Gå til innhold

FU: Å holde tradisjoner i hevd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest forskjellig

Veldig forskjellig, avhengig av hvilke tradisjoner det er.

Mange tradisjoner er greit å forandre litt på, som at man ikke skal feire julaften sammen med venner (kun familie) for eksempel.

Andre tradisjoner er hyggelige, som tradisjonene vi har rundt bursdager, åpent hus på 17 mai osv osv

Gjest malun

Jeg synes tradisjoner er verdt å holde på dersom det gjelder ting man trives med.

Men å lide seg gjennom ting år etter år bare fordi det er tradisjon, det synes jeg ikke noe om. Da er det bedre å skape sine egne tradisjoner - for det kan man også gjøre!

Hva synes du om tradisjoner og synes du de er viktige?

Tradisjoner er viktige, i hvertfall de tradisjonene som er skikkelig Norske, det er tross alt snakk om vår identitet forma av den unike naturen her !

Hardingfele, rømmegraut, folkedrakter, stølsliv/jordbruk, geitost, fenalår, vikingeskipa, juletradisjonene og (ikkje minst) raspeballene er viktig å ta vare på !

PS! Sønnen vår på snart 11 år digger Edvard Grieg, bedre det enn Spice Girls i hvertfall ! *stolt*

Mvh

Tradisjoner er viktige, i hvertfall de tradisjonene som er skikkelig Norske, det er tross alt snakk om vår identitet forma av den unike naturen her !

Hardingfele, rømmegraut, folkedrakter, stølsliv/jordbruk, geitost, fenalår, vikingeskipa, juletradisjonene og (ikkje minst) raspeballene er viktig å ta vare på !

PS! Sønnen vår på snart 11 år digger Edvard Grieg, bedre det enn Spice Girls i hvertfall ! *stolt*

Mvh

Hei,

Jeg kommenterer nesten aldri rettskrivning, men må nesten påpeke at "norske" skrives med liten "n" på norsk (men ikke på Spice Girl språket!)..... ;-)

===

Du skriver: "Hardingfele, rømmegraut, folkedrakter, stølsliv/jordbruk, geitost, fenalår, vikingeskipa, juletradisjonene og (ikkje minst) raspeballene er viktig å ta vare på ! "

Jeg er da norsk, og jeg har aldri sett en hardingfele, husker ikke om jeg har spist rømmegrøt, eier ikke bunad, vet verken foran eller bak på en hest, osv, osv....

Dette er et slags "romatisert bonde-bilde" av Norge, som muligvis passet for 100 år siden. Men det er ikke tradisjon nå.

Med vennlig hilsen

Annonse

Mvh

"Hardingfele, rømmegraut, folkedrakter, stølsliv/jordbruk, geitost, fenalår, vikingeskipa, juletradisjonene og (ikkje minst) raspeballene er viktig å ta vare på ! "

Jeg må si meg enig med Sør her. Ingen av disse tingene er en del av min identitet, uten at det gjør meg mindre norsk av den grunn.

Hei,

Jeg kommenterer nesten aldri rettskrivning, men må nesten påpeke at "norske" skrives med liten "n" på norsk (men ikke på Spice Girl språket!)..... ;-)

===

Du skriver: "Hardingfele, rømmegraut, folkedrakter, stølsliv/jordbruk, geitost, fenalår, vikingeskipa, juletradisjonene og (ikkje minst) raspeballene er viktig å ta vare på ! "

Jeg er da norsk, og jeg har aldri sett en hardingfele, husker ikke om jeg har spist rømmegrøt, eier ikke bunad, vet verken foran eller bak på en hest, osv, osv....

Dette er et slags "romatisert bonde-bilde" av Norge, som muligvis passet for 100 år siden. Men det er ikke tradisjon nå.

Med vennlig hilsen

Det er fordi du ikke er Norsk.

Tja, jeg plukker med meg dem jeg liker, sånn som barnetog, ribbe, pinnekjøtt, påskegodt, julestrømpe, julegaver osv.

Så sper vi på med noen hjemmestrikka greier; Gå på Fretex på St Hans, synge kusanger, kjøpe adventsnop og sånt.

Kusanger? Kan du virkelig noen? Trodde det bare var vår familie!!!

*klø meg i hue*

Kan du dele kusangene dine med oss her?

Gjest retvizan

Hei,

===

Med vennlig hilsen

Hold fingra dine unna raspeballene og fenalåret!

Hører du! Ikke prøv deg!

