Gå til innhold

FU: Å holde tradisjoner i hevd

Anbefalte innlegg

Gjest retvizan

Kusang og kusang fru Blom,men her er noen utdrag fra Norsk (dukker for Sør sin venstre hook) :-)

Sellanden av Myllarguten (Torgeir Torgeirson 1801-1872):

Heittu fai min

Tak`o fai min

Du sko`få dotter mi

Tak`o, fai min!

Birgit Rike Lund:

Hasse, Hasse Geito

Hasse, hasse, geito

lengste nord i heio.

Ova ur heim i tun.

Dange dine Bjødde mine.

Dros og Duve

Sylv og Fruve

Åle og Snjodde

så have me geitan adde.

Bå dei store og dei små geitan as Boa.

:-)

Mvh

*Ghulp*

Jeg har riktignok en viss sans for Fanitullen, Egilssoga og Trymskvida, men dette her var heavy saker.

Hva gjorde den boaslangen midt inni geiteflokken forresten????

;-)

Fortsetter under...

Gjest trada

Jeg synes også det er viktig å ta vare på tradisjoner, det gir mening, hygge og identitet.

I høytider som jul og påske synes jeg det er viktig å få pyntet hus og da skal det også være tradisjonsrik mat. Har også pyntet litt til 17 mai. Prøver også å få gått i kirka på julaften, det blir ikke helt jul uten å ha vært der. Jeg er vant til felemusikk og folkedans og synes dette også er en viktig tradisjon å ta vare på.

*Ghulp*

Jeg har riktignok en viss sans for Fanitullen, Egilssoga og Trymskvida, men dette her var heavy saker.

Hva gjorde den boaslangen midt inni geiteflokken forresten????

;-)

"Hva gjorde den boaslangen midt inni geiteflokken forresten????"

*Klapper* Så du skjønte teksten altså, det gjør ikkje eg ! :)

Eg skjønte det der med "Du skal få dattera mi", håper ho var over 16 år i hvertfall !

*Tenke* Den der boaslangen har sikkert rømt fra ett Sirkus eller noe, tror ikkje du det er en noenlunde logisk forklaring ?

Mvh

Gjest retvizan

"Hva gjorde den boaslangen midt inni geiteflokken forresten????"

*Klapper* Så du skjønte teksten altså, det gjør ikkje eg ! :)

Eg skjønte det der med "Du skal få dattera mi", håper ho var over 16 år i hvertfall !

*Tenke* Den der boaslangen har sikkert rømt fra ett Sirkus eller noe, tror ikkje du det er en noenlunde logisk forklaring ?

Mvh

Altså, sånn er det:

Heittu fai min Tak`o fai min Du sko`få dotter mi Tak`o, fai min!

Hei far min på taket. Du skal få dattera mi. Nå kan du komme ned fra taket.

Hasse, Hasse Geito

Hasse, hasse, geito lengste nord i heio. Ova ur heim i tun. Dange dine Bjødde mine. Dros og Duve Sylv og Fruve Åle og Snjodde så have me geitan adde. Bå dei store og dei små geitan as Boa.

Kom og få hasselnøtter (hasse er forkortelsen da, serru) geitene lengst nord i heia. Kom dere hjem i tunet og deng bjellene mine. Dros osv er navna på geitene...så har vi geitene alle. Både de store og de små geitene og boaslangen.

Ikke så vanskelig det, hæh?

Jeg tror du har rett i teorien om boaen.

Altså, sånn er det:

Hasse, Hasse Geito

Hasse, hasse, geito lengste nord i heio. Ova ur heim i tun. Dange dine Bjødde mine. Dros og Duve Sylv og Fruve Åle og Snjodde så have me geitan adde. Bå dei store og dei små geitan as Boa.

Kom og få hasselnøtter (hasse er forkortelsen da, serru) geitene lengst nord i heia. Kom dere hjem i tunet og deng bjellene mine. Dros osv er navna på geitene...så har vi geitene alle. Både de store og de små geitene og boaslangen.

Geiter er allrighte dyr.

Annonse

Altså, sånn er det:

Hasse, Hasse Geito

"Hei far min på taket. Du skal få dattera mi. Nå kan du komme ned fra taket."

Å fyttirakkern så kvalmt, her er det i verste fall snakk om incest i beste fall innavl !

