Gå til innhold

Min indiske mann synes bunad er fint og ønaker seg det :-)

Anbefalte innlegg

Gjest Boblymamma

hei dere :-)

Min mann ønsker seg bunad og synes det er et flott plagg.Jeg tror folk og fe ville reagert hvis han kom i bunad,bunad har jo noe ned stedet en er knyttet til.Jeg er jo fra Østfold og kunne bruke den bunaden,men min mann ville ha mannsbunaden.Jeg tenkte at en mannlig fest drakt var noe for han .

Vil gjerne høre hva andre mener om dette at utlendinger adopterer vår kultur og drakter.Han elsker alt som er NORSK !!!

For meg hadde det ikke gjort noe om han brukte bunad ,men de andre nordmenn ville fått noja det veit jeg.Ha en fin 17 mai dere .

hilsen

Fortsetter under...

Singularity

Hvor han er født eller hans foreldres nasjonalitet eller hans hudfarge spiller vel ikke noen særlig rolle.

Hvis han føler seg mest som norsk etter mange år her og har eller har krav på norsk statsborgerskap, så bør han da i all verden kunne skaffe seg og bruke bunad etter eget forgodtbefinnende.

Om det så er mest riktig å bruke bunaden fra det stedet han har bodd lengst eller først i Norge, eller om det er riktigere å bruke bunaden fra en norsk ektefelles hjemsted, overlater jeg til de som har et nærmere forhold til bunader enn meg å mene noe om.

Jeg ser ikke noe galt/rart i at mennesker i alle farger bruker bunad!

Selv fikk jeg utelukkende positiv tilbakemelding da jeg gikk i kurta shalwar og sari i India og Nepal - kanskje mennesker i de kulturene er mer åpne og inkluderende enn nordmenn?

Klart han kan bruke bunad fra ditt hjemfylke! En av naboene våre er gift med en dame fra Østerrike og hun har brukt nordfjordbunad i alle år fra hun flyttet hit. Faktisk tror jeg hun brukte den da de giftet seg, også. Er person som bor her i landet og har norsk ektefelle er absolutt norsk nok til å ha bunad - slik jeg ser det, i alle fall.

Annonse

Gjest jadda

Jeg ser ikke noe galt/rart i at mennesker i alle farger bruker bunad!

Selv fikk jeg utelukkende positiv tilbakemelding da jeg gikk i kurta shalwar og sari i India og Nepal - kanskje mennesker i de kulturene er mer åpne og inkluderende enn nordmenn?

Når det er så fritt å velge seg en bunad, bør du nok passe på at han finner seg en bunad som passer i fargene.

Bø-bunaden har hvit overdel. Den burde fortone seg som et førstevalg.

Så flott at han liker bunad da. Har dere råd så hadde jeg løpt og kjøpt.

Min mann synes ikke han kan gå med norsk folkedrakt. Han føler at han "trenger seg på" og ikke har rett til å gå med bunad. (Jeg var jo så dum å fortelle han om bunadsdiskusjonen her på DOL - jeg skulle holdt munn!)

Men vi har lyst til å være med i leikaring og hva skulle han ha på seg da? Alle andre har jo bunad.

Så flott at han liker bunad da. Har dere råd så hadde jeg løpt og kjøpt.

Min mann synes ikke han kan gå med norsk folkedrakt. Han føler at han "trenger seg på" og ikke har rett til å gå med bunad. (Jeg var jo så dum å fortelle han om bunadsdiskusjonen her på DOL - jeg skulle holdt munn!)

Men vi har lyst til å være med i leikaring og hva skulle han ha på seg da? Alle andre har jo bunad.

Hei,

Hvis han vil ha norsk bunad, så synes jeg det er flott.

Et annet poeng er at han da heldigvis vil være med på å "utvide" begrepet om hva/hvem som er "norsk", hvilket faktisk vil gjøre det lettere for datteren deres i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Synes det er bare flott om folk med annen kulturbakgrunn enn den norske har lyst til å bruke bunad og gå inn i norske tradisjoner på den måten. Slik jeg har forstått det, kan man bruke bunad etter det stedet man opprinnelig er fra (evt. foreldre er fra) eller der man har bosatt seg. I såfall kan vel din (indiske) mann bruke mannsbunaden for Østfold? Mulig jeg tar feil her. Men uansett skulle det da ikke være noe iveien for ham å bruke bunad???

Min (indiske) datter har fått Kystdrakt sydd av Mormor og hun er aldeles nyyydelig iden! Min sønn vil ikke ha bunad, han syns han er for stor (6 år)*s*

Gi "katta" i de evt. nordmenn som får noya av at andre enn "opprinnelige"(les:hvite) nordmenn bruker bunad! Og bare tenk så flott han vil komme til å bli!!! Helt objektivt fra ei mamma til to skjønne India - barn...

:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...