Sånn. ;-)

Gjest retvizan

Kusanger? Kan du virkelig noen? Trodde det bare var vår familie!!!

*klø meg i hue*

Kan du dele kusangene dine med oss her?

Ja altså, egentlig er det bare én. Seint på kvelden St Hans går vi i tog og synger:

Alle kuene

alle kuene

heisan hoppsan fallerallera

de fløy omkring mellom træææærne!

Høvdingen går først da, vettu, med gitaren, he he.

Er veldig åpen for å lære flere kusanger!

Din tur. ;-)

Hei,

===

Med vennlig hilsen

"Hva synes du (altså DU; DU, DU) om tradisjoner og synes du de er viktige?"

Ingen behøver å være enige i noe som helst, skjønner ? :)

Det eg er opptatt av er å bevare vår nasjonale og kulturelle identitet, ikkje en "global" EU- standard !

Tenker på de som har slitt og ofret tid, penger og sin sjel for å få ett eget land, språk og kulturell identitet som fks: Henrik Wergeland, Myllarguten, Ole Bornemann Bull, Åsmund Olavson Vinje, Ivar Aasen, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Edward Grieg osv.

De står vi i stor gjeld til, og bør være takknemlige for deres innsats !

PS! romatisering skrives romantisering ! he.he..

Mvh

Ja altså, egentlig er det bare én. Seint på kvelden St Hans går vi i tog og synger:

Alle kuene

alle kuene

Din tur. ;-)

*pinlig berørt*

Vi har den samme.....bare bittelitt variasjon:

Alle kuene, alle kuene, heisann hoppsann fallerallera, de fløy omkring mellom knærne

Men jeg har endel bilder av kyr jeg har kjent hengende på veggen.

Annonse

Hold fingra dine unna raspeballene og fenalåret!

Hører du! Ikke prøv deg!

Sånn. ;-)

Hei,

Raspeballene dine kan du ha for deg selv! *lol*

(Og fenalår har man jo over hele Europa.)

Hvis man skulle si at noe var "norsk" så måtte det vel være velferdsstat og sosialdemokrati... men selv ikke det er eksklusivt til Norge.

Med vennlig hilsen

"Hardingfele, rømmegraut, folkedrakter, stølsliv/jordbruk, geitost, fenalår, vikingeskipa, juletradisjonene og (ikkje minst) raspeballene er viktig å ta vare på ! "

Jeg må si meg enig med Sør her. Ingen av disse tingene er en del av min identitet, uten at det gjør meg mindre norsk av den grunn.

Helt greit det ! :-)

Mvh

Gjest retvizan

*pinlig berørt*

Vi har den samme.....bare bittelitt variasjon:

Alle kuene, alle kuene, heisann hoppsann fallerallera, de fløy omkring mellom knærne

Men jeg har endel bilder av kyr jeg har kjent hengende på veggen.

*LOL*

Dette er jo helt utrolig, omtrent samme vri på samme sang! :-)

Knærne er forresten en smule kulere enn trærne. :-/

Hei,

Raspeballene dine kan du ha for deg selv! *lol*

(Og fenalår har man jo over hele Europa.)

Hvis man skulle si at noe var "norsk" så måtte det vel være velferdsstat og sosialdemokrati... men selv ikke det er eksklusivt til Norge.

Med vennlig hilsen

Jeg skal si deg hva som er spesielt ved Norge: 17.mai-feiringen!

Og at vi har et kongehus som "ingen" liker, men som "alle" vil beholde fordi de er så gode representanter for landet....

Og raspeballene. Har servert raspeballer diverse steder i verden, og kålrabistappe. Enkelte syns det siste minner om sørafrikansk maisgrøt (*spørre*?), men raspeballer har ikke slått an noe sted.

Alle kuene

alle kuene

Din tur. ;-)

Kusang og kusang fru Blom,men her er noen utdrag fra Norsk (dukker for Sør sin venstre hook) :-)

Sellanden av Myllarguten (Torgeir Torgeirson 1801-1872):

Heittu fai min

Tak`o fai min

Du sko`få dotter mi

Tak`o, fai min!

Birgit Rike Lund:

Hasse, Hasse Geito

Hasse, hasse, geito

lengste nord i heio.

Ova ur heim i tun.

Dange dine Bjødde mine.

Dros og Duve

Sylv og Fruve

Åle og Snjodde

så have me geitan adde.

Bå dei store og dei små geitan as Boa.

:-)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...