Gå til innhold

Hjelp, hva har jeg gjort?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, kanskje vi har spart litt da vet du. Jeg lever på studielån, men jobber i alle feriene. Har aldri en skikkelig ferie, men kan ta meg råd til små ting som gjør meg glad :o)

Hva folk vil bruke penger på er eget valg. Jeg spiser heller havregrøt og går med dyre solbriller, enn å spise dyrt og gå ut på byen i helgene. Det handler om prioritering det. Ihvertfall for min del.

Annonse

Gjest de fleste av dere har

Ja, kanskje vi har spart litt da vet du. Jeg lever på studielån, men jobber i alle feriene. Har aldri en skikkelig ferie, men kan ta meg råd til små ting som gjør meg glad :o)

Hva folk vil bruke penger på er eget valg. Jeg spiser heller havregrøt og går med dyre solbriller, enn å spise dyrt og gå ut på byen i helgene. Det handler om prioritering det. Ihvertfall for min del.

Jeg prioriterer regninger, mat og klær til ungene og da er det ikke mye igjen å kjøpe solbriller for det skal jeg love dere.

Jeg har brunt hår og blå øyne...?

Da bør du enten kjøpe de blå (C171.79) de står til øynene, eller de brune/gullfarga (C125.21) som står til håret.

Ikkje bland inn for mange farger.

1600.- er endel penger, men om du gjør som meg og klarer å beholde de i fks. 10 år så er det ikkje så mye allikevel, en solbrille utgift på 160.- året er akseptabelt ! :-)

Mvh

Gjest punkyB

Da bør du enten kjøpe de blå (C171.79) de står til øynene, eller de brune/gullfarga (C125.21) som står til håret.

Ikkje bland inn for mange farger.

1600.- er endel penger, men om du gjør som meg og klarer å beholde de i fks. 10 år så er det ikkje så mye allikevel, en solbrille utgift på 160.- året er akseptabelt ! :-)

Mvh

SNart kan du jo selge dem på auksjon - som klenodium

SNart kan du jo selge dem på auksjon - som klenodium

I mitt tilfelle er det selvfølgelig snakk om tidløse/klassiske Ray Ban Wayfarer (sammenleggbare), eg inrømmer att de har vært litt "ut" ei stund men snart er de inn igjen !

Uansett gode solbriller er det uansett ! :-)

Mvh

Annonse

Singularity

Jeg prioriterer regninger, mat og klær til ungene og da er det ikke mye igjen å kjøpe solbriller for det skal jeg love dere.

Hvis man velger å få barn så har man valgt en stor utgiftspost samme med en rekke gleder.

De fleste gjør det før eller senere, men mange venter for å få råd (og tid) til å kose seg noen år først. For andre kan det være en stor glede å få barn tidlig, og man må for manges vedkommende vente til barna har flyttet ut med å ha "god råd" - men man vil da kunne få det tidligere enn de som venter til de er godt oppe i 30-årene.

Vi er alle forskjellige, og så lenge man ikke forsømmer eventuelle barn eller lever over evne på en måte som gjør at man roter til egen tilværelse fullstendig, så er det ingen vits i å komme med kritikk av andres livsstil.

Noen lever på vann og brød i mange år for å få råd til å kjøpe seg drømmebilen - andre nedprioriterer det meste for å kjøpe seg musikkanlegget som har perfekt lydgjengivelse. Andre igjen har samlerdilla og bruker hundretusener opp gjennom livet på en samling av alt fra tegneserier til historiske skytevåpen.

Andre synes at sosial omgang er alfa og omega, og bruker opp det de har til overs på restauranter og utesteder. Enkelte sparer opp hele året for å kunne leve flott i noen få ferieuker med daglige restaurantbesøk i høy klasse og shopping.

Andre igjen har dårlig råd som følge av begrenset inntekt og/eller dårlig forvaltningsevne, eller man har alt såpass tilrettelagt at man kan nyte både luksus og interesser i full grad.

Det finnes et utall av utgangspunkter, og det finnes et utall måter å prioritere på.

Ja, da har jo du valgt å få barn. Det er bare prioritering av penger. Jeg har ikke fått barn (vet ikke om jeg vil ha det heller, jeg er ganske ung ennå..) og dermed har jeg mer penger å bruke på meg selv.

Du kan jo tenke deg hva du helst ville hatt, barn eller god økonomi, da tenker jeg valget faller svært lett! Du er heldig som har barn!

*notere ned på lista over grunner til å ikkje få barn: "får ikkje råd til dyre duppeditter"*

ooops, det stod der visst fra før av.

:)

Den står på lista mi også, sammen med:

*ikke kunne røre på seg uten barnevakt*

*ikke kunne ha høylytt sex i stua når ungene er hjemme*

*ikke kunne klatre i Himalaya før om 20 år*

*ikke kunne dra på shoppingferie til London og New York*

*ikke kunne sove lenge om morgenen på lørdag og søndag*

*må gå på foreldremøter, korpskonserter og i verste fall fotballtrening*

Hehe, det ser visst ut som jeg _hater_ barn, det gjør jeg altså ikke...

Men dette er ting jeg ikke er istand til å gi slipp på ennå...har vært praktikant et år nå, og ser hvilket gigantisk ansvar det er å ha barn!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...