Gjest nei, han er ikke å finne her! Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Det er jo ikke noe nytt at vi røykere blir uglesett av ikke-røykere. Men jeg er faktisk møkklei det! Hadde det ikke vært for oss hadde ikke denne staten hatt råd til overleve mer enn 10 år! Det er avgifter fra tobakk og alkohol-salg som holder Norges økonomi oppe, folk er så opphengt i at vi røykere bidrar med økte utgifter pga dårligere helse mens sannheten er at vi pga høye avgifter betaler for våre egne sykdommer OG masse annet i statsbudsjettet! Norge hadde gått nedenom og hjem hadde det ikke vært for oss. Og her bidrar vi med masse penger samtidig som vi kjøper et helt lovlig produkt - også skal vi tolerere og bli sett ned på i tillegg??? Da ser jeg mer ned på (med avsky) som leila er inne på, feite folk som står og tvinger i seg 20 pølser på fredag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 Jeg tror du har mye rett i det du sier - og i enkelte miljøer er nok røykere stigmatisert allerede. Men det vil sikkert være okei å røyke, så lenge det ikke er sånn at du bare MÅ ha en røyk. At folk røyker når det er barn tilstede, mens de er gravide og innendørs, vil helt sikkert bli mer uglesett. Tenk deg før i tiden, da vi var barn - da var det helt vanlig at våre foreldre røykte, det var ikke helt uvanlig at mødre ammet mens røyken hang i munngropen. Det var helt uproblematisk, og jeg opplevde at voksne i veldig liten grad tok hensyn til barna. Nå derimot ser vi på de som gjør det, som syke. Det må være noe galt i hodene til de folkene som utsetter barn for passiv røyking og all det ubehaget som følger med - for barn og mange ikke-røykere. Fortsatt har vi ingen kvaler mot å utsette voksne folk for passiv røyking, men det kommer den tiden hvor man måtte gjøre det i mye større grad. Mange raser over loven som antagelig snart kommer, om at det skal bli helt røykfritt når vi går ut - men jeg legger merke til at det er godt på vei dithen. Kaffebarene er røykfrie, burgerbarene det samme, bakeri har skitne og rotete glasshus hvor røykerne må sitte osv. Personlig tror jeg at det kommer til å bli slik at alt er røykfritt - men så får restaurantene og pub'ene røykestuer - som er mindre i areal, mindre stilfulle, skitnere og mer rotete. Staten må ta det den veien - de kan jo ikke forby tobakk og gjøre halve Norge kriminell. Så da er dette veien å gå for å få ned antall røykere i Norge. Og når vi ser røykerne foran oss i vårt indre øye, sitte der inne, det lukter ille, det ser ille ut .... og vi ser på oss selv, velduftende og flotte - vel ..... jeg tipper vi tenker: hvordan kan noen velge DET. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lynx Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Vi som røyker kun til festbruk og har kontroll over røykeforbruket vårt, da? Vil vi bli sett opp til og respektert, kanskje? Det hadde jaggu vært noe. Det må da sammenlignes med å ha et kontrollert og "dannet" forhold til alkohol? Ellers gremmes jeg fortsatt ved tanken på røykfrie utesteder. Vi var på puben i går kveld og der var det så overfylt at folk satt og sto overalt - unntat ved de få røykfrie bordene. Der satt det ikke _ett_ menneske. Jeg har hardt for å tro at mer enn halvparten av de som var der i går ville vært der om det ikke var lov å røyke inne. Det kunne eventuelt være hvis det ble så harry å røyke at folk ikke turte å gjøre det offentlig, men folk på mine kanter er så harry fra før at de kommer sannsynligvis til å gi blaffen, uansett. Når dette er sagt - jeg skjønner jo de som er mot røyking på utesteder, også, når de ikke røyker selv og i verste fall blir dårlige av andres røyk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 Vi som røyker kun til festbruk og har kontroll over røykeforbruket vårt, da? Vil vi bli sett opp til og respektert, kanskje? Det hadde jaggu vært noe. Det må da sammenlignes med å ha et kontrollert og "dannet" forhold til alkohol? Ellers