Gå til innhold

vasking og stryking av bumadskjorte *Pes*

Anbefalte innlegg

Gjest Litt seint ute retvizan

Skjorta er i bomull med hardangersøm på halslinning, bryststykke og nederst på ermene. Vask for hånd eller maskin? Hvor mange grader?

Hvor våt kan den være når jeg stryker den? Skal det være press i ermene, eller må man ha en sånn tre-ermene-innpå dings? Stryke på retta eller vranga?

Skal ikke bruke stivelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53958-vasking-og-stryking-av-bumadskjorte-pes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker alltid bunadskjorta for hånd, er redd maskina kan ta knekken på broderiet.

Armene stryker jeg så de får press, gidder ikke å dille for å få de helt runde og glatte når de likevel krøller så snart man tar skjorta på seg.

Dessuten stryker jeg ikke den delen som skjules av livet :-)

Gjest Litt seint ute retvizan

Jeg vasker alltid bunadskjorta for hånd, er redd maskina kan ta knekken på broderiet.

Armene stryker jeg så de får press, gidder ikke å dille for å få de helt runde og glatte når de likevel krøller så snart man tar skjorta på seg.

Dessuten stryker jeg ikke den delen som skjules av livet :-)

Tusen takk, libra!

Bra jeg slapp å kjøpe sånn erme-stryke dings. :-)

Hjemme er det jeg som stort sett stryker skjorter, ikke verst det vel?...:-))

Skjorter generelt bør helst strykes på vranga, fordi er det noe ulumskheter på strykejernet så setter dette seg på innsiden , hvor det kanskje ikke synes, istedenfor på utsiden.

Om du vil ha press eller ikke i armene må du selv bestemme ut fra hva som er penest, men jeg ville ikke ha press i armene.

Du kan bruke en sprayflaske og dusje på litt vann før du sktryker, hvis du ikke har dampstrykejern.

Er den veldig skrukkete kan du stryke den en gang og la den henge over natten og ta den en gang til dagen etter.

Jeg strøk forøvrig konas og barnas bundasskjorte i går. Men begge må tas ett tak til i dag, da de var veldig skrukkete etter vasken.

Annonse

Hipp hurra osv. ja...

Min henger til tørk for andre gang - skulle være litt frampå og stryke den i går kveld...

Hadde altfor varmt jern, og skjorta ble gul :-(

Jeg vasker min i maskina på skåneprogram, 40 grader, har sånn "antikrøll" - knapp (Bosch maxx) med Blenda. Stiller ned omdreiningen på sentrifuga til 600, den "drypper" nesten når den er ferdig.

Syns det er like greit å stryke den når den er helt tørr, men jeg hører om så mange rare prosedyrer med dynking osv, noen legger den til og med i fryseren en stund...

Det holder med dusjen fra strykejernet.

Pass på å ikke ha for varmt jern!

(Jeg aner ikke linprosenten i skjorta mi - den er bortimot 50 år gammel, sunnmørsbunad..)

Bruker ikke spray, syns den lukter så sterkt, og det er lett å svi plagget.

Syns ikke det skal være "press" i ermene, og det har i årevis vært et mikkmakk å få til alle foldene i skjorteermene. Gikk først i fjor til innkjøp av en sånn liten arm - men det trengs visst noe trening med den også...

Alt i alt strykes den som en vanlig skjorte - som regel er ermene krølla igjen etter en tur inn og ut av bilen...

*sukk*

Gjest retvizan

Hjemme er det jeg som stort sett stryker skjorter, ikke verst det vel?...:-))

Skjorter generelt bør helst strykes på vranga, fordi er det noe ulumskheter på strykejernet så setter dette seg på innsiden , hvor det kanskje ikke synes, istedenfor på utsiden.

Om du vil ha press eller ikke i armene må du selv bestemme ut fra hva som er penest, men jeg ville ikke ha press i armene.

Du kan bruke en sprayflaske og dusje på litt vann før du sktryker, hvis du ikke har dampstrykejern.

Er den veldig skrukkete kan du stryke den en gang og la den henge over natten og ta den en gang til dagen etter.

