Gjest bileier Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Det irriterer meg grenseløst at jeg er avhengig av bil, et pengesluk uten like. Først er det lån på bil, ca. 3000 i måneden, så er det bensin, forsikring, veiavgift, vedlikehold, dekk må skiftes med jevne mellomrom. Skal vedde på at når jeg er ferdig med å betale på bilen så er den så gammel og slitt at jeg må ha en ny, ellers så vil verkstedutgiftene vokse dramastisk. Var det ikke for at jeg har et absolutt behov for bil, bor langt fra jobb og barnehage, uansett hvor jeg hadde bodd i kommunen måtte jeg hatt bil. Var det bare meg selv som skulle fraktes til og fra så hadde jeg solgt bilen for lengst og investert i sykkel og godt fottøy. Har forsøkt å søke på nettet etter regnestykker som viser hva det egentlig koster å ha bil, men jeg finner ikke noe. Er det noen som har peiling på dette? Lurer fælt på hvor mange mil jeg kunne ha kjørt med drosje for å komme opp i bilutgiftene jeg har hver måned? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53921-bilhold-og-%C3%B8konomi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dag Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Har du en bil til omkring 200.000 kroner, må du beregne ca. 60-80.000 kroner i faktiske utgifter hvert år du eier den. Kostnadene kan gå noe ned etterhvert som bilen blir eldre, men en risikerer samtidig større direktekostnader (reparasjoner/vedlikehold). Den største kostnadsposten ved bilhold er verditapet på bilen. Kjøper du en bil til 200.000 det ene året og selger den for 180.000 neste år, har du altså brukt 20.000 i tillegg til forsikringer, bensin, service m.v. Du kan regne ut hvor mange turer du kan ta med drosje for 6-7000 kroner per måned. For de aller fleste i byene rundt om kring vil det faktisk lønne seg å ta drosje til og fra jobb, trening og andre småturer som man ellers har behov for. Om vinteren slipper en skraping, måkking av snø, en har alltid varm bil å sette seg inn i, og en kan faktisk slappe av i trafikken...:-))) En interessant problemstilling er faktisk følgende: Hvis du altså bestemmer deg for å ta drosje for 6.000 i måneden, hvem tror du ikke da vil kommentere "forbruket" ditt: "Har du VELDIG god råd?", eller "...for et sløseri!". *********************** En venn av meg arbeider turnus på en båt. Er 1 mnd ute og noe lenger tid inne på land. En flunkende ny bil vil være dårlig investering - verditapet "ruller" også når han ikke bruker bilen. Det han imidlertid gjør er å leie seg en fin bil den tiden han er på land. 6.000 i måneden betaler han. Da er alt dekt, foruten bensin. Bilen koster vel omtrent 300.000 ny, og han slipper å betale for tiden han ikke bruker bilen. Genialt hvis en absolutt skal ha bil. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53921-bilhold-og-%C3%B8konomi/#findComment-218752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacob Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Det er bekukent dyrt. Dessuten er det slik at jo sprekere og dyrere bilen er i innkjøp - jo dyrere er den å eie. Det er et sant helvete for oss som prioriterer hestekrefter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53921-bilhold-og-%C3%B8konomi/#findComment-218765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest syk for øyeblikket Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 NAF har egne sider på nettet, kanskje du finner noe her. Ellers har jeg sett at de har hatt kalkyler på dette i medlemsbladet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53921-bilhold-og-%C3%B8konomi/#findComment-218869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Har du en bil til omkring 200.000 kroner, må du beregne ca. 60-80.000 kroner i faktiske utgifter hvert år du eier den. Kostnadene kan gå noe ned etterhvert som bilen blir eldre, men en risikerer samtidig større direktekostnader (reparasjoner/vedlikehold). Den største kostnadsposten ved bilhold er verditapet på bilen. Kjøper du en bil til 200.000 det ene året og selger den for 180.000 neste år, har du altså brukt 20.000 i tillegg til forsikringer, bensin, service m.v. Du kan regne ut hvor mange turer du kan ta med drosje for 6-7000 kroner per måned. For de aller fleste i byene rundt om kring vil det faktisk lønne seg å ta drosje til og fra jobb, trening og andre småturer som man ellers har behov for. Om vinteren slipper en skraping, måkking av snø, en har alltid varm bil å sette seg inn i, og en kan faktisk slappe av i trafikken...:-))) En interessant problemstilling er faktisk følgende: Hvis du altså bestemmer deg for å ta drosje for 6.000 i måneden, hvem tror du ikke da vil kommentere "forbruket" ditt: "Har du VELDIG god råd?", eller "...for et sløseri!". *********************** En venn av meg arbeider turnus på en båt. Er 1 mnd ute og noe lenger tid inne på land. En flunkende ny bil vil være dårlig investering - verditapet "ruller" også når han ikke bruker bilen. Det han imidlertid gjør er å leie seg en fin bil den tiden han er på land. 6.000 i måneden betaler han. Da er alt dekt, foruten bensin. Bilen koster vel omtrent 300.000 ny, og han slipper å betale for tiden han ikke bruker bilen. Genialt hvis en absolutt skal ha bil. mvh Jepp! :0) Genialt hvis man ikke har ei kjerring og to unger sittende hjemme de ukene man er på jobb. ;0) Jeg tror ikke trafikkmyndighetene i dette landet er helt i vater jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53921-bilhold-og-%C3%B8konomi/#findComment-218913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.