Gå til innhold

Hunden min gjør utfall mot sorte mennesker

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk hørt om sånne tilfeller flere ganger før, der hunder gjør utfall mot fargede mennesker. Ofte er de dressert til det av uvitende idioter, men såvidt jeg husker, har dere hatt hunden siden den var liten hvalp ? Ingen kan jo derfor ha dressert den til det før dere fikk den. Min teori er derfor at hunden din gjør utfall mot fargede mennesker fordi han oppfatter dem som truende.

Det påstås jo at hunder er fargeblinde, og det tror jeg også. De ser alt i nyanser av svart, hvitt og grått. En neger kan derfor virke noe truende på en hund. Den ser bare et svart ansikt, noe den ikke kjenner så godt og ikke ser så ofte, det er mørkt, og det tolkes som skummelt. Et ansikt som den vanligvis er vant til å se lyst og klart, blir delvis utvisket pga mørkheten. Hunden klarer ikke se ansiktsutrykket på en mørkhudet person så godt, og det oppfatter den som truende.

Så enkelt kan det vel tolkes. Skulle tro det var en enkel affære å avvenne hunden med dette. Det er bare å vise den at det ikke er farlig eller truende. Men det er kanskje ikke så enkelt, for du kan jo ikke akkurat stoppe de menneskene han gjør utfall mot og spørre om de er villige til å være med og dressere bort en uvane hos hunden din...! :-)

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

12

• linem

5

• flisa

4

• Wulfi

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pricilla

Det er noen hunder som reagerer på menn med skjegg også.. Jeg har blitt fortalt at de reagerer fordi de ikke ser ansiktet og blir dermed usikre på vedkommende - kan jo kanskje være det samme med veldig mørke personer da siden hunder ser svart/hvitt (visstnok). kanskje de blir helt kullsvarte i ansiktet for hunden, mens folk med lysere hud blir gråhvite?

Gjest sevenup

Tipper hunden din reagerer på mennesker i store mørke jakker etc. også ?

på en måte er det nok helt normalt, men helst hos litt skvetne hunder tror jeg.

Du må for all del ikke la han få lov ! Ta hunden i nakken og si FY (eller hva du bruker) når han reagerer slik.

Du må for all del ikke la han få lov ! Ta hunden i nakken og si FY (eller hva du bruker) når han reagerer slik.

Ja...Sevenup: Du skriver: "på en måte er det nok helt normalt, men helst hos litt skvetne hunder tror jeg."

Om hunden er skvetten, viser frykt for noe, hjelper det da å straffe den tror du ? Straffer du hunden for noe den er redd for, så forsterker du reaksjonen - da viser du den at det virkelig ER noe å reagere på.

Tilvenning må til, ikke straff.

[email protected]

Gjest sevenup

Der er jeg faktisk ening med solsikke.. Utlendinger i bunad ser rart ut! Bunad er den norske folkedrakta og når jeg ser f.eks. negere i bunad synes jeg det er noe som ikke stemmer! Jeg ville aldri gått med pakistansk drakt f.eks. Det ser like idiotisk ut at norske damer går med sjal og pakistanske drakter..

Misforstå meg rett.. jeg har absolutt ikke noe i mot negere eller mørkghudete mennesker, men synes bare folk skal holde seg til sin folkedrakt - det er jo det som er poenget!? Synes jeg ser meg sjøl i samedrakt.. Det er like naturlig som en neger går i bunad..

(Synes ikke bunader er noe fint allikevel, kun på små barn, men på en utlending? NEI!)

hvordan i huleste vet du at en mørkhudet person i bunad er utlending da ????

Der er jeg faktisk ening med solsikke.. Utlendinger i bunad ser rart ut! Bunad er den norske folkedrakta og når jeg ser f.eks. negere i bunad synes jeg det er noe som ikke stemmer! Jeg ville aldri gått med pakistansk drakt f.eks. Det ser like idiotisk ut at norske damer går med sjal og pakistanske drakter..