Jeg strøk forøvrig konas og barnas bundasskjorte i går. Men begge må tas ett tak til i dag, da de var veldig skrukkete etter vasken.

En mann etter mitt hjerte! :-)

Jeg er helt FOR deling av klart definerte oppgaver i heimen. Synes f.eks. også at høvdingen kan ta seg av strykinga, så fikser jeg bilkjøringa. ;-)

Han stryker forresten alle skjortene sine selv.

Stryke på vranga? OK!

Gjest KariV

Synes det er enklest å stryke skjorta når den er litt fuktig. Og jeg stryker kun det som synes (er litt lat, der). DVS: Ermene (uten press, da jeg synes det er langt penere uten) Måten jeg gjør det på: Stryker først den delen av ermene som er "øverst" (der presset ellers ville vært). Legger så ermen på siden uten å stryke helt opp til "presskanten" (der jeg allerede har strøket - skjønner?).

Så bryr jeg meg ikke så hardt om å stryke alle rynkene og alt det der. Det blir krøllete innen fem minutter likevel....

Dermed strykes skjorta på ti minutter!

mvh

En lat

Gjest retvizan

Synes det er enklest å stryke skjorta når den er litt fuktig. Og jeg stryker kun det som synes (er litt lat, der). DVS: Ermene (uten press, da jeg synes det er langt penere uten) Måten jeg gjør det på: Stryker først den delen av ermene som er "øverst" (der presset ellers ville vært). Legger så ermen på siden uten å stryke helt opp til "presskanten" (der jeg allerede har strøket - skjønner?).

Så bryr jeg meg ikke så hardt om å stryke alle rynkene og alt det der. Det blir krøllete innen fem minutter likevel....

Dermed strykes skjorta på ti minutter!

mvh

En lat

Bra tips om ermestryking. Tænkju! :-)

En mann etter mitt hjerte! :-)

Jeg er helt FOR deling av klart definerte oppgaver i heimen. Synes f.eks. også at høvdingen kan ta seg av strykinga, så fikser jeg bilkjøringa. ;-)

Han stryker forresten alle skjortene sine selv.

Stryke på vranga? OK!

I deres tilfelle synes jeg dere skulle gå i gjennom arbeidsfordelingen og bli enige om noe annet.

Mitt forslag er dere bytter arbeidsoppgaver, dette med hensyn til liv og helse for nabolaget og de tilfeldige uheldige som skulle finne på å være så dumme å legge ferieturen sin i eller gjennom kommunen deres...*ler*..

Du skjønner jeg er for en bedre og sikrere verden:-)))

Gjest retvizan

I deres tilfelle synes jeg dere skulle gå i gjennom arbeidsfordelingen og bli enige om noe annet.

Mitt forslag er dere bytter arbeidsoppgaver, dette med hensyn til liv og helse for nabolaget og de tilfeldige uheldige som skulle finne på å være så dumme å legge ferieturen sin i eller gjennom kommunen deres...*ler*..

Du skjønner jeg er for en bedre og sikrere verden:-)))

*VRÆÆÆL*

Nei nå må du pinadø gi deg. Her boltrer høvdingen seg med gressklipper, påhengs, drill og masse annet snadder, og så mener du han skal overta kjøringa i tillegg?! Hallo! Jeg liker spenning i hverdagen!

Hmm, jeg har jo motorsaga da....;-)

Kjøpte meg flunka nytt strykejern i går! :-) og satte igang - men det er bare juksebunader til ungene da - men det virket! 645,- kosta svineriet med superdamp etc. etc. Det gamle jernet hadde jeg stående oppå vaskesøyla og det datt jo rett ned på flisene en dag da sentrifuga gikk.....hvor oppbevarer man slikt?!?!?!?!

Min søster og min mor har bunad - jeg har ikke investert i det enda - men mamma og pappa skal spandere på meg alt sølvet den dagen jeg sier "kjøyr" - har bare ikke bestet meg for om jeg syns jeg vil ha det - med den kroppen jeg har som går opp og ned lke fort som skinnet på k***.

