Prozak Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Det er fryktelig mye krangling om dette for tiden, så her er noen av mine tanker, i lys av diverse hendelser den siste tiden. Rassisme er reellt, det nytter ikke å benekte dette - det finnes i mer eller mindre grad over alt. Men det er forskjell på rassisme og rassisme. Den rassismen vi opplever mest av blant hvite europeere (bl.a) er vel mer enn noe annet en form for hverdagsrassisme, som veldig ofte har grobunn i fremmedfrykt og ignorans enn et egentlig rasehat. Ser man på rassismen blant de vi kaller fremmedkulturelle - folk fra asia, midtøsten, nordafrika etc., så er rassismen ofte en mer kulturell ting, som ofte er innbakt i livssynet deres. Det blir ofte blåst av at andre enn f.eks nordmenn kan være rassister, men faktum er vel at det er få som er så rassistiske som folk fra midtøsten, nordafrika og Asia (etc.). Det er ikke bare snakk om rassisme mot europeere, men i like stor grad overfor andre kulturer som også er fremmede for oss (pakistanere og indere hater hverandre etc.). Og mange av disse har et vanvittig nedsettende syn på f.eks hvite nordmenn - vi er vantro, kvinnene våre er horer etc. Og når det gjelder kriminalitet, spesiellt voldskriminalitet; ja, folk flest i alle kulturer er skikkelige folk, og jeg kjenner og har kjent mange bra mennesker fra de aller fleste kulturer. Men faktum er at individer fra de overnevnte land/kulturer er overrepresentert i vold og overgrepssaker. Selfølgelig er media med på å forsterke dette bildet, og det er ille i seg selv, men det forandrer ikke fakta. Hvorvidt det er en god grunn for at disse kulturene har lettere for å ty til vold både med og uten våpen er egentlig uinteressant. Vi kan ikke akseptere det - uansett. Det er desverre en del krefter innen sosialistisk/kriminologisk tankegang (ja, jeg har litt kjennskap til området) som har en rimelig skjev oppfatning av dette. Det er gjerne noe i denne duren: Hvis en person begår en voldshandling, så skal vi ikke dømme vedkommende, men vi skal fokusere på hvorfor han/hun gjør det. Tull, spør du meg. Det er klart vi skal dømme noen som med overlegg gjør slike ting, noe annet er feilslått snillisme. Og selfølgelig skal de som kan det forske i hvorfor, hvordan etc. - både for å finne årsaker og for å kunne forebygge - men man skal ikke ta fokus vekk fra det som faktisk skjer/har skjedd. Og så det er sagt; jeg er ikke rassist eller fremmedfientlig. Men - jeg har bodd både i og utenfor Oslo (samt andre kanter av landet) i mange år, og vil påstå at jeg har god erfaring med miljø og kultur. Men jeg kan ikke nekte for at, hvis f.eks en pakistander kommer bort til meg på gaten en kveld på byen, så er jeg automatisk mer påpasselig med hva jeg sier og gjør enn hvis det er en "bleiking". Dette er ikke på noe annet grunnlag enn erfaring. Det er ikke så rent få ganger at jeg har fått en eller flere på trynet på byen, og desverre har det i 100% av tilfellene være noen fra de overnevnte land/kulturer. Og de er aldri alene - de lar gjerne en av dem få i gang bråk, og så kommer hele gjengen løpende. Selfølgelig er ikke dette noe som bare skjer med fremmedkulturelle, men det er så utrolig mye mer fremtredende blant disse enn blant "bleikinger" at det går rett og slett ikke an å nekte på at det ikke er tilfeldig. Så kan man selføgelig si at det sikkert er jeg som oppfører meg provoserende mot fremmedkulturelle som er årsaken, men såfremt det går an kan jeg ikke annet enn å benekte det. Noen av de få tingene vi kan gjøre med sikkerhet her i livet er å betrakte ting og si at sånn er det, eller slik ser det ut til å være. Det er når vi skal forsøke a gjøre noe med det som ikke er bra at det med en gang blir mer komplisert. Men forsøke må vi jo. Hvis noen skal kommentere dette, så vær så snill og ikke si at jeg generaliserer, for det gjør jeg ikke :-) "..................................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jim Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Jordnært,saklig og ikke minst SANT innlegg..,)Dette er faktisk hverdagen vår i dag..Noe alle burde tenke litt over! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-217939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kabbala Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Noe må mi gjøre, men hva? I dette landet er det slik at..... Ingen har bruk for notoriske voldsforbrytere. Ingen har bruk for tyver. Ingen har bruk for narkolangere. Ingen har bruk for koneplagere. Ingen har bruk for æresbegreper fra urtid. Ingen har bruk for kvinneomskjærere. Ingen har bruk for tapergjenger. Hvordan har du tenkt å kvitte deg med det ingen har bruk for? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-219637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg er mye enig i det du skriver, men jeg tror nok at mange av de som kommer hit trenger oppfølging og hjelp fra psykiatrien. Krig og vold fra hjemstedet deres har nok trolig skadet de såpass mye at de trenger psykologisk hjelp for å forhindre at de havner ut i kriminaliteten. Vi burde ikke tatt inn en eneste uten at de automatisk fikk slik hjelp. Siden det er så mange som trenger psykiatrisk hjelp her til lands og som ikke får nødvendig hjelp synes jeg ikke vi skulle tatt inn flere innvandrere enda. Får vi bygd opp tilbudet slik at det blir nok utdannet folk i psykiatrien etter hvert som kan ta av seg innvandrere, så blir saken en annen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-219661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest din navnesøster Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg er mye enig i det du skriver, men jeg tror nok at mange av de som kommer hit trenger oppfølging og hjelp fra psykiatrien. Krig og vold fra hjemstedet deres har nok trolig skadet de såpass mye at de trenger psykologisk hjelp for å forhindre at de havner ut i kriminaliteten. Vi burde ikke tatt inn en eneste uten at de automatisk fikk slik hjelp. Siden det er så mange som trenger psykiatrisk hjelp her til lands og som ikke får nødvendig hjelp synes jeg ikke vi skulle tatt inn flere innvandrere enda. Får vi bygd opp tilbudet slik at det blir nok utdannet folk i psykiatrien etter hvert som kan ta av seg innvandrere, så blir saken en annen. Blander du ikke kortene nå? Innvandrerne har vanligvis ikke hatt traumatiske opplevelser. Du mener kanskje asylsøkere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-219671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Noe må mi gjøre, men hva? I dette landet er det slik at..... Ingen har bruk for notoriske voldsforbrytere. Ingen har bruk for tyver. Ingen har bruk for narkolangere. Ingen har bruk for koneplagere. Ingen har bruk for æresbegreper fra urtid. Ingen har bruk for kvinneomskjærere. Ingen har bruk for tapergjenger. Hvordan har du tenkt å kvitte deg med det ingen har bruk for? Hei Kabbala, Jeg har ikke bruk for deg heller.... Hvordan vil du foreslå at jeg fjerner deg fra samfunnet? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-219675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 16. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2002 Jeg er mye enig i det du skriver, men jeg tror nok at mange av de som kommer hit trenger oppfølging og hjelp fra psykiatrien. Krig og vold fra hjemstedet deres har nok trolig skadet de såpass mye at de trenger psykologisk hjelp for å forhindre at de havner ut i kriminaliteten. Vi burde ikke tatt inn en eneste uten at de automatisk fikk slik hjelp. Siden det er så mange som trenger psykiatrisk hjelp her til lands og som ikke får nødvendig hjelp synes jeg ikke vi skulle tatt inn flere innvandrere enda. Får vi bygd opp tilbudet slik at det blir nok utdannet folk i psykiatrien etter hvert som kan ta av seg innvandrere, så blir saken en annen. Er selfølgelig enig i det. Vi skal, etter evne, hjelpe de som trenger det og som er interessert i å hjelpes. Dette gjelder uansett hvor man kommer fra. "................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-219799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 16. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2002 Hei Kabbala, Jeg har ikke bruk for deg heller.... Hvordan vil du foreslå at jeg fjerner deg fra samfunnet? Med vennlig hilsen Den er for usakelig, Sør. Vi snakker ikke om hvem som helst her - vi snakker om de (heldigvis få) individene som ikke tilfører samfunnet noe annet enn problemer og ondskap, og som heller ikke er interessert i å gjøre noe annet. Og det er uansett ikke snakk om hvordan man skal "fjerne" uønskede elementer heller her - disse detaljene vil jeg ikke engang forsøke å uttale meg om, da jeg ikke har kompetansen. ".................