Misforstå meg rett.. jeg har absolutt ikke noe i mot negere eller mørkghudete mennesker, men synes bare folk skal holde seg til sin folkedrakt - det er jo det som er poenget!? Synes jeg ser meg sjøl i samedrakt.. Det er like naturlig som en neger går i bunad..

(Synes ikke bunader er noe fint allikevel, kun på små barn, men på en utlending? NEI!)

"Utlendinger i bunad ser rart ut! Bunad er den norske folkedrakta og når jeg ser f.eks. negere i bunad synes jeg det er noe som ikke stemmer! "

Du snakker om utlendinger, men en person som er født og oppvokst i Norge, evnt. adoptert, er like norsk som meg og deg og derfor ingen utlending. Skal ikke min mørkhudede adopterte venninnem som snakker kav bergensk, få lov til å gå med bunaden som viser hvor hennes norske familie er fra?

Annonse

Les det i sammenheng med Wulfis innlegg... Jeg tuller litt med deg, men jeg syns det var et litt merkelig innlegg.

Jeg så det nå. Men det jeg ville med innlegget mitt selv om innlegget ser underlig ut. Er å få tips eller råd til å avlære hunden min fra denne merkelige oppførselen.

Nei han får ikke lov til å reagere slik. Ikke bare er det flaut, men det kan jo bli farlig også. Nakken er ikke det første jeg når så jeg griper tak i skinnet på baken hans og sier NEI. Slik oppførsel er ikke akseptabelt.

Har ikke opplevd det med de mørke jakkene. Har en stor sort regnjakke selv så kanskje er det grunnen?

Gjest sevenup

Ja...Sevenup: Du skriver: "på en måte er det nok helt normalt, men helst hos litt skvetne hunder tror jeg."

Om hunden er skvetten, viser frykt for noe, hjelper det da å straffe den tror du ? Straffer du hunden for noe den er redd for, så forsterker du reaksjonen - da viser du den at det virkelig ER noe å reagere på.

Tilvenning må til, ikke straff.

[email protected]

Nei, nei, nei.... Hunden "gjør utfall" ! Da skal den jo straffes !!!!!!!!!! Herregud at det går an !

Er hunden tydelig redd/skremt er det en annen sak (som f.eks. på nyttårsaften pga smell) Da skal eieren vise hunden tydelig at dette ikke er noe å være redd for ved å oppføre seg mest mulig normalt (og gjerne gjespe), for all del ikke trøste. DA skjønner hunden at det er noe å være redd for.

Det jeg mente, og som jeg skrev, er at skvetne hunder ofte oppfører seg slik, men det er jo absolutt ingen grunn for å la hunden fortsette !

Hrmf... håper du ikke har hund TP !

"Utlendinger i bunad ser rart ut! Bunad er den norske folkedrakta og når jeg ser f.eks. negere i bunad synes jeg det er noe som ikke stemmer! "

Du snakker om utlendinger, men en person som er født og oppvokst i Norge, evnt. adoptert, er like norsk som meg og deg og derfor ingen utlending. Skal ikke min mørkhudede adopterte venninnem som snakker kav bergensk, få lov til å gå med bunaden som viser hvor hennes norske familie er fra?

aldeles enig med deg, vi ser ikke alle ut som Synnøve Finden, likevel, noen kler bunad mer enn andre - det er det lov å mene.Jeg syns f.eks ikke at Thor Heierdal var så lekker i "hawai.skjørt" heller. Det har noe med hva man forbinder folk/utseende med. Er det rasistisk å mene at ei med lange lyse fletter er mer dill-dall-holom i bunad en ei svart maorijente?

hilsen brunøyd med kort hår, og Sondre-stakk :-)

Kanskje det er DU som er redd dem, og hunden kjenner godt lukten av dine følelser, og så skal den beskytte deg? :-)

*ler* Nei flisa jeg er nok ikke redd dem. Skal mere til for å skremme meg. En elg for eksempel. Så det er nok ikke grunnen. Da tror jeg kanskje litt mer på blant annet mollis forklaring.

Det tror jeg du har rett i...

