Gå til innhold

Kan man ta HVERANDRES navn etter vielsen?

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Wold

Har forstått det dithen at man ikke kan bruke den andre partens etternavn som mellomnavn. Det er synd, for vi heter da Lene Wold og Trond Madsen. Vi har et barn sammen som heter Monika Wold Madsen. Vi skal gifte oss, og jeg kan da ta hans navn til etternavn og kalle meg Lene Wold Madsen, - mens han fortsatt bare kan hete Trond Madsen - ELLER Trond Wold - men altså ikke Trond Wold Madsen, for da har han MITT etternavn som mellomnavn og det er ikke lov. Han kan også hete Trond Madsen Wold.

Burda man ikke kunne søke om at vi etter vielsen kunne hete Wold Madsen - alle tre?

Noen som har vært borte i det samme?

hilsen ei som ikke HETER Lene Wold da, - men noe annet :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53846-kan-man-ta-hverandres-navn-etter-vielsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fornavn kan man gjøre hva man vil med, så han jo endre fornavnet til Trond Wold og ha etternavnet som Madsen fremdeles. Hva man kaller fornavn, mellomnavn eller etternavn er jo bare en formalitet som dere ikke vil merke noe til i det daglige liv, hans navn vil for dere være Trond Wold Madsen (eller hva han nå heter...)

Selv har jeg nemlig et etternavn som "fornavn" etter det virkelige fornavnet ;-)

Å hva i svarte er det som er så nøye med det da??? Det er jo ikke vanlig at mannen tar etternavnet til sin kone uansett!!!!!

Jeg forstår godt at hun vil at alle medlemmene i familien skal ha like navn.

Og det er mer og mer vanlig at menn tar kvinners navn, selv om det i dette tilfellet ikke var snakk om å ha bare hennes navn...

Min mann (når jeg finner meg en...) skal ta mitt etternavn!

Annonse

Gjest Novembermom

Og det er mer og mer vanlig at menn tar kvinners navn, selv om det i dette tilfellet ikke var snakk om å ha bare hennes navn...

Og hva hvis han ikke vil ta ditt etternavn da? Skal du leite videre da?

Det er vanlig at hun tar hans navn, ikke omvendt.

Kunne ikke brydd meg mindre om hva som er vanlig :-Þ

Og istedetfor å tenke på om JEG hadde gitt opp noen fordi de ikke ville tatt mitt navn, hvorfor snur du ikke på flisen og tenker på hvor teit det hadde vært av en mann å LA VÆRE å gifte seg med meg kun pga et navnebytte???

Og jeg som trodde det var full likestilling når det gjaldt navn. Men når jeg tenker etter, kjenner jeg ingen menn som bruker konas etternavn som mellomnavn. Jeg kjenner et par som har tatt konas navn som etternavn, han har da et av sine etternavn som mellomnavn.

Når det gjelder fornavn, er det vel vanskelig å bruke et typisk etternavn som fornavn.

Jeg giftet meg for 20 år siden og da var det vanlig at jentene beholdt sitt eget etternavn så jeg tror du henger langt bak nå.

Det var ikkje lov da vi gifta oss i '99. Gikk nokre rundar med det der utan å kome fram naturlegvis... Men det har vore endringar i namnelova på trappene, men eg er usikker på om dei har trådt i kraft, om det berre er på utredningsstadiet, eller om det er ei endring som er heilt sikker men ikkje virksom enda. Sjekk Folkeregisteret, dei veit det jo.

Men MÅ noen av dere bytte i det hele tatt da ?:-)

Det er slett ikke utenkelig at en mann vil ta ditt etternavn ved et evt giftemål, såfremt du har et litt uvanlig og kanskje spennende etternavn, mens han heter Olsen, Knudsen, Berg, Andersen eller noe sånt gørrkjedelig og vanlig navn.

Men om du heter Olsen og mener at han bør bytte til det, så .......:-)

Uansett så er det faktisk ikke nødvendig å bytte i det hele tatt i dag, selv om man gifter seg. Men for å unngå en gjeng med masse forskjellige navn og dobbeltnavn lange som et vondt år på barna, så gjør mange det likevel.

Annonse

Gjest Frøken Wold

Vi hadde samme problemstilling, og berta på folkeregisteret foreslo hjelpsomt at vi kunne KJØPE en bindestrek til 2500 kroner. Men det er vel ikke Wold-Madsen von Lewenskiold der Suppe man gidder hete, heller!!

hehehehe! Ja, kanskje det? :o)

Wold von Madsen! Sa de hvor mye en "von" kosta da?

Gjest Frøken Wold

Og jeg som trodde det var full likestilling når det gjaldt navn. Men når jeg tenker etter, kjenner jeg ingen menn som bruker konas etternavn som mellomnavn. Jeg kjenner et par som har tatt konas navn som etternavn, han har da et av sine etternavn som mellomnavn.

Når det gjelder fornavn, er det vel vanskelig å bruke et typisk etternavn som fornavn.

Joda det er likestilling - .på en måte. Han kan beholde SITT etternavn som mellomnavn og jeg mitt, og så kan vi ha hverandres ETTERNAVN - så sånn sett er det rettferdig....hehe - men det blir jo ikke likt da!

Lene Wold Madsen

Trond Madsen Wold

Monika Wold Madsen

En skulle tro det var lov å bruke hue - men det er det ikke! *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...