Gå til innhold

"Permitering" og krav på lønn.

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt fortalt, muntlig, at jeg er permitert fra min arbeidsgiver. Skulle gått tilbake i jobb fra fødselspermisjon 8 mars. Jeg ringte og fikk beskjed om å holde meg hjemme, og at jeg ville få permiteringsvarsel i posten. Ingenting har kommet og jeg har mast på dem hundre ganger, ringer dem annenhver og hver dag.

Kan jeg kreve dem for lønn i tiden fra jeg egentlig skulle vært i jobb, til permiteringsvarselet kommer?

Blakk,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53841-permitering-og-krav-p%C3%A5-l%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan kreve lønn. Egentlig skulle du fortsatt å gå på jobb til permiteringsvarslet var kommet skriftlig. Permitering skal bestandig skje skriftlig for du har krav på arb. ledighetstrygd under permitering og da må du ha et permiteringsvarsel. Jeg fikk mitt permiteringsvarsel levert på døra sent en søndagskveld.

Dette lukter advokat-mat...

Hvordan har du hatt råd til å gå over 2 mnd. uten å motta fem øre?

Jeg har ikke hatt råd til det, det er det som er problemet, desverre. Jeg har snill bank så lån er utsatt, av oppsparte midler og mannens "lønn" har vi klart å betale husleie og faste regninger, og litt mat. Men nå er det skrapet til beinet, derfor må jeg vite om jeg kan kreve dem for lønn eller ikke.

Jeg har ikke hatt råd til det, det er det som er problemet, desverre. Jeg har snill bank så lån er utsatt, av oppsparte midler og mannens "lønn" har vi klart å betale husleie og faste regninger, og litt mat. Men nå er det skrapet til beinet, derfor må jeg vite om jeg kan kreve dem for lønn eller ikke.

uff, kinkige greier. Hjelper jo ikke å være etterpåklok, men det du skulle ha gjort med en gang, var å oppsøke arbeidskontoret og fått registrert deg. Da hadde du iallefall "hatt en dato". Hvis arbeidsgiveren din er av det useriøse slaget blir det fort en påstand mot påstand situasjon.

Det er ikke noe fagforening på stedet heller? Hvis ikke er det advokat som gjelder. Du har krav på fri-rettshjelp hvis du har årlig inntekt på under 200 000.

uff, kinkige greier. Hjelper jo ikke å være etterpåklok, men det du skulle ha gjort med en gang, var å oppsøke arbeidskontoret og fått registrert deg. Da hadde du iallefall "hatt en dato". Hvis arbeidsgiveren din er av det useriøse slaget blir det fort en påstand mot påstand situasjon.

Det er ikke noe fagforening på stedet heller? Hvis ikke er det advokat som gjelder. Du har krav på fri-rettshjelp hvis du har årlig inntekt på under 200 000.

Takk, dette var nyttig info!

Jeg har selvsagt en useriøs arbeidsgiver og en dårlig inntekt på under 200 000 i året ;o) Men gjelder dette med fri rettshjelp også om man er gift og har en mann med inntekt som er høyere enn dette?

Jeg har iallefall sendt ett krav om lønn, jeg må jo prøve.

Annonse

litt til.

Jeg ringte arbeidskontoret, men de kunne ikke registrere meg så lenge jeg ikke hadde fått permiteringsvarsel fra arbeidsgiver.. var iallefall beskjeden jeg fikk.

Takk, dette var nyttig info!

Jeg har selvsagt en useriøs arbeidsgiver og en dårlig inntekt på under 200 000 i året ;o) Men gjelder dette med fri rettshjelp også om man er gift og har en mann med inntekt som er høyere enn dette?

Jeg har iallefall sendt ett krav om lønn, jeg må jo prøve.

Ang. 200 000 grensa så er jeg ikke sikker. Men det er jo din jobb det dreier seg om, så da bør du jo oppfattes som selvstendig person. Undersøk med en advokat som er med i fri-rettshjelp ordningen. En forespørsel er gratis.

Ang. 200 000 grensa så er jeg ikke sikker. Men det er jo din jobb det dreier seg om, så da bør du jo oppfattes som selvstendig person. Undersøk med en advokat som er med i fri-rettshjelp ordningen. En forespørsel er gratis.

I telefonkataloges Gule-sider kan du finne advokat som er med i ordningen. Men spør for sikkerhets skyld når du ringer om hun/han tar fri-rettshjelp saker.

Gjest Den opprinnelige m&m

Det er klart du kan kreve det! Du har all rett til det.

Du skal skrive et brev og si at du har holdt deg hjemme ettersom du har fått utrykkelig ordre om å ikke møte på jobb, men at du nå krever lønn for den tiden du har vært hjemme uten å være formelt permittert. Du har rett på lønn i to uker etter at du mottatt permitteringsvarsel skriftlig. Muntlig holder ikke. Og når du har mottatt permitteringsvarsel så skal du straks gå til arbeidskontoret og be om dagpenger under permittering. Du får ikke dagpenger uten å ha et skriftlig permitteringsvarsel.

Kjære deg - du må jo stå på og ikke la folk herse med deg. To måneder uten lønn? Det går ikke an!

Skriv et brev i dag, og si at du går til advokat dersom du ikke har mottatt lønnen du har krav på innen fire dager, og at du da vil kreve utfgiftene til advokat dekket av arbeidsgiveren. Si også at du er villig til å møte på jobb, og at du kun holder deg hjemme ettersom det er arbeidsgiveren som har bedt deg om det.

Du har en god sak, du kan trygt gå til advokat uten å måtte regne med at det skal koste deg noe.

Gjest Den opprinnelige m&m

Det er klart du kan kreve det! Du har all rett til det.

Du skal skrive et brev og si at du har holdt deg hjemme ettersom du har fått utrykkelig ordre om å ikke møte på jobb, men at du nå krever lønn for den tiden du har vært hjemme uten å være formelt permittert. Du har rett på lønn i to uker etter at du mottatt permitteringsvarsel skriftlig. Muntlig holder ikke. Og når du har mottatt permitteringsvarsel så skal du straks gå til arbeidskontoret og be om dagpenger under permittering. Du får ikke dagpenger uten å ha et skriftlig permitteringsvarsel.

Kjære deg - du må jo stå på og ikke la folk herse med deg. To måneder uten lønn? Det går ikke an!

Skriv et brev i dag, og si at du går til advokat dersom du ikke har mottatt lønnen du har krav på innen fire dager, og at du da vil kreve utfgiftene til advokat dekket av arbeidsgiveren. Si også at du er villig til å møte på jobb, og at du kun holder deg hjemme ettersom det er arbeidsgiveren som har bedt deg om det.

Du har en god sak, du kan trygt gå til advokat uten å måtte regne med at det skal koste deg noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...