Er det flisa du tror har rett? Vel jeg kan opplyse deg om at jeg har ingen frykt i det hele tatt for mørkhudede mennesker. Og jeg tror at mollis svar er inne på noe av sanheten om hvorfor hunden min reagerer slik han gjør. Og det rare er at mørkhudede barn reagerer han ikke på.

Nei, nei, nei.... Hunden "gjør utfall" ! Da skal den jo straffes !!!!!!!!!! Herregud at det går an !

Er hunden tydelig redd/skremt er det en annen sak (som f.eks. på nyttårsaften pga smell) Da skal eieren vise hunden tydelig at dette ikke er noe å være redd for ved å oppføre seg mest mulig normalt (og gjerne gjespe), for all del ikke trøste. DA skjønner hunden at det er noe å være redd for.

Det jeg mente, og som jeg skrev, er at skvetne hunder ofte oppfører seg slik, men det er jo absolutt ingen grunn for å la hunden fortsette !

Hrmf... håper du ikke har hund TP !

Sevenup: En hund som er engstlig gjør også utfall - Angrep er beste forsvar. Når du skriver som du gjør i ditt første innlegg: At du trodde skvetne hunder ofte reagerte slik, så kommer du så frem med at man skal straffe hunden for dens redsel...!!!

Dersom Bamse har lavt mot, så er ikke straff rette fremgangsmåten i denne saken.

En annen ting, dersom Bamse faktisk gjør utfall mot mørkhudede pga. aggresjon, så er heller ikke straff rette måten. Da forsterker man også sinnet til hunden.

[email protected]

Annonse

Gjest sevenup

Sevenup: En hund som er engstlig gjør også utfall - Angrep er beste forsvar. Når du skriver som du gjør i ditt første innlegg: At du trodde skvetne hunder ofte reagerte slik, så kommer du så frem med at man skal straffe hunden for dens redsel...!!!

Dersom Bamse har lavt mot, så er ikke straff rette fremgangsmåten i denne saken.

En annen ting, dersom Bamse faktisk gjør utfall mot mørkhudede pga. aggresjon, så er heller ikke straff rette måten. Da forsterker man også sinnet til hunden.

[email protected]

å berolige meg med at du ikke eier en hund TP !

Jeg MENER det seriøst !

For det første ! Det jeg mente i mitt 1. innlegg var at hunder som generelt sett er litt pysete av deg (dette ligger til noen raser) ofte kan reagere på mørke ting de ikke oppfatter helt hva er. F.eks. en person i stor jakke / skygger etc...

Jeg mener bestemt at det er NØDVENDIG at hundeeier reagerer dersom en hund knurrer. En hund er nederst på rangstigen, og skal gjøre som EIEREN befaler. UANSETT situasjon !

Mange ulykker er skjedd fordi hundene ikke er underdanig nok !

Jeg mener ikke at man skal plage hunden på noen som helst måte, men reagere NÅR det er berettiget. Hunden må finne sin plass i hierarkiet, og den er NEDERST ! (i forhold til mennesker)

For det andre: Skal man ikke straffe en hund når den viser aggresiv adferd heller nå da ??? Igjen... Vennligst fortell meg at du ikke har hund, og om du har det: vennligst meld deg på kurs / les bøker. Whatever...

Gjest Pricilla

Sier ikke at hun ikke får lov, vil hun så vær så god! Men ejg synes det ser dumt ut! det stemmer liksom ikke..

Man kan jo ikke se på folk om de er adoptert eller ikke, men bunad er typisk norsk - og en med mørke brun hud er ikke typisk norsk! har en adoptert venninne fra Colombia som er ganske mørk, og hun er helt ening med meg.. Bunad er for normenn født av norske foreldre. Men smaken er som baken..

å berolige meg med at du ikke eier en hund TP !

Jeg MENER det seriøst !

For det første ! Det jeg mente i mitt 1. innlegg var at hunder som generelt sett er litt pysete av deg (dette ligger til noen raser) ofte kan reagere på mørke ting de ikke oppfatter helt hva er. F.eks. en person i stor jakke / skygger etc...

Jeg mener bestemt at det er NØDVENDIG at hundeeier reagerer dersom en hund knurrer. En hund er nederst på rangstigen, og skal gjøre som EIEREN befaler. UANSETT situasjon !

