Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lonely planet: Den norske nasjonaldagsfeiringen er en absurd blanding av militærparade i Moskva og karneval i Rio.

Jeg og mannen min skal være i Norge på 17.mai for første gang (for ham)......så vi sliter litt med alvorlighetsgraden i heimen. Jeg stryker bunadsskjorte, flagg og har gått litt amok på Rema med fløyter og dusker til barnet, og har lagt fram programmet og snakket om hva vi skal gjøre, hvor vi skal spise, hvilke invitasjoner vi skal velge....alt i en atmosfære av vantro hån.

Der han kommer fra er flaggene av plast eller papir, ingen har flag hjemme, og man vet ikke når det er nasjonaldag. Men så kommer han fra en gammel nasjon, da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53992-17-mai-med-andres-%C3%B8yne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man behøver ikke komme fra et annet land for å føle som din mann! :-)

Da jeg var samboende 17-åring, uten barn - første året med "eget hjem" da syns ikke han jeg bodde sammen med at vi behøvde å gå ut, det var for unger......jeg grein jeg! og grein og grein - til han ble med!

Egentlig VAR jeg jo et barn den gang *mimrer og syns synd på seg sjøl*

Jeg har heller aldri forstått hysteriet rundt 17 mai. Jeg vokste som kjent opp i Burma, mine foreldre er derfra, og jeg er halv muslim, og vi har ingen tradisjoner for slike effekter som flagg, fløyter, trompeter og sånne ekle ting som man kaster utover og så blir det masse farger og sånn. Fylla er også til å ta og føle på for oss som ikke er fra dette landet, og selv kan jeg da ikke forstå hvorfor nordmenn på død og liv skal drikke seg fulle denne dagen. Det virker som det komplette idioti og bruke alle pengene sine på øl, vin og sprit. Og hva er all denne jævla grillinga godt for? For oss som er halvt muslimer og sliter litt med å spise kjøtt - jeg er vegetarianer også - så er dette rett og slett en pest og en plage. For ikke å snakke om alle de pene klærne alle går i. Ærlig talt - her svir vi av kroner i dyre dommer for å kjøpe klær, trompeter, flagg og øl for så å gå i en slags kø i gatene i flere timer, mens det flyr en og annen idiot forran i køen med trommer og enda flere trompeter - akkurat som om det ikke er nok trompeter bakover i køen. I tillegg så står det det på en balkong en snøvlende fyr som ser ut til å være kronisk full og som man finner dobbeltgjengerne til på enhver avrusningsinstitutt i hovedstaden, en fisefin dame, en tidligere narkoman og hennes mann, samt en fyr som i beste sendetid på tv har danset sving med talibansoldater og lekt seg med prostituerte kokainhorer i Las Vegas. Og disse hyller vi.

Nei, takke meg til å sende pengene jeg tjener tilbake til min familie i Burma istedet for dette hysteriet.

Det er ikke lett å være utlending i Norge på 17 Mai.

Gjest 5barnsmor

Jeg har heller aldri forstått hysteriet rundt 17 mai. Jeg vokste som kjent opp i Burma, mine foreldre er derfra, og jeg er halv muslim, og vi har ingen tradisjoner for slike effekter som flagg, fløyter, trompeter og sånne ekle ting som man kaster utover og så blir det masse farger og sånn. Fylla er også til å ta og føle på for oss som ikke er fra dette landet, og selv kan jeg da ikke forstå hvorfor nordmenn på død og liv skal drikke seg fulle denne dagen. Det virker som det komplette idioti og bruke alle pengene sine på øl, vin og sprit. Og hva er all denne jævla grillinga godt for? For oss som er halvt muslimer og sliter litt med å spise kjøtt - jeg er vegetarianer også - så er dette rett og slett en pest og en plage. For ikke å snakke om alle de pene klærne alle går i. Ærlig talt - her svir vi av kroner i dyre dommer for å kjøpe klær, trompeter, flagg og øl for så å gå i en slags kø i gatene i flere timer, mens det flyr en og annen idiot forran i køen med trommer og enda flere trompeter - akkurat som om det ikke er nok trompeter bakover i køen. I tillegg så står det det på en balkong en snøvlende fyr som ser ut til å være kronisk full og som man finner dobbeltgjengerne til på enhver avrusningsinstitutt i hovedstaden, en fisefin dame, en tidligere narkoman og hennes mann, samt en fyr som i beste sendetid på tv har danset sving med talibansoldater og lekt seg med prostituerte kokainhorer i Las Vegas. Og disse hyller vi.