I alle fall, det jeg skulle frem til var at - det er vår FAR som stryker bunadskjorter i vår familie, - og det skal han få lov til å fortsette med, han stryker de fra de er helt våte omtrent, tror jeg, -men jeg har ikke lyst til å lære det.

et sånn et - kjøpte jeg:

http://www.philips.no/news/2001/050401/azur4000.htm

Annonse

Gjest retvizan

Kjøpte meg flunka nytt strykejern i går! :-) og satte igang - men det er bare juksebunader til ungene da - men det virket! 645,- kosta svineriet med superdamp etc. etc. Det gamle jernet hadde jeg stående oppå vaskesøyla og det datt jo rett ned på flisene en dag da sentrifuga gikk.....hvor oppbevarer man slikt?!?!?!?!

Min søster og min mor har bunad - jeg har ikke investert i det enda - men mamma og pappa skal spandere på meg alt sølvet den dagen jeg sier "kjøyr" - har bare ikke bestet meg for om jeg syns jeg vil ha det - med den kroppen jeg har som går opp og ned lke fort som skinnet på k***.

I alle fall, det jeg skulle frem til var at - det er vår FAR som stryker bunadskjorter i vår familie, - og det skal han få lov til å fortsette med, han stryker de fra de er helt våte omtrent, tror jeg, -men jeg har ikke lyst til å lære det.

et sånn et - kjøpte jeg:

http://www.philips.no/news/2001/050401/azur4000.htm

HELT våte? Kan du ikke sjekke det med ham, flisa? Pliiiz? Er kommet i skikkelig tidsnød her, vettu. Har hatt så mye trøbbel med håndledd og fingre de siste dagene at jeg ligger på etterskudd med det meste.

Jeg sydde hardangerbunad til snuppa i fjor, og da den kom fra montering så var den jo allerede ferdigstrøket, så dette har jeg aldri gjort før.

Nå printer jeg forresten ut alle innlegga hvor det står noe om at mannen i huset tar seg av bunadskjortene, skal vise dem til høvdingen, he he. Mrxx er også veldig flink.

;-)

Gjest Raglan

Gidder ikke hjelpe deg med problemene - har nok selv.

Jeg begynte å stryke, - først en skjorte som ble gul av strykejernet eller det skitne strykebordet som det tidligere er kommet stivelse på og er blitt gult.

Vel, det var småen sin , og vi la den i maskinen for å vaske den.

Det samme skjedde med min skjorte. Stoppet da vaskemaskinen og inni med den også.

Med friskt mot gikk jeg løs på "storelille" snuppa sin - og maskinen ble stoppet igjen.

Nå henger tre skjorter til tørk.

Kan hende stryker jeg dem i kveld - kan jo hende de må inn til vasking igjen.

Neste år skal jeg begynne rundt påsketider med strykingen

Gjest retvizan

Gidder ikke hjelpe deg med problemene - har nok selv.

Jeg begynte å stryke, - først en skjorte som ble gul av strykejernet eller det skitne strykebordet som det tidligere er kommet stivelse på og er blitt gult.

Vel, det var småen sin , og vi la den i maskinen for å vaske den.

Det samme skjedde med min skjorte. Stoppet da vaskemaskinen og inni med den også.

Med friskt mot gikk jeg løs på "storelille" snuppa sin - og maskinen ble stoppet igjen.

Nå henger tre skjorter til tørk.

Kan hende stryker jeg dem i kveld - kan jo hende de må inn til vasking igjen.

Neste år skal jeg begynne rundt påsketider med strykingen

Jeg er ferdig!

:-P

Gjest Raglan

Jeg er ferdig!

:-P

De som er på vei hit til 17, mai feiring er på Voss og er vel her om et par timers tid, og jeg sitter apatisk og ser på BB av alle ting.

Jeg stryker etter at de er kommet, slik at jeg har en mulighet til å vaske dem igjen ;-))

Gjest retvizan

De som er på vei hit til 17, mai feiring er på Voss og er vel her om et par timers tid, og jeg sitter apatisk og ser på BB av alle ting.

Jeg stryker etter at de er kommet, slik at jeg har en mulighet til å vaske dem igjen ;-))

Jeg kom plutselig på at jeg ikke er ferdig likevel. Glemte å dampe buksa mi, og så må jeg selvfølgelig stryke flagga.

Møtt noen vokspropper i det siste? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...