Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest retvizan

Det er jo ikke noe nytt at vi røykere blir uglesett av ikke-røykere.

Men jeg er faktisk møkklei det! Hadde det ikke vært for oss hadde ikke denne staten hatt råd til overleve mer enn 10 år! Det er avgifter fra tobakk og alkohol-salg som holder Norges økonomi oppe, folk er så opphengt i at vi røykere bidrar med økte utgifter pga dårligere helse mens sannheten er at vi pga høye avgifter betaler for våre egne sykdommer OG masse annet i statsbudsjettet! Norge hadde gått nedenom og hjem hadde det ikke vært for oss.

Og her bidrar vi med masse penger samtidig som vi kjøper et helt lovlig produkt - også skal vi tolerere og bli sett ned på i tillegg??? Da ser jeg mer ned på (med avsky) som leila er inne på, feite folk som står og tvinger i seg 20 pølser på fredag!

Jeg tror ikke jeg blir ikke sett ned på.

Eller kanskje jeg er for harry til å registrere det? ;-)

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zirine

31

• flisa

5

• Spirea

3

• leila

3

Mest aktive i denne tråden

Oiiii, jeg får bare innrømme mine mørke sider: skadefryden var iferd med å få skikkelig tak ettersom jeg tenkte du hadde sprekt. Så godt at det ikke var sånn. Jeg sliter fremdeles med røyksuget, det har vel egentlig aldri vært sterkere enn nå, men alle de gode sidene med å være ikkerøyker holder meg tilbake.

Oliver Twist .... *grøss*, det er sikkert lurt i en overgangsfase, men ikke bli på den vogna der..... Selv tygde jeg lakrisbåter en stund, de er liksom litt tobakksliknende *s*.

Innerst inne er jeg ikke så skadefro, bare ganske fornøyd for at flere flinke folk klarer å legge fra seg røyken. Lykke til, så flink du er.

Å jasså ja! Nei den skadefryden kan du bare gjemme til en annen gang.

Jeg er snart proff på dette med røykeslutting, dette er jo tredje gangen! Men denne gangen gjør jeg det for min egen del - det føles faktisk helt annerledes enn da jeg gjorde det fordi jeg var gravid. Da gledet jeg meg bare til å kunne begynne igjen. Men utfordringen er selvsagt å fortsette å være en ikkerøyker.. Jeg lurer veldig på hvem ikkerøykeren gyrken egentlig er, og det er skremmende å ikke vite. Hvis jeg ikke liker henne får jeg vel begynne igjen, men hun må jo få en sjanse først....

Oliver Twist smaker py, og jeg har kun tatt en nå og da når suget blir for heftig. I dag har jeg ikke tatt noen og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Jeg kan virkelig ikke fordra dem.

Well, well, jeg kommer nok tilbake med oppdateringer innimellom. Første utfordring nå blir 17. mai.. Da får vi besøk av to venner som røyker og jeg gruer meg til alle fristelsene jeg vil bli utsatt for! Men man kan jo ikke mure seg inne på nasjonaldagen heller, så det får bare stå til! :-)

God 17-mai forresten! :-)

Annonse

Gjest fanta

Dersom du "vet", kan du belegge dine påstander med fakta? Kildehenvisninger etc?

Bare generelt interessert, altså.

http://odin.dep.no/fin/norsk/budsjett/budsjett2000/statsbudsjett2000/006005-990408/index-hov001-b-n-a.html

Les statsbudsjettet du, over inntekter og utgifter. Avgiftene fra oss røykere kan bl.a. finansiere 5 ganger mer kriminalomsorg enn det var budsjettert med i år 2000!

Nei Rødvinen må du ikkje slutte med, en plass går grensen !

Det er noe dritt å ha 6 mil til nærmeste pol ! :(

MVh

Ja, det er no dritt, for det ender alltid opp med at dere må kjøpe paller med sprit og vin - også går dere på fylla i en uke i strekk? Jeg_har_bodd i grisgrente strøk - men det er lenge siden da :)

Annonse

Gjest KariV

http://odin.dep.no/fin/norsk/budsjett/budsjett2000/statsbudsjett2000/006005-990408/index-hov001-b-n-a.html

Les statsbudsjettet du, over inntekter og utgifter. Avgiftene fra oss røykere kan bl.a. finansiere 5 ganger mer kriminalomsorg enn det var budsjettert med i år 2000!

