Gå til innhold

Anbefalte innlegg

No blir eg gal av hunden til naboen.

Den gamle bikkja har alltid vore vrang og vanskeleg i humöret, men ho har no berre blitt verre og verre. Har jo kjent ho sidan ho var kvalp, og ho har no alltid bjeffa på folk, men no skulle ho nesten vore avliva. Ikkje kun fordi ho er mannevond, ho har jo berre såvidt bitt... men fordi ho er gammal og sjuk - det er nok det som har gjort ho så mykje verre i humöret, spör du meg. Det er vel vanskeleg å vere glad og lystig når ein har det vondt heile tida og knapt kan bevege seg.

No har vi budd her i eitt år snart, og ho er så ille at vi nesten ikkje kan la ungen vere ute på verandaen utan å vere redd for at ho skal bite- vi har delt veranda og har sett opp eit gjerde mellom oss men han går jo inntil gjerdet og ho går der og knurrar og bjeffar og glefsar som ein annan gal hund, og vi blir jo redde for at han skal stikke handa gjennom sprinklane og få handa bitt av.

Mannen min har blitt bitt ein gong også, det var för vi flytta hit, var berre på besök.

Mor mi skulle gå i felleshagen med ungen ein dag men turde ikkje og måtte snu igjen for bikkja kom stormande fram og eigaren hadde ingen kontroll på ho. Men er det no slik at ein berre kan seie "nei" til hunden og forvente at da er alt greit? Det verkar tydelegvis ikkje på dette villdyret her. Og slikt får gå laus på området! Ikkje inngjerda heller, til orientering. Gjeld dette med bandtvang da, når det er på eiga område?

Haldninga til husvertinna vår er jo at det er vi som har ansvaret for at ingenting skal skje. "Hunden er sint på ungar så no veit de dét, eg tar ikkje noko ansvar", liksom.

No sit eg her og hunden ligg utanfor huset. Vinduet står så vidt på glött. Med det same ho höyrer at ungen kjem inn til meg her så begynner ho å bjeffe som ein gal og knurre.

Går eg ut til postkassa og ho ligg og voktar nabohuset, så blir det eit forferdeleg leven. Ho har altså ikkje klart å akseptere at det bur folk her enda det har gått eitt år.

Så utruleg deilig det skal bli å flytte vekk frå den gale hunden og slippe å vere fangar i eige hus!

Å, langt innlegg, men no var eg berre så utruleg irritert på denne bikkja.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53789-gal-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo si til eieren at det er deres ansvar, og at om noe skjer kommer dere til å politianmelde den. Eventuellt kan dere jage bort bikkja, vær skikkelig sjef og be den om å hute seg hjem. Et annet alternativ kan være å gi den godbiter. Jeg leste om dette i en hundebok, hunden pleide å bjeffe noe voldsomt til barn. Personen fikk barna til å slenge godbiter når de gikk forbi, og hunden sluttet å bjeffe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53789-gal-hund/#findComment-217835
Del på andre sider

Så fremt man har inngjerdet eiendom trenger man ikke ha hunden i bånd, men hvis hagen ikke har gjerde rundt er det eiers ansvar å sørge for at bikkja ikke er til sjenanse for andre.

Vannslange? Spyl bikkja hvis den kommer i nærheten av deres tomt. Dumt hvis den elsker vann kanskje. Sannsynligvis har bikkja en gang blitt plaget skikkelig av en unge og reagerer bare etter sin natur, men eieren er ikke helt god her da...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53789-gal-hund/#findComment-217861
Del på andre sider

millymollymandy

Snakk med eieren først og si at dere ikke føler dere trygge slik det er nå, at hunden bråker for mye og at når den lider/er syk bør den få slippe å leve lenger. Det går an å minne om bestemmelsene i dyrevernloven om "ikkje å la dyr lide i utrengsmål".

Hvis ikke noe skjer, anmeld det til dyrevernet. De kommer antakelig ikke til å gjøre noe - men da har dere i allefall gjort noe!

Politiet er siste instans - hvis dere oppfatter hunden som en reell trussel/fare.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53789-gal-hund/#findComment-218385
Del på andre sider

Annonse

Så fremt man har inngjerdet eiendom trenger man ikke ha hunden i bånd, men hvis hagen ikke har gjerde rundt er det eiers ansvar å sørge for at bikkja ikke er til sjenanse for andre.

Vannslange? Spyl bikkja hvis den kommer i nærheten av deres tomt. Dumt hvis den elsker vann kanskje. Sannsynligvis har bikkja en gang blitt plaget skikkelig av en unge og reagerer bare etter sin natur, men eieren er ikke helt god her da...

Det hadde kanskje jeg også gjort, men kun som en nødløsning slik som her. De fleste hunder liker neppe å få spylt vann på seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53789-gal-hund/#findComment-218392
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...