Gå til innhold

FU: Hvordan snakker du?

Anbefalte innlegg

Sånn:

Det lå en dævv kælv i Ævliælva og flæut.

Med rulle-l.

Ikke i "lå" da.

Siden du refererer til Aulielva er det vel ingen tvil hvilket område du befinner deg i... :)

Forøvrig er det nærmest umulig å uttale Aulielva uten to tykke l'er... Og som oftest blir det "Ævliævla" uansett *S*

Fortsetter under...

Jeg sier:

>> Det lå en dø' kalv og fløyt i Æulielva.

Tynn L i kalv, Auli og elva, tjukk i fløyt. Men noen ganger sier jeg allikevel (allikkavæl) kalv med tjukk L og ælva med Æ og tjukk L... Jeg er vokst opp i Akershus på grensa til Hedmark og fikk alltid pepper av jevnaldrende for at jeg snakket for "pent". Når jeg snakker med venninna mi fra Asker er det imidlertid ikke _jeg_ som snakker dannet, ass! Ok, selv om jeg selvfølgelig knoter da også - i hennes retning.

Kameleon, jeg.. :o/

Du er og blir en soss, bird;-) Hehehe:-)

Om jeg vil kan jeg snakke Tinndøl og Raulandsk, (Vest Telemark). Jeg gjorde det da jeg ar barn. Til vanlig snakker jeg tilnæmet Oslodialekt, men det er noen få ord som avslører meg. F.eks kan jeg slumpe til å si vårs istedet for oss og kræslig i stedet for ekkelt. Men jeg kommer meg, jeg vil gjerne snakke penere enn det jeg gjør.

Annonse

Jeg bor ute mot havet i Nordfjord, helt på grensen til Sunnmøre - noe dialekten min bærer preg av. Alle unntatt sunnmøringene selv tror at jeg prater sunnmørsdialekt....

Lars Barmen er fra samme kommune som meg, hvis du vil ha noen å sammenligne med, men han bærer _tydelig_ preg av å ha bodd i Oslo i mange år, noe jeg ikke har gjort, så jeg snakker nok adskillig mer "bondsk" enn ham. Dessuten er jeg fra den delen av kommunen som er nærmest Sunnmøre og har derfor typisk møre-uttale på en del ord, som f.eks. personlige pronomen. Det innebærer at vi sier "meg" og "deg" som på bokmål, mens vi sløyfer j-en i "jeg" og sier sånn ca. "æi" - noe folk her i søndre del av kommunen og i Nordfjord forøvrig synes er rimelig komisk. Selv bruker de standard nynorsk-uttale på disse ordene.

Nei i snakke moldedialekt, de e heilt naturli for me. I har litt av de samme probleme når i prate som når i skriv, at de bli langt å innvikla uten at en egentli finn en ende på de, litt vagt å usikkert - men de har no me innhåll å gjør å ikkje me or å endinga

Korsjen skriv en tjukk L forresten ;-)

Eg snakke den grimmaste dialekten i heila landet, nemligt Stavangerdialekt. Syns du eg ska begynna å skriva sånn så dette kanskje???

Nei, nei, nei.

:-)

nei, pliiiis.

I hvert fall ikke hvis du _samtidig_ klager over studiene/eksamen....

*alt for mange grusomme flashback fra universitetet*

Annonse

Nordnorsk, kyststrøk, a-endinger på hunkjønnssubstantiver (ei lampa) iblandet ufrivillige trøndergloser, men heldigvis foruten den grusomme, nordnorske bannskapen (med unntak når jeg blir rasende, jeg innrømmer det - da går det i påkalling av guddom og helvete, heldigvis ALDRI kjønnsrelaterte gloser).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...