverre at jeg ikke klarer og fatte deres problem netopp nå: Barn av kjøtt og blod. Før dere i det hele tatt får barn på den ene eller den andre veien er det viktig og ikke bruke dette som terapi.

"ønsker og være anonym" er jo rett og slett bitter på legen som har satt henne i denne situasjonen at hun er klart for og gjøre noe ulovlig for og få gjennomført sin drøm. Barn av kjøtt og Blod. Det hun trenger i første omgang er terapi for og komme over sine egne problemer, så etter det kan hun begynne og tenke tanken på og få barn.

"pus" du skriver til adoptant som at hennes valg av måte og få barn på er mindreverdig en din egen. Hva er nå dette nå da?

Jeg minner bare på at og få barn ikke er en menneskerett, men et privilegium.

Hva mener du med at jeg skriver at "adoptant" har valgt en mindreverdig måte å få barn på??

Da har du missforstått eller så har jeg utrykket med klønete. Jeg mener kun at vi må klare å respektere hverandre og de valgene hver enkelt ønsker å gjøre, uten å komme med pekefingern og uten å dømme.

Hvilke måter man ønsker å få barn på er en personlig sak , som vi alle burde respektere og prøve å forstå istedenfor å dømme og kritisere.

Jeg har full forståelse og respekt for de som ønsker å adoptere, jeg synes det er flott at de barna som kanskje ville fått et vansklig liv kan få en fin familie av de som adopterer.

Jeg har full forståelse og respekt for de som ønsker å bruke surrogatmor, hva som er motivet til surrugatmoren er vel ikke det mest vesentlige i den sammenheng, det må da være at barnet er ønsket og får det godt. Og de mulighetene dette gir til å få "egne" barn!

Og til slutt, jeg har full forståelse og respekt for de som ønsker å få barn ved assistert befuktning. Det er foreløpig denne metoden jeg har valgt !

OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Hva mener du med at jeg skriver at "adoptant" har valgt en mindreverdig måte å få barn på??

Da har du missforstått eller så har jeg utrykket med klønete. Jeg mener kun at vi må klare å respektere hverandre og de valgene hver enkelt ønsker å gjøre, uten å komme med pekefingern og uten å dømme.

Hvilke måter man ønsker å få barn på er en personlig sak , som vi alle burde respektere og prøve å forstå istedenfor å dømme og kritisere.

Jeg har full forståelse og respekt for de som ønsker å adoptere, jeg synes det er flott at de barna som kanskje ville fått et vansklig liv kan få en fin familie av de som adopterer.

Jeg har full forståelse og respekt for de som ønsker å bruke surrogatmor, hva som er motivet til surrugatmoren er vel ikke det mest vesentlige i den sammenheng, det må da være at barnet er ønsket og får det godt. Og de mulighetene dette gir til å få "egne" barn!

Og til slutt, jeg har full forståelse og respekt for de som ønsker å få barn ved assistert befuktning. Det er foreløpig denne metoden jeg har valgt !

OK?

Egen barn for en hver pris er tydligvis veldig viktig for deg. At surugatmødre ikke er lovlig i norge spiller tydlig for deg ingen trille. Bare dette brnet er ditt biologisk.

Jeg vet ikke helt jeg, men dette virker ikke som noe godt forbilde for barn. Bare man har nok lyst på noe kan man bare gjøre det til tross for at det er ulovlig.

Nei vi tenker no en smule forskjellig her du og jeg.

Ha en god dag i solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ønsker å være anonym

Jeg stiller ikke spørsmål ved at man ønsker seg barn fra egne gener - men stiller spørsmål ved hvor langt man skal gå for å få det til. Jeg for min del synes absolutt at "surrogatmødre" er forkastelig fordi dette ligner sterkt på kjøp og salg av mennesker. Hun som går gravid gjør dette for penger - og det sier noe om hvilken situasjon hun er i. Det nærmer seg dermed raskt den verste formen for utnytting av mennesker som jeg kan tenke meg... og dersom man ikke ser dette - og bare tenker på sitt eget behov for å få barn - mener jeg at det kan såes tvil om egnethet som foreldre.

For min del ville det vært helt uaktuelt å gjennomføre dette hvis målet for den som evt ville være surugatmor gjorde det for pengene sin skyld. Det måtte vært et godt menneske som ville ønske å hjelpe - en person med mye empati og som selv hadde barn. Men det kan hende jeg er for naiv - slike mennesker finnes kanskje ikke. Det er kanskje slik du antyder at vi mennesker er for egoistiske.

Hva angår våre evner til å kunne bli gode foreldre....? Det er vel ingen som kan forutsi hvem som er kapable til å bli gode foreldre, men for vår del tror jeg at vi kan ha et godt utgangspunkt. Vi er godt voksne begge to, har opplevd både sorger og gleder - og vokst på det. I tillegg er vi høyt utdannet (det behøver ikke i seg selv å være noe verifisering...) og har god økonomi. Som personer er vi begge omsorgsfulle mennesker med mye kjærlighet å gi - og ikke for å skryte, men vennene våre synes at vi er veldig flinke med barn. Dessuten vet vi hva grensesetting er og ønsker å gi et evt barn (vi har alltid ønsket oss to, men får vi ett, vil vi bli overlykkelige) trygge rammer og vokse opp i. Vi har sunne interesser og har kanskje tenkt igjennom flere situasjoner enn mange andre.

