Gå til innhold

Hunden min gjør utfall mot sorte mennesker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingenting i mot utlenidnger i bunad. De kan gå i akkurat hva de vil for meg. Jeg hverken vil eller kan bestemme akkurat det. Men jeg synes fortsatt det er rart.

De trenger ikke være hverken adoptert eller utlendinger selv om de er mørke i huden. En av kusinene mine har et barn med en fra Gambia og min bror har barn med ei fra Filipinene. Begge barna er norske :-)

Døtrene mine har ei venninne som er adoptert fra Colombia. De har vært venner helt siden hun kom til landet og ingen av oss tenker over at hun er "anderledes" - hun er norsk tvers igjennom hun også og jeg ville slettes ikke reagert på å se henne i bunad.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

12

• linem

5

• flisa

4

• Wulfi

3

Mest aktive i denne tråden

Sier ikke at hun ikke får lov, vil hun så vær så god! Men ejg synes det ser dumt ut! det stemmer liksom ikke..

Man kan jo ikke se på folk om de er adoptert eller ikke, men bunad er typisk norsk - og en med mørke brun hud er ikke typisk norsk! har en adoptert venninne fra Colombia som er ganske mørk, og hun er helt ening med meg.. Bunad er for normenn født av norske foreldre. Men smaken er som baken..

Men hvis min adopterte venninne gifter seg med en hvit nordmann og de får barn, skal ikke disse mulatt-barna få bruke bunad heller? Og dersom disse mulatt-barna gifter seg med hvite nordmenn og får barn - hva skjer da? Hvor langt ut i rekken av fortynnet blod må vi gå før slike som deg godtar dem som ekte nordmenn? 10 generasjoner?

Veldig få nordmenn, altså de ekte HVITE nordmenn, kan vise til så mange generasjoner her til lands...

Hvis hunden er redd er det helt feil og straffe den. Man skal ikke straffe hunder som er redde, ei heller trøste hunder som er redde.Det forsterker redselen. Man skal vise med kropps språket at dette ikke er farlig.

Jeg ville latt hunden hilse på en mørkhudet jeg for min del.

Ja hadde de gjort tegn på at de ville hilse på Bamse hadde jeg selvsagt latt hunden få hilse på dem. Men det er så dumt å spørre om hunden får lov til å hilse på noen.

Han har ikke samme problemet med mørkhudede barn.

Gjest sevenup

"En hund er nederst på rangstigen, og skal gjøre som EIEREN befaler. UANSETT situasjon ! Mange ulykker er skjedd fordi hundene ikke er underdanig nok ! Jeg mener ikke at man skal plage hunden på noen som helst måte, men reagere NÅR det er berettiget. Hunden må finne sin plass i hierarkiet, og den er NEDERST ! (i forhold til mennesker)

For det andre: Skal man ikke straffe en hund når den viser aggresiv adferd heller nå da ??? "

??? Kjære deg sevenup. Hunder har egen rangstige som ikke innbefatter mennesker. Deres rangstige består av hunder og ingen andre.

Hvordan mener du en hund skal 'straffes'?

Kan du gi eksempel på det og samtidig gi en forklaring på hvordan denne straffen virker på hunden?

Hvorfor mener du hunder skal være underdanige og hva legger du i det?

Mener du at en hund skal adlyde eierens minste vink og ikke være hund lengre? Skal den være et leketøy for herskesyke mennesker ?

Det finnes en bok som heter "Hundens dempende signaler" av Turid Rugaas, den anbefaler jeg mennesker med ideer som er 'litt ute av balanse'.

allervennligst

Gidder ikke ramse opp hvor mange hunder jeg har eid / eier, for det gjør meg ikke til mer/mindre ekspert....

"??? Kjære deg sevenup. Hunder har egen rangstige som ikke innbefatter mennesker. Deres rangstige består av hunder og ingen andre. "

Dette er ikke riktig ut fra det jeg har lest / lært, så her må vi jo konkludere med at vi er uenige.

For eksempel nevnes det i en rekke hundelitteratur forskjellige øvelser for å lære hunden at den "kommer sist". Når man kommer hjem f.eks. skal man hilse på barna først, hunden sist... etc.

Er det flere hunder i lag er det riktig at de finner sin plass i systemet.

En hund som bor i en menneskefamilie MÅ lære at den er "under" menneskene i familien. Dette er jo ren abc....

Hvordan mener du en hund skal 'straffes'? Kan du gi eksempel på det og samtidig gi en forklaring på hvordan denne straffen virker på hunden?

Dersom en hund gjør noe den ikke har lov til.... la oss ta et eksempel.. hunden spiser kattebæsj (urghh).. man skal da straffe hunden NÅR den gjør ugjerningen. Jeg eier en svært "myk" hund og for meg er det nok å si et myndig "FY" før hunden reagerer.

Ellers ville jeg tatt hunden i nakken og sagt "FY". Det virker som om dere mener jeg ønsker å straffe en hund så mye som mulig, dette er IKKE tilfelle !

Solsikke skrev at hun slo hunden på ryggen / baken. Dette ville ikke jeg gjort. heller nakken....

Vedr.: "knipe" over snutepartiet: dette er en straff jeg bruker for å venne valper av med "småbiting". Dette er noe hunden kjenner igjen fra mamma'n.

Ellers: det finnes jo andre måten å venne hunden av med ugagn på, f.eks. skraleboks, noe som må innøves.

Dette er jo noe man bruker for å forstyrre hunden når den gjør noe slikt som f.eks. spise kattebæsj / bite på stoler etc.

"Hvorfor mener du hunder skal være underdanige og hva legger du i det?"

Jeg mener IKKE at hunden skal kues til å være redd for menneskene i familien, men settes på plass NÅR det er berettiget, som nevnt tidligere.

Det jeg legger i å være underdanig (kanskje feil ord ?) er at eieren er hundens leder, og at hunden er nederst på familiens rangstige.

"Mener du at en hund skal adlyde eierens minste vink og ikke være hund lengre? Skal den være et leketøy for herskesyke mennesker ?"

Ja på det første, nei på det andre.

Jeg er ikke herskesyk i det hele tatt. det er viktig at hunden får lov til å være hund, men når jeg sier KOM, så skal hunden komme. Dette er ikke innøvd med straff, men med lek & godbiter.

"Det finnes en bok som heter "Hundens dempende signaler" av Turid Rugaas, den anbefaler jeg mennesker med ideer som er 'litt ute av balanse'. "

Så flott da, at du gjør det :-)

Ha en god dag :-)

Gjest sevenup

Ta med noen godbiter i lomma. Neste gang en mørkhudet person nærmer seg, avleder du hundens oppmerksomhet ved å f.eks. få hunden til å "gå fot" / gå fint i bånd..... hunden vil nok få med seg personen, men miste interessen etterhvert..

Det er kanskje forsøket verdt ?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...