gremmes jeg fortsatt ved tanken på røykfrie utesteder. Vi var på puben i går kveld og der var det så overfylt at folk satt og sto overalt - unntat ved de få røykfrie bordene. Der satt det ikke _ett_ menneske. Jeg har hardt for å tro at mer enn halvparten av de som var der i går ville vært der om det ikke var lov å røyke inne. Det kunne eventuelt være hvis det ble så harry å røyke at folk ikke turte å gjøre det offentlig, men folk på mine kanter er så harry fra før at de kommer sannsynligvis til å gi blaffen, uansett. Når dette er sagt - jeg skjønner jo de som er mot røyking på utesteder, også, når de ikke røyker selv og i verste fall blir dårlige av andres røyk. Hei Lynx "Vi som røyker kun til festbruk og har kontroll over røykeforbruket vårt, da? Vil vi bli sett opp til og respektert, kanskje?" Jeg vil så gjerne bli festrøyker, jeg har lyst å røyke på fest, men jeg er inneforstått med at jeg ikke kommer til å bli sett opp til - og inneforstått med at det ikke er godt å kline med en røyker hvis du er ikke-røyker. Og i og med at jeg er mer glad i å kline enn å røyke, så tror jeg at jeg legger røykinga på is .... Nei, jeg vet ikke jeg Lynx - kanskje er folk så full at de driter i det uansett "Ellers gremmes jeg fortsatt ved tanken på røykfrie utesteder. Vi var på puben i går kveld og der var det så overfylt at folk satt og sto overalt - unntat ved de få røykfrie bordene. Der satt det ikke _ett_ menneske." Men hvis lokalet var overfylt av røyk så er det vel ikke så vanskelig å forstå at det ikke var noen ikke-røykere der? Røyken blir ikke borte bare ved at man setter et skilt på bordet - man må skille det fysisk av. "Jeg har hardt for å tro at mer enn halvparten av de som var der i går ville vært der om det ikke var lov å røyke inne. " Det er mulig du har rett. Jeg mener iallefall at alle skal kunne gå ut - og man burde kunne ha et tilbud til alle - også de som ikke tåler eller ønsker å oppholde seg i ekstremt røykfulle lokaler. "Det kunne eventuelt være hvis det ble så harry å røyke at folk ikke turte å gjøre det offentlig, men folk på mine kanter er så harry fra før at de kommer sannsynligvis til å gi blaffen, uansett" *hehe* Der jeg kommer fra også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lynx Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Hei Lynx "Vi som røyker kun til festbruk og har kontroll over røykeforbruket vårt, da? Vil vi bli sett opp til og respektert, kanskje?" Jeg vil så gjerne bli festrøyker, jeg har lyst å røyke på fest, men jeg er inneforstått med at jeg ikke kommer til å bli sett opp til - og inneforstått med at det ikke er godt å kline med en røyker hvis du er ikke-røyker. Og i og med at jeg er mer glad i å kline enn å røyke, så tror jeg at jeg legger røykinga på is .... Nei, jeg vet ikke jeg Lynx - kanskje er folk så full at de driter i det uansett "Ellers gremmes jeg fortsatt ved tanken på røykfrie utesteder. Vi var på puben i går kveld og der var det så overfylt at folk satt og sto overalt - unntat ved de få røykfrie bordene. Der satt det ikke _ett_ menneske." Men hvis lokalet var overfylt av røyk så er det vel ikke så vanskelig å forstå at det ikke var noen ikke-røykere der? Røyken blir ikke borte bare ved at man setter et skilt på bordet - man må skille det fysisk av. "Jeg har hardt for å tro at mer enn halvparten av de som var der i går ville vært der om det ikke var lov å røyke inne. " Det er mulig du har rett. Jeg mener iallefall at alle skal kunne gå ut - og man burde kunne ha et tilbud til alle - også de som ikke tåler eller ønsker å oppholde seg i ekstremt røykfulle lokaler. "Det kunne eventuelt være hvis det ble så harry å røyke at folk ikke turte å gjøre det offentlig, men folk på mine kanter er så harry fra før at de kommer sannsynligvis til å gi blaffen, uansett" *hehe* Der jeg kommer fra også En liten oppklaring: Bordene for ikkerøykere er i et annet rom, og jeg tror faktisk det ikke trekker særlig med røyk inn der. For øvrig er det rommet bedre på de fleste måter, siden det er en viss avstand til den utrolig høyrøstede trubaduren som underholdt, så hadde det vært lov til å røyke der, hadde det vært garantert smekk fullt, der også. Dessuten var det _masse_ ikke-røykere der, men de var samen med oss andre, selvsagt. De er jo ikke en egen klikk, for å si det slik. Sant å si kjenner jeg mange ikke-røykere som klager over at det stinker røyk av klærne deres etter en fest, men absolutt _ingen_ som lar være å gå dit, likevel......