Gjest Geir Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Kor inni svarte faint du de dær, og kosn fanken klarte du å huske aillt sammen??? De e ikke nån som snakke sånn i dag, heilt seriøst?! *Imponert* He,he...Har en CD med ho, og skreiv ordrett i fra tekstheftet ! CD`en er faktisk kjempebra den heter Rosor Raude, med Birgit Rike Lund (f. i 1925). Eg har ringt ho en gang, og dialekta var helt kanonbra ! *ler* Mvh 0 Siter
naiv Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Hun kommer nok fra innerst inne i Sognefjorden. 0 Siter
Gjest Gwenny Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Dialekta er fra Indre Nordmøre. Har en inngiftet tante derfra og jeg skjønner ikke hva hun sier. 0 Siter
Gjest Gwenny Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Dialekta er fra Indre Nordmøre. Har en inngiftet tante derfra og jeg skjønner ikke hva hun sier. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Hun kommer nok fra innerst inne i Sognefjorden. Nei nå må du slutte å tulle, eg kommer jo derfra og her prater de ikkje slik ! :-) Mvh 0 Siter
naiv Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Nei nå må du slutte å tulle, eg kommer jo derfra og her prater de ikkje slik ! :-) Mvh Ok. Jeg har bare sett et foto av deg :-) Jeg har kjent en som var fra innerst inne i Sognefjorden. Jeg forsto knapt hva han sa. Men gutten laget godt vestlandsøl. Det skal han ha. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Ok. Jeg har bare sett et foto av deg :-) Jeg har kjent en som var fra innerst inne i Sognefjorden. Jeg forsto knapt hva han sa. Men gutten laget godt vestlandsøl. Det skal han ha. Eg sjekka kartet, og fant ut att eg er visst ikkje i fra innerst i Sognefjorden allikevel. Tror Sogndal og Kaupanger ligger der inne, og der er eg enig med deg att det er håpløst og forstå bablet deres ! Er du sikker på att det ikkje var på grunn av ølet att du ikkje forsto ka han sa da ? *S* mvh 0 Siter
naiv Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Eg sjekka kartet, og fant ut att eg er visst ikkje i fra innerst i Sognefjorden allikevel. Tror Sogndal og Kaupanger ligger der inne, og der er eg enig med deg att det er håpløst og forstå bablet deres ! Er du sikker på att det ikkje var på grunn av ølet att du ikkje forsto ka han sa da ? *S* mvh Jeg snakket med ham i både edru og forfyllet tilstand. Han var en grei kamerat - han sto i slagstøvler og tørket opp spy ( vestlandsøl..) Men jeg var aldri sikker på hva han snakket om. 0 Siter
fresja Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Hva betyr skyltet? Tror dialekten må være fra en lite sted på Østlandet, men den kan være fra avsides strøk i Sogn også. Snakket en gang med Gjermund S....et-eller-annet, tidligere stjernespiller på Sogndal, men hadde stort problem med å skjønne hva han sa. 0 Siter
Amiga Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Eg sjekka kartet, og fant ut att eg er visst ikkje i fra innerst i Sognefjorden allikevel. Tror Sogndal og Kaupanger ligger der inne, og der er eg enig med deg att det er håpløst og forstå bablet deres ! Er du sikker på att det ikkje var på grunn av ølet att du ikkje forsto ka han sa da ? *S* mvh Du prater jo pent og jeg har aldri hatt problem med å forstå deg, prater du sånn som de prater i Høyanger? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. mai 2002 Skrevet 14. mai 2002 Du prater jo pent og jeg har aldri hatt problem med å forstå deg, prater du sånn som de prater i Høyanger? Ja sånn noenlunde, men eg bodde jo mine 11 første år i Hardanger så eg har nok mere R`en i halsen enn de fleste her ! Her har det bodd folk i fra hele landet siden fabrikken her starta opp (1916), så dialekta er egentlig ett sammensurium av alt mulig ! Einar Førde prater gammal Høyangerdialekt ! :-) Mvh 0 Siter
nolte Skrevet 15. mai 2002 Skrevet 15. mai 2002 Voss og Sogn kan det da ikke være?? Stemmer på Trysil - Engerdal og strøka deromkring, jeg - altså Hedmark inn mot svenskegrensa (Østerdalen?). Fy'a meg, birdie... også du som er nesbu? Likevel klarer du å plassere "veinleg å he" og "pau" hos oss i Hedmark? 0 Siter
Ann Marit Skrevet 15. mai 2002 Skrevet 15. mai 2002 Høres for meg ut som ei ekte sognadama datta dar =) Klem fra vossatause 0 Siter
Ann Marit Skrevet 15. mai 2002 Skrevet 15. mai 2002 Høres for meg ut som ei ekte sognadama datta dar =) Klem fra vossatause 0 Siter
Gjest tiipii Skrevet 15. mai 2002 Skrevet 15. mai 2002 Vågå-traktene, kanskje? Våga du liksom! pøh! Er nok sogning det der ja!! ) 0 Siter
birdie Skrevet 15. mai 2002 Skrevet 15. mai 2002 Fy'a meg, birdie... også du som er nesbu? Likevel klarer du å plassere "veinleg å he" og "pau" hos oss i Hedmark? Hehe.. jeg nekter å bli flau! Har du HØRT åssen dem snakker i de traktene jeg nevner, eller?? Hedmark er stort, veit'u. Jeg ble sant og si litt småforvirra av hele gjengivelsen, jeg - "tåsleen" er jo som Gweny påpeker en typisk nordmørsk vending, men det andre kommer definitivt ikke derfra. "Pau" er jo likt sognamål, men de sier da hverken tølv eller tåsleen?? 0 Siter
nolte Skrevet 15. mai 2002 Skrevet 15. mai 2002 Hehe.. jeg nekter å bli flau! Har du HØRT åssen dem snakker i de traktene jeg nevner, eller?? Hedmark er stort, veit'u. Jeg ble sant og si litt småforvirra av hele gjengivelsen, jeg - "tåsleen" er jo som Gweny påpeker en typisk nordmørsk vending, men det andre kommer definitivt ikke derfra. "Pau" er jo likt sognamål, men de sier da hverken tølv eller tåsleen?? D kriper eit stigt dir nerover riggen på dæ, Siver... *ler* Du har rett, den dialekten til flyvertinna var ikke god "å ta", men neppe hedmarking, sjøl om "filke" er stort.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.