PS! Kan det hende at ditt savn etter "egne gener" er større enn du ønsker å inrømme? Og derfor kritiserer meg som faktisk tørr å innrømme at det er det jeg ønsker mer enn f.eks å adoptere......

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ser at ditt spørsmål har utløst en diskusjon ang ulike måter å få barn på, og den ønsker jeg ikke å delta i. Det jeg imidlertid lurer på er om du har oppsøkt en spesialist og fått undersøkt om du virkelig er blitt steril pga denne legetabben, eller om det bare er noe du har mistanke om. Hvis du ikke har snakket med en spesialist, vil jeg oppfordre deg til å gjøre det - kanskje er det noe som kan gjøres?

Jeg synes også at du bør få denne spesialisten til å skrive en rapport ut i fra de skader som er påført deg, og at du deretter klager den hardhendte legen inn til fylkeslegen i ditt fylke. Ikke bare for din egen skyld, men også for alle andre - slik at ingen trenger å oppleve det du har gjort.

Mer informasjon om surrogatmoderskap, finner du på:

http://www.surrogacy.org.uk

Lykke til videre!

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ønsker å være anonym

Hei!

Jeg ser at ditt spørsmål har utløst en diskusjon ang ulike måter å få barn på, og den ønsker jeg ikke å delta i. Det jeg imidlertid lurer på er om du har oppsøkt en spesialist og fått undersøkt om du virkelig er blitt steril pga denne legetabben, eller om det bare er noe du har mistanke om. Hvis du ikke har snakket med en spesialist, vil jeg oppfordre deg til å gjøre det - kanskje er det noe som kan gjøres?

Jeg synes også at du bør få denne spesialisten til å skrive en rapport ut i fra de skader som er påført deg, og at du deretter klager den hardhendte legen inn til fylkeslegen i ditt fylke. Ikke bare for din egen skyld, men også for alle andre - slik at ingen trenger å oppleve det du har gjort.

Mer informasjon om surrogatmoderskap, finner du på:

http://www.surrogacy.org.uk

Lykke til videre!

vennlig hilsen

Tusen takk for konstruktivt svar fra deg.

Dessverre så har jeg fått det bekreftet via hystroskopi at livmoren har sammenvoksninger (ganske mye sammenvoksninger gjennom helle livmoren). Jeg er nå satt på hormoner for å se om det lille som er igjen av slimhinner, kan ristes til liv - og så skal jeg muligens sendes til Rikshospitalet for å forsøke og operere. Jeg har ikke blitt øynet så store håp, men de vil nå i allefall forsøke - og i krisesituasjoner skal jo ingenting være uprøvd.

Til de som tror at jeg ønsker å gjøre dette ulovlig - tar feil.

Tusen takk igjen for info og link. Hadde jo håpet at det var noen som kanskje kjente noen som hadde vært igjen dette...

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ønsker å være anonym

Skulle så gjerne har hørt fra noen som kjenner noen som har gjort dette!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også anonym

Skulle så gjerne har hørt fra noen som kjenner noen som har gjort dette!!!!

Problemet er at surrogatmødre ikke er tillatt i Norge, dermed er jo erfaringen med det liten for de fleste av oss.

Men - jeg kjenner noen som kjenner noen - som gjennomførte et svangerskap ved bruk av surrogatmor i USA. Kjenner dem ikke personlig, så detaljene vet jeg ikke, vet at barnet biologisk er mannens, men om det også er kvinnens vet jeg ikke. Eller om surrogatmoren biologisk er moren.

Problemet for dem var å finne en surrogatmor. Det å finne en "tilfeldig" surrogatmor, en som de ikke var i slekt med, var visstnok veldig vanskelig, fordi en del av dem som meldte seg egentlig bare var ute etter "lett-tjente penger". De ønsket seg jo selvsagt en frisk og normal kvinne, som ikke verken røyka eller drakk eller brukte piller eller narkotika, og som levde sunt og ordentlig og tok vare på kroppen sin.

Tror de endte opp med en avtale med mannens kusine eller noe sånt, altså en slektning, en de kjente og som de stolte på og hadde et godt forhold til. Det var visstnok ganske mye styr med advokater og papirer, og så vidt jeg forsto (dette er jeg langt fra sikker på) så var det noen lover som tilsa at den gravide hadde foreldrerett eller noe sånt uansett om hun ikke var biologisk mor, og at barnet måtte adopteres, og i såfall var det en viss risiko for at hun kunne trekke seg! Og DET må jo være helt grusomt, hvis du endelig etter barnet er født, og man i 9 mnd har engasjert seg, kanskje må i retten for å slåss om foreldrerett.

Men jeg kjenner ikke det juridiske systemet i USA, og som sagt er dette via en som kjenner dem, så det er ikke førstehåndsopplysninger. Men siden du ikke har fått noen konkrete svar, så kanskje det er bedre enn ingenting? Sikkert lurt å sjekke den siden noona viste til, det var vel i storbrittannia, prøve å finne ut mest mulig om de juridiske sidene, og ikke minst forholdet til norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...