Gå til innhold

Siste setning i eksamensoppgave

Anbefalte innlegg

Gjest studentgutt

Jeg har de siste dagene stilt flere spørsmål her i forumet. Takk til alle som har svart!

Jeg skal levere oppgaven min i morgen, og holder nå på med avslutningen.

Heter det "å besvare en problemstilling"? Har fundert for mye på dette nå, så nå høres alt bare ut som ord i hodet mitt. :)

Jeg kan tenke meg å avslutte oppgaven med setningen under. Er det en "ureglementær" avslutning på en eksamensoppgave? For brå? Eller er den helt grei?

"Jeg føler at jeg nå har fått belyst det mest karakteristiske ved den nazistiske ideologien, og dermed å ha besvart min problemstilling."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53943-siste-setning-i-eksamensoppgave/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest krabben

Det tek seg generelt dårleg ut med metatekst i eksamensoppgåver: Kutt ut alt prat om at 'i denne oppgåva skal eg skriva om det og det' og 'no har eg gjennomgått slik og sånn'. Lag heller ein tekst som står på eigne bein, og som ikkje 'pratar' om at han er ei eksamensoppgåve. Det er mykje betre!

"Jeg føler at jeg nå har fått belyst det mest karakteristiske ved den nazistiske ideologien, og dermed å ha besvart min problemstilling."

Kan også skrives slik:

Jeg mener jeg nå har fått belyst det mest karakteristiske ved den nazistiske ideologien,....

"og dermed å ha besvart min problemstilling" er ikke en selvstendig setning og kan ikke avsluttes med 'å ha'

etter 'nå har'. Du skriver komma og da kreves samme grammatikk etter komma.

Det må bli noe sånt som:

"og dermed anser jeg problemstillingen for belyst" (ikke besvart)

Men ellers er jeg enig med krabben; du behøver slett ikke understreke at du har svart på en oppgave. Det holder lenge med en setning som kanskje oppsummerer innholdet.

Mvh

Det tek seg generelt dårleg ut med metatekst i eksamensoppgåver: Kutt ut alt prat om at 'i denne oppgåva skal eg skriva om det og det' og 'no har eg gjennomgått slik og sånn'. Lag heller ein tekst som står på eigne bein, og som ikkje 'pratar' om at han er ei eksamensoppgåve. Det er mykje betre!

Der er jeg litt uenig med deg. Jeg syns tvert imot det kan hjelpe en oppgaves struktur om den som skriver den først forklarer hvilken disposisjon som skal følges, og etterhvert viser til hvor i disposisjonen man er. Men jeg er enig i at man ikke trenger noen avslutning som foreslått her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...