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 En liten oppklaring: Bordene for ikkerøykere er i et annet rom, og jeg tror faktisk det ikke trekker særlig med røyk inn der. For øvrig er det rommet bedre på de fleste måter, siden det er en viss avstand til den utrolig høyrøstede trubaduren som underholdt, så hadde det vært lov til å røyke der, hadde det vært garantert smekk fullt, der også. Dessuten var det _masse_ ikke-røykere der, men de var samen med oss andre, selvsagt. De er jo ikke en egen klikk, for å si det slik. Sant å si kjenner jeg mange ikke-røykere som klager over at det stinker røyk av klærne deres etter en fest, men absolutt _ingen_ som lar være å gå dit, likevel......... Men man vil jo være sammen med vennene sine. Hva med fredagen røyk og lørdagen røykfri - så møttes folk på halvveien 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lynx Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Men man vil jo være sammen med vennene sine. Hva med fredagen røyk og lørdagen røykfri - så møttes folk på halvveien Det er ikke noe problem for meg personlig. Faktisk har jeg stor forståelse for at folk ikke vil ha røyk i privathusene sine, og går selvsagt ut og røyker når det er det vertskapet foretrekker. Det er faktisk en viss sjarm i å stå på trappa og hutre sammen med likesinnede - da går det jo an å ta med seg litt å drikke, også, og ha sin egen lille avdeling av festen, sånn til og fra. Ellers røyker jeg _aldri_ når jeg ikke er sammen med andre røykere - fest eller ikke fest. Det er ikke noe gøy å røyke alene. Kanskje er vi som røyker dårligere venner enn de som ikke røyker, siden mange av dem lider seg igjennom å sitte i røyken vår, mens de fleste av oss ikke en gang vurderer å sitte på røykfritt - med mindre vi er sammen med noen som er direkte allergisk? Det var en litt guffen tanke, egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 Det er ikke noe problem for meg personlig. Faktisk har jeg stor forståelse for at folk ikke vil ha røyk i privathusene sine, og går selvsagt ut og røyker når det er det vertskapet foretrekker. Det er faktisk en viss sjarm i å stå på trappa og hutre sammen med likesinnede - da går det jo an å ta med seg litt å drikke, også, og ha sin egen lille avdeling av festen, sånn til og fra. Ellers røyker jeg _aldri_ når jeg ikke er sammen med andre røykere - fest eller ikke fest. Det er ikke noe gøy å røyke alene. Kanskje er vi som røyker dårligere venner enn de som ikke røyker, siden mange av dem lider seg igjennom å sitte i røyken vår, mens de fleste av oss ikke en gang vurderer å sitte på røykfritt - med mindre vi er sammen med noen som er direkte allergisk? Det var en litt guffen tanke, egentlig. Men det blir vel sånn når den ene gruppen "Må ha det, bare MÅ ha det" og er styrt av det. Det syns jeg er verst. Du er festrøyker og kan antageligvis uten problemer finne ut at du ikke gidder å røyke en bestemt kveld - sånt synes jeg er greit for da har du egen fri vilje. De andre sier at man ikke VIL unnlate å røyke (men egentlig er det fordi de ikke klarer å ikke røyke)- selv ikke blant ikke røykende venner ute på byen - fordi ikke-røykerne har selv valgt å gå ut. Jeg tror du har rett - det har noe med holdningene våre å gjøre. De fleste av røykerne (inkl. meg før) tok hensyn til folk hjemme og ellers hvor vi var nødt, men ikke ute på byen. Bare hvis det inkluderte mat, men da måtte vi gå på røykeavdeling