Nei, takke meg til å sende pengene jeg tjener tilbake til min familie i Burma istedet for dette hysteriet.

.....er det deg, Otto Jespersen????

:)))

Annonse

Gjest KariV

Jo takk, og jeg har faktisk overlevd de fleste 17 maier til nå :)

Har 24 øl her som tilsier at jeg skal overleve denne også!

*flirer*

Etter et langt og tilnærma moraliserende innlegg, der du spesielt trekker fram sløsinga med penger til alkohol (og virkningene av denne), så står du fram og tilstår at du selv investerer i 24 øl i anledning dagen?

*ryster bekymret på hodet, mens jeg ytrer "tsk,tsk,tsk"*

Gjest KariV

Her er linken til Lonelyplanets morsomme rapport:

http://www.whatsonwhen.com/events/~30234.jml

Personlig synes jeg dette er en fin måte å feire selvstendigheten til vår nasjon med - her har vi en fest, vi pynter oss og ungene får rope hurra og være med i potetløp.

Bedre enn diverse lands militærparader, i alle fall!

Personlig har jeg ingen sans for mye drikke denne dagen, snøvlende berusede mødre/fedre i småbarnstoget er det værste jeg ser.

Men men - ha en fin 17.mai, alle sammen. Jeg skal i alle fall det!

Høy ! jeg gikk i finklær 17 mai en gang !

Billig dress fra Dressman, og så heiv vi på medaljene fra miltæret som var lov å bruke på dress.

Nei, vi hedret de gamle skikker bedre når vi var studenter..

*flirer*

Etter et langt og tilnærma moraliserende innlegg, der du spesielt trekker fram sløsinga med penger til alkohol (og virkningene av denne), så står du fram og tilstår at du selv investerer i 24 øl i anledning dagen?

*ryster bekymret på hodet, mens jeg ytrer "tsk,tsk,tsk"*

Å faen, jeg røpet meg der...:)

Annonse

Høy ! jeg gikk i finklær 17 mai en gang !

Billig dress fra Dressman, og så heiv vi på medaljene fra miltæret som var lov å bruke på dress.

Nei, vi hedret de gamle skikker bedre når vi var studenter..

Jeg hedrer dem ganske bra, men 17 mai er jo ikke det det engang var. Før var det en fullstendig utdrikningsdag hvor alle var totalt planter fra morgen til kveld, men etterhvert som man har blitt eldre og mange har fått familier osv, så blir det ikke det samme. Men noen av oss holder fortsatt løpet selv om det blir i litt roligere former. I morgen har det jo spådd meget fint vær på østlandet, så da blir det selvsagt utepils fra relativt tidlig på morgenen, og noe grilling på kvelden, sikkert etterfulgt av en tur på det lokale utestedet. Gøy blir det nok i hvertfall :)

Selvsagt er det stress og kav før 17.mai, men jeg synes dagen er viktig jeg. Den er viktig for ungene og viktig for meg i alle fall. Det hele bygger på tradisjoner. Om man visker ut alle tradisjoner hva i huleste har man igjen da? Jeg synes at det er veldig viktig at vi holder våre tradisjoner i hevd og lærer barna om dette.

Og jeg liker heller ikke som KariV folk som drikker 17.mai. Det er barnas dag og det har det altid vært og det kommer det altid til å bli(håper jeg). Barna skal få gå i tog, barna skal få rope hurra, barna skal få spise is og kose seg.

17.mai er en viktig dag og jeg håper den består sammen med vår gamle nasjonal sang: Ja vi elsker.

Ha en riktig god 17.mai alle sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...