Mange ulykker er skjedd fordi hundene ikke er underdanig nok !

Jeg mener ikke at man skal plage hunden på noen som helst måte, men reagere NÅR det er berettiget. Hunden må finne sin plass i hierarkiet, og den er NEDERST ! (i forhold til mennesker)

For det andre: Skal man ikke straffe en hund når den viser aggresiv adferd heller nå da ??? Igjen... Vennligst fortell meg at du ikke har hund, og om du har det: vennligst meld deg på kurs / les bøker. Whatever...

Ja, jeg har hund.

Hva mer er: Jeg er oppdretter. Jeg er godkjent hundeinstruktør innen lydighet, bruks og problemadferd.

Det finnes mange måter å takle hunders uønskede adferder, men, man må finne ut årsaken til hundens oppførsel før man kaster ut tips om straff. Dessuten, å straffe en aggressiv hund, kan i mange tilfeller gjøre vondt værre. Man må vurdere hunden og situasjonen.

[email protected]

Gjest sevenup

Ja, jeg har hund.

Hva mer er: Jeg er oppdretter. Jeg er godkjent hundeinstruktør innen lydighet, bruks og problemadferd.

Det finnes mange måter å takle hunders uønskede adferder, men, man må finne ut årsaken til hundens oppførsel før man kaster ut tips om straff. Dessuten, å straffe en aggressiv hund, kan i mange tilfeller gjøre vondt værre. Man må vurdere hunden og situasjonen.

[email protected]

NÅ er jeg hvertfall skremt !!!!

Min oppfatning er at du har et "naivt" syn på dette. Litt sånn hundepsykolog à la "Frasier".

Jeg stoler mer på min mangeårige erfaring med hund, "min" oppdretter, kurs & råd fra min utrolig flinke dyrelege !

Huff & huff TP.

NÅ er jeg hvertfall skremt !!!!

Min oppfatning er at du har et "naivt" syn på dette. Litt sånn hundepsykolog à la "Frasier".

Jeg stoler mer på min mangeårige erfaring med hund, "min" oppdretter, kurs & råd fra min utrolig flinke dyrelege !

Huff & huff TP.

Vel, du får være hvor redd du vil, sevenup. Du vet lite om mine kunnskaper innen hund og hundehold, så derfor finner jeg dine uttalelser om meg en smule latterlige.

Hva du velger å gjøre, får være opp til deg, men, som hundeeier burde du vite såpass at man faktisk bør vurdere hunden og situasjonen for å finne den beste fremgangsmåten for å løse problemer på.

Lykke til videre med hundeholdet ditt.

[email protected]

Gjest sevenup

Ja, jeg har hund.

[email protected]

En av landets fremste hundeeksperter (husker dessverre ikke navnet, men har gitt ut bok, Solhaug ? Solberg ???) skriver i boken sin om at noe av det værste man kan gjøre er å la hunden ligge foran inngangsdøra.

hunden vil føle at den beskytter "stammen" sin.

Kommer det en person litt overraskende på hunden, i tillegg til at det f.eks. er mørkt er det svært sannsynlig at hunden angriper.

Dette er rent instinkt TP !

Tror du ikke man kan dra paralleller til det Solsikke opplever med Bamse ?

Mener du virkelig at hun ikke skal straffe hunden ? Hva "forteller" hun hunden da ? Etter min mening vil hunden oppfatte dette som OK, jeg fortsetter.

Straffer hun derimot hunden, lærer Bamse at dette ikke er OK......Og hun er tross alt LEDEREN ! Ikke sant ?

Enkelte ganger er ting slik det ser ut :-)

Er det flisa du tror har rett? Vel jeg kan opplyse deg om at jeg har ingen frykt i det hele tatt for mørkhudede mennesker. Og jeg tror at mollis svar er inne på noe av sanheten om hvorfor hunden min reagerer slik han gjør. Og det rare er at mørkhudede barn reagerer han ikke på.

Hvordan reagerer den mot Telemarkinger? sikler den? :-)

*erter og innrømmer at jeg er mest redd for hunden* :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...