Gå til innhold

Hva mener du om å fornye "ja, vi elsker.."?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Synes det er helt høl i huet jeg! Det er jo tross alt snkk om tradisjon da.. Og "ja, vi elsker.." er jo "vår" sang!

Folk hadde ikke vendt seg til å begynne å synge en ny en heller tror nå jeg..

Skal vi lage en pop-låt da eller kanskje en rap som nasjonalsang? Så akn folk "digge" nasjonalsangen vår, og spille den ute på byen!? Herregud.. folk finner på så mye rart!

Fortsetter under...

"Ja vi elsker" er bra som den er.

Når det gjelder den strofa "alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett" så trodde jeg som barn at mødrene var opptatt med å gre håret mens fedrene var ute og kriga. ;-)

Nå ble jeg plutselig i tvil om hva "alt hva mødrene har grett" betyr. Kommer det av å gråte eller å greie (orke/mestre)?

Annonse

Gjest tiipii

Jeg synes diskusjonen har tatt litt feil retning jeg. Jeg oppfatter det ikke som om noen prøver å erstatte Ja, vi elsker, men heller lage alternativer.

Personlig hadde jeg veldig sansen for ideen om en nasjonalsang for verden. Den ser jo HEEEEEEELT annerledes ut nå (verden altså), enn da Bjørnson skrev vår nåværende sang midt i den svulstigste nasjonalromantiske perioden... Det blir moro å se hva som kommer ut av dagens skrivedugnad. Tror det blir flott jeg!

Ellers er jeg av den oppfatning at Gud, signe vårt dyre fedreland er like vakker som Ja, vi elsker.

Jeg synes diskusjonen har tatt litt feil retning jeg. Jeg oppfatter det ikke som om noen prøver å erstatte Ja, vi elsker, men heller lage alternativer.

Personlig hadde jeg veldig sansen for ideen om en nasjonalsang for verden. Den ser jo HEEEEEEELT annerledes ut nå (verden altså), enn da Bjørnson skrev vår nåværende sang midt i den svulstigste nasjonalromantiske perioden... Det blir moro å se hva som kommer ut av dagens skrivedugnad. Tror det blir flott jeg!

Ellers er jeg av den oppfatning at Gud, signe vårt dyre fedreland er like vakker som Ja, vi elsker.

Når poenget med nasjonalsang er å hylde NASJONEN, så blir konseptet "nasjonalsang for verden" helt meningsløst.....

Gjest retvizan

Nå ble jeg plutselig i tvil om hva "alt hva mødrene har grett" betyr. Kommer det av å gråte eller å greie (orke/mestre)?

Jeg hadde denne diskusjonen med ei venninne i fjor 17 mai, da kom vi fram til at det betyr å gråte:

å gråte>gråter>grått>har grett

Er ikke 100% sikker da.

Kanskje vi skulle ta en FU på det? ;-)

Annonse

Gjest tiipii

Når poenget med nasjonalsang er å hylde NASJONEN, så blir konseptet "nasjonalsang for verden" helt meningsløst.....

Tenker stort jeg vettu! *ler* Men - det er jo en kjennsgjerning at vi blir mer globale. Verden blir mindre! Jeg synes også at det er mindre og mindre grunn til å striholde på nasjonsbegrepet... (fikk besøk, kommer tilbake med gode argumenter!) :o)

Tenker stort jeg vettu! *ler* Men - det er jo en kjennsgjerning at vi blir mer globale. Verden blir mindre! Jeg synes også at det er mindre og mindre grunn til å striholde på nasjonsbegrepet... (fikk besøk, kommer tilbake med gode argumenter!) :o)

---- JAAAA til Euuuu og til snøøøhvit soooom det stiiger freeemmm---- foooorurensning over laaandet og røøøykfritt ialle hjeeeemmm----

Eeeeelllsker elsker å beetaleee--- myyye mere skaaattt---så vi alle kan få haaaaavne---på gangen på syyykeehjeeeemmm----

---- JAAAA til Euuuu og til snøøøhvit soooom det stiiger freeemmm---- foooorurensning over laaandet og røøøykfritt ialle hjeeeemmm----

Eeeeelllsker elsker å beetaleee--- myyye mere skaaattt---så vi alle kan få haaaaavne---på gangen på syyykeehjeeeemmm----

Der har vi den!!! :-D

Gjest Pricilla

Jævli bra! *lol*

Den der kunne jeg blitt med på å tralle foran Stortinget! ; )

Hvordan skal den eventuelt fornyes, da?

Hvis det er å skrive om teksten til mer moderne norsk, kan jeg til en viss grad forstå poenget, for det er ikke greit for de yngste av oss å forstå hele teksten - og neppe for en del av de mer voksne, heller. Det er akkurat det samme med en del av de gamle, tradisjonelle julesangene. Det er nok en del alternative tolkninger ute å går, vil jeg tro, men samtidig er det litt av sjarmen, synes jeg. For min del ser jeg helst at teksten er som den er.

Når det gjelder å misforstå teksten; sønnen til en venninne av meg var en stund ekstremt opptatt av at alt skulle fordeles rettferdig og likt mellom ham og søsteren. 17. mai sang han av full hals: "uuuurettferdig over vannet med de tusen hjem......."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...