Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, det er no dritt, for det ender alltid opp med at dere må kjøpe paller med sprit og vin - også går dere på fylla i en uke i strekk? Jeg_har_bodd i grisgrente strøk - men det er lenge siden da :)

Du har helt rett, ikkje vanskelig å skjønne att du er ei med erfaring fra grisgrendte strøk !

Men eg tenker vi runder av til èn mnd., ei uke på fylla det holder ikkje, da kan varene gå ut på dato !

Pokker att eg ikkje har fått kjøpt meg noe Rødvin altså, begynner å bli litt pilslei og i dag er det 16 mai, i morra 17 så kommer helga i tillegg....*sukk*

Det blir dyrt !

Mvh

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zirine

31

• flisa

5

• Spirea

3

• leila

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest pirrka

Jo, men jeg tror deg, jeg. Men jeg tenkte bare at siden jeg ikke kunne benytte meg av det tilbudet i mine yngre dager da jeg bodde norpå, så kunne jeg kanskje "ta litt igjen" nå. Jeg skal jo handle SÅ mye klær i dag altså :)

Hvor bor du nå? Hvilket fylke? Er du nordlending?

Nei som sagt, eg hadde heller ikkje vett på å utnytte det då det verkeleg var påkrevd og ein ikkje eingong hadde skikkeleg tilgang på bil. Så eg går utifrå at oss det gjeld burde få einslags spesialservice med fri levering på døra og kanskje bittelitt rabatt?

Forøvrig er eg nok ikkje nordlending, men budde der nokre år. No bur eg i Trondheim, men er frå Telemark.

Gjest KariV

Beklager så mye, trodde du var istand til å lese statsbudsjettet selv, og regne ut inntekter og utgifter mot hverandre...

Dessuten:

For det første vet jeg staten tjener mer på røykerne enn de har utgifter fra dem, men om det nå "bare" hadde vært 90 % - det er fremdeles mer enn feite pølsespisere bidrar med i statskassen, og alle andre som lever usunt og ekkelt og må ha pacemaker før de er 60!

Så så, rolig nå. Ingen behov for å lynsje meg for å stille relevante, dog kritiske spørsmål! Og angående budsjett-lesing, så KAN jeg faktisk lese budsjetter. (Har faktisk en jobb som innebærer at jeg har lest både ett og to budsjett i mi tid). Problemet er at man ikke kan lese SÅ spesifikke tall fra et statsbudsjett. Du vet sikkert at det ikke står en post for:

"Røykerelaterte helseutgifter". Da må nok forskning inn i bildet. Dermed er statsbudsjettet bare et dokument og hjelpemiddel i å finne ut hva røyking egentlig koster. Et helt definitivt og avsluttet regnskap med to streker under svaret, vil et "røykekostnadsregnskap" aldri kunne være.

Men hva det koster er egenlig (for meg) totalt irrelevant. Jeg synes det er verre med dem som blir syke av røyken - både voksne og barn. For DEM er prisen uansett alt for høy.

Og at det koster å røyke for dem som gjør det, bryr jeg meg null om. Dette er et valg DU (dersom du røyker) og alle andre røykere selv har tatt, og det er et bevisst valg om å bedrive noe dere VET er heleskadelig både for dere selv og andre. Skulle bare mangle at man ikke ikke betaler for de økede kostnadene i forhold til dette.

Å spise pølse som en del av et kosthold kan da umulig sammenlignes. Man MÅ faktisk ha mat!

Og andre "varer" er også høyt skattet: Å kjøre bil (bensinavgift, å spise sjokolade, og å drikke alkohol.

mvh

I mi tid ringte eg berre polet, og henta varene på ei brygge... Trur det er meir formalisert no, med skjema (huff) og greier. Det blir kanskje ein vane.

Alt blir selvfølgelig en vane, men eg er så dritt lei skjemaer og bruksanvisninger att eg nekter å ta i svineriet ! :)

Men nå har eg sjekka i Pollista, og her står det att en kan ringe Kundesenteret (sikkert i Oslo, 22015190) og de vil (etter 1 mars) står for utsendinga for hele landet, da kommer varene i oppkrav med oppkravsgebyr !

Men da slipper en all slags tingingsplanketter og forskuddsbetalinga og greier.

Polet har visst hele vareutvalget på internett også ser eg (i Pollissta), www.vinmonopolet.no !

:)

Gjest pirrka

Alt blir selvfølgelig en vane, men eg er så dritt lei skjemaer og bruksanvisninger att eg nekter å ta i svineriet ! :)

Men nå har eg sjekka i Pollista, og her står det att en kan ringe Kundesenteret (sikkert i Oslo, 22015190) og de vil (etter 1 mars) står for utsendinga for hele landet, da kommer varene i oppkrav med oppkravsgebyr !

Men da slipper en all slags tingingsplanketter og forskuddsbetalinga og greier.

Polet har visst hele vareutvalget på internett også ser eg (i Pollissta), www.vinmonopolet.no !