*knuser CD`en*

"Kom og få hasselnøtter (hasse er forkortelsen da, serru) geitene lengst nord i heia. Kom dere hjem i tunet og deng bjellene mine. Dros osv er navna på geitene...så har vi geitene alle. Både de store og de små geitene og boaslangen."

Nei, den der biter eg ikkje på den der oversettelsen om "deng bjellene mine" er kun ett utslag av dine egne perversiteter !

*vask hodet ditt litt du*

"Jeg tror du har rett i teorien om boaen."

Nemlig !!!!!!!

"Tips en venn! "

Koffor det ? :)

Mvh

Gjest retvizan

Å fyttirakkern så kvalmt, her er det i verste fall snakk om incest i beste fall innavl !

*knuser CD`en*

"Kom og få hasselnøtter (hasse er forkortelsen da, serru) geitene lengst nord i heia. Kom dere hjem i tunet og deng bjellene mine. Dros osv er navna på geitene...så har vi geitene alle. Både de store og de små geitene og boaslangen."

Nei, den der biter eg ikkje på den der oversettelsen om "deng bjellene mine" er kun ett utslag av dine egne perversiteter !

Nemlig !!!!!!!

"Tips en venn! "

Mvh

Nå må du huske det da, Geir, at det foregikk mye dill dall holom og andre uhumskheter oppå de derre stølene. Særlig i begynnelsen av de gamle dagene var det riktig ille.

Så oversettinga mi stemmer nok den.

;-)

Ja tradisjoner er viktig. Tradisjoner er kulturbærere og representerer identitet, kontinuitet og tilhørighet. I tradisjoner ligger også verdier og holdninger vi formidler.

Mine barnesko trådde jeg på Østlandet i ei lita cellulose-fabrikk bygd. Her var det dårlig med felegnikk og raspeballer, men derimot mer av småborgelig sosial-demokratisk-kjenn-din-plass-hierarki. Først kom legen, så kjøpmann, deretter storbonden, fabrikkarbeiderne og til sist småbøndene.

Det er en del av disse tradisjonene jeg helt ikke vil videreføre. Janteloven overlever uten at jeg bidrar til den allikevel.

Til jul er det 7 slag her i huset, men ingen liker hverken medisterpølser og ribbe, så vi har filet Wellington (innbakt hel indrefilet). Julekalender og julestjerner hører med.

17. mai er folketog, ertesuppe på skolen og jordbær, is og vafler hos slekta.

Påsken er det kyllinger og sjokoladeegg på hytta og hytteboka skrives på rebus kun i påsken.

Mannen min sine tradisjoner prøver vi også å holde vedlike. Men det er litt vanskelig, siden det i all hovedsak er kvinner som er (hoved-)kulturbærere i de fleste samfunn. Jeg prøver å trekke veksler på min svigerinne og hun er meget hjelpsom.

Tradisjon er også hverdagsmaten. Kjøttkaker, ertesuppe og pannekaker, pirzola, fiskeboller, køfte, pølser og potetstappe, pide og adana.

Familietradisjoner er også viktig. Siden vi forsøker å holde god og tett kontakt med storfamiliene våre, ønsker vi å holde fast ved våre familietradisjoner. Slik som å kalle opp barna, arve små gjenstander fra besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre. Holde familiehistorien levende og fortelle små anekdoter fra "den gang da".

Vi har sett nærmere på våre tradisjoner og forsøker å holde fast ved de vi finner verdifulle og meningsbærende. Andre ting er slett ikke så viktig å holde fast ved og noen er det best å kvitte seg med.

Lillegullet har samiske, tyrkiske og valdresinger som besteforeldre og hun er selv født i Belgia. Så vi har en salig mix av språk og kultur hjemme hos oss.

Jeg har fulgt bunads-diskusjonen her på DOL og jeg håper at mitt lille gull skal kunne føle seg like hjemme i både samekofte, valdresbunad og tyrkisk folkedrakt som i kniplingskjole fra Brussel.

Jeg håper inderlig hun får slippe kommentarer om hun ikke har rett til å bære en eller annen av ovennevnte drakter på grunn av sin *kulør*.

Folk med den holdningen hører hjemme på museum og bør legge inn årene og la andre fred til å få utvikle sin identitet, kultur og tilhørighet på fritt og selvstendig grunnlag.