Du kan jo ikke bare ta "inntektene" med i et slikt regnskap. Du må også ta med hva det koster det norske samfunnet å ha alle disse røykerne - i økte helseutgifter etc.

Mener nemlig å ha lest en eller annet sted at røykerne gjennom avgifter faktisk finansierer omlag 90prosent av det de faktisk koster samfunnet. Og det ville ha vært mer, hadde det ikke vært for at røykerne dør så mye tidligere enn ikke-røykerne. Men nå finner jeg ikke denne statistikken noensted - så ta den med en klype salt.

mvh

Gjest pirrka

Og det gjelder for alle som ikke gidder å bære og som har nærmere til posten enn til polet? *glise bredt*

Hehe, eg veit neimen ikkje kor detaljerte reglane er. Sjølv var eg ikkje klar over det i alle dei åra eg var ung på landet, det var først då vi flytta nordpå i nærmast vaksen alder eg vart klar over ordninga. Men det er heilt sant, altså!

Gjest fanta

Du kan jo ikke bare ta "inntektene" med i et slikt regnskap. Du må også ta med hva det koster det norske samfunnet å ha alle disse røykerne - i økte helseutgifter etc.

Mener nemlig å ha lest en eller annet sted at røykerne gjennom avgifter faktisk finansierer omlag 90prosent av det de faktisk koster samfunnet. Og det ville ha vært mer, hadde det ikke vært for at røykerne dør så mye tidligere enn ikke-røykerne. Men nå finner jeg ikke denne statistikken noensted - så ta den med en klype salt.

mvh

Beklager så mye, trodde du var istand til å lese statsbudsjettet selv, og regne ut inntekter og utgifter mot hverandre...

Dessuten:

For det første vet jeg staten tjener mer på røykerne enn de har utgifter fra dem, men om det nå "bare" hadde vært 90 % - det er fremdeles mer enn feite pølsespisere bidrar med i statskassen, og alle andre som lever usunt og ekkelt og må ha pacemaker før de er 60!

Raskt innpå for å hjelpe ein mann i naud: du veit at du kan bestille på polet og hente varene på posten, gebyr/portofritt?

Vet det der, men er ikkje det ett voldomt styre med utfylling av skjema og greier da ?

Eller kan du ringe ett eller anna Pol, og så sender de det du skal ha, uten noe mer dikkedarier ?

Takk for bistand, uansett ! :-)

Mvh

Hehe, eg veit neimen ikkje kor detaljerte reglane er. Sjølv var eg ikkje klar over det i alle dei åra eg var ung på landet, det var først då vi flytta nordpå i nærmast vaksen alder eg vart klar over ordninga. Men det er heilt sant, altså!

Jo, men jeg tror deg, jeg. Men jeg tenkte bare at siden jeg ikke kunne benytte meg av det tilbudet i mine yngre dager da jeg bodde norpå, så kunne jeg kanskje "ta litt igjen" nå. Jeg skal jo handle SÅ mye klær i dag altså :)

Hvor bor du nå? Hvilket fylke? Er du nordlending?

Jo, men jeg tror deg, jeg. Men jeg tenkte bare at siden jeg ikke kunne benytte meg av det tilbudet i mine yngre dager da jeg bodde norpå, så kunne jeg kanskje "ta litt igjen" nå. Jeg skal jo handle SÅ mye klær i dag altså :)

Hvor bor du nå? Hvilket fylke? Er du nordlending?

Gjest pirrka

Vet det der, men er ikkje det ett voldomt styre med utfylling av skjema og greier da ?

Eller kan du ringe ett eller anna Pol, og så sender de det du skal ha, uten noe mer dikkedarier ?

Takk for bistand, uansett ! :-)

Mvh

I mi tid ringte eg berre polet, og henta varene på ei brygge... Trur det er meir formalisert no, med skjema (huff) og greier. Det blir kanskje ein vane.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...