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-219800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Den er for usakelig, Sør. Vi snakker ikke om hvem som helst her - vi snakker om de (heldigvis få) individene som ikke tilfører samfunnet noe annet enn problemer og ondskap, og som heller ikke er interessert i å gjøre noe annet. Og det er uansett ikke snakk om hvordan man skal "fjerne" uønskede elementer heller her - disse detaljene vil jeg ikke engang forsøke å uttale meg om, da jeg ikke har kompetansen. ".................." Hei Prozak, For det første, "kabbala" skrev: "Hvordan har du tenkt å kvitte deg med det ingen har bruk for?" Poenget er jo nettopp at "kabbala" ikke bare er på viddene, men halveis ned neste skarv. Det er tusenvis av mennesker i Norge (både "norske" og "innvandrere" (de fleste "innvandrere" er faktisk nordmenn, men det er en annen diskusjon) som ikke er "produktive". Langt de fleste er "norske". Det jeg reagerer på at det liksom skal være verre med "innvandrer-bankrøvere" enn "norske-bankrøvere". De er bankrøvere begge to, og skal straffes uansett hvor de er født og hvilken hudfarge de har. Det andre jeg reagerer på er at man faktisk skal "kvitte seg" med mennesker som ikke er produktive - det være seg syke, funksjonshemmede, psykisk syke eller andre. Slike utsagn hører nazismen til, og det førte til at tusenvis på tusenvis av syke mennesker ble gasset ihjel. De var ikke "produktive" og man måtte "bli kvitt" dem. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-219802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kabbala Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Hei Prozak, For det første, "kabbala" skrev: "Hvordan har du tenkt å kvitte deg med det ingen har bruk for?" Poenget er jo nettopp at "kabbala" ikke bare er på viddene, men halveis ned neste skarv. Det er tusenvis av mennesker i Norge (både "norske" og "innvandrere" (de fleste "innvandrere" er faktisk nordmenn, men det er en annen diskusjon) som ikke er "produktive". Langt de fleste er "norske". Det jeg reagerer på at det liksom skal være verre med "innvandrer-bankrøvere" enn "norske-bankrøvere". De er bankrøvere begge to, og skal straffes uansett hvor de er født og hvilken hudfarge de har. Det andre jeg reagerer på er at man faktisk skal "kvitte seg" med mennesker som ikke er produktive - det være seg syke, funksjonshemmede, psykisk syke eller andre. Slike utsagn hører nazismen til, og det førte til at tusenvis på tusenvis av syke mennesker ble gasset ihjel. De var ikke "produktive" og man måtte "bli kvitt" dem. Med vennlig hilsen Du er kanskje en hårsår søring? Jeg stilte bare et spørsmål, som du ikke oppfattet rett. La meg stille deg spørsmålet på en annen måte: Hva mener du bør gjøres for at vi kan beholde disse individene i samfunnet, og at de samtidig ikke er til skade for noen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-220109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Du er kanskje en hårsår søring? Jeg stilte bare et spørsmål, som du ikke oppfattet rett. La meg stille deg spørsmålet på en annen måte: Hva mener du bør gjøres for at vi kan beholde disse individene i samfunnet, og at de samtidig ikke er til skade for noen? De som utfører kriminelle handlinger (altså bryter straffeloven) skal selvsagt straffes etter denne (på lik linje med alle andre). De som ikke er funnet skyldig i retten er vitterlig uskyldige, og man skal derfor ikke "gjøre" noe som helst med dem. Problemstillingen er overhodet ikke forskjellig for "innvandrere" enn for "alle andre". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-220136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kabbala Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 De som utfører kriminelle handlinger (altså bryter straffeloven) skal selvsagt straffes etter denne (på lik linje med alle andre). De som ikke er funnet skyldig i retten er vitterlig uskyldige, og man skal derfor ikke "gjøre" noe som helst med dem. Problemstillingen er overhodet ikke forskjellig for "innvandrere" enn for "alle andre". Med vennlig hilsen Man skal straffe, sier du. Mitt spørsmål tok ikke utgangspunkt i et menneske som begår en forbrytelse ved et feiltrinn og så angrer og slutter med jævelskapen. Jeg snakker om mennesker som er notoriske, uforbederlige voldsmenn og lovbrytere. Importerer vi slike, vil de representere et problem hver gang de slipper ut. De har sannsynligvis vært til like stor plage i sitt hjemland. Der fant kanskje myndihetene ut at de ville avlive dem, så rømte de hit for å fortsette samme livsførsel. Hver gang de har sonet ferdig erfarer samfunnet vårt at ingen av oss har bruk for dem, ikke du heller Sør. Jeg utfordrer deg til å komme med en oppskrift på problemløsning i disse tilfellene. Du har helt rett i at vi her i landet også har flust med avskum fra før, men statistikken viser en dramatisk økning i volds- og vinningskriminalitet. Alt for høy prosentandel av våre nye landsmenn er dessverre innblandet. Vi må få en oppskrift som sikrer den lovlydige del av befolkningen. Norge bør fortsatt være et land der du ikke trenger å låse dørene når du er hjemme natterstid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-220156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jadda Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 De som utfører kriminelle handlinger (altså bryter straffeloven) skal selvsagt straffes etter denne (på lik linje med alle andre). De som ikke er funnet skyldig i retten er vitterlig uskyldige, og man skal derfor ikke "gjøre" noe som helst med dem. Problemstillingen er overhodet ikke forskjellig for "innvandrere" enn for "alle andre". Med vennlig hilsen Sør mener at det er mer humant å importere dødsdømte kriminelle for så å gi dem fra ti til tjue år i norske fengsler, da selvsagt etter at de har utført de samme ugjerningene her i landet som de var kjent for i sitt eget. Slike som Sør tenker utelukkende på bakgrunnen til de stakkars morderene. Ofrene blir knapt skjenket en tanke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-220224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Sør mener at det er mer humant å importere dødsdømte kriminelle for så å gi dem fra ti til tjue år i norske fengsler, da selvsagt etter at de har utført de samme ugjerningene her i landet som de var kjent for i sitt eget. Slike som Sør tenker utelukkende på bakgrunnen til de stakkars morderene. Ofrene blir knapt skjenket en tanke. *gjesp* Du har klart å demonstrere at du hverken kan tenke selv, eller lese andres innlegg. Hvis alle i Norge var som deg, ville nødvendigheten av importert intelligens være enda større. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-220250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kabbala Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 *gjesp* Du har klart å demonstrere at du hverken kan tenke selv, eller lese andres innlegg. Hvis alle i Norge var som deg, ville nødvendigheten av importert intelligens være enda større. Med vennlig hilsen Næmmen Tøl da! Hal tantes lille nussetussesussegull det fælt ?Takkal! Hal klompen husket valme ulltokkel? Pløve valme tokkel på hodet også kanse? Dikkedikkedikk du æl en liten.................! Tel deg tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-220468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Næmmen Tøl da! Hal tantes lille nussetussesussegull det fælt ?Takkal! Hal klompen husket valme ulltokkel? Pløve valme tokkel på hodet også kanse? Dikkedikkedikk du æl en liten.................! Tel deg tiden. God bedring! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-220480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 19. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2002 Hei Prozak, For det første, "kabbala" skrev: "Hvordan har du tenkt å kvitte deg med det ingen har bruk for?" Poenget er jo nettopp at "kabbala" ikke bare er på viddene, men halveis ned neste skarv. Det er tusenvis av mennesker i Norge (både "norske" og "innvandrere" (de fleste "innvandrere" er faktisk nordmenn, men det er en annen diskusjon) som ikke er "produktive". Langt de fleste er "norske". Det jeg reagerer på at det liksom skal være verre med "innvandrer-bankrøvere" enn "norske-bankrøvere". De er bankrøvere begge to, og skal straffes uansett hvor de er født og hvilken hudfarge de har. Det andre jeg reagerer på er at man faktisk skal "kvitte seg" med mennesker som ikke er produktive - det være seg syke, funksjonshemmede, psykisk syke eller andre. Slike utsagn hører nazismen til, og det førte til at tusenvis på tusenvis av syke mennesker ble gasset ihjel. De var ikke "produktive" og man måtte "bli kvitt" dem. Med vennlig hilsen Jeg vet ikke hvem som vil "kvitte seg med" disse individene, men det var uansett ikke jeg som kom med den ideen. Når det gjelder hvem som begår forbrytelser (...i denne sammenhengen var søkelyset satt på voldsforbrytelser); selfølgelig skal man straffes for en forbrytelse uavhengig av rase, hudfarge etc. Men poenget mitt var at det er betydelig flere "fremmedkulturelle" som begår voldsforbrytelser enn "andre". Selfølgelig kan man ikke se på tallene alene - det er langt flere europeere enn asiater i Norge f.eks. Men ser man på prosentandelen i forhold til anntall mennesker av forskjellige kulturer, så taler det for seg selv, uansett hva man måtte mene om det. Og DET er skremmende, synes jeg. "...................................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-221226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Jeg vet ikke hvem som vil "kvitte seg med" disse individene, men det var uansett ikke jeg som kom med den ideen. Når det gjelder hvem som begår forbrytelser (...i denne sammenhengen var søkelyset satt på voldsforbrytelser); selfølgelig skal man straffes for en forbrytelse uavhengig av rase, hudfarge etc. Men poenget mitt var at det er betydelig flere "fremmedkulturelle" som begår voldsforbrytelser enn "andre". Selfølgelig kan man ikke se på tallene alene - det er langt flere europeere enn asiater i Norge f.eks. Men ser man på prosentandelen i forhold til anntall mennesker av forskjellige kulturer, så taler det for seg selv, uansett hva man måtte mene om det. Og DET er skremmende, synes jeg. "...................................." Men det er langt flere menn enn kvinner som begår kriminalitet...... Og langt flere ungdommer enn eldre.... Osv., osv.... Jeg ser ikke at noen "angriper menn" selv om gruppen "menn" sikkert er ansvarlige for 95% av vold i Norge. Derutover er det selvsagt irrelevant hvor mange % av en gruppe er kriminelle, ettersom vi ikke straffer folk basert på % men hva de som individer har gjort! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-221228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 19. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2002 *gjesp* Du har klart å demonstrere at du hverken kan tenke selv, eller lese andres innlegg. Hvis alle i Norge var som deg, ville nødvendigheten av importert intelligens være enda større. Med vennlig hilsen Hvor klarer ikke du, Sør, å diskutere uten a hver eneste gang være nødt til å fornærme motpartens intelligens, genetikk, meninger etc.? Det er vanskelig å bli tatt seriøst hvis man ikke klarer å forholde seg saklig. I stedet for å komme med uttalser om at vedkommende ikka kan tenke selv, er tilbakestående etc, kan du ikke holde deg til argumenteringen og la være med personangrepene? (Jeg sier ikke at det kun er du som er slik, men i de fleste tilfellene jeg opplever er du først i rekkene på det området.) "..............................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-221232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Hvor klarer ikke du, Sør, å diskutere uten a hver eneste gang være nødt til å fornærme motpartens intelligens, genetikk, meninger etc.? Det er vanskelig å bli tatt seriøst hvis man ikke klarer å forholde seg saklig. I stedet for å komme med uttalser om at vedkommende ikka kan tenke selv, er tilbakestående etc, kan du ikke holde deg til argumenteringen og la være med personangrepene? (Jeg sier ikke at det kun er du som er slik, men i de fleste tilfellene jeg opplever er du først i rekkene på det området.) "..............................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53489-rassisme-kriminalitet-etc-langt/#findComment-221234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.