Ja tradisjoner er viktig. Tradisjoner er kulturbærere og representerer identitet, kontinuitet og tilhørighet. I tradisjoner ligger også verdier og holdninger vi formidler.

Mine barnesko trådde jeg på Østlandet i ei lita cellulose-fabrikk bygd. Her var det dårlig med felegnikk og raspeballer, men derimot mer av småborgelig sosial-demokratisk-kjenn-din-plass-hierarki. Først kom legen, så kjøpmann, deretter storbonden, fabrikkarbeiderne og til sist småbøndene.

Det er en del av disse tradisjonene jeg helt ikke vil videreføre. Janteloven overlever uten at jeg bidrar til den allikevel.

Til jul er det 7 slag her i huset, men ingen liker hverken medisterpølser og ribbe, så vi har filet Wellington (innbakt hel indrefilet). Julekalender og julestjerner hører med.

Påsken er det kyllinger og sjokoladeegg på hytta og hytteboka skrives på rebus kun i påsken.

Mannen min sine tradisjoner prøver vi også å holde vedlike. Men det er litt vanskelig, siden det i all hovedsak er kvinner som er (hoved-)kulturbærere i de fleste samfunn. Jeg prøver å trekke veksler på min svigerinne og hun er meget hjelpsom.

Tradisjon er også hverdagsmaten. Kjøttkaker, ertesuppe og pannekaker, pirzola, fiskeboller, køfte, pølser og potetstappe, pide og adana.

Familietradisjoner er også viktig. Siden vi forsøker å holde god og tett kontakt med storfamiliene våre, ønsker vi å holde fast ved våre familietradisjoner. Slik som å kalle opp barna, arve små gjenstander fra besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre. Holde familiehistorien levende og fortelle små anekdoter fra "den gang da".

Vi har sett nærmere på våre tradisjoner og forsøker å holde fast ved de vi finner verdifulle og meningsbærende. Andre ting er slett ikke så viktig å holde fast ved og noen er det best å kvitte seg med.

Lillegullet har samiske, tyrkiske og valdresinger som besteforeldre og hun er selv født i Belgia. Så vi har en salig mix av språk og kultur hjemme hos oss.

Jeg har fulgt bunads-diskusjonen her på DOL og jeg håper at mitt lille gull skal kunne føle seg like hjemme i både samekofte, valdresbunad og tyrkisk folkedrakt som i kniplingskjole fra Brussel.

Jeg håper inderlig hun får slippe kommentarer om hun ikke har rett til å bære en eller annen av ovennevnte drakter på grunn av sin *kulør*.

Folk med den holdningen hører hjemme på museum og bør legge inn årene og la andre fred til å få utvikle sin identitet, kultur og tilhørighet på fritt og selvstendig grunnlag.

Du er en vis kvinne, Livia!

Ønsker deg og dine en god 17. Mai!

Alt vel

Med vennlig hilsen

Gjest malun

Ja altså, egentlig er det bare én. Seint på kvelden St Hans går vi i tog og synger:

Alle kuene

alle kuene

heisan hoppsan fallerallera

de fløy omkring mellom træææærne!

Høvdingen går først da, vettu, med gitaren, he he.

Er veldig åpen for å lære flere kusanger!

Din tur. ;-)

Er det mulighet for andre til å ta opp akkurat den tradisjonen?

*misunnelig*

Gjest malun

*heier på Livia*

Du er en vis kvinne, Livia!

Ønsker deg og dine en god 17. Mai!

Alt vel

Med vennlig hilsen

Morgendagen skal feires i den norske kolonien med et helt importert skolekorps for anledningen. Her blir det både tog, folkedans og leker for barna. Nesten som hjemme altså. Jeg lurer på om jeg får ertesuppe i år også...

En god 17. mai til deg også.

-må gå og stryke flagget...

Annonse

Gjest retvizan

Er det mulighet for andre til å ta opp akkurat den tradisjonen?

*misunnelig*

Åff kårs, holder kurs i sånt jeg, vettu. Rart du ikke har hørt om dem, Retvizan's ku-tradisjonskurs er enormt populære.

;-)

Pss...etter avlagt eksamen vanker det ku-diplom.

Gjest malun

*knuser CD`en*

Nemlig !!!!!!!

"Tips en venn! "

Mvh

Boa er jo et vanlig navn - jfr etternavnet Boasson (sønnen til slangen...). ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...