Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Irene,

Har et spørsmål jeg håper du kan svare på.

Har vært ute i jobb siden november 2001 (50% stilling). Har søkt 100% stillinger, men til dd ikke fått noen respons. Før dette gikk jeg på overgangsstødnad og studerte.

Nå venter jeg et nytt barn med ny samboer, og vi ønsker i hovedsak å dele permisjonen mellom oss på denne måten: Jeg tar mine 9 uker som jeg må + fire uker ekstra. Resten hadde vi tenkt å dele 50/50.

Men, så har jeg sett at siden jeg bare har 50% stilling, så får ikke far mer enn 50% av sin lønn under sin permisjon. For at han skulle få dette måtte jeg hatt min. 75% stilling (stemmer det?).

Det jeg da lurer på er om det er mulig for oss at jeg går opp i 75% ++ stilling noen uker før permisjon og at han da vil få full dekning for sin?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53835-f%C3%B8dselpenger-n%C3%A5r-mor-jobber-50/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvor mye du jobber FØR fødsel sier noe om hva han får under fedrekvoten (4 uker). Hvor mye du jobber ETTER fødsel sier noe om hva han får resten av perioden.

Lovteksten ser slik ut:

"Når faren tar ut fedrekvoten, får han fødselspenger beregnet i forhold til morens stillingsdel i opptjeningstiden. Dersom morens stillingsdel har utgjort minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren fødselspenger beregnet i forhold til sin egen stillingsdel. Hvis faren bare har rett til reduserte fødselspenger, kan han velge ureduserte fødselspenger mot at fedrekvoten blir tilsvarende forkortet. Den samlede stønadsperioden blir da like mye forkortet."

Forøvrig er det nok slik at hva du får til veldig ofte kommer an på hvor god taktiker du er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...