Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke lett å svare entydig på det, for en slik atferd kan være så mangt.

Eksempelvis kan det være at påfallende ofte at barnet snakker grovt, altså med klare og utvetydige hentydninger til konkrete seksuelle handlinger, kjønnsorganer etc. Det kan være at barnet oppfører seg "seksuelt forførende" ovenfor voksne og kanskje andre barn. Det kan være at de er svært opptatt av andres og egen seksualitet, gjerne i forhold og samspill med voksne. Enkelt sagt kan man kanskje si at det en ellers opplever som vulgær atferd kan være seksualisert atferd - altså mer enn normalt. For eksempel kan det være at barnet oppfordrer til å utøve seksuell handlinger med det, eller at det gir uttrykk for å ville gjøre det med voksne eller andre.

Eksemplene er uendelige, og med store variasjoner. Veldig ofte, som regel vil jeg si, er slik seksualisert atferd forårsaket av seksuelle overgrep, hvor barnet ter seg slik fordi det tror det er forventet og fordi det har lært at det skal være slik. (Hvilket det jo ikke skal være. Det er et tegn på at noe er fryktelig galt!)

Hos en 6 år gammel jente vil jeg tro det er overhengende sannsynlig at det er dette som ligger bak, da vanlig seksuell atferd hos 6 åringer ikke vil være noe man ellers vektlegger eller ser på som noe man merker noe særlig til. (Vanlige 6 åringer er mer på stadiet at de lurer på hvorfor damer har en annen tiss enn menn, eller at de undrer seg over hvor barna kommer i fra, om alle damer har pupper, eller hva forskjellige "stygge" ord betyr - hvis du skjønner?)

Jeg vet ikke om du ble noe klokere jeg, veslo. Men legger du innspørsmålet på psykiatriforum, vil nok NHD gi deg et mer profesjonelt svar.

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53656-seksualisert-atferd/#findComment-216841
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...