etterpå. Ikke engang når jeg var på bakeri kunne jeg sitte ute, men dro vennene mine inn i det ekle røykeburet. Det er nesten skremmende å være så avhengig av noe. Uansett - det er ikke min sak hva folk gjør, men jeg synes man skulle kunne lage det sånn at alle hadde det trivelig jeg. Sånn sett er det fint med sommeren - da kan man sitte ute og ingen klager 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Det er jo ikke noe nytt at vi røykere blir uglesett av ikke-røykere. Men jeg er faktisk møkklei det! Hadde det ikke vært for oss hadde ikke denne staten hatt råd til overleve mer enn 10 år! Det er avgifter fra tobakk og alkohol-salg som holder Norges økonomi oppe, folk er så opphengt i at vi røykere bidrar med økte utgifter pga dårligere helse mens sannheten er at vi pga høye avgifter betaler for våre egne sykdommer OG masse annet i statsbudsjettet! Norge hadde gått nedenom og hjem hadde det ikke vært for oss. Og her bidrar vi med masse penger samtidig som vi kjøper et helt lovlig produkt - også skal vi tolerere og bli sett ned på i tillegg??? Da ser jeg mer ned på (med avsky) som leila er inne på, feite folk som står og tvinger i seg 20 pølser på fredag! Dere røykere må f... meg finne dere i 'å bli uglesett' når røyken deres med nødvendighet inhaleres av meg. Jeg må faktisk puste og kan ikke velge den eller den luften. Ikke spesielt synd på dere med andre ord. Et rungende JA! til røykfrie utesteder!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Tenk deg før i tiden, da vi var barn - da var det helt vanlig at våre foreldre røykte, det var ikke helt uvanlig at mødre ammet mens røyken hang i munngropen. Det var helt uproblematisk, og jeg opplevde at voksne i veldig liten grad tok hensyn til barna. Nå derimot ser vi på de som gjør det, som syke. Det må være noe galt i hodene til de folkene som utsetter barn for passiv røyking og all det ubehaget som følger med - for barn og mange ikke-røykere. Fortsatt har vi ingen kvaler mot å utsette voksne folk for passiv røyking, men det kommer den tiden hvor man måtte gjøre det i mye større grad. Mange raser over loven som antagelig snart kommer, om at det skal bli helt røykfritt når vi går ut - men jeg legger merke til at det er godt på vei dithen. Kaffebarene er røykfrie, burgerbarene det samme, bakeri har skitne og rotete glasshus hvor røykerne må sitte osv. Personlig tror jeg at det kommer til å bli slik at alt er røykfritt - men så får restaurantene og pub'ene røykestuer - som er mindre i areal, mindre stilfulle, skitnere og mer rotete. Staten må ta det den veien - de kan jo ikke forby tobakk og gjøre halve Norge kriminell. Så da er dette veien å gå for å få ned antall røykere i Norge. Og når vi ser røykerne foran oss i vårt indre øye, sitte der inne, det lukter ille, det ser ille ut .... og vi ser på oss selv, velduftende og flotte - vel ..... jeg tipper vi tenker: hvordan kan noen velge DET. Hei! Long time osv.... Det du sier om mødre med sneipen dinglende over ammebabyen minner meg om denne nybakte moren som det ble laget innlegg om i Åpen Post. Dustepoenget var at hun var storrøyker, hadde røkt kontinuerlig under svangerskapet og 'likevel' født en diger pjokk. Ok, så langt så 'greit'. Avslutningssekvensen på innlegget gjorde meg (om mulig) enda dårligere. Moren står med sin 1-2-3 dager gamle baby i armene utenfor sykehusdøra, røyker begjærlig mens en lett vind elegant sveiper hele greia rett ned i den lille bylten. Og vet du, det idiotiske kvinnemennesket står der og flirer fårete... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 Hei! Long time osv.... Det du sier om mødre med sneipen dinglende over ammebabyen minner meg om denne nybakte moren som det ble laget innlegg om i Åpen Post. Dustepoenget var at hun var storrøyker, hadde røkt kontinuerlig under svangerskapet og 'likevel' født en diger pjokk. Ok, så langt så 'greit'. Avslutningssekvensen på innlegget gjorde meg (om mulig) enda dårligere. Moren står med sin 1-2-3 dager gamle baby i armene utenfor sykehusdøra, røyker begjærlig mens en lett vind elegant sveiper hele greia rett ned i den lille bylten. Og vet du, det idiotiske kvinnemennesket står der og flirer fårete... Hei favn Jeg tenker litt høyt her ... Vi skal ikke bli fanatisk verken den ene eller den andre veien, det gjør ingenting godt, men jeg mener vi må jobbe mot et røykfritt miljø. Nå kan man si at det er fordi jeg selv har blitt røykfri, men det er ikke det som har vært utslagsgivende. Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan man kan få det til å fungere ute hvor det konsumeres alkohol, men vi må forsøke å finne en god løsning - en løsning for begge gruppene. Jeg mener som hovedsak at det er en menneskerett å få puste inn frisk luft. Jeg vet at mange er enig med meg - det er derfor mødre har sluttet å røyke når dem ammer, foreldre røyker ikke lengre i bilene, vi godtar at det er røykfritt der hvor folk spiser - men man klarer altså ikke å være like hensynsfulle når man drikker alkohol - fordi røyk og alkohol hører sammen. Jeg kan jo forstå det - jeg er jo ex-røyker selv. Men jeg aksepterer ikke prinsippet om at enten får ikke-røykerne holde seg hjemme, eller så får de akseptere røyk. Hva med bartenderne, servitørene som tvinges å jobbe med daglig å puste inn røyk. Skal de bare akseptere dette eller bytte jobb? Har de ikke samme arbeidsmiljøvernet som oss? Det som er kluet her er at det er ikke alle som kan velge bort røyken - de er tvunget til å utsettes for passiv røyking. Vi har skånet ungene våre - hvorfor ikke resten av befolkningen? Er det bare ungenes helse som er verdifull? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Hei favn Jeg tenker litt høyt her ... Vi skal ikke bli fanatisk verken den ene eller den andre veien, det gjør ingenting godt, men jeg mener vi må jobbe mot et røykfritt miljø. Nå kan man si at det er fordi jeg selv har blitt røykfri, men det er ikke det som har vært utslagsgivende. Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan man kan få det til å fungere ute hvor det konsumeres alkohol, men vi må forsøke å finne en god løsning - en løsning for begge gruppene. Jeg mener som hovedsak at det er en menneskerett å få puste inn frisk luft. Jeg vet at mange er enig med meg - det er derfor mødre har sluttet å røyke når dem ammer, foreldre røyker ikke lengre i bilene, vi godtar at det er røykfritt der hvor folk spiser - men man klarer altså ikke å være like hensynsfulle når man drikker alkohol - fordi røyk og alkohol hører sammen. Jeg kan jo forstå det - jeg er jo ex-røyker selv. Men jeg aksepterer ikke prinsippet om at enten får ikke-røykerne holde seg hjemme, eller så får de akseptere røyk. Hva med bartenderne, servitørene som tvinges å jobbe med daglig å puste inn røyk. Skal de bare akseptere dette eller bytte jobb? Har de ikke samme arbeidsmiljøvernet som oss? Det som er kluet her er at det er ikke alle som kan velge bort røyken - de er tvunget til å utsettes for passiv røyking. Vi har skånet ungene våre - hvorfor ikke resten av befolkningen? Er det bare ungenes helse som er verdifull? Det desidert beste utspill fra norsk offentlighet, avdeling helse, på aldri så lange tider er forslaget om røykfrie utesteder. Ikke et øyeblikk for tidlig. Det er jo helt bak mål at sosialt liv, kafekultur osv. skal skvise ut ikke-røykerne, som ikke gjør en flue fortred, til fordel for røykerne, som er direkte årsak til andres lidelser (og sin egen, men det gir jeg stort sett blanke i). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-220764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest princen Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Røyker jeg ikke altså? Om du ikke gjør det, så er du sikkert i ferd med å slutte. Stemmer det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53780-om-%C3%A5-r%C3%B8yke/page/5/#findComment-221752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.