:)

Verda går framover :-)

Annonse

Gjest malun

Det er jo litt sånn allerede, er det ikke? Har ihvertfall inntrykk av at røyking er ganske mye sjeldnere blant høyt utdannede i såkalt møblerte hjem - der skammer man seg litt mer med røyken og kommer med flere unnskyldninger hvis man har lasten...

Men i min ykresgruppe (journalist), dampes det fremdeles jevnt og trutt, tross all utdanning og info. Sukk. Kanskje det endelige beviset på at vi har liten greie på hva vi skriver om? ;o)

Å jasså ja! Nei den skadefryden kan du bare gjemme til en annen gang.

Jeg er snart proff på dette med røykeslutting, dette er jo tredje gangen! Men denne gangen gjør jeg det for min egen del - det føles faktisk helt annerledes enn da jeg gjorde det fordi jeg var gravid. Da gledet jeg meg bare til å kunne begynne igjen. Men utfordringen er selvsagt å fortsette å være en ikkerøyker.. Jeg lurer veldig på hvem ikkerøykeren gyrken egentlig er, og det er skremmende å ikke vite. Hvis jeg ikke liker henne får jeg vel begynne igjen, men hun må jo få en sjanse først....

Oliver Twist smaker py, og jeg har kun tatt en nå og da når suget blir for heftig. I dag har jeg ikke tatt noen og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Jeg kan virkelig ikke fordra dem.

Well, well, jeg kommer nok tilbake med oppdateringer innimellom. Første utfordring nå blir 17. mai.. Da får vi besøk av to venner som røyker og jeg gruer meg til alle fristelsene jeg vil bli utsatt for! Men man kan jo ikke mure seg inne på nasjonaldagen heller, så det får bare stå til! :-)

God 17-mai forresten! :-)

God 17. mai du også. Jeg håper du kom deg helskinnet igjennom.

At du slutter for din egen del er nok hele cluet. Du kommer til å ha glede av det.

Step on it og la oss få høre hvordan det går. Husk at det er vanskelig i røkk og napp men gi ikke opp.

Det er jo litt sånn allerede, er det ikke? Har ihvertfall inntrykk av at røyking er ganske mye sjeldnere blant høyt utdannede i såkalt møblerte hjem - der skammer man seg litt mer med røyken og kommer med flere unnskyldninger hvis man har lasten...

Men i min ykresgruppe (journalist), dampes det fremdeles jevnt og trutt, tross all utdanning og info. Sukk. Kanskje det endelige beviset på at vi har liten greie på hva vi skriver om? ;o)

Nei, men så har da heller ikke journalister blitt beskrevet som en yrkesgruppe som er spesielt opptatt av stil. Journalister er enkle mennesker - til tross for at dem selv ynder å gi uttrykk for noe annet.

;)

For det første bryr jeg meg ikke om hva som er harry eller ikke, gir rett og slett blaffen i hva andre synes om meg :-)

For det andre er det mange andre ting som vitner om svak viljestyrke: Avbitte negler, fedme (for de som kan hjelpe for det), overdrevent pengebruk etc etc.

Kan man dø av overdrevet pengeforbruk?

Annonse

hihi! :-) Så flink du er! da er du faktisk over det verste! Nå husker jeg ikke når jeg slutta jeg, men er det ikke 4 år til høsten nå da?

Men Harry-faktoren ellers begynner å ta form her! :-)

Jeg tar sikte på å bli en festrøyker, til tross for alle advarsler om hvor det vil føre hen. Jeg har allerede tatt et par røyk ute på fest for ikke så lenge siden - men ble litt skuffet, det smakte ikke så godt og sist gang ble jeg sjuk.

Har du ellers høy harryfaktor altså? Hvordan? Kom nå, fortelle tante.

Gjest (ikke undertegnet)

Det er jo ikke noe nytt at vi røykere blir uglesett av ikke-røykere.

Men jeg er faktisk møkklei det! Hadde det ikke vært for oss hadde ikke denne staten hatt råd til overleve mer enn 10 år! Det er avgifter fra tobakk og alkohol-salg som holder Norges økonomi oppe, folk er så opphengt i at vi røykere bidrar med økte utgifter pga dårligere helse mens sannheten er at vi pga høye avgifter betaler for våre egne sykdommer OG masse annet i statsbudsjettet! Norge hadde gått nedenom og hjem hadde det ikke vært for oss.

Og her bidrar vi med masse penger samtidig som vi kjøper et helt lovlig produkt - også skal vi tolerere og bli sett ned på i tillegg??? Da ser jeg mer ned på (med avsky) som leila er inne på, feite folk som står og tvinger i seg 20 pølser på fredag!

Hva har vår herre med dette å gjøre da?

Jeg bare spør.

Jeg tror du har mye rett i det du sier - og i enkelte miljøer er nok røykere stigmatisert allerede. Men det vil sikkert være okei å røyke, så lenge det ikke er sånn at du bare MÅ ha en røyk.

At folk røyker når det er barn tilstede, mens de er gravide og innendørs, vil helt sikkert bli mer uglesett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...