Gå til innhold

Jenter i gardemusikken

Anbefalte innlegg

Gjest likeverd

"Kle seg ut kan man gjøre på karneval, når man spiller i teater o.l. Ikke når man skal beskytte kongen og landet"

Jeg trodde nettopp poenget ditt var at kvinner i gardeuniform var "kledd ut", og mitt poeng var at det er gutta også.

Hvordan disse uniformene skulle være spesielt nedgjørende for kvinner går over min forstand, men jeg kan se det latterlige og nedgjørende i å bli innkalt til "tjeneste for landet", under trussel om fengselsstraff hvis man nekter, og så skulle sprade rundt i karnevalsdrakter utenfor den luksuriøse boligen til en skattefinansiert overklassefamilie. Jeg kunne forestilt meg en rekke mer fornuftige ting, for eksempel å få velge selv hvordan man vil tilbringe ungdommen sin, med utdannelse eller jobb med anstendig timebetaling. Hvis noen hadde truet meg med fengselsstraff, og fått meg til å patruljere ett år utenfor Røkke sitt hus i kyllingkostyme, kunne jeg i det minste trøstet meg med at mannen betalt husleia si selv.

ENIG!

Fortsetter under...

Grunnen til at garden har begynt å ta inn jenter er fordi de har mangelfull rekruttering på visse instrumenter. Det er nesten bare i klarinett- og fløyterekkene du finner jenter.

Jentene som melder seg opp til prøvespill er fullt klar over hva de går til og jeg synes det er flott at de også gjør en innsats for at vi får et korps som låter bra!

Det med uniformene har en meget enkel forklaring. For det første tar det seg ikke ut med forskjellig snitt på uniformene. Da måtte man plassert alle jentene på samme rekke i korpset, noe som er uheldig for instrumenteringen. Du sier at jentene burde gått foran, men som du sikkert har fått med deg har garden en paradetrommerekke foran.

Det er også fryktelig dyrt å sy nye uniformer, det koster ganske mange tusinger for en habitt.

Poenget med garden er jo at alle skal se like ut, det gjelder også jentene. Synes ikke uniformene sitter noe dårligere på den enn på gutta! De får selvfølgelig sydd inn/ut buksene der det trengs slik at de passer!

Hvis du ikke har lagt merke til det så har de aller fleste korps like uniformer for gutter og jenter. Jeg tror ikke jentene tenker over det engang.

Jeg synes du bør sette deg litt mer inn i gardens tradisjoner før du uttaler deg så dumt som du gjorde. Jeg hadde vært flau!

Du har ikke tenkt på at det kanskje er kjekt å ha jenter i garden da? Garden gjør masse veldedighet, som fx å dra rundt på eldrehjem og spille for de gamle og danse med dem. Det kan jo være hyggelig for de gamle mannfolka og ha noen jenter å danse med?

Og forresten, hva er så ille med jenter og våpen? Det er da bra vi har noen som gidder å engasjere seg frivillig i Norges forsvar!

Hilsen en som er oppvokst med gutteuniform i korpset og som skal ta jegerprøven snart ;-)

jeg er enig i at tradisjonelle uniformsbukser laget for menn, ser ille ut på jenter - man får sånn "drosjeræv" :-)...og det gjelder også for busssjåfører, billetører etc.....

Man må gjøre om snittet, og la de gå på egen rekke. Garden skal jo være stilig! :-)

Da må de jo spille samme instrument da....(om de skal gå på samme rekke mener jeg) å det er ikke sikkert de gjør.

*ler meg i hjæl*

For dette er en spøk, ikke sant?

Du mener ikke at masjerende menn i uniform er dagens høydepunkt? I så fall har du et _problem_, og det stikker mye dypere enn det at du har en tåpelig og irrasjonell motstand mot kvinner i garden.

For det første; det heter marsjerende.

For det andre; ???? Hva er det du mener egentlig?

Annonse

Grunnen til at garden har begynt å ta inn jenter er fordi de har mangelfull rekruttering på visse instrumenter. Det er nesten bare i klarinett- og fløyterekkene du finner jenter.

Jentene som melder seg opp til prøvespill er fullt klar over hva de går til og jeg synes det er flott at de også gjør en innsats for at vi får et korps som låter bra!

Det med uniformene har en meget enkel forklaring. For det første tar det seg ikke ut med forskjellig snitt på uniformene. Da måtte man plassert alle jentene på samme rekke i korpset, noe som er uheldig for instrumenteringen. Du sier at jentene burde gått foran, men som du sikkert har fått med deg har garden en paradetrommerekke foran.

Det er også fryktelig dyrt å sy nye uniformer, det koster ganske mange tusinger for en habitt.

Poenget med garden er jo at alle skal se like ut, det gjelder også jentene. Synes ikke uniformene sitter noe dårligere på den enn på gutta! De får selvfølgelig sydd inn/ut buksene der det trengs slik at de passer!

Hvis du ikke har lagt merke til det så har de aller fleste korps like uniformer for gutter og jenter. Jeg tror ikke jentene tenker over det engang.

Jeg synes du bør sette deg litt mer inn i gardens tradisjoner før du uttaler deg så dumt som du gjorde. Jeg hadde vært flau!

Du har ikke tenkt på at det kanskje er kjekt å ha jenter i garden da? Garden gjør masse veldedighet, som fx å dra rundt på eldrehjem og spille for de gamle og danse med dem. Det kan jo være hyggelig for de gamle mannfolka og ha noen jenter å danse med?

Og forresten, hva er så ille med jenter og våpen? Det er da bra vi har noen som gidder å engasjere seg frivillig i Norges forsvar!

Hilsen en som er oppvokst med gutteuniform i korpset og som skal ta jegerprøven snart ;-)

Jeg hadde skjørt jeg, men så er jeg gammel også! :-)

og HATER våpen! *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...